Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvilken gødning til tidl. økomark
Forfatter: 
Dato:  11-09-2013 14:43

Vi købte i foråret en ejendom, hvor jorden hidtil har været forpagtet ud til en økologisk bonde, dvs de sidste 10 år er der kun gødet med gylle og høstet korn.

Vi har fået sået græs som udlæg i kornet, og der er nu høstet - det var meningen, der så skulle være græsfold klar til mine heste, græsset ser skuffende forkølet ud og selv øko-bonden måttet indrømme, at der ikke er meget ved det, og han anbefalede, at vi gav det noget kunstgødning.

Nu er mit spørgsmål så - hvilken gødning vil være at anbefale til en mark, der på den måde ikke har fået så meget andet end N gennem gyllen de sidste 10 år? Og hvor meget? Jeg tænker at den må være lidt udpint?

Normalt gøder man så vidt jeg ved græs med NPK 21-3-10. Jeg tænker at jeg gerne vil tilføre andet end bare NPK? Jeg har ikke jordbundsanalyse, men vi er på midtsjælland og ret lavt beliggende, rimeligt leret jord.

Jeg har kigget lidt på en entec gødning, der skulle frigive nærringsstofferne langsommere (hvilket burde være godt?) - sammensætningen i den er 14-3-14, og så indeholderden desuden S, MG, B og Zn.

Alternativt overvejer jeg en 23-3-3, der også er tilsat S, Mg, B, Mn og Zn.

Hvad ville du gøre, og hvilke mængder gødning ville du køre på nu, hhv til foråret?

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Du kan også..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2013 15:26

få 21-3-10 med mikronærringsstoffer

Jeg ville få udtaget en jordprøve, jorden mangler helt sikkert kalk også vil jeg give fuld skrald handelsgødning til foråret af flere omgange..

Også her i efteråret vil jeg give 200 kg Kaliumclorid, så dit græs kan overleve vinteren..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd

Ingen N/P?
Forfatter: 
Dato:  11-09-2013 15:48

Annemette, forstår jeg dig rigtigt, hvis du her i efteråret kun vil give K, Cl og Ca og så først N/P/K + div mikromineraler til foråret?

Hvorfor denne fremgangsmåde?

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Fordi..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2013 16:54
At græsset ikke skal vokse så meget, for så er der større risiko for udvintring..

Jeg ville i hvert fald maks give 100 kg 21-3-10..

Græsset responderer bedst på kvælstof tilførsel i foråret, hvor væksten er størst..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider