Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Nu er det nu - ridebane opbygning...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 17:16

Kære hn'er

 

Nu er det nu - endelig .....projekt ridebane er i gang.... 5 år efter jeg skrev mit første indlæg om ridebane på ler jord :-)

 

Så er vi i gang med det store ridebaneprojekt på gården - og I må endelig komme med gode råd og fif på alt fra grus til hegn og cavalettis :D

 

Vi har fed lerjord, og en meget skrånende grund, så jorden afvander rimeligt - samt tilladelse til at lave ridebane 20x40 ;)

Lige nu er der planet og fyldt op med jord, således at vi får en bane som ligger nærmest som et plateau, hvor gårdspladsen er højest, så kommer en svag skråning,så en ridebane og så en forholdsvis stejl skråning ned til marken.

 

Der er indkøbt drænslanger, som bliver lagt med 5 M afstand.
Herefter har vi fået tilladelse til at vælte nogle udbygning, så der kommer brokker fra to staldlænger, samt lidt ekstra udfra. Regner med ca 25 cm med brokker - er det ikke nok, når der også er dræn ?

 

Oven på brokkerne er vi blevet anbefalet enten 15 cm knust beton, eller 10 cm knust beton + 5 cm stenmel.
Vi er i Jylland, så godt stenmel er dyrt, derfor anbefaler vores entreprenør knust beton.
Men jeg har hørt at ren knust beton kan blive et hårdt og glat underlag ? Nogen der ved noget om det ?

 

Som toplag regner jeg med "grus og sold" - 4 cm grus og 2 cm sold.
Men hvad for noget grus skal vi vælge ? Vores entreprenør mener at "sættesand" er fint ? Jeg kan se man kan få ridebanesand, men mange siger de bruger vasket grus 0-4 med stor effekt. Så hvad er jeres erfaring ?
Sold har jeg valgt pga den fjedrende effekt - og der er ikke råd til "kunststofbane" lige nu/nogensinde.... :D

 

Jeg vil helst have en forholdsvis fast bane, og den skal bruges til dressur og evt cavalettiarbejde. Men ikke spring, western e.l. - og så er det nok kun mig og mine to heste som kommer til at bruge den - så gode råd mht hvordan man får den til at sætte sig ect, bare kom med det hele :P

 

Mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 hold dig fra beton
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 07:37

jeg har altid lært men ikek må bruge beton- kun stenemel- fordi betonen vil hurtigt blive mættet såvand ikke kan trænge igennem

 

min bane er ikke lavet på lerjord- men der er meget mere knust tegl &beton som dræn læg, dog har keg ikke drænrør.

 

jeg har ca 50 cm i den ene ende af banen og over 1m i den anden da vi byggede banen op i knust tegl & beton fra de bygninger vi rev ned

 

derefter 10cm stampet stenmel- her på øen siger alle det fra kalundborg da det har lavt kalkindhold, og så til sidst toplag 5-7 cm 0/4 grus.

 

en basis bane der nu kører på sit 10.år.

 

der er efterfyldt med 0/4 grus 2 gange i banens levetid- det er kun mig selv der bruger den, dvs ikke en bane der bruges mange timer dagligt.

 

Den er tøtr det meste af året der skal virkleig komme regne i mange dage før den våd.

At jeg så er blevet en ældre tante der vælger at køre i ridehus efterår/vinter er eget valg

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridehus....
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 16:05

Ja jeg er også ret sikker på, at ridehuskørsel ikke helt forsvinder i min ordbog :-) Jeg hader blæst og regn....

 

Stenmel er pokkers dyrt "over here", derfor anbefales der ofte knust beton. Så jeg ved mange jyder har det - og har kun i et enkelt tilfælde hørt om problemer. Så det var mere hvis 7 straks meldte sig på banen med bål og brand, at jeg ville hælde mod stenmel.

 

Grus 0/4 - er det "vasket" eller incl ler ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 grus 0/4...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 06:48

det er nu også dyrt her på øen men folk køber det alligevel

 

Grus 0/4 er vasket 0/4 grus- men u-vasket 0/4 grus er som sådan ikke lerholdigt- her på øen sælges der det der kaldes ridebanesand som er lerholdigt. Nogen er til det andre ikke- andre til 0/8 grus.

 

Som springrytter er jeg gald for både 0/4 og 0/8 og er for så vidt ligeglad om det er vasket eller ej

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Arghhhh.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 11:23

Arghhh har lige fået et tip om at jeg kan købe "rigtigt stenmel" i jydeland i Åbenraa.... Kun 180 km væk fra min bopæl......det tror jeg ikke pengepungen går med til - SUK.

 

Men tak for opklaringen ang vasket og ikke vasket :-)

 

Utroligt så meget forskellige sand/grus/ting fra en grusgrav man kan købe !!

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 09:16

jeg kender en der fik lavet en bane ved at lægge knuste brokker ned først.. derefter blev der lagt stabilgrus, der blev stampet.. når det er stampet bliver det hårdt.. for til sidst at få toplag på..

 

jeg håber jeg også skal have lavet en bane på et tidspunkt.. min veninde har lersand på hendes bane. øj det er fantastisk lækkert at gå på uden at blive dyb..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  10-03-2017 14:24

Jeg hiver lige den her frem igen, da vi skal i gang. Hvordan endte dit ridebaneprojekt, har du fået en velfungerende bane?


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har fået....
Forfatter: 
Dato:  13-03-2017 20:30

Jeg har fået en SUPER skøn bane, som jeg har brugt næsten hele tiden siden den blev lavet i august :-)

 

Jeg har også fundet ud af, at det er kanon lækkert at ride ude - man skal bare klæde sig ordentligt på :-)

 

Så jeg har fx i januar 2017 kun været en dag i ridehus, resten af tiden rider jeg hjemme - dunjakke og uldsokker til mig, og et uldlændedækken til hestene :-) Rent faktisk er det fantastisk at ride ude om aftenen/i mørket i 1-2 graders frost og vindstille :-)

Jeg er så heldig at have gavle ud mod ridebanen, hvor vi har monteret kørelys, som også hjælper mig om aftenen.

 

Banen er lavet nogenlunde efter ovenstående plan, bare med mere brokker - der blev vel mellem 0,5-1 meter brokkelag oven på drænslanger for hver 5 meter. Herefter blev det så 15 cm knust beton, og så 5 cm stenmel.Toplag blev 4 cm sættesand, og 3 c, sold - og efter et par måneder hvor den var lidt løs i det, så satte den sig, og er nu fast men fjederende.

 

Prisen incl ridebanehegn blev på knap 47.000,00 kr på regning :-)

Her et billed fra start januar hvor juletræet endnu ikke var fjernet fra gårdspladsen :-)

billeder.bazoom.dk/heste/galleri/ 877/wh/2000/2000/4381495/anden- saerlig-race-pinot-noir.jpg

 

Hvis du bor i Midtjylland og vil ud at se den, så skriv en PB - så er du velkommen til at kigge forbi.

 

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd
 
 ser godt ud
Forfatter: 
Dato:  14-03-2017 07:39

Det ser godt ud, det må være lækkert :-).

Vi er nok lidt ude i noget med muslingeskaller, det er i hvert fald det vi hælder til i øjeblikket, men det kan ændre sig mange gange endnu ;-)


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi skal også
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 15:11

Ja vi skal også igang og har derfor også læst mig igennem mio af indlæg både her der og google...

 

Vi har fed lerjord og hvis det regner meget ligger der pytter, vi vil umiddelbart ikke "grave" af men evt bygge op.

 

Har hørt fra flere at lersand er dejligt at ride i samt de ikke har støvgener...

muslinger er ikke en mulighed(set for mange grimme skader)

træflis - har en formodning om at det bliver glat

syntetisk flis - ikke til at komme i nærheden af for alm. penge :P

 

vi skal ud i noget sand om det er det ene eller andet...

vi har selv alle maskiner til arbejdet, samt jeg regner med at det er billigere at hente selv fra grusgrav??

 

vores bane ville skulle bruges af os selv 4pers. samt 2 opstaldere

og den ville skulle kunne holde til løse heste samt spring evt.

 

Morgan - har i haft støvgener på jeres, evt nogle ting i ønskede i havde vidst?

 


 

 

Elmholst Nutella

Marnows Cassiopeia

Sjocho

Filuca

 

STALD HARBOGAARD

Avl af New Forest Ponyer

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa......
Forfatter: 
Dato:  21-03-2017 21:45

Jeg er faktisk lidt nysgerrig, hvis vi på et tidspunkt får tørke - om den så vil støve, eller om solden vil holde på fugten i lang tid ?

En af mine +60 års ridevenner har kommet med en god ide fra da han var ung. De monterede havevandspredere på ridebanehegnet, og vandede på den måde banen, selvom der blev en stribe tørt inde midt på banen, hvor de små "svirp svirp" vandspredere ikke kunne nå - men bedre end ingenting :-)

 

Banen kom i gang i august, og som jeg husker det, så var september tør - og der spekulerede jeg ikke på om det støvede.

Og siden da er der vist ingenting der har støvet i DK :-)

 

Vigtigt er det ikke at putte mere toplag på - 4+3 cm er rigeligt. Og oprindeligt skulle jeg kun have haft 2 cm sold, og det havde været fin nok.

Og det tog altså lige en måned eller to at få banen redet til.

 

Hegnet har jeg fået sat lige i kanten af banen - og det er dumt. Fordi hestene kan træde ud i kanten, og skride igennem ude på kanten. Så enten flytte hegne lidt ind på banen, eller så langt ud, at man ikke kommer til at ride tæt på hegnet.

 

Og så nok det vigtigste af alt - pas banen med harvning hver 2-3 dag. Jeg er den eneste som rider på banen, og jeg harver hver 2-3 dage. Min entrepenør har lavet verdens sødeste lille ridebaneharve, som passer bag på min havetraktor. Da traktor og harve er monteret 24/7, og står i en lille garage lige ved siden af ridebanen, ja så er det hurtigt og nemt lige at bruge 15-20 min på at harve banen.

For ellers rider man altså sig hurtigt til et hovslag. Og som billedet længere oppe viser, såer det altså lækkert og føles nærmest luksuriøst at ride ud på en nyharvet bane :-)

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 billede...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 15:41

Hej charlotte

Vil du ikke tage et billede af din harve, som din havetraktor kan trække?

 

Jeg skal nemlig have fundet noget der kan vedligholde min muslingeskalle bane, og jeg ejer ikke en rigtig traktor, men kun en have traktor, og her lyder din løsning super spændende:-)


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

0
0
Svar på denne tråd
 
 Af en eller....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2017 21:22

Af en eller anden rsag kan jeg ikke uploade billeder her på hn ?

 

Så du/I får lige et link I kan kigge på med harven - billedet ligger inde på Pinot's billedside, så I må lige kigge efter det der.

 

www.hestegalleri.dk/galleri/320743- anden_saerlig_race_pinot_noir

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drænrør
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 06:40

Ligger dine drænrør på langs eller på tværs af banen? Og ved du om det har noget at sige, hvilken vej de ligger?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dræn....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2017 18:51

Hej nana

 

Mine dræn ligger på tværs ( dvs er 20 M lange og ligger med ca 5 meters mellemrum)

 

Dette fordi banen har en 1% hældning på tværs, og vi har naturligt falde langs siden af banen væk fra hus og gårdsplads.

 

Jeg tror ikke det betyder noget, om de ligger den ene eller anden vej, bare de bliver lagt så de hælder hen mod et "faldende område", hvis de da ikke kan kobles på et markdræn e.l.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Drænrør
Forfatter: 
Dato:  30-04-2017 06:45

Tak for svar

 

Tillægsspørgsmål

er din bane kranset ind af sveller eller lignende? Eller har du direkte overgang fra ridebane til græs?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har.....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2017 22:20

Jeg har direkte overgang til græs.

 

Og min kæreste og jeg er ret imponeret - selvom banen ligger højt, og vinden kommer fra et hjørne, hvor det burde kunne lade sig gøre at fyge, samt at der har været tørt i flere uger.....ja så er der aldrig set så meget som et sandkorn forsvinde væk :-)

 

Jeg tror soldaffaldet sørger for at selv i længere tids tørvejr, så er toplaget "fugtigt" - har dog endnu ikke prøvet en sommer med 6 ugers tørke - mennnnn hvor tit sker det lige i dk ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afgravning/afretning...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2017 20:38

Det har virkelig været lærerigt at læse jeres opslag - Tak :-)

Jeg står selv overfor et ridebaneprojekt, og er lettet over at høre i har kunnet lave en lækker bane til den pris!!!

 

Jeg vil så virkelig gerne høre om i selv har gravet af og rettet beton- og stenmel lag af? Eller om i har haft entreprenør til det?

Og hvad med tromling af de forskellige lag?

 

Jeg overvejer hvor meget af det vi selv tør give os i kast med...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2017 15:23

Vi har haft entrepenør med over det hele - eneste maskine vi selv fik lov at låne en enkelt eftermiddag var en "stamper" til at stampe/tromle stenmel med. Men selv stammeren ville han helst selv kører med, så det var kun en enkelt gang det gik med mig ved "roret" :-)

 

Selve det nederste brokkelag blev "tromlet fladt" med den maskine han brugte til at rive staldbygningerne ned med - 26 tons maskine på larvefødder !! Den maser til :-) Samtidig var det sat op til 13 satellitter via GPS, så da jeg bad om 1% fald på banen, så var det det jeg fik. Han lå bare en halv dag og kørte frem og tilbage, moste og skrabede af.

 

Jeg vil sige at selve basis grundlaget ville jeg nok ikke turde give mig selv i kast med - sådan en erfaren "gravmaskinefører" kan jo nærmest tråde en synål med grabben, så selv uden GPS kunne han nok på erfaringen have lavet 1 % fald. Det tror jeg så ikke vi amatører kan :-)

Men at tromle de mellemste lag burde man selv kunne klare, bare grunden er lagt ordentlig, så kan man nok ikke gøre det helt galt efterfølgende. Men skal man så selv leje maskiner og transport, så tror jeg ikke man spare noget særligt.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sold sold
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 22:08
Jeg hiver lige en gammel tråd frem, da vi skal i gang med at lave ridebane nogenlunde efter ovenstående opskrift :-)

Men jeg vil gerne høre, hvor du har købt solden henne, og hvad prisen var på det?
Jeg regner med at lave toplaget med 3 cm sand og 2 cm sold, da jeg er den eneste der bruger banen.

Og til sidst, er du stadig tilfreds med banen?

Mvh. Christina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 19:55

Hej Christina

 

Jeg er stadig glad for banen

 

Det har jo været en megavåd vinter, og trods dræn, drænlag, højtliggende ect, så blev banen våd her i denne vinter - hurtig tør igen, men hvad hjalp det, når det nogle gange virkede som om vi fik regn hver anden dag vinteren igennem.

 

Så absolut ikke gå ned på dræn.

 

3 cm grus vil helt sikkert være nok - jeg ville nok have valgt 3 cm hvis jeg skulle vælge om.

Sold vil jeg sige minimum 2 cm - jeg fik 3 cm og syntes det var meget lige i starten, men det er altså det som gør banen fjedrende.

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider