|
|
| spåner/savsmuld |
|
|
Hejsa Har fået et tilbud om nogle spåner/savsmuld fra en fabrik som laver trælister m.m. Kan man bruge dem som strøgelse? (skal hen og dem her en af de næste dage) Disse spåner er, iflg ejeren, lidt for fugtige til at kunne bruges til at presse til briketter, men ejeren siger at det er kun er på grund af maskineriet at de ikke kan gøre det. Nogen der ved hvad tørstofprocenten skal være i spåner til strøgelse?? For så kan jeg måle den og finde ud af om de er ok. Håber nogle kan hjælpe.. Hilsen Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tørstof kontra støv |
|
|
de spåner mna normalt køber til dyr er blæst igennem så de ikke støver så meget. Jeg vil være bange for at dem du er tilbudt er for støevde + for små i flagerne, dvs mere smuld end det man normalt bruger til dyr. Tørstof& i spåner er høj, dvs meget lavt vand indhold men om vi taler 90 eller 95 ved jeg ikke... men jeg er tilfreds med dem jeg køber i plastsække. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spåner/savsmuld |
|
|
Vær opmærksom på, at de ikke støver for meget.
Kristina & Mademoiselle OS dressursadel, sort, 17" sælges. Kentaur dressursadel, 17,5" sælges(helt ny). (Billeder kan mailes). Din underskrift kan hjælpe: www.animailsmatter.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så har jeg |
|
|
været ude for at se spånerne, og de ser bare kanon gode ud. Eneste ulempe er, at man selv skal hente dem og fylde dem i trailer/sække eller hvad man nu kan finde på. De er lavet af rent træ og bliver vist nok solgt til andre fimaer som laver strøelse.. Hilsen Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil tro de spåner støver for meget. Hvorfor sparer du ikke bare masser af penge og strøer dine heste i træpiller i stedet? De er meget billigere, og suger 3 gange så godt som spåner..
__________________ Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007! - Som kommer til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Mette |
|
|
Da jeg var ude og se spånernelavede jeg en lille "rysteprøve" og da virkede det ikke som om de støvede særlig meget. Med Hensyn til prisen, så tror jeg ikke at jeg kan få træpiller til under 600kr pr ton... (hvilket var den ca pris jeg skal give, men så skal jeg jo også selv hente dem). Og jo jeg kender skam prisen på træpiller, da vi har stokerfyr, og de er bestemt ikke billige mere... Hilsen Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej, men du skal også regne med at træpiller er MEGET drøje i brug.. De suger 3 gange mere end spåner.. Og de støver ikke overhovedet.. Men det er jo smag og behag.. 
__________________ Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007! - Som kommer til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller |
|
|
Er der nogen der ved om det er muligt at bestille træpiller i mindre mængder? (ved godt nok ikke hvor jeg skulle have 1 ton ude på ridecenteret ) Og så ville jeg lige høre hvordan det ligger i boksen. Flytter det sig let rundt? (jeg har nemlig en hest der ikke orker at løfte fusserne når først man er kommet i boks ) VH. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Annemette > Jeg ville klart bruge de spåner/smuld du kan hente der. Jeg bruger savsmuld og det bliver træpillerne jo også til når de trædes på. Du siger det ikke støver, det er måske på grund af det højere fugtindhold. Jeg vander netop mit savsmuld efter jeg har startet en ny boks op. Når boksen er igang så blander jeg blot det nye en smule med det gamle, derved ingen støv. Mvh Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Træpiller kan købes i 25 kg sække hos SAF/DLG til billige penge, og der er ingen lim i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dlg´s er ikke de billigste |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
01-03-2007 12:45 |
|
træpiller, no way. De suger det samme som spåner, nemlig 3 -3,5 gange deres egen vægt, men de er bedre i boksen da de ligger fast, laver en lun madras der ikke flytter sig og er MEGET nemmere at rense for strå, hø mm.
De suger lugt bedre pga større overflade end spåner. Du kan sagtens bruge det savsmuld - jeg har også fået tilbudt noget, men kan ikke lige opbevare løst savsmuld...
Eva
Sorø:Super børnepony sælges, 110 cm plettet hoppe på 7 år, kraftigt bygget - godt redet, stabil, turvant og tilkørt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brug ikke savsmuld |
|
|
det støver alt for meget, min kæreste har et snedkeri, som nabo til min stald, jeg kan få alt det savsmuld jeg ønsker, men vi har valgt at brænde det. i stedet for køber jeg de støvrensede i plastsække. tanja
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fugt.. |
|
|
Du skal være opmærksom på at bruge spånerne omgående, da der er risiko for at der dannes skimmel i de fugtige spåner (det er specielt et problem hvis de pakkes ind)
Kristina Super wrap i små baller sælges. Velbjerget hø og spåner haves også. Ring for pris.. Hadsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|