Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Frostfrit vand på folden uden strøm
Forfatter: 
Dato:  15-09-2013 20:56

Jeg er på jagt efter en vandkop til folden.

Den skal kunne fungere om vinteren også, dvs være frostsikker.

Jeg synes det lyder som en dyr løsning i længden, at have den opvarmet med el, så jeg er på jagt efter en god model med tilbageløb - er der nogen erfaringer med sådan en?

Jeg har kig på følgende:

dan-egtved.dk/drikkel_sninger/ frostfri_systemer/ frostline_drikkeautomat_60_cm.htm

Er der nogen der kender denne - eller kan anbefale andre frostfrie systemer uden el?

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2013 21:41

Det virker som en fornuftig kop ud fra billederne og beskrivelsen. Hvis man kan få den endnu findes der fra la buvette en form for vandkar med sådan en kugle som dyrene skal trykke ned for at få vand. Vi havde den til køerne i tidernes morgen og den var alle tiders

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

Kugle flyder
Forfatter: 
Dato:  15-09-2013 22:43

Jeg har set et par stykker af den type, du omtaler, Kristian, (dog ikke lige en fra La Buvette) men fælles for dem har været, at der står vand i karet og kræves et minimumsantal af dyr for at have højt nok flow i vandet til at det ikke fryser. Gjorde der også det, i den, du omtaler? For de fleste af dem kræves min. 10 dyr og jeg har kun tre heste, der skal holde den kørende, så jeg tror ikke den type er optimal i mit hestehold, desværre...

0
0
Svar på denne tråd

La buvette
Forfatter: 
Dato:  16-09-2013 09:19

Vi har et kar med to kuger fra La Buvette og det er fantastisk

Der går sjældent 10 heste på folden, men det er absolut intet problem.

Dog har vi når det fryser 20 grader om natten lagt et dækken over karret, når vi tager hestene ind om eftermiddagen, da kuglerne ellers kan fryse til, når der ikke er forbrug hele aften/nat.

På den anden fold har vi et kar fra p-lindberg med en bold. En KÆMPE skuffelse. Det kan slet ikke holde sig frostfrit, så det bliver denne vinter skitet ud med endnu et fra La Buvette.

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

frostfrit
Forfatter: 
Dato:  16-09-2013 20:33

Jeg har ikke erfaringer med den med tilbageløb, men vi har også et frostfrit fra la buvette, bare med én kugle. Nu går der kun to ponyer på folden, en 1'er og en 2'er. For en sikkerheds skyld er der nu monteret termostat, men den bruger ikke meget strøm, da karret er rigtig godt isoleret i sig selv.

Tidligere har det fungeret uden strøm. Der gik der 3-4 store ponyer på folden. Når hestene var der hele døgnet (de får i løsdrift) kunne de næsten altid holde det igang. Men en enkelt vinter med virkelig hård frost, hvor vi var nødt til at stille hestene på en anden fold i dagtimerne, frøs det til is nogle gange.

Det kunne løses ved at fylde meget varmt vand i. Bolden holdt så på varmen i vandet, og så kom vandforsyningen som regel hurtigt tilbage.

Alt i alt har vi været sindssygt glade for det - også selvom vi har en lille flok.

0
0
Svar på denne tråd

Nem løsning
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 12:30

Hvis man har mulighed for at hælde vand i, så prøvede jeg en super løsning for nogle ord siden.

Man køber en stor sort spand - og en mindre.

I den store, så skære man hul i bunden og så propper man den mindre ned i - og så fylder man halm imellem.

Hvis det har interesse, så kan jeg prøve at se om jeg har nogle billeder på min computer :)

super nem og billig løsning og det holder frosten væk fra vandet! Lige lidt i overfladen, som man bare tager væk om morgen :)

<3 med katten Dixie <3

Rip Apopka - 15.06.2011

Du er savnet!

Unge med høreproblemer - se her!

1
0
Svar på denne tråd

overskift.
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 21:00

Så vidt jeg husker stod der intet om mindste antal dyr, men bare at den kunne forsyne op til jeg tror at det var 20. (modellen med 2 kugler)

Men en snild ide at lægge et gammelt dækken over om natten

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

billeder fra Nanna
Forfatter: 
Dato:  20-09-2013 08:51

Hej Nanna

Jeg har gået og overvejet ca. samme løsning, og vil meget gerne se billeder

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 21:09

jeg har et par billeder af murerbaljemodellen, og jeg synes altså langt fra at den er frostfri.

dog er fordelen at baljen står bedre fast og ikke er så let at vælte i tom tilstand

Billede

Billede

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Murer baljer
Forfatter: 
Dato:  03-10-2013 16:56

Her kommer lige et par billeder :-)

Hvad jeg brugte af redskaber ;-)

Billede

Måske man kan fornemme størrelsen - ( og havde et par hjælpere ;-) )
Billede

Og så skal den bare presses ned

Billede

Vupti - og så bare fores med halm mellem de to spande :-)
Billede

<3 med katten Dixie <3

Rip Apopka - 15.06.2011

Du er savnet!

Unge med høreproblemer - se her!

1
0
Svar på denne tråd

Billig isoleret vandbalje
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 00:16

Det ser fint ud Nanna!
Idéen er god, og det er nemt at skfite den øverste balje, hvis den bliver utæt.
Jeg "opfandt" den omvendte model, hvor en mindre balje blot er sat ned i en større.
Der er fuget med alm PU-skum mellem de 2. og der bør være et kryds af trælægter i bunden til at tage vægten af vandet. Måske et stykke flamingo kan bære vægten også - så er isoleringsevnen i top!

Planen var at der skulle have været en ring af træplade mellem de 2 baljer således vand ikke kunne trænge ned mellem baljerne.
Dog var jeg lidt for sløv til at få lavet vintervandbaljen i første omgang, så inden jeg fik set mig om havde fruen på gården samlet de 2 baljer med skum alene. Må jeg tilføje at det ikke skal gøres indendørs i bryggerset... ;-)

Baljen holdes noget mere frostfri med isoleringen kontra uden, men isoleringsevnen aftager også drastisk når der kommer vand/is mellem de 2 lag :-(

Jeg er pt igang med at modicifere en alm rustfri vandkop til en opvarmet vandkop, men det kommer der måske et indlæg om senere i en anden tråd.

Billede

Mvh. Andreas

0
0
Svar på denne tråd

Baljemodellen
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 07:51

Vi har brugt baljemodellen de sidste 2 år med god succes.

Vores balje står står dog inde i læskuret og der derfor skånet for den isnedne vind.
jeg fylder baljen op om morgenen og så passer det oftest med at de har drukket 80% når de kommer ind til aften - så tømmer jeg resten ud så det ikke fryser til om natten

Der kan jkomme et tyndt lag is iløbet af dagen men det kan de sagtens trykke istykker

Trine Bach

Med de 3 skønne Madammer:

Dana Crusador - DV 2007

Rockness - DV 2005

Safians Gomilla - OL 1998 - Ifolet med Urfürst af Hvarre m. termin 20 maj

Premier Equine dækken str 145 sælges - HS dynamic ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider