Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 teleskoblåger eller alm. låger
Forfatter: 
Dato:  26-05-2017 12:08

Nu begynder vårbyggen at give indtrykket af en græsmark og nede i bunden kommer de fineste græsspirer, så nu begynder det at krible i fingrerne.

Der er 3 måneder til vi kan gå igang med at hegne ind, men jeg gået igang med at liste de forskellige ting jeg skal have, til de kommende folde. Det kunne jo være at man faldt over et godt tilbud på Roskilde i morgen.....

 

Jeg er ret sikker på, at jeg vil have galvaniserede låger på foldene, men jeg bliver i tvivl om hvorvidt jeg skal kigge efter teleskoblåger eller alm. faste galvaniserede låger.

Lige først tænkte jeg, at det var smart med teleskoblågen, for så havde man lidt frirum at løbe på, i forholdet til at få den til at passe i hegnet.

Men... når nu hegnet bliver lavet samtidig med lågen skal i, er det så ikke relativt nemt at regne ud, hvor stolperne skal stå, i forholdet til at få lågen til at passe?

 

Det næste er størrelsen.

Jeg har en ide om at en låge bør være 4 meter. Jeg ved ikke helt hvor jeg har det fra, for jeg aner ikke om maskiner der skal bruges til markpleje og høst, har brug for 4 meter.

Samtidig syntes jeg også bare at 4 meter er meget stort, når jeg står og bakser med tommestokken.

Jeg har set en galvaniseret låge på 3,68. Er det stort nok, til hvis der skal maskiner ind, eller vil jeg fortryde alt under 4 meter?

Jeg kan se at når bonden kommer og sprøjter kornet, så er det en noget større maskine, end vores egen fine lille traktor, så jeg tror ikke jeg kan bruge vores til en valid vurdering om bredde.

 

Bør man køre med strømførende led på indersiden, eller graver man et jordkabel ned, som kan forbinde hegnet på hver side af lågen? Er første løsninger at gå med både livrem og seler, eller er det fornuftigt nok? Jeg har lidt svært ved at forestille mig at holde styr på både låge, led og pony, en dag i blæsevejr, når den anden vil med ind, men det er der måske en nem løsning på?

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Låger...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2017 12:37

Først - det ser så fint ud det I får lavet på matriklen

 

Mht. ledbredde - så kan de fleste hvis ellers adgangsvejen er "ligeud" godt snige sig ind på 3,68 meter - meeeen hvis man godt kan lide sine stolper så lav så meget plads som muligt

 

Evt. lav en aftale med den lokale storbonde om at du må komme forbi med en tommestok - maskinerne bliver jo større og større...

 

Jeg har selv elastikled (med 3 tråde) hvor leddene er 4 meter brede ind til ridebanen og 8 meter brede til foldene - det fungere super - og ALT kan komme ind

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 lågebredte
Forfatter: 
Dato:  26-05-2017 13:24

Tusind tak skal du have

 

Jeg havde også tænkt på om det skulle være elastikled. Det har vi på vores 2 midlertidige folde, og det fungerer jo egentlig fint. Jeg har bare set dem som en del af den midlertidige løsning.

 

8 meter var alligevellet også meget bredt. Hvad er grundet til det?

Jeg har 4 meter på den ene midlertidige, og kun 2 meter på den anden. Min vurdering da vi lavede dem var, at der alligevel ikke skulle maskiner derind, da det ikke kunne svare sig at markpleje foldene. Nu skal jeg have leveret wrap til næste sæsons forbrug. Ballerne skal stå bag ved vores tilbygninger, og der er fint plads til 24 baller. Der er bare ikke rigtig plads i den passage mellem bygninger og fold, til at landmanden har plads nok til at kunne koble vognen fra og kunne læsse af med traktoren, så på grund af bygningernes placering, og da folden med den store åbning forhåbentlig inden længe bliver konventeret til en ridebane, har jeg ikke så mange andre muligheder, end at afmontere hegnet på den anden fold, inkl. 1 stolpe. Et hegn med 3 tråde arrigt jerntråd, der er samlet med gripples. Træls arbejde, og nok særligt derfor tænker jeg at det er vigtigt at der er plads på de nye folde, til maskiner let og ubesværet kan komme ind.

 

Jeg bliver simpelthen så klog i denne renoveringsproces Nøj hvor har vi lavet mange små "fodfejl", der har givet lidt ekstra arbejde

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alle vores led
Forfatter: 
Dato:  26-05-2017 21:39

Vi har lavet alle vores led 5 meter, det synes jeg har været passende, så der kan komme lidt større maskiner igennem.

 

Vi har elastikled og jeg kan ikke forestille mig at have andet. Jeg vil være bange for at få for mange heste med ud hvis vi havde låger og hesten jeg skal have ud ikke lige følger med og drejer hurtigt rundt når der skal lukkes igen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alternative muligheder
Forfatter: 
Dato:  26-05-2017 21:59

Du kan eventuelt overveje at have en bred åbning (på min. 4 meter, men nok hellere 5-6 meter) med elastikled og et par plastpæle med spyd til støtte på midten. Så er det nemt og hurtigt at åbne for de "landbrugstekniske anordninger" der af og til skal ud og ind af marken.

Og så ved siden af kan du have en låge på ca. 1½ meter til at trække heste ud og ind igennem - det vil gøre det så meget nemmere i hverdagen :):)- og du kan evt. vælge en låge i aluminium for at gøre det endnu lettere :).

Og ja - jordkabel under alle led er en rigtig god idé. Så er der altid strøm på indhegningen selvom et led er åbent.

 

Og en anden mulighed (den har jeg selv): Store ledåbninger på min. 4 meter med elastiktråd (der kun lige er strammet let op) og 2 plastpæle med spyd til at "bære" tråden. Ved ledhåndtaget er der en åbning på knapt 1½ meter hen til den første plastpæl og når jeg åbner leddet holder plastpælene elastiktråden oppe og det er nemt at trække en hest ud uden at de andre følger med.

Og ledene er lavet med jordkabel under og forbundet sådan at når jeg åbner leddet, så er der ingen strøm på ledhåndtag og elastiktråd. Hesten kan jo komme igennem lidt på skrå, og komme til at ramme leddet, da åbningen ikke er så bred !!

 

Tips: hvis du vil have 2 elastiktråde i dit led, så sætter du en ring eller lignende ind mellem ledhåndtag og elastiktråd i den øverste tråd. Når du så skal åbne leddet, så hægter du først ledhåndtaget fra den nederste tråd op i denne ring, og så kan du - med EEN hånd - åbne og lukke leddet med det øverste ledhåndtag, medens du har hesten i den anden hånd :) Ellers kan man jo godt løbe tør for hænder !! (Håber du forstår forklaringen)

 

Håber du får lavet en løsning som fungerer for dig :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-05-2017 05:37

Begge to

Det sætter nogle tanker igang. Hvide plastikpæle kommer nok ikke til at være en del af løsningen, men tygger lidt på muligheden for at 1 af stolperne (der kommer 2,3 m. mellem stolperne og så tværliggere på) bliver monteret i støbte stolpebærer, så de er relative nemme at afmontere, og så køre elastikled på indersiden af hegnet, der hvor det bliver afmonteringsvenligt. Det må da være muligt for de fleste landbrugsmaskiner at køre over sådan en stikkejavertus?

Men har nu stadig ikke helt sluppet tanken om lågerne. Jeg kan bare godt høre at jeg skal opgradere i størrelse, hvis vi ender der.

 

Der må være forhandlere på Roskilde idag, der har en låge med, så man kan prøve at åbne og lukke. Jeg har nemlig lidt svært ved at gennemskue at det skulle være mere problematisk at få en enkelt ud ift. med tråd. Måske jeg bliver klogere efter idag

 

BB

jeg forstod godt forklaringen. Og det lyder smart. Det må også være en mulighed med tre tråde. Hvor får man sådan nogle ringe henne?

 

Køber i elastikled i ruller og selv fabrikerer? Mine er købt i en vis længde, og slår mig ikke som værende lige til at afkorte.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 God plads
Forfatter: 
Dato:  27-05-2017 12:23

Nå ja - jeg hælder til at hvis man har pladsen så kan man dælme ligeså godt udnytte den

 

Spøg til side - mine led er 8 meter brede fordi hestene går i løsdrift, og når de tåger rundt med hovedet under armen (eller benet? ) så er det godt for min sjælefred at vide at de ikke kommer i klemme i ledåbningerne. Desuden bruges en del af ledene som start på løbegange og dem vil jeg ikke have smallere. Som bonus har min OCD-tendens det SÅ meget bedre når der er ens afstand imellem alle pæle

 

Jeg har i øvrigt købt elastiktråd i hele ruller hos www.francks.dk og så er der sat 3 stk. strips på i hver side til at lukke dem med - jeg fik nærmest kramper i hele fjæset da jeg så prisen på de der trådgizmoer man ellers kan købe - så discount udgaven det blev - og det virker til UG!!!

 

I øvrigt SUPER ide BB kommer med mht. ring så man kan hægte ledene sammen når de skal åbnes Da jeg havde alm tråd brugte jeg jo bare den ring der er på selve håndtaget - men det kan man ikke når der bruges elastikreb da det fylder for meget. Tænker nøgleringe kan bruges? Alternativt er det jo nemt lige at lave en "bobbel" hvis man bruger strips?

 

Trine (Faxa)

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Ring - muligheder
Forfatter: 
Dato:  27-05-2017 23:03

 

Man kan bruge nogle "dimser" der hedder Skruenødled eller brandmandshager (koster ikke så meget i Silvan). De er begge nemme at montere og har også en vis "vægt" så de er nemme at bruge.

 

Men nøgleringe eller strips kan også bruges :). Det fungerer bedst hvis "hullet" ikke er større end højest nødvendigt, men dog så stort at det er nemt at sætte ledhåndtaget i.

 

Ja, der er mange måder at lave indhegninger og led/låger på - det gælder bare om at finde den løsning der fungere bedst for en selv ud fra de muligheder man har :)

 

Jeg har i øvrigt også købt elastiktråd i ruller og laver selv mine led. De holder jo desværre ikke evigt i det danske vejr, så de skal udskiftes efter nogle år. Derfor afmonterer jeg altid de led jeg ikke bruger og erstatter med hvid tråd i stedet. Lidt sparsommelig er man vel altid :). Min erfaring er at Poda's elastiktråd holder længst :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hegnsled
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 19:52

Jeg køber disse ledhåndtag og disse samlere eller quicksamlere når jeg bruger reb eller elastiktråd.

 

Det hele kan samles uden værktøj og der er plads til at hænge de underste ledhåndtag i ringen på det øverste.

 

Sig til hvis jeg skal tage nogle billeder.

 


 

 

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trådsamlere
Forfatter: 
Dato:  30-05-2017 23:30

Vi bruger ganske almindelige ledhåndtag, elastik på rulle og så trådsamlere i begge ender.

Billede

 

Billede

 

De her dobbelte kroge bruger vi i begge ender af leddet og faktisk på alle hjørner. De går rimeligt nemt i stykker, det mindsker risikoen for skader.

Billede

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Låger eller ej
Forfatter: 
Dato:  31-05-2017 05:43

tusind tak for jeres inputs.

det giver mig lidt at tænke over.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Elsker låger :-)
Forfatter: 
Dato:  02-06-2017 13:54

Billede

 

Jeg har fået udskiftet de led, der bruges mest til låger. Her er en teleskoplåge på ca. 5.5 (kan blive op til 6 m. Har ikke oplevet maskiner der ikke kunne komme igennem. Valgte teleskoplågen, da den skulle passe i en ledåbning, der var lavet i forvejen. Skulle jeg lave nye folde ville jeg bare købe alm. låger. Hvis I starter med at sætte stolper til lågen, er det nok nemmest at få til at passe :-) Andre steder hvor der ikke lige skal maskiner ind, har jeg mindre låger.

Har tidligere haft elastikled, men som andre skriver kommer de hurtigt til at hænge og skal skiftes. Så tror ikke lågerne er dyrere i det lange løb, og jeg synes bare det er så meget rarere end led. Har små børn og synes det er rart, at de kan hygge med hestene ved lågen uden at få stød. Plus det er hyggeligt at stå at hænge op af lågen og kigge på hestene og der kan lige hænge en sadel osv.

Nu har jeg så også kun to rolige ponyer, så der er ikke fare for at få for mange heste med ud som Charlotte beskriver :-)

 

/Kirsten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Elastikled der hænger
Forfatter: 
Dato:  04-06-2017 10:00

Vi tænker ikke over at elastikled kommer til at hænge, vi strammer dem bare op, det er fordelen ved at de er hjemmelavede.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 låger eller ej
Forfatter: 
Dato:  05-06-2017 19:44

Kirsten

Hvor snævert bliver det, når maskiner skal igennem 5,5 m?

Jeg syntes godt nok at det ser meget stort ud.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke teleskop
Forfatter: 
Dato:  06-06-2017 22:42

jeg synes det er lige nemt at få hestene hurtigt ind/ud, om der er elastik eller låger, så det er jo bare hvad du foretrækker, men jeg vil fraråde teleskoplåger. Grunden til at jeg fraråder dem er at jeg tidligere har fået flået hånden op på sådan en da skruerne man bruger når man regulerer længden ikke var ordentligt stramme og da jeg så holdt i ledet med den ene hånd for at åbne og hesten trak i den anden hånd gled leddet sammen og jeg fik et stykke hud skåret op/i klemme hvilket kostede en tur på skadestuen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Av for den da
Forfatter: 
Dato:  07-06-2017 05:22

det lyder ikke rart, Line.

havde den løsnet sig selv?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det tror jeg
Forfatter: 
Dato:  07-06-2017 15:25
Det tænker jeg den havde, jeg tænker i hvert fald ikke det er usandsynligt at skruerne løsner sig lidt over tid. Det kan også skyldes at det var meget koldt og fugtigt (tidlig januar morgen) så der var mindre modstand. Det er i hvert fald ikke noget der kan ske på stedet en anden gang, da det nu er noget der tjekkes op på :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  17-06-2017 17:24

Hermed lidt billeder til det jeg har skrevet længere oppe

 

Stripssystemet:

Billede

 

Alutråd foroven og forneden (det virker - følvilddyret har testet - og det går lynhurtigt i stykker ). Den hvide tråd er lavet med alu i enderne så den også i teorien ryger hurtigt hvis de går i den. Rebet er i 135 cm højde...

Billede

 

8 meter led

Billede

Knap 4 meter led til den noget begroede ridebane - og knap 8 meter ind til løbegangen hvor deres vand er

Billede

 

Frostsikring

Billede

 

Trine (Faxa)

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 låger eller ej
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 06:28

Tak for billederne Trine

Ville gerne høre lidt mere om din frostsikring. Vi har nemlig kig på denne frostline.dk/da/produkter/landbrug/ drinking-system-cow, men har ikke lagt os fast endnu.

 

Vi har næsten besluttet os for låger: En 4-meters ved hver fold, oppe ved stalden til dagligt brug, og en 5-meters for enden af marken, så maskiner kan komme ind, ude fra vejen.

Så laver vi elastikled mellem foldene, også på 5 meter.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frostsikring
Forfatter: 
Dato:  26-06-2017 21:11

Uha - jeg ville også RIGTIG gerne have frostsikrede vandkopper - meeen pengetræet gror ikke så godt heroppe på mit sandjord, så det får vente

 

Min midlertidige løsning har virket rigtig fint i år - kun 2 gange har der været mere is på end bare lidt sluschice på toppen - og begge gange var der en stiv kuling samtidig med ret hård frost. Det kan jeg sagtens leve med! Trods alt bliver der tjekket vand min. 3 gange dagligt så de dør nok ikke just af tørst...

 

Det er bygget op med 2 paller i bunden for at få en bedre arbejdshøjde (og holde div. unghestefødder oppe af vandet ), herop er der sat 2 pallerammer som er foret med flamingoplader - kan ikke helt huske målene - men TROR de er 15-20 cm brede. Baljen er bare en alm. firkantet murerbalje... Det tog ca ½ time at slæbe materialer, save plader (og save nye da jeg ikke fik målt - gik i min naivitet ud fra at når en palleramme hed 80x120 cm - så var det det var SNYDT!!!) og samle det hele...

 

ENESTE minus er at de 2 unge der har været på matriklen tilsyneladende mangler flamingo (ligesom de i perioder mangler trykimprægnering, tøjfibre og hud...) så næste skridt er at få lavet et låg med hul i som kan dække for det der gode hvide stof

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider