Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Bedste anlæggelse af græsmark
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 11:55

Vi har lige købt en landejendom med 4 Ha jord som hidtil har været forpagtet ud.

Vi har besluttet at forpagte det ud endnu et år og derefter skal det bruges til heste.

Jeg har flere steder læst at man kan så korn med græs som udlæg. Er det en god måde at anlægge en fold på? Er det ligegyldigt hvilken slags korn det er?

Når man gør sådan, kommer græsset så bare op når kornet er høstet, eller hvordan foregår det?

Da jeg ikke skal have mere end et par heste gående, har jeg tænkt at jeg vil lave hø på noget af jorden. Er dog i tvivl om hvor vidt det kan betale sig når jeg enten skal ud og købe de forskellige maskiner hvis jeg selv skal lave det, eller skal have nogen til at lave det for mig. Hvad gør i andre?

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

græsfolde
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 15:26

Det er en god ide at så korn , med græsudlæg. Det hjælper græsset igang og det gir en god græsmark efter høst. Vi har omlagt en del folde og gør det altid med byg eller havre og græsudlæg og det fungere

Hvis du ikke har maskiner til det i forvejen, er det billigere og nemmere at få en landmand eller maskinstationen til at klare høarbejdet, eller evt. købe hø et sted.

Der skal en del maskiner i brug for at anlægge en ny fold og derefter lave hø på. Vi gør det selv, men det er fordi manden godt kan lide at gøre det selv, der er ikke nogen økonomisk fidus i det, når der ikke er mere jord.

Mvh Rikke

Husk Aså væddeløb d. 8 juli, galopløb for ponyer og rideheste, Islænder og m.a - ALLE kan deltage.

Tilmelding skriv pb.

0
0
Svar på denne tråd

Korn med græs som udlæg
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 17:12

Undskyld men hvad betyder det helt præcist, at så korn med græs som udlæg, og hvordan går man??

Her er mit gæt: Vil det sige, at man sår korn og græs samtidig, høster kornet og lader stubbene stå med græs?

I så fald, hvorfor er det er fordel?

0
0
Svar på denne tråd

Jow nu skal du høre Wildfire...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 22:08

At så korn med udlæg, betyder helt rigtigt, at man putter korn og græs i jorden samtidigt.

Her har vi fået sået havre med udlæg. Og omkring Skt hans skal der laves wrap. Havren er ikke "færdig udviklet" når det bliver slået og brugt til god tør wrap.

Det er en fordel fordi græs vokser langsommere end korn og havre. På denne måde beskytter man det spæde græs, lidt ligesom når man sætter ammetræer, hvis du kender det princip.

Græsset bliver så studset første gang der omkring Skt hans, derefter regner vores bonde med at der skal gå minimum en måned før hestene må komme på græsset. Og ventetiden skyldes at der skal være stærke rødder der kan modstå heste der hiver og slider i græsset, samt vildt galoperende hestehove.

Håber at det var et svar du kunne bruge!

Hej hej fra Gitte

Sælges: Brun ponyvallak på 110cm, sælges med udstyr. Sælges som selskabspony grundet særlige omstændigheder, men er ellers tilredet og brugt som ridepony. Se min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Hvornår så korn med græsudlæg?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 22:27

Tak for jeres svar.

Kan man kun så korn med græsudlæg om foråret? Ikke som vintersæd?

Skal det så høstes som wrap eller kan man høste kornet som alm. korn? Tænker bare på hvad landmanden kan få ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 22:52

Giite - tak for dit svar. Jeg kan godt se fidusen nu, men der går jo en hel sommer, hvor marken så ikke kan bruges til noget andet end selvfølgelig høsten af kornet.

Der hvor min hest står opstaldet skal vi skal ha lagt marken om(med urtegræs), og regner med at det kan blive i efteråret - september, så marken forhåbenligt kan bruges til maj næste år.

Havde vi haft flere marker at trække på, ville græsudlæg helt sikkert være en god idé.

0
0
Svar på denne tråd

når man sår emd udlæg..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 05:51

ja så kommer man kornet i først, feks. som her hos mig byg der sås i forårs månederne. dernets sås der igen men denen gang med en græssort til heste.

når så kornet kommer op og er høstet, ja så er der i bunden græs, som man nogle gange kan være heldig, når at komme så meget i vækst, at man kan slå et slet wrap på det.

næste forår, tager man så et meget tidligt slet wrap på stykket og lader det derefter være i ca 14 dage, så er det parat til at blive brugt som heste fold.

på den måde får i en græs kvalitet, der har en serdeles godt rod næt og med en jord der er tilpas hård nok til at kunne klare hestenes hove.

IMC.
cheval noir gamacher og dressurunderlag sælges
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=206989&t=206989
0
0
Svar på denne tråd

Ærter istedet
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 09:19

Det er lang bedre at så ærter med græs som udlæg, idet ærter samler kvælstof i jorden, som græsset nyder godt af, når ærterne er taget. Så kan du faktisk undvære gødning efter, at ærterne er høstet, mendmindre du tager ærterne tidligt med henblik på at tage et slæt hø. For så behøver græsset lidt gødning, så du kan få væksten hurtigt i gang, eller bliver det et sent slæt, som er mere usikkert pga vejret i lille Danmark

Derforuden har ærter også et stærkere rodnet end korn, og den primære fordel ved, at så græsset som udlæg, istedet for i ren bestand, er at du får en meget stærkere mark, som hestene ikke har så let ved, at trampe op.

Håber du blev lidt klogere

Jeanette, Stald Højgård

Palomino & Pinto

0
0
Svar på denne tråd

vårbyg med græs
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 09:04

giver det mest sikre resultat

Venlig hilsen kristian
Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider