Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvor meget kalk til folden???
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 19:11

Hej ænder

Jeg har en mark som trænger gevaldigt til en omgang kalk, men jeg er meget i tvivl om hvor meget kalk jeg skal give den, om jeg skal sprede det i flere omgange og ja, i det hele taget hvordan man gør. Så ænder vær sød at hjælpe mig, er helt på bar bund...:)

0
0
Svar på denne tråd

Én gang..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 20:52

...er rigeligt. For et optimalt resultat skal der laves jordbundsanalyser, da behov kan variere meget og der også findes flere forskellige kalktyper. Plejer selv at bruge omkring 3 tons/ha, med 3-4 års mellemrum, men jord der ikke har fået kalk regelmæssigt kan sagtens have behov for mere, måske det dobbelte.

Normalt spreder maskinstationen kalken og man kan også bestille kalk gennem dem .

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd

1234456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 21:38

Man må ikke sprede for meget af gangen men sprede lidt hvert år men få lavet en analyse så man ikke bare dosere i blinde,det har jo heller ikke gpdt at for meget.

0
0
Svar på denne tråd

Siden du ved den..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2014 09:07

trænger gevaldigt, må du jo have fået foretaget jordbundsanalyse..

Hvad viser analysen, ud fra den kan man regne ud hvad man give pr. hektar.. DJensen har givet en god forklaring på hvor meget, hvornår og hvem der kan klare opgaven.. Man kan sagtens sprede 3 tons et år og så vente 5-6 år uden problemer..

Græs er en af de mest sejlivede i forhold til kalkmangel, så jeg vil næsten tro at hvis du ser noget unormalt i marken at det er noget andet end kalk..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
1
Svar på denne tråd

Mængde kalk
Forfatter: 
Dato:  26-03-2014 19:06

Jeg synes det lyder som voldsomme mængder. Jeg fik af vide af en fagmand i Herning i år, at jeg skulle give 200kg pr hektar.

0
0
Svar på denne tråd

tons tons
Forfatter: 
Dato:  26-03-2014 19:46

Jeg skal også give mine folde kalk. Magnesium-kalk og giver 5 tons til 2,5 hk.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider