men fra ca. april til nov-dec går de udelukkende i løsdrift.
Jeg vil ikke just kalde mine heste en homogen gruppe - 1 pinto vallak på ca. 1.60, en noget mindre criollo hoppe og en shetlænderhoppe - og jeg giver Meguld ret i, at der er nogle overvejelser, bla. omkring fodring, man skal gøre sig.
Her fungerer det super, dels fordi det er en meget harmonisk flok, og dels fordi vallaken, der har det største foderbehov også er ubetinget overhovede.
Jeg har aldrig haft behov for at binde op ved krybbefodringen, og mht. hø/wrap tildeling får de det i en bunke; på den måde får han automatisk mest, men der er ingen, der bliver holdt væk.
Jeg er ikke i tvivl om, at en stor del af succesen skyldes at jeg har ham i flokken; han er aldrig aggresiv, og tillader gerne de andre at komme til maden, men får automatsik den "bedste" plads - og skulle den store hoppe bitche lidt for meget overfor den lille, behøver hun bare placere sig lidt tættere på ham, så er hun fredet.
Desuden kommer de som sagt i boks om natten i de måneder, hvor grovfodertildelingen er højst, og får størsteparten af deres wrap der...
Jeg synes, det er svært at rådgive, uden at kende de øvrige omstændigheder vedr. dit hestehold; jeg har hørt mange succes historier om løsdrift, og ville ikke selv undvære min, men jeg har desværre også hørt de knap så positive.
Et 3. alternativ kan jo iøvrigt være udendørsbokse, hvis du alligevel skal bygge helt fra grunden...?
Dorte