Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Må man gøde en fold til Shettere?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 10:00

Ja som overskriften lyder: må man gøde en fold hvor der skal gå Shetlændere samt en lidt større III pony? Eller bliver græsset alt for kraftigt med risiko for forfangne ponyer?

Det skal siges at de græs arter der er på folden, er til kvæg da det er en tidligere kvie mark.

Jeg kan desværre ikke lægge om, da det ikke er vores egen fold, men en vi lejer. Ejerne har sagt nej til omlægning af græsset...have ellers fundet det helt rigtige hestegræs med et minimum af fruktan.

Håber meget på svar, da der ikke er meget græs pga sidsteårs tøre sommer samt et meget vådt efterår/vinter som har været utroligt hård ved folden.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 16:58

Er der slet ingen der ved om man kan gøde en fold hvor der skal gå Shetlændere?? Hvad gør i andre der har denne race? Hvis i gøder, hvilken slags og hvilken mængde?

Sidste år havde vi slet ikke græs nok (der gik så også 2 store heste på foruden Shætterne, de tager jo en del mere på folden) men jeg ville gerne at at der godt med græs i år, så vi kan undgå at bruge hø/wrap i 2 - 3 mdr her til sommer. Kan ponyerne ikke tåle at der bliver gødet, ja så vil de selvfølgelig få det stråfoder de skal have, men det ville være rart ikke at være afhængig af det.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

gødning
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 17:01

Umiddelbart ville jeg gøde, hvis græsset er sparsomt, for hvis vi får endnu en tør sommer ender du nemlig med ingenting. Man kan godt springe over, men ikke hvert år, der er jo ingen næring i til sidst.

Istedet ville jeg lave stribegræs indtil de har guffet det ned i en passende højde.

:Pia

baroksadel "branderupkopi" sælges.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model sælges BILLIGT, se præs.

HVAD KOSTER GROVFLIS?

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak :)
Forfatter: 
Dato:  09-04-2007 17:16

Mange tak for svar Pia :)

Græset er ikke gødet i...puha nogle år. Vi har "haft" jorden i 1 1/2 år, og der er ikke gødet. Ved ikke hvor længe græset har stået ubrugt hen, men mindst 1 1/2 år før vi kom til, så der er der heller ikke gødet. Så det er mindst 3 år siden græset har fået noget.

Hvilken form for gødning skal der bruges, og i hvor store mængder? Skal det være samme mængde som til heste, eller skal man give lidt mindre for at det ikke skal blive for voldsomt?

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Vi har givet
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 14:31
vores 300 kg. pr. ha - men der skal også laves wrap inden der lukkes heste ud.

Vi har valgt urtegræs med lavt indhold af sukker, netop for at mindske risikoen for forfangenhed.

DRESSURHOPPE KØBES

4-5 år, jo mørkere jo bedre, 167-170 cm. Ukompliceret, super temperament, godt eksteriør, godt gående + hjertet på rette sted. Skal være redet.
0
0
Svar på denne tråd

hej Lene
Forfatter: 
Dato:  16-04-2007 18:22

Du kan godt gøde marken, men hvis du bruge kunstgødning skal det helst regne inden du lukke heste på folden. Det skal være vasket ned i jorden, så de ikke kan komme til at spise gødningskuglerne, for det har de bestemt ikke godt af.

Som Jannie skriver, vælg græs med omtanke.

Og vigtigst lav en langsom og gradvis tilvænning af græs til hestene. Nu har jeg godt nok store heste, der nok ikke er ligså udsatte som små ponyer, men første dag på græs giver jeg dem kun 1 time og derfra langsomt øger tiden på græsset.

Pøj pøj Helle

0
0
Svar på denne tråd

Græs til shettere
Forfatter: 
Dato:  17-04-2007 15:54

Hvor stor er folden? Er der flere folde til rådighed så græsset kan få ro? Hvor meget græs er der til rådighed?

Det er ikke bare at sige om man skal gøde på en mark der skal gå shettere på. Det afhænger af flere ting

Jeg gøder ikke men har så også rigeligt med græs til mine to små.

Desuden er jeg forlængst startet med at græsse dem ind - er pt. på to timer dagligt.

Det er ikke nok at have viden, man må også anvende den.

Det er ikke nok at have ønsker, man må også sørge for at få dem opfyldt!

Johann Wolfgang von Goethe

0
0
Svar på denne tråd

gylle...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2007 23:27

At få en landmand til at sprede lidt gylle var jo også en mulighed.

(de fleste landmænd gør det gerne gratis - de aner jo snart ikke hvor de skal komme af med al deres gylle mere. ) Hvorimod kunstgødning er D-Y-R-T.

.

Det er lidt svært om det er klogt at gøde til de små hypsere...nogen skal jo bare se på et frodigt græsstrå og så er de forfangne.

Jeg ville nok egentlig selv vælge at dele folden op i 2, og så skiftevis bruge foldene - herved får begge folde løbende ro til at komme sig - og græsset gror nu altså på selv de goldeste steder, bare det får den fornødne ro til at komme sig...så det skal nu nok dukke op.

.

Hos os er det nu 2 år siden vi sidst fik gødet - og vi behøver heller ikke gøde i år - græsset gror ufortrødent, livligt og godt - og det er simpelthen fordi vi løbende skifter folde, hele året rundt, på denne måde får græs og jord ganske simpelt den fornødne ro til at komme sig.

.

Vi er ekstremt påpasselige med ikke at benytte folde der er gødet for tidligt.

Vi venter af princip 14 dage fra gødning til brug - uanset om det er gylle eller gødekorn der er brugt.

Og ja, det er altid klart det bedste at gøde lige før regn.

Gøder man, og det er høj stærk sol i den næste tid "svider" gødningen bare af uden at komme i jorden og få den fornødne effekt - det er penge lige lukt ud af vinduet, simpelthen.

Alle gødekorn skal være helt væk før en hest må stikke snuden i græsset - gødningen kan simpelthen skade mule og spiserør.

.

Stald Skovvang - 8370 Hadsten
1 ledig box + sommergræs - til vallak !
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider