Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Bokse i fundablokke?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 12:37

Jeg skal her i løbet af foråret bygge to bokse i min stald (det eksisterende rives ned). Jeg har hørt, at det skulle være godt og billigt at bygge boksene op i såkaldte funda-blokke?

Er der nogen, som har erfaringer med dette?

Hvordan gør man? -Der skal jo også døre i boksene, hvordan gør man det?

Hvor store skal boksene være?

Jeg har to shetlændere, som skal stå i den ene boks. Kan man bygge den lavere end den anden boks, så ponyerne kan kigge ud - og så evt. forhøje væggen i tilfælde af, at der skal stå en større hest derinde?

Hvor højt skal der være til loftet?

Det var mange spørgsmål på een gang. Håber I kan hjælpe.

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

vi har ...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 13:21

VI byggede sidste år to bokse i fundablokke, det er simpelthen nogle super gode bokse synes jeg.

de er bygget op i fundablokke med målene 20x20x50, vores sider er 1,40 meter høje og frontene er 1,20. væggene er armeret med tentorstål (eller hvad det nu hedder) lodret for hver meter og vandret for hvert tredje fag og i hvert fag i hjørnerne.

De er fyldt med støbemix.

Det tog knap to dage at bygge selve boksene, den første dag satte vi de tre første fag og den næste dag de sidste. Man kan ikke sætte meget mere end tre fag af gangen for så bliver væggene simpelthen for levende.

Bokslågerne er bygget af nogle gulvbrædder vi havde i forvejen og de er tilpasset boksåbningerne. De er monteret udenpå væggene, altså beslagene er monteret på et stykke træ som er skruet i boksvæggen. Måske kan det ses på billederne. Det er klart den nemmeste måde at gøre det på.

Prisen for boksene incl. leje af betonblander er knap 3000, men det er excl. træet til lågerne.

De var super nemme at lave og meget hurtige.

Her et billed af den første dag, armeringsstålet er boret ned i betongulvet.

Her fra 2. dagen hvor vi er færdige.

og her med låger på.

Målene på dem er 3x2,85 ca. det er gjort af nemheds skyld for at vi kunne skære stenene over i halve og på den måde gøre det nemmere når de skulle ligges forbandt. Gør man det på den måde er det stort set som at bygge med legoklodser. :-)

Og hvis man har plads nok kan man jo lave dem i 3x3,25 i stedet for. eller større hvis man lyster.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
everyone imitates someone-
Det hedder "AT VIDE" ikke "afvide"
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd

Vi skal også lave i fundablokke
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 15:30
Vores bokse skal være 3,5 x 4 meter.

Vi har dog ikke besluttet, om boksdøren skal købes færdig på skinner som i en alm. boks. Vi kan dog bare ikke købe en alm. front, da de bærende pæle mures ind i fronten. Så der er nødt til at være 1 meter muret væg i hver side af fronten, så boksdøren på 1,50 mtr. skal være i midten.

Men mon ikke det kan lade sig gøre, at få det?

Ellers laver/får vi lavet alm. boksdør i træ med jernramme, som monteres ind i den ene side (som Aribeth).

Vi murer nok alle sider op i 140 cm., for der er går jo også lidt fra til bunden/halm/madras.

DRESSURHOPPE KØBES
Jo mørkere jo bedre, 3-5 år, ca. 167-170 cm. super temperament, hjertet på rette sted.
Godt gående og med mere mellem ørerne end blot en pandelok.
0
0
Svar på denne tråd

Bokse...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 18:38
Du kan se billeder af mine bokse på min præs. de er lavet efter sammen fremgangsmåde som ovenfor. Jeg er superglad for dem og så kan man jo bare kalke og boksene ser ud som nye igen. En nem og billig løsning.

Med venlig hilsen

Winnie

Selskab søges i stalden og på rideture

Se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 19:33

som at lege med lego.. næsten da..

som med stort set alt andet så skal man være omhyggelig med forarbejdet. start fx fredag aften med at sætte den første sten i noget rimeligt tørt beton (armeringsstål er boret i gulvet i forvejen) kontroller med lodstok, og vær meget nøje med at alt bliver lige, for ellers kommer det til at se herrens ud. Lørdag morgen klokken 8 samles folkene der skal arbejde til kaffe og rundstykker og klokken 9 starter man blandemaskinen. en mand har ansvarret for denne, så blir betonen rimeligt ens fra gang til gang. mens en blander første læs beton er der nogle andre der kører sten ind og sætte dem hvor de skal bruges. stenene stables omhyggeligt ovenpå hinanden, og man sikrer sig at de ikke kommer til at stå forskudt for hinanden sidevejs. husk forbandt immelem blokkene. betonen fyldes i for hvert 2 skift, og vibreres en smule med en stavvibrator (lejes) ikke for meget så afblader betonen igen. når man sætter det næst sidste skift skal man til at tænke på evt tremmer der skal ovenpå bagefter, om det ville være smart at støbe holdere til disse ned i væggen med det samme.

det var en måde at gøre det på

Venlig hilsen kristian
Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 19:39

Mange tak for svarene, det er meget brugbart. Jeg glæder mig, til vi kommer i gang.

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

fundablokke
Forfatter: 
Dato:  02-03-2007 07:53

Vi har gjort ligesom Aribeth, bare min mand og jeg uden forudgående murererfaring - det gik fint.

De gamle bokse, lavet på samme måde, har nogen hjemmelavede rulledøre og tremmer på øverste halvdel, hvor en jernstolpe er stukket ned gennem hjørnet og muret fast, ligesom tentorstålene på billedet, og så svejset vandrette tremmer på. De lodrette holder vel lidt på spærrene også, da vores stald er meget bred.

:Pia

baroksadel "branderupkopi" sælges.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model, sælges billigt

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

helt lige
Forfatter: 
Dato:  02-03-2007 08:04

Man skal i øvrigt sikre sig at de står i water. Det gjorde vores gulv ikke, og vi gad ikke gå i gang med at plane hele stalden ud for 1 ponyboks, når der er gulvriste osv.

Så vi startede med et godt lag tykt cement, så det kunne formes og holde formen, så det første lag kom til at stå på et fundament. Da det så var i water og tørt, kunne vi næste dag bare mure løs. 120 cm er 6 lag.

:Pia

baroksadel "branderupkopi" sælges.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model, sælges billigt

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

winnie
Forfatter: 
Dato:  02-03-2007 08:35

hvor har i købt lågerne? elelr hvordan er de lavet og af hvad for nget træ?`det ser bare godt ud :-)

M.V.H Mette R
Opstaldning 15 min fra kolding C tilbydes billigt
Dette er en bekendt af mig, henv. på min mail el. besked centret
0
0
Svar på denne tråd

MetteR
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 18:04

Min dejlige mand har kreeret dem af rester af spærtræ. De er limet sammen og derefter er der skruet bræder på bagsiden så de bliver solide. Derefter er de rundet foroven med en stiksav og jeg har bejset dem. Min store hest har presteret at læne sig så kraftigt op af lågen, så han gik igennem. Min mand måtte stive lågen af med noget vinkeljern på bagsiden. Der er jo noget vægt bag når en 500 kg hest skal hænge ud over lågen.

Med venlig hilsen

Winnie

Selskab søges i stalden og på rideture

Se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

du kan evt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 09:33

se mine bokse på min præs.

de er i fundablokke, med en lille bue foroven...

de er 160cm mellem boksene og 140cm i fronten...

mvh Camilla

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

Opstaldning tilbydes fra sommeren 2007 i Slagelse.

0
0
Svar på denne tråd

super gode bokse..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2007 20:35

hej..

vi har os bygget den slags bokse, mest fordi jeg syns det er hyggeligt når man kun har et par bokse, men det er da os flot og meget billigt at lave. vi var heldige at få et par rigtige boksdøre til og så har vi simpelhen målt vores shetlænder så de to ting passede sammen. billeder på min præs. ellers hvis det har interesse kan jeg maile dig et pa stykker !! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider