Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

brugt eller ny traktor
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 17:06

til vores forhåbentligt snart erhvervet lille ejendom ca 4 ha.

Det vi skal bruge en traktor til hvert år/i hverdagen vil være

slåning/vending af hø, samt håndterimg af ballerne(minibig)som ikke skal på loft, men stables på paller og hentes herfra.

(evt. hjemkørsels af halm)

mugning i hestebokse med halmstrøelse. evt også lidt efter et par kvier)

måske udkørsel af mødding

Maskin station på resten

enkelt betonede opgave:

pæleboring til anlæg af folde(hest+kvæg).

nedgravning af vandrør til alle folde (megetlangt stykke)

måske noget grave arbejde i forbindelse med anlæg af mødding

opgravning til kloak fra stuehus(er tilsluttet men installayion skal flyttes ved ombygning)

anlæg og harvning af ridebane.

det var lige, hvad jeg kunne komme i tanke om nu.

men hvor kraftig en traktor skal vi se efter, den skal jo heller ikke være en "kæmpe", der ikke kan vende på "godset", men kraftig nok til at løfte hø i minibig og lille nok til at "begå"sig i en hestestald(skal indrettes i Laden, som har den "rette" højde efter den nye lov og der skal hø/halm også opbevares)

En ny af et af de kendte mærker vil jo nok være superluksus, men hvormeget må man give for en brugt og hvormange HK skal den have?

vi har kigget lidt på en ny Impodan minitraktor som kan fås for ca. 60.000 + moms, men ved ikke om vi tør købe et "ukendt" lille mærke (reservedele senere)

Håber nogen kan hjælpe.

Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd

hej bente...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2007 18:16

nu arbejder jeg selv på en stor kvæg gård, hvor vi har alt fra traktore fra 15000kr til 500.000 kr...

jeg syntes bestemt ikke du skal købe dig et mærke du ikke kender til, eksvis ang reservedele også...

jeg ville sige at til det du beskriver i skal bruge den til, ville jeg aldrig invistere i en ny, med det samme du har kørt en gang ud på marken, har den mistet meget i værdi!

vi har fx en lille gammel fiat traktor fra 1000 år før kristus, som vi både har kørt bigballer af hø og halm ind med, og pt står den foran fodervognen, hvor den 2 gange dagligt trækker 5 tons ind igennem stalden, vi har dog fået vægt på den fortil da den havde det med af stejle, ikke så sjovt med 5 tons efter, ha ha!!

og de fleste traktore er jo diesel motore, og de køre altid, selvfølglig skal motoren have tjek, lige som alt andet køre tøj!

og ville mene at det evt kunne være sådan en lille handi traktor du har brug for...

man bliver jo lidt mere priviligeret når man ligger og køre mark op og ned, dagen ud... så derfor fik vi vores helt nye traktor, da man også bruger mange forskellige nyr funktioner, som nogen af de gamle traktore ikke har!

men man skal jo også gøre op med sig selv, hvad man vil ofre på det!

ellers kan jeg stærkt anbefale en bobcat, til stald arbejde, den er meget nem og handi den lille km2 køre jeg i det meste af min arbejdsdag! men den kan dog ikke trække hø og halm læs hjem fra marken!

mvh Lise...

0
0
Svar på denne tråd

en bob eller
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 10:00

stald kat har også været vendt, men den kan forlidt af det andet, så det er en ting der kan vente.

Jeg tror også at vi ender på en lille brugt traktor, evt. med frontlæsser. og med førerhus- det bliver jo også vinter (måske)

hvor det er rart at sidde i læ.

og tak for dit svar Lise

0
0
Svar på denne tråd

bentev
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 14:32

jeg syntes i hvertfald i skal få jer en med frontlæsser, det er næsten uundværlidt!

held og luýkke med det...

0
0
Svar på denne tråd

du har brug for en
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 20:32

handy 70 - 90 hk traktor med servostyring, frontlæsser og soltag.. 4hjulstræk hvis du har mange bakker. så er du godt kørende. fx en IH 685 eller 844XL eller ferguson 175 eller 690. frontlæsseren må være fuldhydraulisk for at du får noget ud af den samt der skal være ekstra udtag så du kan køre med en lille overfaldsgreb/siloklo som ikke er til at undvære da den både kan muge, samle mødding op, samle sten, flytte baller, grave hæk op og utallige andre ting. du må også ha en god jord/sneskovl som igen er meget universal

det virker måske lidt voldsomt med så stor en traktor men bliver de meget mindre så er der ofte problemer med at holde baghjulene på jorden uden diverse foranstaltninger samt der er problemer med at hydrulikoliepumpen ikke har en høj nok ydelse til at trække frontlæsseren. Efter min mening og hvad jeg hører rundt omkring så er man bedre tjent med en 20 - 25 år gammel traktor med ikke så mange timer på tælleren og i rimelig stand end man er med en ny kinatraktor

hvis du gerne vil muge direkte fra boksen med maskine kommer du nok ikke udenom at leje en minilæsser (ca 1000 kroner for en dag hos nordjysk lift) det kan som oftest bedre svare sig end at købe en sådan maskine

Venlig hilsen kristian
Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres
Forfatter: 
Dato:  19-06-2007 23:57

svar Lise og Kristian.

Det lyder, som en frontlæsser er et must og at det vi har set lidt på måske er for småt til at håndtere minibig høballer ordentlig.

Nu (hvis alle brikkerne falder på plads her i nærmeste fremtid, vi skal til sagfører i morgen) bliver jorden desværre ikke bakket, men flad som en pandekage og den kan nok også hitte på at tage en tur til naboen i stormvejr (sandmuldet og ikke den store bonitet). Der er også nogle lidt moseagtige/våde områder (der gror siv) og mange åløb, så det skal nok heller ikke være for tung en traktor.

Vi vil kigge efter noget, a la det du har foreslået og måske, hvis kronerne rækker en brugt lille bob eller stald cat til det daglige indendørs, men den haster ikke så meget, da vi anslår det vil tage ca. 2 år at renovere stuehuset, der faktisk ikke er beboligt efter tidens standart.

Der er nemlig slet ingen maskiner til( men så kan man jo også selv vælge.)

Tak for hjælpen

Bente

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider