Vi købte i foråret en ejendom, hvor jorden hidtil har været forpagtet ud til en økologisk bonde, dvs de sidste 10 år er der kun gødet med gylle og høstet korn.
Vi har fået sået græs som udlæg i kornet, og der er nu høstet - det var meningen, der så skulle være græsfold klar til mine heste, græsset ser skuffende forkølet ud og selv øko-bonden måttet indrømme, at der ikke er meget ved det, og han anbefalede, at vi gav det noget kunstgødning.
Nu er mit spørgsmål så - hvilken gødning vil være at anbefale til en mark, der på den måde ikke har fået så meget andet end N gennem gyllen de sidste 10 år? Og hvor meget? Jeg tænker at den må være lidt udpint?
Normalt gøder man så vidt jeg ved græs med NPK 21-3-10. Jeg tænker at jeg gerne vil tilføre andet end bare NPK? Jeg har ikke jordbundsanalyse, men vi er på midtsjælland og ret lavt beliggende, rimeligt leret jord.
Jeg har kigget lidt på en entec gødning, der skulle frigive nærringsstofferne langsommere (hvilket burde være godt?) - sammensætningen i den er 14-3-14, og så indeholderden desuden S, MG, B og Zn.
Alternativt overvejer jeg en 23-3-3, der også er tilsat S, Mg, B, Mn og Zn.
Hvad ville du gøre, og hvilke mængder gødning ville du køre på nu, hhv til foråret?
Mvh Mette