Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Etablering af sandfolde
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 15:10

Vi skal have etableret nogle gode sandfolde, da vi er blevet usandsynlig trætte af, at vores græsfolde forvandler sig til dybe mudderpøle i denne årstid, + at hestene på trods af foderhæk med grovfoder i, vælger at grave deres vinterfold op, i jagten på græsrødder.

Ulemperne ved vores nuværende situation er endeløse, risiko for sandkolik pga. de spiser rødder, risiko for skader pga. dyb mudder + risiko for skader når mudderet fryser og jorden dermed bliver vanvittig knoldet + mugproblemer pga. mudder + tabte sko, hertil hovbylder, sålknusninger m.m. Og sidst men ikke mindst, så er markerne simphelthen for store, til at de bare skal være jordfolde. Indtil nu er der hvert forår kommet græs frem igen, hvormed vi har kunnet benytte foldene som græsfolde henover sommeren, men mængden af store bare jordområder bliver efterhånden større og større...

Så nu vil vi have anlagt nogle rigtig gode sandfolde på den anden side af stalden. Men hvordan får man de bedste sandfolde til billigste penge?

Jeg forestiller mig at mulden skal skrabes af (vi har sandjord nedenunder), og så skal der enten ligges et lag af murbrokker/knust tegl og herefter et lag grus, og så et mindre lag af sand som toplag. Eller er det billigere med riste/måtter?

Nogen der vil dele deres erfaringer? eller kender et sted der har fået det lavet?

Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 21:25

Når jeg laver mine folde, har vi gravet mulden af. Hos os er der ler under mulden, så vi har gravet til ler-laget.

Derefter har vi kontaktet nogle vognmænd og spurgt om de har nogle brokker de skal af med. Vi har fået brokkerne tilkørt gratis, da vognmændene er glad for at slippe for at betale for at komme af med dem.

Faktisk har vi lige nu en aftale om at aftage rene murstensbrokker fra et nedrevet hus, mod at husejeren som er entreprenør graver mulden af for os. Så jeg får både gravet ud og lagt brokker gratis.

Så er man om sig, kan man lave nogle gode aftaler. Man skal så være indstillet på at der kan være affald imellem, som skal sorteres fra, men vi er efterhånden blevet kritiske og vil kun have rene reelle brokker.

Derefter har vi lagt knust asfald på, da det giver et hårdt underlag som er nemt at passe i forhold til jord, hø-rester og hestelort. Men jeg har da overvejet om ikke noget af den næste fold jeg skal lave, skal have stenmel på noget af folden, så hestene får et rulle/ligge område. Det tror jeg de vil elske.

Jeg tror det er meget dyrt at lave folde med riste. Men jeg har ikke undersøgt det.

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt.

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd

bombom
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 07:59

mht brokker på folden.....graver de sig ikke op med årerne???

Det synes jeg at have hørt.....

dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd

Læser med...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 09:40

Et spørgsmål.. Er knust asfalt ikke under kategorien forurenede materialer??

Kristina

wraphø i minibig sælges ( Hadsten) vi har også lidt hø i minibig tilbage

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 15:52

Jo knust asfalt høre under forurenet materiale og det vil være en god ide at tage kontakt med kommunen før man køre det ud på ens jord. Nogle kommuner er lige glade og andre klassificere den jord hvor der ligger knust asfalt på som forurenet også kan man godt køre det ud

0
0
Svar på denne tråd

muslingeskaller
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 13:49

Vi er kommet frem til at riste bliver alt for dyrt. Så egentlig var planen, at mulden skulle graves af, derefter fyldes brokker/knust tegl eller lignende på. Til slut en 5-10 cm top lag med sand. Vi har talt om at købe det sand som vi har på ridebanen, vasket sand, som er UDEN ler. Simphenthen for at undgå det bliver så smattet, når det regner meget.

I Herning kom vi dog i snak med en der solgte muslingeskaller. Så vi overvejer at bruge musligeskaller som den drænende lag. Sælgeren syntes så ikke der behøvede at komme sand ovenpå. Det tror jeg nu nok vi vil... Kunne ikke forestille mig at muslingeskaller (selvom de er godt knuste) opmuntrer til hverken at rulle sig eller at løbe rundt..

Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

1
0
Svar på denne tråd

Jeg har ridebane og lille fold med sand
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 14:51

Først har vi gravet mudder osv. væk. Dernæst knust mursten, så en billig fiberdug man kan købe i byggemarkeder de er billigere men ikke så brede. Derefter noget sand også noget andet sand ovenpå. Det fungere bare så godt. Jeg har ikke haft en eneste vandpyt på min ridebane i 3 år. på folden er der kun en slags sand som er tromlet fuldstændig glat, så kommer der ikke knolde når det fryser. Men der skal tages mudder af og fyldes sand på hvert 2. år på folden for at den forbliver pæn.

1
0
Svar på denne tråd

bare et godt lag sand
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 19:54

Har løst problemet her hos mig.

Jeg vik kørt 5-7 sm sand på en god tør sommerdag, og det har holdt folden tør siden, ingen mudder, eller vand.

Det er kun foran stalden, hvor de står i læ og skider, at der fjernes noget hvert/hvert 2 år, og lægges nyt sand.

Og de elsker bare at rulle og ligge i sandet til en formiddags lur.

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 22:28

hej :)

vi har gravet mudderet væk og så smidt noget sand. Vi var alligevel i gang med at lave nu grus vej ind til ejendommen og der skulle køres en del bakke sand væk, og så var det jo nærliggende at få ham der alligevel gravede ud til vejen også gravede et godt stort stykke ud på folden hvor bakkesandet blev smidt i og så rev jeg det ud :) det var lidt tungt i det den første uge ca. Men nu er det bare så fint og det har lige regnet de sidste mange dage og der er NUL mudder :D

Men pris kan jeg ikke komme med da sandet jo var gratis og gravearbejdet tog meget kort tid og er indregnet i alt det andet med vejen :)

Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider