|
|
| Automatisk foderautomat |
|
|
Hej Er der nogen af jer, der har installeret automatiske foderautomater, som I vil dele lidt erfaringer ud om? Jeg synes, at det lyder som en rigtig smart løsning, men ved ikke rigtigt, om det fungerer i praktis. Jeg har kun hørt om I-Feed herhjemme, og så nogle tyske alternativer. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderautomat |
| Forfatter:  |
Anneksgård |
| Dato:  |
15-10-2006 13:50 |
|
Hej Helle, Vi kører nu på 2. sæson med vores foderautomater og er meget glade for dem. Hestene stortrives, der er ikke det mindste stress i stalden under fodringen, de får foderet tildelt natten igennem med et par timers pause, således at de har mulighed for at sove. De optager foderet meget bedre på denne måde, frem for at få 2-3 store portioner om dagen, hvilket jo også er mere naturligt for dem. mvh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skønne foderautomater |
Hestefarmen.dk/Holmevang.dk |
15-10-2006 19:27 |
|
Hej! Vi har her på Holmevang Ridecenter også monteret foderautomater i alle vores bokse. Vi er meget glade for dem, og hestene trives med dem. Vi havde lidt begyndervanskeligheder med dem, bla. måtte vi skifte foder et par gange indtil vi havde fundet det helt rigtige, - for automaterne er bestemt ikke ligeglade med hvad man putter i dem. Men nu kører de perfekt, vi bruger b.la Eggersman Classic Mix og Spillers Cool Mix, som har den rigtige konstistens og er fin-peleteret. Vores automater er fra Ifeed og købt via www.ifeed.com
www.holmevang.dk - Opstaldning tilbydes på hyggeligt ridecenter - Holmevang Ridecenter i Gundsø ved Jyllinge www.hestefarmen.dk - PELÈ, homozygot velredet pintohingst til salg. Interesseret? Giv et Bud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Automater |
|
|
Tak for svar fra jer begge. Det lyder som I er begge tilfredse med investeringen. Julie - hvilket type foder bruger I? Pyhhh den der slange på din præsentation, den er da godt nok scary! Jeg havde egentlig overvejet at lave en løsdrift ved siden af de almindelige bokse, men det vil vel være en dårlig idè. For i løsdriften kan jeg jo ikke bruge foderautomater, da hestene skal have forskellige mængder foder - vil I så ikke tro, at de bliver urolige, når de andre får deres portioner? Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalala |
|
|
Der hvor jeg står er der også foder automater (ifeed) Jeg er ikke så glad for dem, for hestene sparker på væggen, så der falder lidt foder ned i krybben. Det er jo en slags belønning, så de sparker igen, og igen og igen. Det bliver man altså træt af at høre på.
Fønix&Kenzo Kong Fønix - Den lille springer Malobas Kenzo - mit dressurføl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Foderautomater er noget fanden skabte, en dag hvor alt lykkedes rigtig for godt for ham. Måske er der forskel på om man har et par heste hjemme, eller de står på en pension, hvor der er flere om at lærer af hinanden. Der hvor vi stod skabte de så meget postyr. Hestene sparkede på væggen hvor de hang, de bed i automaterne. Flere var hunderædde for dem, men det værste var, at du overhovedet ikke kunne stole på hvor meget de udfodrede. En periode smed de alt fodret i krybben på en gang for et døgn, andre gange havde hestene kun fået halv mad på et døgn. Vi skal aldrig, aldrig mere i nærheden af disse monstre mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg tænker også... |
|
|
På, hvad så hvis man har en konkurencehest og skal til landsstævne??? Skal man så fodre den 12 gange om dagen eller hvor mange gange foderautomaten spytter foder ud. Det er jo ikke holdbart på en stævneplads hvor man skal ud og ride eller ikke er på stævnepladsen 24-7. Hestene bliver vel syge når de lige pludselig skal have mad 3 gange istedet for de 12 gange. Jeg forstår ikke konceptet...?
Så afholder vi igen kursus med Susan Kjærgård. Det er den 2-3/12. Hvis du vil vide mere om en hyggelig og lærerig weekend, så skriv mig en PB. Der er 8 pladser tilbage
Hilsen Carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Carina: Min veninde som rider landsstævner har foder med til hendes hest så den får mad 9 gange om dagen så det kan altså godt lade sig gøre!! Hjemme får han 10 eller 12 gange, men under stævnet får han ikke om natten. Men når vi er til stævne får han fodring kl 7-9-11-13-15-17-19-21-23.. Det skaber ikke nogle problemer får som regel rykkes tiderne bare lidt i tilfælde af deres starttider ligger på fodrings tispunkter!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
Anneksgård |
24-11-2006 07:25 |
|
Efter vi har fået foderautomater er der en helt anden ro i stalden. Vi havde på et tidspunkt en utrolig fodergal hest opstaldet, som var ved at ødelægge hele boksen, når bare den hørte fodervognen, til trods at den fik mere end rigelig stråfoder. At få automaterne afhjalp på det og der blev en helt anden ro i stalden. Vi har 12 heste på stald, disse har forskellige behov, den mindste pony får kun 2 portioner pr. gang, den der har det største behov får 14, når foderautomaten er færdig med at give, vender de tilbage til stråfoderet, til trods for at naboens bliver ved med at give. Jeg har kun gode erfaringer med dem igennem de næsten 2,5 år vi har haft dem... Som en ekstra bonus er foderforbruget mindsket en del, da de er blevet bedre til at optage maden og 7-9-13 og bank under bordet, har vi ikke til dags dato haft en kollik i stalden.
www.stutterilacour.dk avl af Oldenborg og Dansk Varmblod i Nordsjælland kig forbi vores hjemmeside og se nogle af vores afkom ----*---- RIGTIG GODE FØL OG PLAGE SÆLGES - eksteriør og gangarter helt i top - w
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anneksgård |
|
|
Jeg havde også kun hørt godt om foderautomater, før vi oplevede dem i praksis. Det fungerede overhovedet ikke, det værste var at vi aldrig viste om vores hest havde fået sin mad på en gang eller kun det halve eller en tiende del. Larmen i stalden var slem da vi flyttede, men de der er tilbage glæder sig til at flytte, for de siger, at der er en ufattelig sparken og larm, som er langt værre end da vi stod der, for nu har alle lært at sparke på væggen, hvor automaten hænger. De fleste heste måtte sættes op i foder, da de tabte sig drastisk de første måneder. Jeg kan ikke hunske koliktilfælde, men der var flere der ofte fik tynd mave. Sikkert af stress. Flere af hestene måtte på havrefrit foder, for ikke at stresse helt op. Disse heste er flyttet og spiser foder med havre i idag. Flere af hestene var så bange for automaterne, at de ikke kunne stå på staldgangen når de udfodrede og stod de i deres boks, stod de længst væk og ventede til, at alt foderet var kommet ud, før de spiste. Så du kan nok høre at vores erfaringer desværre kun er dårlige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony-mor |
|
|
Hvilken type foderautomater var det - dem fra Ifeeds?
Og hvad koster en foderautomat?
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| fodermaskinepris |
|
|
Hej Anissi, Jeg har undersøgt prisen på dem fra i-feed og kender ikke andre mærker der laver fodermaskiner. Prisen var 1343,- pr. stk. På trods af at jeg har hørt både positive og negative erfaringer med dem, så regner jeg med at sætte dem op når jeg får lavet min stald færdig. Jeg er meget interesseret i andre fodermaskinemærker hvis der er nogle der kender nogle? Vh, Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne... |
|
|
Hej, tak for dit svar... Pyha det var da noget af en pris.
Det må være lige før det er nemmere/billigere at lave dem selv med en timer og en elektrisk tilslutning og en plade. Hvis det fx kun er én gang i døgnet de skal virke.
Vi putter nemlig hestene på løsdrift her til foråret og da vi bor 10 km væk fra det stykke jord de går på, ville det jo være meget fedt hvis man kunne slippe for at køre ud og morgenfodre og ud og aftenfodre.
Men hvis de er så dyre er det måske federe at hyre en skolepige i nærheden til lige at vappe foder op om morgenen.
