Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Slå hø hvornår??
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:16

Hvornår er det bedst at slå hø på græsmarken??

Skal det have en bestemt højde eller noget?

Jeg ved godt at det skal være tørvejr

Mvh. Maibrit.

Ponysadel sælges

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

slåning af hø
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 14:03
Alt efter længden på dit græs kan du tage første slæt slut maj eller starten af juni. Hvis du kontakter dit nærmeste landbo center kan de sikkert hjælpe dig, for det kommer an på en hel del ting. Ellers hvis du skal have hjælp fra en landmand der skal slå det og vende det for dig, kan han/hun sikkert også hjælpe dig med præcis hvornår det skal slås. Man skal nemlig slå det inden det sætter frø. held og lykke med det...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...
0
0
Svar på denne tråd

JanneJ
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 14:13

Hvad sker der hvis græsset sætter frø inden det bliver slået?

Sidste slog vi det kun en gang i august tror jeg det var, så der havde det nok sat frø for længst... Men der var også en del grunde til at det blev gjort der.

Og hvor langt er det normalt når det bliver slået?

Jeg skal have en til at slå det, så han kommer nok til at give nogle gode råd

Er der forskel på slåningstidspunkt i forhold til om det skal wrappes eller "bare" være hø??

Mvh. Maibrit.

Ponysadel sælges

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

græsset skal være skredet
Forfatter: 
Dato:  13-05-2007 10:57

Hej

Meget vigtigt til alm hø, at græsset er skredet, dvs at frøstænglen skal være brudt ud af stænglerne... ellers er det umuligt at få det tørret korrekt... wrap kan du lave når du mener der er et godt lag på, nogen laver både 2 og 3 slet wrap

Hø bliver typisk først slået sidst i juni, alt efter vejret selfølgelig.

Go fornøjelse.

Janne

0
0
Svar på denne tråd

vi har
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 08:39

de sidste par år været heldig med både græsset og vejret i uge 26 og 27

Venlig hilsen kristian
Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

1. slet..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 11:23

vi tog første slet igår, der var ca. 50 cm kraftig græs og skal vi nå at få 3 slet så skal vi til at igang. der meldes godt nok om regn i weekenden 1 og 3 mm for vores område så det går nok. Vi har så også swelv vender så om vi skal over det en ekstra gang betyder ikke så meget.

men så krydser vi ellers fingre, det er altid spændende om man får bjærget noget godt hø, men det plejer min land(mand) at have styr på.

Opstaldning tilbydes !! Sommegræs nu, store bokse + ridehus fra efteråret.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 11:53

Mit græs er stadig kun omkring 20 cm. Hestene har gået der lidt i foråret, så de "studsede" det jo lidt :)

Tror jeg venter til det er ca 50 cm. Vi kan heldigvis vist godt klare os med et slet. Men mon ikke vi kan nå at få to slet selvom vi venter lidt endnu med det første??

Mvh. Maibrit.

Sommergræs tilbydes

(og opstaldning)

Ponysadel sælges

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

for tidligt !!!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 16:47

Berit

Jeg tror du står med støv/mug baller om tre måneder... de er slet ikke holdbare endnu, og det har ikke godt af at blive vendt og vendt, håber at jeres mark ligger meget højt, samt at vi får masser af vind, og tre slet godt hø i danmark, er vist umuligt, kan vist kun lade sig gøre med wrap. jeg er osse meget kritisk med mit hø, perfekt eller ud igen, og vi tager kun et slet om året, ellers skal der gødes rigtig meget, efter hvert slet. der skal tålmodighed til og vejrudsigten siger regn... pøj pøj med det.

Ps. jeg er osse gift med en landmand.

Hilsen Janne

0
0
Svar på denne tråd

øv...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 21:21

ja vi fortryder også lidt.. da vi slog lovede de 1 og 3 mm weekenden og det er jo pludseligt blevet til meget mere. Vi har heldigvis den mulighed at wrappe da vi har 10 ammekøer plus opdræt og de vil gerne have deres wrap fugtigt og de skal jo også have noget at spise i vinter.

Jeg er også meget kritisk med mit hø også pga. vi sælger af det, så skal det bare være i top.

Men det har jeg jo også råd til da jeg ikke behøver at kassere hvis det er lidt tvivlsomt..så får køerne det bare.

0
0
Svar på denne tråd

Wrapper i dag
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 10:46

Vi slog i mandags og wrapper det hele i dag. Det har ikke kunnet nå at tørre til hø, men bliver dejligt wrap uden alt for mange stængler.

Vi har så også både hesteblanding (50S)- det er den, vi har høstet nu - en stor kløvergræsmark til våd wrap (til vores får og køer), og så en lille mark med lucerne, som også bliver wrappet, så tørt som overhovedet muligt.

Vi håber så også at få 2. slet på alle marker. Forhåbentlig kan vi næste gang lave de ca. 250 baller hø vi skal bruge.

Vi gør det hele selv (og kører også ud, hvis nogen spø´r - Skælskør området).

Hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

også her...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 12:35

vi får også wrappet i eftermiddag, de lover jo en del vand så det er med at få det ordnet.

vi plejer dog at tage 3. slet så hvis vi lige får noget sommer så kan vi få noget alm. hø også.

0
0
Svar på denne tråd

Vent lidt længere
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 21:10
Jeg ville vente lidt længere. Græsset skal være skredet (gået i frø) ellers er det umuligt at få tørt.
Jeg venter så længe som muligt med mit (vi wrapper) - da jeg ellers har erfaring med at hestene har svært ved at klare det i maven. Så mit skal være skredet - det hele.

Tørt hø giver ikke tynd mave - man skal tilgengæld være meget tørt for at blive godt.

Hilsen
Daniela
0
0
Svar på denne tråd

omkring Sct Hans siger man
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 22:25
Hø bliver slået omkring Sct. Hans, men vi har tit lavet hø endda noget senere , så bliver høet nok lidt mere tørt i det og måske knapt så "stærkt i det".

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Slå marken
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 18:20

Vi regner med at slå til hø efter grundlovsdag, hvis altså vejret tillader det .

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider