Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Toplag med eller uden ler??
Forfatter: 
Dato:  04-05-2014 19:11

Hej, ja nu er forvirringen altså total!!! Nogle steder kan man læse at folk sværger til toplag med sand/gruns hvor der er blandet en smule ler i, andre steder råber man op om at det må man aldrig gøre da det bare stamper sammen og giver et ALT for hård underlag!!

Så kære hn hvad er jeres holdning til dette... Banen er udendørs, bliver anlagt forhøjet i forhold til det resterende jord, og drænes... Men hvad med det kære sand/grus til topplag???

Min plan er at blande det op med knuste muslingeskaller!!!

Mvh den frustrerede banebygger ;)

0
0
Svar på denne tråd

smags sag
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 10:24

det er med ridebaner som med foder og andet - folk har hevr deres mening.

Min ridebane er med 0/4 grus. det støver pt. Kender flere baner der har lersand. de støver ikke ret meget og er da ikke hårde.

Mon ikke det kommer andet på hvor mange % ler der er i gruset ?

Og jeg ville mere tro det blev glat end hårdt (leret)

Hvorfor blande muslingeskaller i toplaget ? hvad skal det gøre godt for ?

Hvorfor ikke evt lave ret toplag i muslingeskaller.?

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Tak for dine overvejelser :)
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 12:25

Der er to grunde til jeg har overvejet som beskrevet. Først ville jeg have en 100% muslingebane, da jeg ønsker en bane jeg kan bruge det meste af året :) men flere sagde at de ikke syntes deres heste gik optimalt i dem. Samtidig ville to læs, som det kræves, koste mig knap 20.000 og der syntes jeg var meget dyrt. Så har jeg været ude og prøve og se en bane med sand, i blandet knuste muslingeskaller. Den har de også kunne ride på det meste af vintrene, og den var god fjedrene uden at være dyb :) så derfor tænkte jeg det måske var løsningen for mig :) i stedet for at blande flis i, som mange gør :) det var det der var tanken :)

0
0
Svar på denne tråd

lerholdigt
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 13:16

Jeg har før haft vasket grus på min ridebane, det blev jeg rigtig træt af, det "ruller" ligesom og ingen affjedring i.

Nu har jeg ridebanegrus, som er en blanding af grus/ler (kender desværre ikke blandingsforholdet). Det har den affjerdrende virkning og bliver ikke hårdt eller tung. Den skal harves/planes lidt oftere, hvis det har været regn, og den pga sol/blæst er tørret hurtig.

Ulempen ved ridebanegrus her hos mig, er at min bane ikke er drænet, så om vinteren er banen ofte våd og der bliver det lidt af en "suppedas".

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hold da magle!!!!
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 22:36

20.000 for to læs skaller? Holy Moses :-O

Hvor bor du i landet?

Jeg har lersand på og har været rigtig glad for det. Vasket sand ville jeg aldrig bruge, det er for "levende" og bliver hurtigt tungt.

Jeg har lige fået 50 m3 skaller på i går, som så skal blandes med lersandet.

Billede

Hilsen Jannie

GRAFIKER:

www.nokke.dk

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

CANON EOS 400D SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Fragt....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 08:00

Banen skal laves lige midt på Djursland!!! Så det er fragt det meste af det vil jeg mene :/ måske man skal gøre som dig,Jannie, og have en blanding med lidt ler og så et lag knuste skaller ovenpå :)

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 09:42

Det er stadig en pokkers god fragtpris, skallerne koster jo ikke ret meget :-)

Sådan så min bane ud inden skallerne kom på:

Billede

Jeg ville få fat i ikke-vasket sand, det holder bunden bedre sammen.

Og sjovt som man - alt efter hvor man er i DK - enten kalder det for sand eller grus :-)

Hilsen Jannie

GRAFIKER:

www.nokke.dk

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

CANON EOS 400D SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Sand eller grus :)
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 10:04

Tror jeg selv tænker sand = 0-0,4 mm og grus =0,5-0,8mm :)

Jeg har nemlig lidt en tro på at bliver det for fint(sand) så støver det og hestens tå kommer nemt ned igennem, da sandet er mere levende.... Ander ikke om min mavefornemmelse er rigtig ;)

Hvor grus lidt nemmere vil sætte sig, uden at blive hårdt, og dermed vil danne et godt bærelag hvor hesten går ovenpå og ikke ned igennem :) håber det gav mening ;)

Kan se du også har været så heldig at skaffe Tlf pæle til dit banehegn, suk det har jeg måtte opgive :/ din bane ser vildt lækker ud, lad endelig høre fra dig om du er tilfreds med resultatet efter skallerne er kommet i :)

0
0
Svar på denne tråd

Sand med ler
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 12:19

Nuu kan jeg se at at der er flere der hælder til sand med ler men hvor meget ler er der i? Bliver det ikke vildt hårdt/knoldet så man ikke kan ride når der er frost?

syntes godt nok det er en jungle med det toplag :0)

Mvh.

Sandra C

Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

7 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med kat. 1 vallak

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd

Færdig blanding :)
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 13:33

Tror folk køber en type sand/grus hvor der fra naturens side er lidt ler i fra grusgraven :) så det med at finde det rigtige sted at få det fra :) nogle firmaer sælger helt specielle ridebanesnd hvor der er forskellige blandings forhold. Men JA det er bare en jungel!!!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 09:30

Sandra:

Min bane har aldrig været knoldet, den kan godt blive hård fx. efter regn, som pakker banen lidt, men det er jo et spørgsmål om at holde banen vedlige med at harve den.

Man kan som sådan ikke se der er ler i sandet.

Alt sand fryser i frostvejr.

Hilsen Jannie

GRAFIKER:

www.nokke.dk

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

CANON EOS 400D SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Ler i .....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 09:54

Jeg bestilte "ridebanegrus" ved en vognmand/grusgrav (på Fyn) og fik en blanding med grus/ler. Det bliver ikke mere hårdt/frossent end alm grus/sand. Det kommer jo også an på hvor godt banen er drænet. Ja, det er en jungle at finde rundt i ..

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider