|
|
| Forsvarligt hegn uden stød? |
| Forfatter:  |
Heidisse |
| Dato:  |
11-04-2007 15:05 |
|
Er det muligt at lave et sikkert og forsvarligt hegn på folden helt uden brug af strøm/stød? Jeg tænkte på en kombination af fx et kraftigt træhegn og beplantning? Nogen der bruger hegn uden strøm/stød, eller har erfaringer på området?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor ikke strøm |
|
|
Må jeg være så fræk og spørge hvorfor.. ??? Jeg tror godt at man i teorien kan lave et forsvarlgt hegn uden strøm. Men jeg ville ikke lave det af træhegn eller beplantning. Ved brug af det vil jeg nok tro at dyrene med tiden vil smage lidt på hegnet, eller klø rumpen op af det. Skulle det være uden strøm ville jeg nok gøre lidt ala hegnet som der tit er omkring firmaer, højt trådhegn, med jern rør med kort afstand i mellem, og hvor rørene er lange og banket langt i jorden, så de ikke vælter ved første kløning med heste rumpe.. Held og lykke, alt skulle jo eftersigende kunne lade sig gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De knækker træhegn |
Eva Lydeking-Olsen |
11-04-2007 16:57 |
|
for et GODT ord hvis der ikke er en tråd på indersiden. Det er alt for dyrt i vedligehold og meget mindre sikkert end et godt stødhegn.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan det da sikkert |
|
|
mange lande bruger jo slet ikke stødhegn. Min veninde fra USA var i hvert fald nærmest forarget over at jeg havde strøm i hegnet = grænsende til dyrplageri. 
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalaki |
Heidisse |
11-04-2007 18:44 |
|
<Må jeg være så fræk og spørge hvorfor.. ???> Ja, det må du da  Den anden dag så vi to forskellige ejendomme, hvor de ikke brugte strøm på hestefolden. Den ene havde et kraftigt træhegn, og den anden havde et højt trådhegn a la det man bruger i nogle skove. Vi kom derefter til at snakke lidt om hegn uden strøm, og om det var muligt at lave sikre og forsvarlige hegn uden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
Heidisse |
11-04-2007 18:46 |
|
Ved du hvilke typer hegn de bruger "over there"?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| USA... |
|
|
I USA bruger de vist det bedste hegn der findes, nemlig masser af plads og masser af græs. Hvad der så er uden om er næsten ligegyldigt. Desværre er der jo ikke så mange danske folde på flere tusinde hektar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Vi har på den ene side af vores 800 mtr lange grund kun naturhegn (dog afbrudt af 50 meter tråd hvor der er frit). Der er 4 meter høj hvidtjørn og vel 10 meter tykt. Jo de smager da på det, men da tjørn stikker noget så forfærdeligt er der ingen der tør vove pelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror at de bruger |
|
|
træhegn der hvor arealerne er mindre (det er vel ikke for ingenting man kalder et hvidt træhegn for Dallashegn) og så måske pigtråd andre steder, men jeg er ikke sikker på det sidste.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strømløst hegn |
|
|
På den ene af vores folde har vi heller ikke strøm. Der et et levende bestående af slåen (stikker slemt), brombærkrat og nogle steder med hybenbuske. Der går ingen heste ud og de synes, det er hyggeligt at gå og nippe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsikring |
|
|
Hvis ikke der er strøm i hegnet og hestene kommer ud og forvolder skade på noget/nogen, dækker forsikringen altså ikke, så for at holde fejet for egen dør, vil jeg anbefale dig at have en strømførende tråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trådhegn |
pjemm |
28-04-2007 08:47 |
|
Fårehegn/dyrehegn synes jeg altså er noget stads hvis de får benene igennem, selvom jeg har set det til shettere. Det knækker nemlig ikke bare sådan lige på samme måde som galvaniseret hegnstråd. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træhegn |
JulieTaylor |
28-04-2007 14:07 |
|
Vi har et glimrende træhegn fra Karlebohegn, som kan skimtes i baggrunden her:  Der er ikke tråd på over det hele, men det betyder altså, at de æder det. Også selvom de har både wrap og træstammer på folden. Trykimprægneret træ smager åbenbart bedre Vi skal have sat tråd på resten nu, for det holder ikke i længden ikke at have noget. Heller ikke selvom der er rimelig god plads, og flokken fungerer godt. Det perfekte ville sikkert være en tyk tjørnehæk, men det har vi altså ikke noget af. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dkdkdkdkdk |
|
|
Vi har ikke stødhegn... På billedet kan du se hvad vi har istedet. (Hundene står udenfor folden) Hele folden (stort naturområde med skov, eng og klipper) er omkranset af stengærde med beplantning op af. Derudover har vi alm. reb langs stengærdet. (kan det ses på billedet?) Venlig hilsen Anja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|