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Spark på boks |
|
|
Det er jo ikke så godt at høre, at folk har negative erfaringer med spark på boksene pga foderautomaterne. Hvis jeg havde det problem, så ville jeg overveje at sætte automaterne op på en anden måde. Fx så de ikke sidder direkte ind på selve boksvæggen, så et evt. spark ikke ville gøre, at der dryssede foder ud. Ved ikke lige hvordan man kunne gøre det i praksis, men det må kunne lade sig gøre. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder automater |
|
|
Det sted jeg har arbejdet, havde de automater. Synes ikke de fungerede ikke optimalt, nogle af hestene kunne selv finde ud af at skubbe den flap op og fodre sig selv, andre tømte naboens automat med at smide tungen op i automaten(så klister fodret fast)
Fjordplag sælges Skriv for mere info. Lev vel på de evige græsmarker Gubrick Quick d 14/2 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må da |
|
|
være let at lave, så hesten ikke kan sparke den op. Hvis foderautomaten sidder udenfor boksen, kan man jo bare lade den sliske, der leverer foderet, kun vippe op når foderet skal ned i krybben og ellers være nedvippet udenfor boksen. På den måde vil evt. fremsparket foder falde på staldgangen, og det kan hestene jo ikke bruge til noget  Så ingen spark for det  Men det skal firmaet jo så lave. Det vil dog ikke være svært i praksis 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nina: Nej det kan ikke lade sig gøre på I-feed automaterne. Så vil fodret til måltiderne også falde på gulvet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RISKA... |
|
|
Kunne ikke lade være med at grine over det med tungerne i fodret... Hvad hvis man nu har noget rideskole og hestene bliver brugt, så er det vel ikke en fordel at have automater eller???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor... |
|
|
Ja, men det er også derfor, jeg skriver, at producenten burde lave sit produkt om  Det er da forholdsvis enkelt at lade både automaten og 'slisken' hænge udenfor boksen, og så vippes slisken op, når automaten aktiveres og vippes derefter ned igen. Men jeg er klar over, at det ikke er sådan på Ifeed - endnu  Det er da i hvertfald ikke smart, at hestene kan 'aflure' automaten foder udenfor fodringstid  --- Faktisk kendte jeg også en hoppe, hvor føllet fik krybbemad i en følkrybbe med en stang i midten, så hoppen ikke kunne få mulen i. Men hoppen fik hurtigt lært sig at banke forknæet nedefra op i krybben, så der fløj et par korn op i munden på den Det så sjovt ud, men det var jo ikke sjovt for dens knæ 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| gammel tråd |
|
|
Sikke en gammel tråd. Vores I-feed kostede vist 12-1300,- stk og 6-800,- for strømgiveren/tidsindstilleren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har kun godt at sige |
|
|
om mine automater fra HIT. Her nytter det ikke at sparke eller ruske i krybben eller væggen, for der kommer kun foder ud til fodringstid. Jeg fodrer ikke natten igennem, da mine heste ligger ned og sover, og jeg ikke synes at der er grund til at de skal rejse sig for en håndfuld foder, men jeg fodrer 6 gange i døgnet og der er total ro i stalden imens. når jeg er til kurser o. lign. får de bare 3x dagligt og det går fint. Ja, de første par gange en ny hest oplever automaten, bliver den forskrækket, men jeg har ikke oplevet at de ikke fandt "melodien" i løbet af de første 2 døgn. Eneste begrænsning mht. fodermidler er massefylden. Hvis jeg fylder alt for stor del lucerne i, bliver massefylden for lille og foderet falder ikke ned. Jeg fodrer med Hippolyt Müessli, hel havre , lucerne og en god sjat olie, og fylder automaterne en gang dagligt. Det har fungeret til UG de sidste 5 år, og kun enkelt gang har jeg været udsat for at en automat stoppede til, og jeg har helt styr på hvad hver enkelt hest har fået hver dag. Jeg kender ikke automaterne fra I Feed , men dem fra HIT har virkelig været et "hit" hos os, især fordi hastigheden, den fodrer med, kan indstilles efter den enkelte hest, så automaten hælder foder ud i samme rytme som den enkelte hest æder. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HIT-automater |
|
|
Goldie eller andre, der kender til HIT: Hvor kan man læse mere om dem, og hvad koster de? Vi fik installeret I-Feed for godt 2 år siden, men de har desværre aldrig har fungeret optimalt hos os, så vi er pt. tilbage med fodring på "den gode gamle måde", nemlig manuelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| IFEED foderautomater |
|
|
Jeg har fire automater fra IFEED og en styreboks til salg for 3.500 kr., hvis det skulle have interesse. Det er kun brugt ganske lidt...
Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.
Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det Tjek også hjemmesiden http://teamthinesen.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diannapilegaard |
|
|
diannapilegaard: hvilken type har du til salg. jeg skal nemlig bruge 4 som sættes op indvendigt, men hvor man kan fylde fodret i fra staldgangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ragnhild Jensen |
|
|
Mine foderautomater var fra Ifeed, og ville kunne opfylde dine ønsker. Desværre blev de solgt kun ganske få dage efter at være annonceret, så jeg har dem ikke længere.
Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.
Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det Tjek også hjemmesiden http://teamthinesen.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|