Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvor effektive er kompostorme?
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 10:28

Hej

Jeg bruger en container (12 kubikmeter) som mødding men da naboen har valgt at udstykke jorden op til containeren, fået lagt den i byzone og byggeriet af parcelhusene er i fuld gang skal jeg have flyttet containeren eller finde en anden løsning.

Jeg har ca 50 kubikmeter hestemøg pr år (de står på spåner).

Kunne jeg i princippet have 2 stk. 12 kubikmeter-containere stående og undgå at få dem hentet af en vognmand?

Det er svært at finde et sted på grunden hvor containeren kan stå da jeg nu har byzone på to side af grunden og hvor samtidig at en lastbil kan køre.

Så hvor effektive er de orme og hvad søren gør I andre der bor op til byzonen og har heste?

Jeg har tre heste.

Håber på gode ideer og erfaringer.

Kh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 18:22

hvor mange kubik mine producerer på årsbasis, men min mødding fylder næppe mere end 12 kubik, og den er resultatet af 3-4 års arbejde for 2 heste og en masse kompostorm - vi har så anvendt noget af komposten løbende.

Er ikke helt med på, hvad ideen er med containerne, hvis de ikke skal afhentes - før eller senere bliver de jo stadig fyldt op, og skal tømmes....

Med det antal heste du har, kan du så ikke nøjes med markstak?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Kompostorme
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 08:02

Kompostormene er meget effektive.

Jeg har lige fået kørt min mødding ud på markerne.

Der var mindre efter 3 år end sidst, jeg fik kørt ud efter 2 år uden de små orm.

Får de tid nok omdanner de møddingen til den fineste kompost, som enhver haveejer ville elske at få til haven.

2/3 af min mødding var fuldt omsat kompost. Resten var der stadig lidt halm i, men det var jo også fra maj måned.

0
0
Svar på denne tråd

Kompostorme
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 10:46

Hej

Jeg låner lige tråden til et par spørgsmål :-)

Jeg har selv tænkt på kompostorm til min mødding for at 'spare' plads. Men den skal jo tømmes på et tidspunkt og det bliver så spredt på vores bortforpagtede jord, som bruges til dyrkning af afgrøder af lokal landmand. Fint nok. Mit spørgsmål er så- skader/påvirker kompostormen faunaen og floraen i det miljø den bliver spredt i sammen med møget?

Jeg er jo ikke intresseret i at påvirke markens liv negativt eller unaturligt.

Mvh M

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 15:34

forestille mig; det er jo bare en art regnorm - der klarer sig dårligt i alm. jord - og skulle de finde nok organisk materiale til at overleve, er der vel bare tale om jordforbedring..?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 13:12

Mange tak for info... Så vil jeg da nok springe ud i at prøve konceptet :-)

Hilsen M

0
0
Svar på denne tråd

fkmseø
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 20:38

Det lyder forjættende med kompostorm - men hvor dælan graver man de små fætre op henne???

Er SLET ikke i tvivl om at min mødding skal prøve at have logerende...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

orm...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 22:59

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 09:20

Tak for jeres tilbagemeldinger.

Dorte - en markstak, god ide men hvis jeg skal opfylde kravene om at flytte den hver 5. år og samtidig prøve at overholde div anbefalinger for afstande bliver det vanskeligt.

jeg er overrasket over hvor lidt din mødding fylder.

Må jeg spørge til hvordan du håndterer den? Hvor meget fylder den mon når den fylder mest? Har du to bunker så du har en bunke liggende til kompostering og en anden du kører hestemøg på? Jeg tænker man skal jo kunne komme til det komposteret.

Er det mon realistisk at køre det komposteret ud via havetraktoren og en lille vogn på foldene?

Jeg vender tilbage senere til jer andre der har svaret.

Kh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Mht. størrelsen..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 13:34

Mine heste går ude hele døgnet om sommeren, så der er det kun den smule, jeg muger i løsdriften, der ryger på, og det er jo i sommerhalvåret at komposteringen går hurtigt; inden jeg begynder at "vintermuge", når den næsten at kompostere helt.

I år har jeg så en ekstra hest stående, og de er kommet ind om natten tidligere end normalt, så den nuværende mødding består af de forrige 3 års kompost, samt mugning fra godt 2 måneder - så den er en hel del større end den normalt ville være på dette tidspunkt, og vokser nok min. ½ gang i løbet af vinteren.

Det skal så tilføjes, at de står på tørv, hvilket jo også begrænser møddingen; der ryger dog stadig en del strå i, bla. fra den halm de får spredt ud i tørven.

Jeg har kun en stak, men forsøger at fylde på i en ende af gangen, så der altid er et sted at tage kompost fra; ellers må man jo bare grave lidt efter det...

Det anbefales faktisk, at man vender rundt i stakken, så ormene får lettere adgang til det uomsatte materiale - det er vi så ikke særlig gode til at få gjort, men de klarer det nu OK alligevel.

Jeg vil bestemt mene, at det er realistisk at flytte det komposterede med håndkraft og havetraktor; det der er brugt af vores, er gået til hhv. egen og andres haver, og er flyttet på tilsvarende måder - på trillebør, trailer eller i sække.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Tak.....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 11:04

Dorte - 1000 tak for endnu et omhyggeligt svar. Jeg arbejder stadig på at finde den rigtige løsning for mig men det er en god hjælp at høre hvordan du griber det an og at du mener at det er realistisk at flytte de komposterede selv.

lkhorses - det er så godt at høre. Jeg skal klart at have de orme. Jeg har stadig ikke fundet løsningen. Jeg vil prøve at anskaffe mig nogle orme og så kan jeg jo starte ormedykningen i containeren til hestemøg og i køkkenaffaldsbunken.

Malenetilde - har du fået købt orme?

Trine (Faxe) - har du fået købt orme?

Ane - tak for linket

Kh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 22:07

Er ormene også effektive hvis man allerede har lavet en ret stor mødding? :)

Min mødding er vokset rigtig meget i år, så vil gerne mindske den så meget som muligt inden foråret hvor den bliver fjernet.

Og lige et til spørgsmål, hvor mange orme vil i anbefale man køber til en stor mødding? :)

Muger ud stortset hverdag. :)

Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah
Og heller ikke at forglemme mine skønne SAF Liwa Bint Shahlia og SAF Jamar Z!

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

OX Hingsteføl e. Zonyx sælges

0
0
Svar på denne tråd

kompost
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 10:38

Hej

Vi har orme i vores havekompostbeholdere. De er utroligt effektive i den varme tid, og næsten i dvale om vinteren, og de er vilde med hestemøg.

Vi fik en spandfuld orm af mine forældre for 6 år siden. Når beholderne skal tømmes, tager jeg en spandfuld orm fra og kommmer i det nye.

Jeg er nysgerrig mht. de containere du har, hvor køber/lejer du dem, og hvad koster det?

Hilsen Anette

Der findes hestemennesker, og så er der mennesker med hest!

0
0
Svar på denne tråd

Simi....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 11:04

ormene kan sagtens gå i gang med - og på sigt formindske - en stor mødding, men du skal nok ikke forvente den store effekt inden foråret; de er ikke synderligt aktive om vinteren...

Mht. hvor mange du skal købe, så formerer de sig utroligt hurtigt under de rette betingelser, så hvis du smider en enkelt portion i om sommeren, kan du efter kort tid fordele dem.

Men som sagt, deres aktivitets niveau er lavt på denne årstid, så hvis du vil forsøge nu, skal der nok en hel del til, hvis de overhovedet skal ha' en chance.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider