Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Fodring med grovfoder på folde
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 11:20

I forbindelse med en opgave på KU (Animal Science) kunne jeg godt tænke mig at spørge til fodringen med grovfoder på foldene hos dig eller der hvor din hest står opstaldet.

- Er der grovfoder på foldende? I vinterperioden/hele året rundt?

- Hvad fodres der med? Er der forskel hen over året?

- Hvordan tildeles det? I bunker på jorden, i kasser, andet?

- Hvor mange "foder stationer" er der og til hvor mange heste?

- Er der problemer med mudder omkring "foder stationen"? Hvad er der eventuelt gjort for at undgå mudder?

I må meget gerne indsætte billeder som jeg evt kan bruge i opgaven.

Erfaringer i forbindelse med grovfoder tildeling på folde er også meget velkomne.

På forhånd tusind tak.

Mvh. Tania

Team Seierø

Sælges:

Springhoppe, LA/MB-niveau, DV, 7 år, F. Colorado, Mf. Figaro

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 11:48

Hej,

Min hest og dens 2 kammerater går på jordfold hele året p.g.a. diverse problemer, og de har adgang til halm hele tiden. De går kun ude om dagen, sådan er reglerne på stedet, og der er heller ikke læ-/lymuligheder. De fodres med hø/wrap og øvrigt foder, når de er inde - dog får de et mindre måltid på folden til middag.

Halmen består af en bigballe, der stilles på folden efter behov. Det har medført en helt lille "bakke" af halmrester. Denne bunke fungerer desværre lidt som en svamp, der holder på vandet, når det er en meget regnfuld periode, men p.g.a. at vi er gode til at få nyt halm og hestene er gode til at få løsnet snorene, så vi får dem fjernet ret hurtigt, er der altid tørt, hvor hestene står og æder. Så kan der være noget fugtigt i det yderste af bunken.

Vi har overvejet div. hjemmelavede konstruktioner til at holde bedre på halmen, holde den tør o.s.v., men det er svært at konstruere noget, der er hestebens-, hestehoveds-, grime- og dækkensikkert. Derfor bliver det ved dette system indtil videre.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Svar til dig..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 12:03

Ja, det er der.. Der er grovfoder ad lib når græsset begynder at være næringsfattigt, om sommeren får de ½-1 skive hø fra en minibig hver dag.. Nogen dage spiser de rub og stub med det samme og andre dage ligger der noget tilbage dagen efter.. Min observation er at de spiser mest på køligere dage eller dage med regn (hvilket jo også stemmer overens med at grovfoder hjælper med at holde varmen)..

Hø hele året rundt..

Jeg har fundet totraktordæk som er lagt oven på hinanden og boltet sammen..

En foderplads til lige nu to heste, men tre kan også gå..

- Er der problemer med mudder omkring "foder stationen"? Hvad er der eventuelt gjort for at undgå mudder?

Vi har endnu ikke haft problemer med mudder.. Vinterfolden ligger på en lille bakketop og vandet løber derfor væk, samtidig sviner hestene en smule med høet og dermed er der en lille madras med hø rundt om foderet..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 15:54

Jeg begynder at bruge grovfoder når der hestene begynder at have spist det meste af græsset, eller hvis jeg kan se at der er nogle som taber sig. Men eller bruger jeg det ca fra august til april/maj

I starten bruger jeg hø, og når det slipper op omkring november/december, går jeg over til wrap.

Vi har nogle kasser lavet af en palle og nogle brædder.

Vi har pt 3, og der går 5 heste på folden.

Der kan godt komme lidt mudder, men vi har generelt ikke så meget af det. Men det plejer at hjælpe med lægge lidt halm eller hvis der er noget wrap/hø de kaster ud over eller ikke gider spise, fordi det har stået for længe ude.

Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah
Og heller ikke at forglemme mine skønne SAF Liwa Bint Shahlia og SAF Jamar Z!

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 21:10

For at svare kort og konkret:

1. Vi fodrer med tør wrap på folden når græsset er ved at være bidt i bund. vi undlader 2. slet på vinterfolden, derfor er der et pænt lag halvtørt græs når hestene lukkes derover ca 1. oktober. Dette går de og gnaver i indtil det det er ved at slippe op og derefter fodrer vi som sagt ud med tør wrap indtil græsset begynder at røre på sig igen. Så flyttes hestene op på 3 små stykker vi har omkring gården, hvor der også fodres med tør wrap

2. Som før nævnt. Tør wrap når der ikke er mere græs tilbage.

3. Vi får alt vores wrap lavet i store rundballer og så gør jeg simpelthen det alt jeg fjerner plast og net, og sætter 3 båndstrammere om hver balle og så srammer ind efterhånden som de æder til.

4. Vi tilstræber 4 heste pr. ædeplads. Det syns vi fungere.

5. Når de går i engen er der aldrig problemer da det er på en skråning hvor vandet løber væk. På de små stykker er der lidt hvis det regner meget, men ikke rigtig noget vi kan gøre så meget ved da især det ene ligger nærmest i en gryde hvor vandet har svært ved at løbe væk af overfladen. Men der skal regne meget i mange dage for at det bliver et problem.

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

Bigbox
Forfatter: 
Dato:  13-09-2013 08:27

Hos os er der altid fri wrap på folden og om sommeren er der græs.

Det er et sted, hvor jeg er meget obs på hestenes behov.

Vi har ikke problemer med overvægtige heste, så længe de bare bliver motioneret.

Vi har bigbox med jerngitter på folden.

Der er 1 kasse pr. 2 heste og det fungere fint.

På billedet har de hevet en del wrap ud, hvilket ikke er normalt. Der plejer ikke gå meget til spilde.

Vi flytter rundt på kasserne når det begynder at bliver for mudret, men desværre kan vi ikke undgå det her.

I år vil vi prøve med to folde og se om det ikke virker lidt bedre.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

mine heste
Forfatter: 
Dato:  17-09-2013 12:31

jeg har hestene stående hjemme og der er i alt 3 stk

- der er grovfoder på folden i vinterhalvåret, eller hvis der ikke er mad nok på folden i form af græs.

- jeg benytter hø som grovfoder

- grovfoderet udfodres i kasser (en palle med sider på, på denne måde ligger der heller aldrig vand i kassen)

- der er en kasse til de tre heste

- hvis der opstår for meget mudder omkring kassen, flyttes den (dette er nemt når det er en palle med sider, da den så kan flyttes med minilæsser)

Den ene hest er en gammel hoppe og har svært ved at holde huld og derfor meget nemmere for mig at holde hulden på hende og bruge mindre foder. derudover virker hestene tilfredse :)

0
0
Svar på denne tråd

svar......
Forfatter: 
Dato:  17-09-2013 20:38

Ja, alle måneder op til juni/juli eller hvornår hestene er græsset ind til døgnfold. Igen til efterår/vinter, når hestene har tabt sig et stykke tid (forestiller mig oktober/november)

Wrap. Evt hø de sidste par måneder i foråret under indgræsningen, hvis wraplageret slipper op. (pga bedre holdbarhed i varm temperatur)

I net, fastmonteret i kasse. Altid fyldt.

3 stk, på nogle af foldene er der dog 4-5 net i varierende størrelse og højde, hængt i træer/stolper/buske/kasser. 3-5 heste.

Ja, nogle af stederne. Kasserne kan flyttes på en trillebør, nettene kan flyttes fra træ til træ. Generelt holdes der nogenlunde frit for mudder ved at flytte på led/vand/strå når der er behov. Men asfaltering/beton lyder nu også som en god idé.

Erfaringer i forbindelse med grovfoder tildeling på folde er også meget velkomne.
Generelt har det gjort en kæmpe forskel at der altid er grovfoder til rådighed. Hestene er lettere at have med at gøre, de går selv meget frem og tilbage fra grovfoderet og de har alle tabt sig, på trods af at de sikkert indtager en smule mere. Forbrændingen må være langt mere effektiv, på trods af at der tidligere blev fordelt mindre mængder over tre gange i døgnet. Nettene er super gode til at holde lidt på wrappen, at forhindre spild/affald, og nogle tror også at hestene spiser mindre i net end uden. Det skal jeg ikke kunne sige. Men det fungerer fint!

0
0
Svar på denne tråd

Hos mig..
Forfatter: 
Dato:  17-09-2013 20:43

får de wrap i vinterhalvåret. De går 4 stks på hver deres fold. Hos drengene bliver wrappen fordelt i 4 bunker ellers er der 2 som ikke får noget. Hos pigerne får de det i 2 bunker. Som regel fordeler jeg det over 2 gange for at mindske spildet.

Bunkerne flytter jeg hvis det bliver for mudret.

Ridehal til rådighed 20x40 med en god sandbund (6752)

0
0
Svar på denne tråd

Stribagergård
Forfatter: 
Dato:  18-09-2013 08:58

Hele året rundt. Græsset er fravalgt i større mængder og de får kun den smule, der vokser op hed ad vejen.

Vi bruger hø om sommeren og wrap om vinteren

Der udfodres i forskellige kasser og hønet rundt på 'ruten' (har vandrefold).

Der er 4 heste og høet fordeles i 10-12 portioner. Der er 4 foder steder om sommeren med min. 2 kasser/net og 5 om vinteren, hvor der også strøes op i ly og hænges hønet op

Vi har mudder i våde perioder men da hestene bevæger sig meget, så er det hurtigt væk når det bliver tørt igen.

I må meget gerne indsætte billeder som jeg evt kan bruge i opgaven.

Dem har jeg så ikke lige nogen af.

Jeg har forsøgt at lægge hø ud til feks. en uge ad gangen for at lette arbejdet, men min erfaring er desværre at hestene så begynder at svine med det omkring foderstationerne og står og jokker i det så det går til spilde. Jeg læggger derfor ud hver dag, så spiser de op.

Jeg har altid mindst to foderkasser/net hver sted for at undgå uro og at nogen heste ikke får det de har brug for.

Det er bedre at være en levende død end en død levende.

0
0
Svar på denne tråd

Wrap på foldene
Forfatter: 
Dato:  28-09-2013 10:44

På vinterfoldene

wrap, altid wrap

minibig direkte på jorden, båndene fjernes først når de er løse

en balle pr fold, der går mellem 5-12 pr fold

vi har gravet af og lagt brokker og grus så vandet kan komme væk - ligesom på en ridebane.

MVH Laila

Opstaldning føl/plage i løsdrift ved Roskilde tilbydes

Se mere på www.staldlaurberg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-09-2013 19:40

Lige en indskudt bemærkning :-)

Jeg har flere steder, hvor man ikke bruger hele baller af gangen at man har taget en palletank og fjernet de øverste tremmer og plastbeholderen, og skruet en 90 ltr murebalje omvendt fast i midten. Dette ser ud til at være en rigtig god og billig høkasse som minimere spildet ganske pænt

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-09-2013 18:13

Er der grovfoder på foldende? I vinterperioden/hele året rundt?

Hele vinterperioden og også om sommeren, hvis ikke der er græs nok.

Hø om sommeren og wrap om efteråret/vinteren (det skal være koldt nok til wrappen kan holde sig efter den er pakket ud).

I godt vejr får de det i et stort traktordæk ude på folden, ellers i 3 store høhække á 2,4 meter høhække inde i læskuret.

3 høhække á 2,4 meter til 4-5 heste.

Nej - for traktordækket bruges kun om sommeren, når vejret er godt - ellers tildeles grovfoderet i høhækkene, som hænger på væggene inde i læskuret.

Billede

Jannie

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE - NYT WEBSITE:
www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

NYT kandarbid 14,5 cm. sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider