|
|
| ridebane på drænet mark |
|
|
Kære Hnér - Håber i kan hjælpe mig lidt... Er det muligt at anlægge en ordentlig ridebane på en del af en allerede drænet mark? Til sådan en vil der jo skulle graves af - vil de tunge maskiner ødelægge drænrør? Er det muligt at grave (næsten helt) ned til rørene og placere materialer ovenpå? Hvis.. hvilke materialer vil i anbefale - eller fraråde? Håber i vil dele ud af jeres viden og erfaring 
Lundschen Med Supermulerne Winthers Windsor og La Belle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drænet mark.. |
|
|
hvor vådt er der nu? Hvilket ridelag vil du have på? Hvorfor vil du grave ned til rørene?? Hvilken slags jord er der?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jorden... |
|
|
jorden er ler, når man kommer 30-50 cm. ned. Vil ikke grave ned til rørene, men man kommer jo derned af, når der skal graves ud til banen. Vil selvfølgelig inden der graves, finde ud af hvor og hvor dybt de ligger. Jeg er ikke fast besluttet på hvilken type ridelag jeg vil have - må bare ikke blive for tung/dyb. Banen er kun til privat brug, og behøver ikke være 100% helårs-brugbar.. Håber nogen har gode råd til en god-til-prisen bane? Og evt. erfaring med at lave bane "ovenpå" drænet mark...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis ikke |
|
|
jorden er smaddervåd som det er nu, så kan du lave den ovenpå. Mit forslag er at lægge 5-7 sm sand på. Det bedste er at "doze" det ud, dvs. at der ikke bliver kørt på jorden uden der er sand under. Oven på det ville jeg personligt vælge lyng, som jeg ikke synes er en dyr løsning, 20*40 bane koster 13.000 kr. Det er ikke tungt, men meget skånsomt for hestene og kræver ikke meget vedligeholdelse. Men uanset ridelag, kan du sagtens, hvis jorden ikke er meget våd, lægge banen ovenpå uden at grave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| våd jord... |
|
|
Mange tak for dit svar. Er dog bange for at jorden er for våd til denne løsning, men vil da lige undersøge det nærmere. Men hvis man bare smider sand direkte ovenpå marken, vil der så ikke blive problemer med at græsset gror op igennem? Har læst lidt om lyng som ridelag, og synes det lyder meget interessant.. Er der andre der har erfaring med det? Og hvad har i lagt under?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan jo |
|
|
sprøjte grææset væk. Hvis du søger på lyng herinde får du flere meninger frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyngbund |
|
|
Vi fik lyng i bunden i ridehallen omkring februar - vi skal have ny igen, da den er rådnet væk...
DRESSURHOPPE KØBES 4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie |
|
|
Øv... det må da siges at være en kort fornøjelse så.. Og dyr  Udfra hvad jeg har læst om lyng, tror jeg absolut heller ikke det vil være optimalt på den jord hvor banen skal ligge, da også ridelaget gerne må have en lidt drænende effekt. Jeg tænker lidt på om man kan grave lidt af, lægge et lag stenmel og så ridelag (evt. grus eller skaller) ovenpå, evt. lidt over niveau?? Banen behøver ikke være tør altid, bare underlaget er stabilt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie... |
|
|
Det er vigtigt at der er den rigtige, ikke organiske bund, under, ellers rådner det væk, men det gør sælger altså også meget opmærksom på... Jeg ville også have brugt stenmel under, men fik tilrådet ikke at gøre det, flere steder fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stenmel |
|
|
Hvordan kan det være du blev frarådet stenmel? Var det fordi det ikke fungere under lyng, eller fordi det i sig selv ikke er godt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lundschen.. |
|
|
Det var ikke under lyng, det var nemlig inden lyng kom på tale.. Hvad begrundelsen var, kan jeg ikke huske helt hundrede, men det var en grusgravsmand (kan man sige sådan), en entreprænør og en maskinstationsmand der frarådede mig det... Så hvis man overvejer det, synes jeg man skal snakke med nogen af dem der har det, så man kan få nogle erfaringer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyngbund |
|
|
Vi har ikke noget nedenunder - den gamle bund blev kørt ud inden lyngen kom på.
Men den er nok fejlvandet/vandet for meget - for levetiden skulle da MEGET GERNE være længere!!!
Jeg ved Christiansfeld Rideklub har lyng på udendørs banen og det fungerer super.
DRESSURHOPPE KØBES 4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grav ikke for meget... |
| Forfatter:  |
Skovvang 8370 |
| Dato:  |
22-07-2007 13:22 |
|
Hej Lundschen. . Du kan sagtens lave ridebanen på en for-drænet mark der er ler-holdig, uden at bruge krudt og penge på at lave ekstra dræn...det har vi gjort, og det har der ingen problemer været i...pas dog på hvor meget du/I graver ud...vores bedste råd er kun at "grave" ud så underlaget faktisk bliver plant, og sørg for at der komme en anelse hældning på banen som en sikkerheds-ventil hvis drænene skulle svigte. Og som bane-bund kan vi personligt varmt anbefale miljøgodkendte stenkuls-slagger...det er vores bane lavet af, og den kan klare selv et sky-brud uden at der lægger sig vand nogen steder. Stenkuls-slagger er et fænomenalt drænene materiale.  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|