Kort fortalt; jeg skal have en ridebane der består af andet end den nuværende jordfold. Jeg er kun mig selv, rider ikke voldsomt meget, men skal igang med at tilride den yngste, så jeg skal have noget indhegnet at træne på før vi er klar til skovstierne. Budgettet er begrænset, da behovet også er det.
Jeg forestiller mig at få skrabet det øverste muld af - vi er ved at udvidde haven, har kontakt til en rendegraver og kan derved få det gjort i samme arbejdsgang og anvende jorden til at plane haven ud med.
Herefter skal der noget på banen. Den ligger på gammel landbrugsjord, veldrænet i forvejen og har ikke været nævneværdigt våd i vinter, hvor den har været brugt som jordfold, så der bliver ikke drænet yderligere. Vi har en stor mængde buske og træer, der skal fælles - dette kan hakkes til flis, som jeg kan bruge til fyld på banen. Jeg har fået estimeret, at der bliver ca 25 m3 flis ud af dette, hvilket bliver et lag på omkring 3 cm på ridebane - det er næppe nok. Jeg tænker at blande det med sand eller grus. Men det virker til at være en videnskab!
Hvilke egenskaber har de forskellige typer?
Hvilken type sand/grus fungerer sammen med flis? Jeg kan få noget der hedder "Sandfyld" ret billigt i den lokale grusgrav - er der nogen der aner, hvad det er, og kan det mon bruges?