Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Film (plastfolie) til wrap
Forfatter: 
Dato:  29-06-2014 17:02

Er der nogen der vil dele gode og dårlige erfaringer med folie til wrap? Jeg er specielt interesseret i små firkantede småballer. Den maskine jeg bruger er en McHale 995. Vi havde et startlager af Polybale film, men det lader ikke til, at DLG fører det mere, så det ville også være rart at få nævnt nogle leverandører...

Tidligere har en maskinstation stået for wrapning, og resultaterne har været blandede. I flere år har plasten ikke kunnet holde vand ude, så foderet er blevet vådt i store plamager. Det var rigtig surt at stå med mange hundrede baller, som i øvrigt havde været perfekte med hensyn til høsttidspunkt og tørstofprocent ved pakning , men som havde taget vand ind. Vi ved strangt taget ikke, om det var kvalitetene af plastik, der var problemet, men det er vel en mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

Flere årsager
Forfatter: 
Dato:  29-06-2014 21:51

Den hyppigste årsag er skader på folien som kan være nærmest usynlige, det være sig mekaniske (især ved flytning efter indpakning) eller næb/kløer fra fugle. For at undgå dette bør man undlade at flytte/håndtere baller efter indpakning. Hvis man opbevarer dem tæt på områder med høj færdsel, f.eks. bygninger, vil fuglene ofte holde sig væk.

Andre årsager til vand i baller kan være for få lag plastik på hele ballen eller på enkelte steder eller for løst omviklet folie. Jeres problem skyldes dog næppe selve folien, da stort set alle folier er OK mht. permeabilitet, UV-stablitet og klæbeevne. Har prøvet mange folier uden at opleve en forskel og køber i dag hos Foton, da de er billige.

Generelt er der langt flere problemer med at lave vellykket wrap i små baller fremfor store (både firkant og rundballer). Små pressere kan ikke levere det samme pressetryk som store og wrap er derfor ikke altid trykket hårdt nok sammen. Det betyder mere luft i ballerne og mere skrumpning under ensileringsprocessen, hvilket giver løsere folie efter noget tid og dermed risiko for indtrængning af vand og luft. Lavere pressetryk betyder også mere deformation af ballerne ved udsættelse for mekanisk påvirkning (f.eks. ved flytning eller stabling i flere lag), hvilket kan gøre dem utætte langs overlappene i folien.

Hvis I sværger til de små baller bør I undersøge muligheden for at modificere presseren, så den kan levere et højere tryk, da det sandsynligvis vil kunne læse problemet

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

vand i ballerne
Forfatter: 
Dato:  30-06-2014 10:58

Tak for svaret.

Maskinstationen, som har presset og pakket for os de andre år, brugte en kombineret presser og pakker, Jeg kan ikke huske mærket.Jeg tror på, at ballerne var presset hårdt nok. De føltes i hvert fald pænt kompakte og var faste at håndtere. Det kan være lidt svært at tælle antal lag af plast, netop fordi de klæber godt sammen og ikke overlapper lige meget overalt, men jeg mener at der var omkring 10.

Jeg syntes, at der var en tydlig forskel på skader pga huller (selv de næsten usynlige) og så indsivning af vand. Når man har ballerne stående ude - hvilket jo skulle være den store fordel ved wrap - har mange sikkert oplevet, at der samler sig regnvand imellem de alleryderste lag. Men i disse tilfælde var fugt hele vejen ind i stråene. Der skal nok ikke så meget vand til at få en del af ballen til at virke tydeligt mere fugtig end resten. I de fleste tilfælde kom der ikke mug, men en anderledes ensilagelugt, mere "gæret". I de lykkeligste tilfælde havde fugtigheden fordelt sig og givet en balle, som bare var mere fugtig end gennemsnittet, og faktisk lugtede bedre, nærmest frugtagtigt, end de andre, ret tørre baller. Det var både galt med de baller, som maskinstationen havde stakket på marken, og med dem, som vi havde kørt hjem til gården. Jeg hørte senere om flere fra lokalområdet, som havde haft tilsvarende problemer. Det var ikke samme maskinstation, der havde udført arbejdet.

Det er muligt, at der har ligget et problem i håndteringen. Man hører tit, at man ikke kun må flytte ballerne lige efter pakning, men da er de typisk "blæst op" med luft - hvilket jeg forresten heller aldrig har forstået, at de bliver.

Men der var år, hvor vi slet ikke have problemer med vand i ballerne, heller ikke dem, som vi kørte hjem til gården efter en uges tid. Lidt fuglehak var der, og den dumme kat skulle også lidt prøve efter med kløerne, men det var jo til at se....

Og du har ret, vi har aldrig set den slags problemer med de store baller (minibig). Maskinstationejeren er selv holdt op med at lave småballer. Han mumlede noget om, at det ikke var til at gøre hestefolk tilfredse - "der var meget i vejen".

De baller, vi wrapper selv i år, har vi fået en mand med en MF139 inline presser til at lave. Det er en god lille presser, som laver pæne symmetriske og TUNGE hårdtpressede baller. Så igen tror jeg, at den side af sagen er i orden. DEt ville være dejligt af hensyn til timingen, om vi også kunne pressse selv, men det ville være en upassende ( og vist også uladsiggørlig) investering at købe en presser til et par hundrede tusind til den smule græs, vi har.

0
0
Svar på denne tråd

Opblæste baller
Forfatter: 
Dato:  30-06-2014 12:23

...efter presning er et must, da det indikerer at folien er tæt. Det er ikke luft der blæser ballen op men derimod CO2, som produceres at de baketerier der sørger for ensilering.

Jeg forstår godt at en maskinstation ikke vil presse små baller til wrap, da det tit ender i en uskøn diskussion om hvis skyld der er er at wrappen er dårlig. Man kan sige at en del af skylden nok ligger hos producenten af de små pressere, da de bare ikke kan banke græsset ligeså meget sammen som de store, da de ofte er for kleine i udførelsen. Udover problemer med for lavt tryk er der også andre forhold der taler for store baller fremfor små, bl.a. forhold ml. overflade og volumen, der gerne skal være mindst mulig, da det fremmer ensilering bedst muligt og dermed undertrykker andre, uønskede processer, f.eks. mug- og skimmelvækst.

Man kan sagtens købe brugte pressere (og indpakkere) til fornuftige penge, dvs. langt under det beløb du nævner. Skulle I få lyst til det, så overvej at lave store baller, hvis det er muligt, da det er billigere og giver Jer langt færre problemer

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 22:34

Jeg har kun oplevet at wrapballer (store) tager vand ind hvis det er rundballer der ligger på "den runde" side (som når de kommer ud af presseren) de skal op at stå på enden.

Generelt mener jeg at jo mere tørt det der er i pakkerne er jo sværere er det at få lavet en fornuftig ensilering, både pga. at det er nemmere at banke det ordnetligt sammen hvis det har en smule fugt samt at når det blir helt tørt så vil det ufatteligt gerne prikke hul i plasticen, og derfor skal der vikles flere lag på. Jeg plejer at få 10 lag på. (vores maskinstation har en vicon kombi rundballepresser) og han kan styre det ved at bestemme hvor mange omgange plastkarussellen skal køre.

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

For tørt til ordentlig ensilering...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 17:25

... det har vi også oplevet. Det var så i nogle år, hvor der til gengæld ikke var problemer med at der sivede regnvand ind. Det var igen et spørgsmål om timing; vi kunne ikke få det presset og pakket, da fugtigheden var perfekt. Vi har også haft et år med en sen høst af groft og stilket græs, som prikkede hul gennem mindst 10 lag.

Nu får vi se,hvordan det bliver i år.

DJensen: kan du give eksempler på mindre dyre pressere, som kan klare at presse småballer hådt nok til wrap? Vi har ikke selv dyr nok til at få brugt minibigballer hurtigt nok. Jeg kan ellers kun give dig ret i, at det ville være nemmere og billigere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider