Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hjælp! Ridehusbund
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 09:26

Nu har jeg søgt og søgt, men kan simpelthen ikke finde svar på mine spørgsmål i tidligere tråde, så nu opretter jeg altså en ny!

Der hvor min hest står opstaldet, er de ved at anlægge bund i ridehuset. Der er lagt 25 cm af noget lerholdigt grus/sand på, som bliver niveleret og stampet fast. Ovenpå skal der noget vasket 0,4 grus på, men hvor meget?

Ovenpå gruset skal der formodentlig sold, hvis vi pensionærer kan overtale dem til det (nogen har bildt dem ind, at det støver), men hvor meget sold skal der på?

Jeg havde forestillet mig 4-5 cm grus og 3-4 cm sold. Bliver det for meget eller vil hestene træde igennem mindre lag?

Hvis ikke vi kan overtale dem til at lægge sold på, skal der muslinger på istedet, men de kan først komme til foråret. Hvor meget grus skal der på, så bunden kan fungere nogenlunde indtil da?

Hvor mange cm muslinger skal der på, og hvor mange cm grus, skal der være under for at det fungerer?

Puha en masse spørgsmål! På forhånd tak for hjælpen!

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder helt hen i vejret ...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 18:25
så meget de smider på! Nu har jeg anbefalet ham her nordmanden i 2 tråde, fordi vi har fået en perfekt ridehusbund ud af at følge hans råd: Anders Hafskjolds "kokebog", her er linket: 209.85.135.104/search?...=firefox-a

Han siger: så lidt sand som muligt, max 4 cm. Ovenpå: så lidt sold (fin-flis) som muligt, fyld på efter behov. Det er SUVERÆNT og lige til at ride videre på! Det andet lyder som en opskrift på seneskader.
0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 12:52

Staun2: de kan ikke bare lægge de 4 cm sand direkte, for der er betonbund nederst og en ret stor niveauforskel fra staldgangen (ridebanen ligger sammen med boksene). De 25 cm bliver niveleret og stampet, det skal jo ikke være toplag!

Mit forslag er jo også 4-5 cm sand og så flis...

Problemet er jo, at det ikke er sikkert, at vi kan overtale dem til at lægge sold på, og det rejser så nogle nye spørgsmål...

Så jeg blev sådan set ikke stort klogere...

0
0
Svar på denne tråd

De 25 cm er det som hedder
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 13:49
bærelaget og det træder hestene jo netop IKKE igennem til så banen bliver ikke dyb. Ridelaget skal være ca 3- 4 cm sand/grus og op til samme mængde flis, men flisen trampes hurtigt ned/ istykker og så skal der mere på. Problemet med sand/grus alene, er at det er alt for levende og ustabilt så laget skal ikke være for tykt - flisen kommer på for at fjedre og stabilisere overfladen så der bla. ikke dannes så meget hovslag.

SOLD støver, det gør en grovere flis IKKE.

Men lyng er også en mulighed og næppe meget dyrere end det andet og skulle være nemt at have med at gøre.

Det er SVÆRT kun at lægge 1-2 cm på af gangen.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Nej, Eva, men problemet er at få
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 19:36
... bærelaget til at være stabilt nok. Hvis det skrider og bliver ved med at skride og hestene bliver ved med at træde 10 cm ned i det, så dur det jo ikke - been there, done that: stampet og vandet og tromlet og stampet og lige meget hjalp det. Endte med at vi blev nødt til at køre hele svineriet ud igen. (Der var ellers en der foreslog at blande kalk i, som de gør på speedwaybaner - ideen er god nok, kalken hærder sandet, problemet var bare: hvor meget kalk før man er tilbage til betongulvet?)

Jeg har altså meget bedre erfaringer med stenmel, fordi det ligger så forbandet dejligt fast og alligevel fjedrer.

Det er et rent helvede, ja det er så, at fylde på lidt ad gangen, det er helt korrekt. Men det er jo det, man gør til vedligehold af allerede etablerede bunde, og jeg foretrækker det hårde arbejder med at fylde på lidt ad gangen - man kan altid kalde det fitness, så føles det bedre - frem for at starte med en bund, der er dyb og tung, den er jeg hunderæd for. Men hvis man bare fylder hovslaget op en gang imellem og så harver bagefter, så er det til at overse.

Og så tror jeg, generelt, man skal begynde at holde af de lidt hårdere underlag.

Og Eva: Vores sold støver altså ikke? Men der er også forskel på , hvad folk mener, når de siger "sold." Det jeg mener er flis, der bare er lidt finere end flis, halv tændstik sådan cirkus.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider