Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ridebane el. luftefold
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 13:57

Hej Alle

Jeg ved at man skal søge tilladelse til at lave en ridebane på sin ejendom, men skal man også gøre det, hvis man skal lave en luftefold ??

For i princippet er det vel det samme - nemlig et areal med sand, hvor hesten kan gå om vinteren, eller et areal med sand, som man kan bruge til ridebane.

Kan man bygge sin ridebane, og så bare sige at det er en luftefold, hvis nogen spørger ??? Jeg vil nemlig gerne have en ridebane et bestemt sted på ejendommen, men det er lige op til naboens lange indkørsel (de bor ca. 1 km længere oppe ad vejen, og vil derfor ikke blive generet af ridebanen), og på den anden side af vejen er der marker så langt øjet rækker.

Hvis vi vælger at lave banen/folden, så skal den drænes, har det en betydning for, om man kan kalde det for en luftefold ???

Helena

0
0
Svar på denne tråd

Kan huske en tidligere tråd ...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 15:04

... men uanset hvad du kalder den og bruger den til, så kommer det nok ind under inddragelse af landbrugsjord til andet formål.

www.heste-nettet.dk/fo...3216/3216/

Mvh. Lisbeth

Svend 4 ever !!!!!

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre

0
0
Svar på denne tråd

Ansøgning...hvorfor tøve ;o)
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 12:40

Hvorfor henvender du dig ikke bare til kommunen og ansøger om tilladelse til at lave en regulær ridebane?

Det kræver ikke så meget andet end ventetid på tilbagemelding.

Du skal regne med omkring 2 - 2½ mdr fra du ansøger til du får dit mulige tilbagesvar.

Det skal nemlig først i "nabohøring! 14 dage, herefter lidt administrationstid, så i tidsskrifter i 4 uger, hvor man nævner at der er givet landzonetilladelse... og bagefter skulle der gerne kunne gives tilladelse.

Det ville jo være ærgerligt at blive bedt om at nedlægge sin bane, hvis naboer klager over støvgener eller andet.

Det koster jo hurtig mange penge at anlægge ridebane med dræn og korrekt bund og toplag - så med mindre du blot har tænkt dig at smide 7 - 8 cm grus direkte oven på jorden, ja så kan jeg kun varmt anbefale, at du får ansøgt på lovlig vis og dermed kan glæde dig over at kunne benytte din godkendte ridebane - uden risiko for klager og bud om at nedlægge denne.

Vi har selv lige købt gård og her var tidligere en ridebane (som desværre er nedlagt). Men vi kan se at ridebanen ikke har været lavet på en måde så den kan bruges det meste af året, vi har derfor valgt at få lavet en ny. Da vi i vores søgen på en "ridebane-opskrift" blev opmærksom på, at man skulle ansøge om tilladelse - henvendte vi os til kommunen med spørgsmål om hvordan osv.

Vi spurgte også hvorfor man egentlig skulle ansøge om tilladelse eftersom det jo er helt tilladt at indhegne et stykke jord og ride på det, uden at ændre på jordforhold osv.

Man må tilmed også godt kaste grus på og kalde det for en "vinterfold".

Det virker absurd så at skulle ansøge om tilladelse, blot fordi man kalder det en ridebane *SS*.

Vi fik egentlig det svar vi sådan havde forventet - nemlig...øhhh ja du siger noget, men jeg skal overholde de regler der er for landzone-anvendelse, såe...

Stakkels kommunale medarbejder hihihhii - men vi fik en super fin behandling og rådgivning om hvad vi skulle gøre og vi valgte så at få sendt en ansøgning så hurtig som muligt.

Forhåbentlig får vi et svar retur som er positivt (tør næsten ikke tænke på hvis det modsatte sker). Det betyder jo så desværre, at vi ikke får lavet vores bane i uge 8, som vi ellers har planlagt og kan få maskiner osv til. Men vores motto er - hellere få tilladelse end tilgivelse *GG*

0
0
Svar på denne tråd

Det vil
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 17:55

Det vil ikke være et problem for mig at søge, men desværre ligger stykket lige op ad naboens skel (uden at det er til gene), og jeg mener at der skal være x-antal meter til naboens skel, og så ødelægger jeg en stor del af den ene græsfold, derfor er jeg lidt ked af at begynde at ansøge om det :-) For det viser at jeg jo egentlig er bevidst om det, hvis I forstår !!!

Men jeg kan selvfølgelig altid spørge kommunen. Vores tidligere kommune vidste slet ikke at man skulle søge om det, da jeg spurgte dem, og der var ikke rigtig nogen der vidste noget om skel-reglerne osv. så jeg skulle sende en ansøgning, og så måtte vi jo se - Det fik jeg så ikke lige gjort, da det ikke haster så meget, men det kan da godt være at jeg skal få kigget på det igen, hvis der er så lang ekspeditionstid, for måske bliver der et forår/sommer-projekt :-)

Da jeg ikke er så seriøs i min ridning, grundet børn, avl osv. så regner vi med blot at skrabe et lag muld af jorden, dræne og så sand. Vi har 2 store ridecentre i nærheden, så hvis jeg skulle blive seriøs rytter igen (af en eller anden årsag), så er det nok der jeg vil ride i vinter-halvåret, så derfor skal jeg blot have noget der kan fungere i de gode måneder :-)

Helena

0
0
Svar på denne tråd

Dræn og grus ?
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 07:38

Hej igen,

Det er rigtig, at der skal være afstand fra skel til det man "bygger" - kan ikke lige huske om det er 1 m eller 1½, men det kan jo undersøges. Men når du snakker ridebane, så bygger du jo ikke i højden, så måske det trods alt kan godkendes - i og med det jo ikke er bygning i højden, men blot benyttelse af et areal på din grund, som er bedst egnet for dig.

Selvom man ikke er eliterytter og rider på topplan, så skal man jo stadig huske på at underlaget skal være tilpas, så hesten ikke får sene og ledskader. Så vær forsigtig med ikke at lave dit gruslag for dybt ;o)

Jeg ville springe drænrør over, hvis du blot har tænkt dig at skrabe jord væk - dræne og så drøne grus oven på det.

Jeg har hørt at drænrør bliver fyldt med grus i drænhullerne og dermed forsvinder effekten - og man har således kun spildt penge på at lægge dræn. Hvis du ikke lægger fiberdug omkring, så tror jeg ikke det holder - heller ikke selvom du blot rider hyggeridning. Hesten er jo lige tung uanset om du træner proff - eller om du motionere for hyggens skyld ;o)

Mit forslag er at skrabe jord væk - lægge mellem 10 og 30 cm knust tegl/beton, 5 cm stenmel ovenpå og så 5 cm grus og 2 cm spåner du så rider sammen.

Teglen giver dig det nødvendige dræn - stenmel holder tegl nede i jorden og væk fra dit toplag og dit toplag skal du så blot vedligeholde, når du kan mærke at det trænger til nyt.

Men det er jo ikke en helt billig løsning. Materialerne er såmænd billige nok - men kørsel af dem - puha det er en tandudtrækker.

Held og lykke med banebyggeriet - håber du finder en løsning der er god for dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

spørg kommunen
Forfatter: 
Dato:  23-02-2007 12:15
Da jeg skulle lave ridebane, ringede jeg til kommunen og fik at vide ,at jeg ikke skulle søge godkendelse, så længe det kun var til privat brug. men det kan godt være at det er forskellige fra kommune til kokommune.
0
0
Svar på denne tråd

kan jeg få
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 10:58

lov til at se hvordan i har skrevet og beskrevet i jeres breve?

Skal der vedlægges tegning over ens grund?

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

0
0
Svar på denne tråd

Tilladelse
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:31

Vi udprintede et luftfoto af grunden - indtegnede ridebanen - skrev hvordan vi ville anlægge banen (niveauforskel, afstand fra skel, dræn m.v.).

Selve ansøgningen blev udfærdiget på ganske almindeligt "hvidt papir".

Fik svar fra kommunen/Assens om, at ansøgningen ville blive lagt ud til offentlig høring - det vil sige, at det blev annonceret i lokalavisen samt at naboerne fik tilsendt brev fra kommunen om vores ansøgning.

Hvis vi intet havde hørt fra kommunen efter 3 uger fra annonceringen i lokalavisen - så kunne vi blot gå i gang...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Vores ansøgning
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:59

Vi har skrevet en ansøgning ganske kort - fortalt om str. på banen og hvilken brug af lyskilde vi har tiltænkt at benytte og at banen er til privat brug - vedlagt en kopi af en "områdeskitse" vi har modtaget ved køb af gården, og her med frihåndstegning indsat en "ridebane" som vi har planlagt den skal ligge i forhold til bygninger osv.

Pt. har vi ikke hørt noget - men som Zigeunerungen også skriver, så skal det i offentlig høring i 4 uger - og herefter har vi fået oplyst, at kommunen vil kontakte os med besked om tilladelse er opnået eller ej.

Vores kommune oplyste dog, at naboer ville blive spurgt først (og have en 14 dages periode for klage) før den vil blive sendt i offentlig høring. Så hvis min matematik virker ;o), så burde naboernes høring være ved at være overstået (altså hvis kommunen har reageret samme dag de har fået vores ansøgning - hvilket vi jo håber).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider