Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Gode råd til Udestald søges..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 09:53

Jeg har raget vores gamle faldefærdige stald ned og skal nu til at bygge mig en lille udendørsstald i funda blokke med tre bokse (direkte udgang)

- Krav om størelse af boks hvis hesten er 160 cm, er 3,5 x 3,5 m nok i grundplan?

- Hva med lofthøjden hvis hesten er 160 cm. høj, evt. vis mig et regnestykke

- Må jeg bruge SF sten som bund uden afløb, så udestalden bliver kaldt for et læskur med døre?

- Er der nogen der ved hvor jeg kan købe tre boksdøre( to-delte med plast og jerngitter for oven og gerne træ i den nederste låge). Dem jeg har hørt på koster 22.000 incl. moms og det er jo mange penge

- Vedr. møding har jeg læst en super tråd på HN om anvendelse af kompost orm der holder mødingen nede, hvilket jeg helt sikkert vil prøve. Regner med at lave en lille mødingsplads ved stalden af beton med sider af funda- eller legablokke ca. 3 x 3 meter og så overdækker med sort plast. Min nabo som er bonde tager gerne mødingen et par gange om året. Er dette godt nok? Gode råd modtages

- Mht. tag genbruger jeg nogle 4 år gamle spær + lægter, samt tilhørende sorte tagplader. Har tænkt mig at lave udhæng, så der bliver læ (boksene vender dog i forvejen sådan at der altid er god læ og er omgivet af træer)Gode råd mht. tag og udhæng??

- Jeg genbruger 5 oplukkelige staldvinduer, men har tænkt mig at undersøge mulighederne for udluftning. Gode råd/ erfaringer??


Håber inderligt at der er nogle vise hestefolk som vil dele ud af deres viden og erfaring!! Hjælp!! Hestebasserne skal jo have så optimale forhold som muligt


Mvh. Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udebokse
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 16:46

Hej


Jeg har her i efteråret bygget et stald med udebokse (se evt. min præsentation). De er i teorien fine nok. Jeg fik 2 meter halvtag, men det er faktisk for lidt. Hvis jeg skulle gøre det om, så min. 2,5 eller 3 meter halvtag, for hvis det virkelig regner, sner og blæser, så når det helt ind til boksdørene.


Du skal min. have en højde på stalden som hedder 2,5 meter.


Med hensyn til dørene, så prøv at ringe rundt til dem, der laver dem i forvejen. Søg evt. på Google. Måske har de nogle fejlmål liggende.


Mvh.



Heidi
0
0
Svar på denne tråd
 
 udestald eller læskur ?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 10:39

Hej du..


vi har osse lige bygget ny stald.. en løsdrift i træ på ca 45 kvm.


god idé at lade hestene kunne gå ud og ind som de vil.. det er jeg meget tilhænger af, og det er sjovt at se hvordan de ofte vælger noget andet end vi mennesker ville vælge for dem.. inde i solskin.. ude i snevejr fx.


om det er en stald eller et læ-skur er vist et definitionsspørgsmål og handler ikke om hvorvidt der er fundament eller ej.. teknisk forvaltning i min kommune sagde i hvert fald at de ville definere min løsdrift (som jeg altså kalder et læskur, da det er delvist åbent og ikke har støbt bund) som en stald hvis den blev anvendt som stald... altså at jeg fx fodrer hestene derude. Derfor skærpede de osse kravene til hvor skuret/stalden måtte ligge ifht naboskel og offentlig vej, samt til hvor jeg må opbevare mødding. Men nu bor jeg osse i landzone i nordsjælland.. det er ikke sikkert de er så hys i andre kommuner.


hvis jeg var dig ville jeg lægge meget vægt på følgende:


- underlag både i og udenfor stalden... du behøver ikke støbe bund, men et lag fliser vil gøre underværker.


- adgang ind og ud af boksdørene. en udestald er godt, men hvis du vil give hestene fri adgang ind og ud af stalden skal du tage højde for at de ikke kan jage hinanden op i hjørnerne.. der skal altid være en flugtvej.


- mulighed for vandforsyning .. osse når det bliver frost heste drikker så meget at du umuligt kan overkomme at slæbe det i spande.. der skal være mulighed for at trække slanger eller på anden vis sikre frostfri vandforsyning.



ang boksdøre så prøv markedspladsn her på nettet eller den blå avis... der er jævnligt nogen der vil af med brugt staldinventar.


held og lykke med byggeriet

mvh janni




0
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 14:49
Janni - må vi ikke se billeder af din stald ? det er altid spændende at se hvordan andre har indrettet deres løsdrift...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 22:31

Hej igen. Tusind tak for jeres gode råd. Er spændt på at skulle gå igang. Dog er udestalden nok først færdig om et halv års tid, da vi også er ved at bygge hus ved siden af Men tager helt sikkert billeder og sætter ind til den tid...

Mvh. Joan

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider