Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

fra træ til jern stolper - Hvordan?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 17:52

Vi skal have lavet vores stald om, så jeg kan få sat nogle bokse op, til mine to heste.

Det er en gammel svinestald, hvor taget er afstivet med træstolper, de står rigtigt upraktisk med hensyn til bokse. De er placeret ca 1,5 meter fra ydervæggen, og der er 2 meter mellem dem. Så hvis jeg bare sætter en boks op nu så får jeg en stolpe inde i boksen, og det er jo ikke smart. Så vi skal altså have afstivet taget på en anden måde, jeg tænker selv på nogle jernstolper. Vi skal selfølgelig have snakket med en fagmand omkring det, men inden vil jeg lige hører hvad I har gjort i jeres stalde. Hvordan har i understøttet taget, har hørt at nogle laver boksene sådan at de kan holde taget, er der nogen der har erfaring med det?

0
0
Svar på denne tråd

samme her...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 19:45
Det lyder lidt som min stald, der dog er en gammel kostald. Min far har lavet det sådan, at hveranden stolpe er fjernet (efter samråd med min onkel, der har styr på den slags). Boksene er muret op med fundablokke(?) og lavet så skillevæggene er ved/under de tilbageværende stolper. Jeg tror det nederste af stolpen er savet af og det nederste af det, der er tilbage af stolpen er så muret ind i det øverste af skillevæggen. Og så er der lagt en ekstra bjælke under taget mellem stolperne. Den er sat på med vinkeljern(?). Engang når jeg vinder i lotto drømmer jeg om at rykke taget af og så lave ydermurene lidt højere for at få højere til loftet, og så sætte nogle jernspær op og dermed slippe for de irriterende stolper. For ja de er i vejen. Mine heste kan om vinteren gå ind i stalden om dagen, men vi har jo været nødt til at sætte afspærring op ved stolperne, så de ikke vælter dem. Så det er lidt et smalt område, de kan gå på. Jeg ved dog slet ikke, om min lottoplan kan lade sig gøre. Har slet ikke forstand på den slags. Det var bare en idé, jeg fik, som jeg sikkert aldrig får råd til . Men på et tidspunkt bliver min stald jo ulovlig mht loftshøjde. Totalt latterligt.
0
0
Svar på denne tråd

stald...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:30

Ditte: hvor er det ærgeligt at din stald bliver for lav, det problem får jeg heldigvis ikke, for der er en god højde i stalden, heldigvis. Jeg havde selv tænkt på det med fundablokke, men jeg vil helst ikke have boksene helt lukkede og det er jo svært at undgå når det gøres på den måde, men mange tak for dit svar, det er rart at høre hvad andre har tænkt og gjort :)

Er der nogen der har tænkt anderledes eller har nogle gode råd?

0
0
Svar på denne tråd

bæring
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 21:39

man gør det at man finder ud af hvor man vil have de nye stolper (damprør), selvfølgeligt skal de stå så de bærer optimalt.

Så hakker man et 40x40 cm hul i gulvet og graver en halv meter ned. Hullet fyldes med beton og de nye rør sættes heri så de når op til loftet minus I profilets højde. De bedste er at få fat i en meget kraftig I bjælke til at bære loftet. Der laves huller i endemuren hvor I bjælken skal stikkes ind. Så er det om at være folk nok og evt en lille maskine til at sætte bjælken i hullet i muren og få den løftet op til loftet og ind på plads over rørene. Profilen kan også være i to eller tre stykker så den er nemmere at løfte, for den er edder tung. Så svejser man den sammen når den er på plads. Måske skal I have en "kaffemølle" til hjælp til at hæve loftet en anelse mens I lægger I bjælken op. Nå den så er på plads skal damprørene svejses til I bjælken og I kan derefter fjerne de gamle træ bjælker med overliggere.

Et lidt tids og muskel krævende projekt, men når man ser resultatet var det besværet værd.

Vores stald er lavet om i den ene side, så der kan hestene være. Planen er at den anden side skal laves om inden vinteren.

Jeg tror ikke på at det bliver et lovkrav med 260 til loftet.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har skiftet
Forfatter: 
Dato:  31-05-2007 22:00

samtlige egetræspæle ud i vores stald med damprør (jernpæle). Der er udførligt billeder af hele vores staldprojekt (som ikke er færdigt endnu) på min hests hjemmeside - se link nedenunder ;-)

DRESSURHOPPE KØBES

4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
0
0
Svar på denne tråd

fundablokke...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2007 07:44

Mine bokse er skam ikke "lukkede". Skille- og frontvæggene er ikke muret højere op end at hestene sagtens kan stå med hovederne inde hos hinanden og ude på staldgangen. To af dem gnubber lystigt hinanden over væggen.

Angående loftshøjden har de vel netop vedtaget loven.

0
0
Svar på denne tråd

stald...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 14:43

Som jeg også var klar over så har vi en del arbejde foran os, men det bliver også bare rart at få det i orden.

DitteH: okay, så I har bare fjernet hver anden pæl. Det er også klart den mest enkle løsning.

Meguld og Jannie: hvad har det ca kostet jer i materialer at lave stalden om? Hvor meget har I selv kunne lave og hvor meget tid har i ca brugt på det?

mange tak for alle jeres svar :) det er så godt at høre om jeres erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 15:21
Ja fjernet hveranden pæl, der hvor boksene er OG som sagt sat en ekstra bjælke vandret mellem de resterende pæle, efter min onkel, der har forstand på det, havde sagt god for, at det godt kunne holde.
0
0
Svar på denne tråd

jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 19:03

hvad det har kostet, da materialerne allerede var her da jeg kom til gården ( det er min mands føregård), de skulle bare sættes op. Man kan lave en det meste selv hvis man samler en flok venner og bekendte som kan hjælpe. Det vi klart være en fordel hvis en af dem har en lufthammer og en anden en betonblander (evt sådan en stor en til bagpå en traktor, en tvangsblander). Og man kan med fordel bruge en bobcat eller lignende til at løfte jernbjælken op, så sådan en kan I leje eller låne. Og en ven som kan svejse og så ellers en masse som har en smule handyman i sig.

Vi lavede det selv, men har jo også maskinerne til at hjælpe, da vi har landbrug.

Vedr priser, så er jern jo vistnok blevet dyrt. Min mand handler gerne hos Sanistål, der tror jeg du kan finde nogen priser.

Der kan man også få materialer til at fremstille sine egne boksfronter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider