Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

bokse eller løsdrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 06:37

Jeg skal til og have lavet en ny stald og er lidt i vildrede, skal jeg vælge boks eller løsdrift?

Jeg har nu siddet og brugt rigtig mange timer herinde med at læse om andre stalde, men starter nu selv en tråd.

Hvad ville i vælge boks/løsdrift?

Hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd

er der slet ingen
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 11:24

der vil fortælle mig hvad de har valgt og hvorfor de har valgt det de har.

Jeg vil også gerne se billeder.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har bokse
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 14:22

og det har jeg valgt fordi jeg ikke kan styre fodringen af de enkelte heste i løsdrift. Et par af dem er gamle og tynde og skal have adgang til godt wrap hele tiden, mens tre er store tykke og meget madglade og skal holdes i kort snor mht foder. De er slemme til at holde de gamle væk fra foderet hele tiden og de æder til der ikke er mere...

Stalden var indrettet med svinestier som var 2,5 m brede og havde skillerum i hårdt træ helt ude fra midtergangen og ind til bagvæggen (3,3m) i godt en meters højde. Så var det jo let at forhøje skille væggen med tre stk vandrette jernrør, hakke den gamle krybbe væk på jorden foran stien og lave en pæn overgang fra gang til boks med nyt cement og få min mand til at svejse skydedøre i hele boksens bredde. De bliver med træ i nederste halvdel og ellers åbne. Det er ikke helt færdigt endnu, men hold da ferie jeg glæder mig til hestene har noget ordentlig noget at bo i her til vinter hvor de skal ind om natten.

Jeg har lige fået tre rigtige skydedøre fra nogle hestebokse på en anden gård og de skal bruges i modsat side af staldgangen, hvor jeg laver tre bokse samt en eller to striglepladser hvor der gerne må plaskes med vand også. Der skal nok komme nogle billeder lidt senere.

Hvis man har en meget homogen gruppe af heste som skal have samme foder og mængde osv, fx en lille flok plage, så vil jeg nok holde dem i løsdrift, da det er lidt mindre arbejdskrævende.

Træt af at betale for dyre lucerne produkter?:

Super lucernehø, snittet eller hel, sælges i valgfrie mængder fra 1,7 kr/kg. Kontakt 40301156 (postnr.8882)

0
0
Svar på denne tråd

Vi har begge dele...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 15:31

men fra ca. april til nov-dec går de udelukkende i løsdrift.

Jeg vil ikke just kalde mine heste en homogen gruppe - 1 pinto vallak på ca. 1.60, en noget mindre criollo hoppe og en shetlænderhoppe - og jeg giver Meguld ret i, at der er nogle overvejelser, bla. omkring fodring, man skal gøre sig.

Her fungerer det super, dels fordi det er en meget harmonisk flok, og dels fordi vallaken, der har det største foderbehov også er ubetinget overhovede.

Jeg har aldrig haft behov for at binde op ved krybbefodringen, og mht. hø/wrap tildeling får de det i en bunke; på den måde får han automatisk mest, men der er ingen, der bliver holdt væk.

Jeg er ikke i tvivl om, at en stor del af succesen skyldes at jeg har ham i flokken; han er aldrig aggresiv, og tillader gerne de andre at komme til maden, men får automatsik den "bedste" plads - og skulle den store hoppe bitche lidt for meget overfor den lille, behøver hun bare placere sig lidt tættere på ham, så er hun fredet.

Desuden kommer de som sagt i boks om natten i de måneder, hvor grovfodertildelingen er højst, og får størsteparten af deres wrap der...

Jeg synes, det er svært at rådgive, uden at kende de øvrige omstændigheder vedr. dit hestehold; jeg har hørt mange succes historier om løsdrift, og ville ikke selv undvære min, men jeg har desværre også hørt de knap så positive.

Et 3. alternativ kan jo iøvrigt være udendørsbokse, hvis du alligevel skal bygge helt fra grunden...?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift/bokse
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 20:51

Vi skal forhåbeligt til at bygge stald. Den bliver med 3 store bokse på ca 14 m2 hver. Hver boks får en låge ind på staldgangen og ud på marken, så de i praksisk kan bruges som løsdrift, men i sygdoms tilfælde kan lukkes af, men de stadig kan følge med i det der sker udenfor.

Sådan en stald har jeg ønsket mig siden jeg var en bette pige, og forhåbeligt er den der snart..

0
0
Svar på denne tråd

Kalaki...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 16:35

det var sådan noget i den stil, jeg mente med "udendørsbokse" - jeg synes det lyder som en ideel kombination...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

udendørsbokse...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2007 08:29

Tak det synes jeg jo også. Jeg har bladret rundt herinde i uændeligheder, og jag har ikke fundet noget jeg bedre kunne tænke mig. Men jeg synes iden i "almindelige" udebokse er gode, men jeg kan bare ikke finde noget "ordentligt" noget med staldgang indenfor. Og det har været vigtigt for mig at jeg kan få ordnet hestene under ordentlige forhold selvom det blæser, regner, og sner. Men samtidigt vil jeg gerne have løsdrift muligheden, så jeg ikke på samme måde er bundet af at jeg SKAL være hjemme og ordne dem til en bestemt tid. Dette er nemlig ikke altid let, når man er selvstændig. Men det at de har hver deres boks, var også vigtigt, da jeg synes at de skulle kunne vælge at have fred, og ved sygdom at jeg ikke skal lukke af for hele løsdriften, og de andre så ikke kan komme i ly. Nu får de det så lidt luksus agtigt, men det høre jeg nok ikke brok over. Boksene bliver næsten 4 m2 mere end reglerne kræver, men når risikoen for at de alle 3 vil stå i den samme, er det nok meget godt. Jeg glæder mig til det står færdigt, for jeg er sikker på at det bliver rigtigt godt. Noget jeg tror der vil være rigtigt godt at lave også, er støbt bund et stykke ud fra boksene, så de ikke tramper alt op.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider