Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ridebane med sand/grus og flis - hvordan
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 12:25

Kort fortalt; jeg skal have en ridebane der består af andet end den nuværende jordfold. Jeg er kun mig selv, rider ikke voldsomt meget, men skal igang med at tilride den yngste, så jeg skal have noget indhegnet at træne på før vi er klar til skovstierne. Budgettet er begrænset, da behovet også er det.

Jeg forestiller mig at få skrabet det øverste muld af - vi er ved at udvidde haven, har kontakt til en rendegraver og kan derved få det gjort i samme arbejdsgang og anvende jorden til at plane haven ud med.

Herefter skal der noget på banen. Den ligger på gammel landbrugsjord, veldrænet i forvejen og har ikke været nævneværdigt våd i vinter, hvor den har været brugt som jordfold, så der bliver ikke drænet yderligere. Vi har en stor mængde buske og træer, der skal fælles - dette kan hakkes til flis, som jeg kan bruge til fyld på banen. Jeg har fået estimeret, at der bliver ca 25 m3 flis ud af dette, hvilket bliver et lag på omkring 3 cm på ridebane - det er næppe nok. Jeg tænker at blande det med sand eller grus. Men det virker til at være en videnskab!

Hvilke egenskaber har de forskellige typer?

Hvilken type sand/grus fungerer sammen med flis? Jeg kan få noget der hedder "Sandfyld" ret billigt i den lokale grusgrav - er der nogen der aner, hvad det er, og kan det mon bruges?

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Lav ikke et hul.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 16:01

Hvis du skraber mulden af skal du lægge mindst lige så meget af et andet materiale på, for at undgå at regnvandet samler sig i den "dam" du har gravet ud.

Det skal være et fast materiale som dræner. Ikke fx sand, da et tykt lag sand er alt for dybt at ride i.

Men som toplag kan du godt bruge det billige fyldsand sammen med flis. Bare ikke for tykt lag.

Hvis området er veldrænet, kan du muligvis etablere banen ovenpå jorden uden at skrabe af.

Mvh. Karen TT

0
0
Svar på denne tråd

Hjemmelavet flis
Forfatter: 
Dato:  03-05-2014 19:08

Flis man selv laver, dvs ofte med bark bliver meget glat i regnvejr, vi prøvede det selv for nogle år siden. Jeg ville da smide muslingeskaller på, det skal jeg selv have på min år! Det er billigt og man kan ride på det hele året

*Kimmie* som har

www.goerdinghestecenter.dk

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd

Min bane...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 23:13

Gravede 10 cm. jord af og kørte 60 m3 lersand på (svarer til 5 cm. over hele banen).

Har fungeret rigtig fint (y)

Har lige fået skaller på i dag (banen er nu 5 år gammel) - se evt. tråden jeg har oprettet omkring skallerne.

Hilsen Jannie

GRAFIKER:

www.nokke.dk

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

CANON EOS 400D SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider