Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ikke dyrket areal med tilskud
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 18:23

Vi får tilskud til ca. 10 tønder land "ikke dyrket areal".

Vi har sået en græsblanding i det med nogle få striber majs og lign. til vildtet.

Det har ligget i 1 år for at få rodfæste uden at blive slået.

Vi har bemærket at der i sommers allerede var ved at komme nogle brændbægre ( giftige for heste )og nogle tidsler så det vil vi have sat en stopper for, men vi vil ikke sprøjte.

Hvordan kommer I brændbægre , tidsler og lignende til livs uden at sprøjte ?... og hvordan undgår I at de kommer igen ?

Vi regner med at begynde at slå det 1 eller måske bedst 2 gange om året og jeg har tænkt på at vi kan lave wraphø af noget af det. Er der nogen af jer der gør det ?

Hvilke erfaringer har I med det ?.

Vi har ikke selv maskiner til at at gøre det med osv. men vi kan vel få en maskinstation eller nogle til at gøre det for os ?

Gør I det selv eller får I nogle til at gøre det for jer ?

Bruger I sådanne "tildskudsmarker" til hestefolde ?. Hestene kan vel godt afgræsse en del af det, evt. efter slåningen.

Jeg håber der er nogle af jer der har erfaring indenfor det her område og vil dele ud af deres erfaringer, for på sin vis kan det vel godt betale sig rent økonomisk selv at lave wraphø ? og måske samtidig benytte ( noget af ) marken til fold ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

Handsker
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 20:48

Hvis du ikke ønsker at sprøjte mod brandbæger og tidsler, så må du investere i et par gode handsker og så ved du hvad du skal lave hele sommeren. Evt. kan en lup også gøre gavn, for brandbæger kan sætte blomster/frø selvom de er bittesmå.

De skal "bare" plukkes og helst brændes inden de når at sætte frø, så det er ganske "nemt".

0
0
Svar på denne tråd

de kære græsmarker
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 22:32

Til CharlotteGC :

Ja jeg smiler lidt når jeg læser dit svar. For dine råd er jo så sande som de er sagt og tro mig vi har skam prøvet det før, at bruge sommeren på at gå med "lup for øjnene" og at "plukke" brandbægre og tidsler for derefter at brænde dem. Måske må vi alligevel ty til at sprøjte for dem , selv om det ikke "huer" mig, der er vel snart ikke andet at gøre ? Jeg tænker bare på om ikke det er usundt/giftigt for hestene at æde noget græs der har været sprøjtet ? ?...men vi spiser jo egentlig også selv mad der har været sprøjtet...ja jeg griner lidt igen af mig selv men hvad pokker gør man ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

Tidsler
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 06:38

Hvis I får slået hø på det rigtige tidspunkt, så vil det hjælpe på tidslerne. Høet stikker lidt men hestene er ligeglade.

Det er kun brandbægerne der er svære. Både fordi de er giftige, og fordi de kan sætte frø inden de er store nok til slåmaskinen.

Vi havde også brandbæger for snart en del år siden, og startede også med at hive dem op, men sprang hurtigt ud i sprøjtemidlet. Dog havde vi en lille plantning på folden, hvor det blev med håndkraft da vi ellers ville dræbe træerne med sprøjtemidlet. Nogle gange var de jo under 5 cm og alligevel med blomster.

Men hvis man sprøjter slipper man af med mælkebøtter og kløver i samme omgang.

0
0
Svar på denne tråd

16847694
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 09:35

Jeg vil nok også sige god arbejdslyst, hvis I vil undgå sprøjtemidler. Har I nogle økologer med marker op til jeres kan det blive endnu mere besværligt at få bugt med især brandbægerne. Vores nabo har heste fold ud til en økologisk dyrket mark og de har snart prøvet alt for at få deres brandbægere slået ned, men da naboen ikke gør noget, så kommer der jo nye hele tiden på deres mark...

Angående om det er giftigt, så jo hvis du lukker dem derud lige efter, men venter du den tid der bliver anbefalet på det sprøjtemiddel du skal bruge, så er det ikke giftigt. Og ja du spiser selv ting der har været sprøjtet.

Joel8

www.joelsfoder.dk

Kig forbi!

0
0
Svar på denne tråd

de kære marker
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 14:00

Hvornår på året skal man så sprøjte ?

... det skal vel være når planterne ( brandbægre, tidsler, mælkebøtter, kløver ) lige er kommet op af jorden som små planter inden de vokser sig for store ?

Hvornår på året kan man så slå og lave wraphø af det afslåede ( som hestene senere skal æde ), efter at man har sprøjtet ?

...det kan man vel passende gøre inden blomstring af brandbæger, tidsler, mælkebøtter ?..og selvfølgelig i en tør og solrig periode.

Hvornår på året kan man så lade hestene afgræsse samme mark ?

... det kan man vel passende gøre efter slåning til før sprøjtning ?

Man kunne jo også dele marken op i 2 eller 3 stykker.

Det ene stykke dyrkes der wraphø på, dvs. det bliver sprøjtet og slået og pakket til wraphø.

Det andet stykke bruges til afgræsning ( fold ) og det bliver sprøjtet men ikke slået.

Det tredie stykke bliver sprøjtet og slået og ligger ellers stille i et år og bruges som vekselfold.. skal det afslåede fjernes fra jorden eller kan det godt blive liggende, det er vel ikke ideelt at det bliver liggende hvis det skal bruges til afgræsningsfold året efter ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider