|
|
| wrapning |
|
|
Hej alle "selv-wrappere"  Jeg overvejer at købe en miniwrapper til enten små firkantballer eller rundballer. Jeg har i forvejen en småballepresser, som kan presse dem(firkantballerne). Nu er mit spørgsmål... Hvad kan anbefales? Jeg er jo selvfølgelig mest til en firkant wrapper, fordi jeg har presseren, men er den til rundballer smartere, fordi den kan lave i flere størrelser?? Aner virkelig ikke så meget om det! Udover det.. Hvor meget koster det plastik man bruger? Og hvor meget koster det i snit pr balle ved 8-12 lag plastik?  Håber at der er nogen som kan forklare og fortælle mig lidt om det.. På Forhånd tak Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er meget meget |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
20-05-2007 21:38 |
|
Illum... . Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg. DKK bog,færdig vac. Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen. Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx |
|
|
efter hvad jeg ved kan man ikke wrappe alm baller fra en alm balle presser. De kan ikke presse ballerne hård nok. de flyver vist mildest talt af wrap maskinen. Det kan ikke svare sig at investere isådan maskine. de er som illum skriver meget dyre i anskffelse plus det er en meget fint følende maskine så der skal ikke så meget til før der kan noget i stykker. Så de ikke helt billige i drift..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det koster dig |
|
|
ca. 15-20000 kr om året at have sådan en minimaskine hvis det antages at den koster 100.000 i anskaffelse. Den er så afskrevet over 10 år med en restværdi på 10000 og til 5% i rente og med gennemsnitlig 5000 i vedligehold årligt. Derudover er der tidsforbrug og diesel og slitage, plastik og ballesnor. Så hvis du tager de godt 15000 kr og deler med det antal baller du har brug for, så får du det det koster dig at producere en balle. Dertil skal du huske diesel og slitage på udstyret. Sammenlign dette med maskinstationens pris for at lave dine baller. Du kan altså få presset og wrappet en del baller for 15-20000 hvert år og det uden at røre en finger, næsten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var jo ikke |
|
|
det jeg spurgte om...  Brugbare svar og anbefalinger af maskiner modtages gerne. Jeg ved godt at en wrapper er dyr, men så en såkaldt "miniwrapper 404" til salg til 40000kr... Så de kan findes brugte flere steder. Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er den bestemt slidt |
Illum |
21-05-2007 17:19 |
|
Og så kan du bruge 20000 kr på at sætte den i stand. men held og lykke med den.
Illum... . Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg. DKK bog,færdig vac. Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen. Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh... |
|
|
Ja..jamen det må jeg jo bare gøre så... Er der ikke nogen som virkelig ved noget om det her, som har nogen brugbare svar? Jeg vil faktisk bare gerne vide hvilken miniwrapper, som der kan anbefales... IKKE overtales til at lade være med at wrappe selv, som i åbenbart har læst udfra mit indlæg??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og ja... |
|
|
jeg har presseren som kan presse dem hårdt nok!!Den er der investeret i.. Så det skal jo nok være en firkant wrapper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har fået wrappet |
Eva Lydeking-Olsen |
21-05-2007 20:57 |
|
vores andet slet i mini, firkant det ene år og runde det næste.Ialt 120-140 stk/ år.
Da jeg betalte pr balle er det mest økonomisk med de runde - de kan blive noget større,op imod 70-80 kg, men den presser havde noget svært ved at klre den fugtigste del af marken.
De firkantede var også helt fint, meget fast presset.Nemmere at dele ud til hestene - så og så mange skiver.
Der ER en del spild i småballer - ensileringen er ikke helt så effektiv, men på det punkt kunne jeg ikke se forskel på de to typer.
SKULLE jeg vælge ville jeg tage den firkantede og så ikke lave det alt for tørt.60 %
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min kæreste har lige købt en miniwrapper, helt ny til ca. 50000 kr. Den hedder Mc Hale 995 LM. Den skulle være meget kendt i Irland, hvor den udgør 80% af markedet der ovre. Det plastik der skal til koster ca 400 kr for 2 ruller a' 1800 m x 250 mm Det svarer ca. til 60 småballer pr. rulle. Håber det var noget du kunne bruge til noget.. 
Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Billigt hingsteføl sælges! Presning og wrapning af småballer tilbydes! Små wrapballer sælges til efteråret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
Eva og Mette, det var lige præcist sådan nogle svar jeg ledte efter . Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det var så lidt.. Hvis du har flere spørgsmål kan du bare skrive en pb til mig, så får jeg kæresten til at svare på det.. 
Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Billigt hingsteføl sælges! Presning og wrapning af småballer tilbydes! Små wrapballer sælges til efteråret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| købe eller FÅ LAVET WRAP |
mamai |
22-05-2007 13:33 |
|
Jeg vil gerne købe nogle små pakker wrap NU, de fleste har ikke mere tilbage fra sidste år, så det er svært at få noget og det skal jo være af supergod kvalitet til vores 2 DV-heste. Jeg har også tænkt på hvad det koster hvis man skal have andre til at slå græsset, presse det og wrappe det ?... er der nogen herinde der får det gjort ? det kan måske ikke betale sig rent økonomisk når vi både skal have græsset slået, presset og pakket ? Vi har ikke maskinerne til det selv, men vi har græs ( + en gammel traktor + en høvender ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap... |
|
|
Jeg foretrækker de firkantede, da de, som eva siger, er presset lige hårdt gennem hele ballen og er nemme at "dosere" Mamai: vi kan selv slå, vende og samle græsset - og jeg fik sidste år lavet de fineste wrapballer (firkantede ca 50 kg, med 10 lag) dvs presning (med højttrykspresser) og wrapning for kr 30,- + moms. + transport (den kan altså godt løbe op..)Han stiller dog visse krav mht samling i haler (det er meget store maskiner han kommer med) hvilket kan være svært med vores hobby-maskiner  Økonomien i det kommer helt an på størrelsen af marken - der er jo altid en forholdsvis dyr opstart. Husk altid at forlange 8-10 lag plast - ellers risikerer du at stå med en omgang dårlig wrap!
Kristina Spåner, sælges kr 55,-/balle afhentet i Hadsten Høst 2007 - hø og wrap i små baller bestilling modtages nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har også fået ekstra plastik |
Eva Lydeking-Olsen |
22-05-2007 20:12 |
|
på og alligevel ensilerer de altså ikke helt perfekt. Jeg har ikke turdet sælge dem af frygt for brok og klager...det er ellers lavfruktan urtegræs og helt perfekt til nøjsomme heste.
Første år var de lidt for tørre, da presseren/ wrapperen gik i stykker og det kom til at ligge et par dage ekstra- andet år var det meste helt fint, men det der lå op til skoven var for vådt - så det skal vi huske at flytte UD i solen så det kan tørre.
Vi slår, vender og river sammen selv om har givet 30-´32 kr ex. moms pr balle for presning og wrapning.
Det er et RET stort og tungt arbejde at køre dem ind med håndkraft og en biltrailer, så man skal ikke lave mere end de absolut nødvendige antal.
Har ikke haft råd til en balletang endnu.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misforstod dig |
Illum |
23-05-2007 07:34 |
|
Undskyld. Jeg vil helst købe 4 kantet, og helst i 80x80x120, tror de klades minibig. De er nemme at dosere og for mig enmme at ligge på paller, da jeg tager en hel balle ud af plastik og lægger skiverne på 2-4 paller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrt at få wrappet.. |
|
|
Vi fik en lille maskinstation til at presse og wrappe for os sidste år og... hold fast... vi gav 40 kr+ moms pr balle  Vi havde selv slået, revet og vendt og samlet! JA derfor kan det vidst godt betale sig for mig selv at lave det... Han var dog så "flink" ikke at tage kørsel, fordi vi praktisk talt er naboer! Kristina-og y: Du skriver at i presser med højtrykspresser... Er det ikke bare en ganske alm. presser? Det siger en hel del jo åbenbart at det ikke kan lade sig gøre, men hvordan fungere det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kommer jeg da i tvivl |
|
|
om jeg skal vælge små runde baller eller små firkantede?
Hvad er plus/minus ved begge slags baller?
DRESSURHOPPE KØBES 4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil helt klart vælge de 4 kantede, da ensileringen er bedre i dem. De runde er bøvlede at dosere, og de er ikke altid ens i midten og udenpå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| firkantede.. |
|
|
helt klart... De runde er lidt mere bøvlede at dosere! Heidi(freja): En højtrykspresser kan presse ballerne hårdere en en alm presser kan - økonomisk vil det jo sige at du udnytter plastikken (wrappen) bedre. eksempelvis er mine wrappakker fra 1. slæt på størrelse med en god stor høballe og den vejer 50 kg. Vi forsøgte at wrappe baller der var presset med en alm presser ved 2.slæt sidste år... og det var ikke en succes! De er så lette at maskinen har svært ved at pakke ensartet ind. Og lige et godt råd lad ikke de wrappede baller ligge på marken i længere tid.. Fuglene prikker med glæde huller i! God høst!
Kristina Spåner, sælges kr 55,-/balle afhentet i Hadsten Høst 2007 - hø og wrap i små baller bestilling modtages nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt så |
|
|
Har lige snakket med kæresten og det er en højtrykspresser jeg har. Jaja man blir klogere hver dag. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrapballer |
|
|
M.h.t. doseringen syntes jeg ikke det er bøvlet med de runde, mulerne skal have rigeligt alligevel  Nu kommer det jo også an på, om ham der skal lave vores wrap KAN presse i firkantede baller og det er jeg ikke så sikker på han kan.
DRESSURHOPPE KØBES 4-5 år, jo mørkere jo bedre, ca. 170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|