Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Billig ridebane?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2013 09:21

Hej med jer

 

Jeg overvejer kraftigt hvad der skal ske med vores boligsituation, om hestene skal bo ude eller hjemme osv osv. Allerhelst vil jeg gerne have hestene hjem, men det kræver, at jeg har en ridebane. Hvis man skal have en, som dur bare nogenlunde hele året, hvor meget skal man så regne med, at den koster, og hvor meget er man nødt til at gøre i dræn osv., hvilket toplag osv - del jeres erfaringer :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-07-2013 11:38

Nu ingen har skrevet, vil jeg gerne dele mine sparsomme erfaringer.

vi har lige lavet bane, som gerne skulle kunne bruges meget af året.

 

Vi har drænet den med 5 dræn på langs og 1 i hver ende på kortsiderne.

Vi har kun haft en kraftig regnbyge og det tog de rigtig fint. Banen var til at bruge allerede dagen efter, selvom der var kommet 25 mm. (og drænene er så nylagte at der ikke endnu er banet ved derned.)

Dræn købte vi hos p-lindberg.

Omkring drænene smed vi nogle steder nogle sten, så vandet kan stå der, hvis der kommer meget vand (tror nok det var det der var grunden ;) ) Og så rette til med jord så banen er plan.

Derefter lagde vi 08 lergrus på, da jeg ønsker en fast bane.

Gruset er købt gennem vognmand. Og har ved kostet knap 5000 kr.

det kan sikkert gøres lidt billigere hvis man lægger et mere ens og tyndt lag på. (Vi har et lag på mellem 5 og 15 cm.)

 

Et lille tip, så vendt med at lægge grus på banen til din jord omkring drænene har sat sig. For jorden kan godt synke lidt, og det er dyrt i grus at fylde op, hvis man som alternativ har en jordrest liggende fra man gravede drænene ned :)

 

Banen har vel kostet knap 10.000 kr.

 

Jeg ville have haft en billig bane til bare 3000 kr. Men vi måtte sande, at dræn er nødvendigt, hvis den skal kunne bruges i de våde tider.

 

Indtil videre, er den alle pengene værd (men den er også kun 2 måneder gammel.)

Det er en af de bedste baner jeg har reddet på, men samtidig nok også den billigste.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Et tip mere...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2013 21:40

Undgå toplag og evt. bærelag med grus el. sand der indeholder ler. Med tiden (ofte i løbet af nogle få år) vil nedsivende regnvand aflejre ler fra sand/grus omkring drænene og dette ler ender med at stoppe drænene så de ikke længere virker.

 

Der er stor forskel på lerindhold i sand/grus fra forskellige grusgrave, så bed altid om en analyse. Man kan i øvrigt sagtens få en fast bane med sand uden ler .

 

Til indendørs baner kan lersand/grus godt bruges. Det kræver dog et ordentligt vandingsanlæg, da ler støver noget


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad så?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 08:09

DJensen: hvad skal man så bruge som toplag/bærelag i stedet, som holder i længden også? -og som er til at betale?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brokker...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 23:16

...som drænlag, knust beton el. knust asfalt som bærelag, banket godt sammen og sand uden ler som toplag, evt. iblandet lidt tekstil (det fungerer også uden).

 

Dansand har noget fint sand uden ler der er super til ridebaner, men det fås sikkert ligeså godt andre steder også .

 

Det er fristende at spare noget væk når man anlægger bane og på veldrænet jord er det nogle gange også muligt, men ellers får man kun det man betaler for og glæden over en lav pris varer ikke så længe som skuffelsen over evt. mangler ved banen .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 billig billig
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 09:52

Den billigste og meget brugbar ridebane, er at lægge 5 cm vasket grus på.

Har du et plant stykke jord, gerne som ligger lidt højt, eller det højeste punkt på din jord, så smid 5 cm vasket grus på. Få det evt. harvet let ned i jorden.

 

Det behøver ikke altid at være som kompliceret og dyrt. Min baner er godt nok gravet ud, men det er fordi, der var en bakke . Der efter kom der 5 cm vasket grus på. Den er aldrig glat og jeg kan bruge min bane året rundt, hvis ikke lige der ligger sne, eller den er frossen.

Hvis du skal have gravet din bane ud, så lad den falde med 1 cm pr. meter, så løber vandet selv af, og du kan ikke mærke, eller se at den hælder lidt.

 

God fornøjelse.


Billede




(o:Heidi:o)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Billig ridebane
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 11:43

Heidi: Hvor meget har i gravet af og har i bare smidt sand (hvilken str. vasket grus?) direkte ovenpå banen?

 

Mvh

Sandra C


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

7 års allround trakhenerhoppe 162 cm e.Chopin m. Chopstik til farfar.

Hjem før pris el. Udlånes

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 grave.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 11:53

Hvis du har et plant stykke, behøver man ikke grave noget af. Jeg fik som sagt gravet en del af pga en bakke. Ellers skal du bare lige få det lavet plant, hvis du ikke har et plant stykke

 

Jeg har ikke hørt om, at der skulle være forskellige størrelser på vasket grus. Så hvis der er det, så ved jeg ikke hvilken størrelse mit har, andet end hvad jeg vil kalde almindeligt vasket grus.

 

Spørg bare løs, hvis jeg kan hjælpe.


(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 11:59

Glemte at skrive at gruset bare ligger direkte oven på jorden.

Der er simpelthen ikke andet end grus direkte oven på. Som sagt, kan man harve lidt jord i, hvis man syntes den måske er lidt tung, eller ikke fast nok, men pas på med for meget jord i. Skulle der komme for meget jord i så suppelere med mere grus, når den er redet lidt til.

Heller for lidt grus til at starte med, end for meget. Men 5 cm plejer at være ok.


(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 21:24

Har du en måde at undersøge om det var 0,4 eller 0,8 vasket grus du fik lagt på ?

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 bane...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 21:45
Det er 7 år siden jeg har fået den lavet, så har svært ved at finde ud af størrelsen på gruset, desværre. Ved ikke engang hvem der har leveret det, da det var en vognmand som blev hyret af ham som gravede den ud.

Jeg har en ide om at det er i den fine ende af skalaen.

(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay. Tak
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 22:08

For indikationen ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 07:51

Mange tak for jeres svar :)

Hvor mange dage om året kan I egentlig gøre brug af jeres ridebane? Jeg har pt. hesten stående på et ridecenter, men vil meget gerne have den hjem. Jeg har i en længere periode stået op kl. kvalme om morgenen for at ride, imens stalden var tom og der var fred og ro. Det er jeg blevet træt af, fordi min dag så bliver meget lang og pakket. Så nu er jeg i stedet begyndt at ride om eftermiddagen, og det er jeg rigtig glad for, fordi det giver mig mere overskud - lige med bortset fra, at jeg så jævnligt må opgive at ride fordi der er for pakket i hallen :( Og når min hest så oveni går rigtig dårligt, når jeg rider sammen med andre (som kan være endnu en grund til at opgive ridningen), så ville jeg egentlig foretrække at have en bane, hvor jeg ved der altid er fred og ro, men hvor det "kun" er vejret, der kan spille ind. Men måske er det mere, end jeg regner med, at man ikke kan ride pga. vejret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hele året
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 08:02
Som skrevet længere oppe, så kan min bane bruges hele året med mindre den er frossen eller der ligger sne.

(o:Heidi:o)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Billig ridebane
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 21:33

Vi har fed lerjord på vores grund, altså noget som er hårdt i tørt vejr og glat i regnvejr. For 7-8 år siden da vi købte ejendomme fik jeg sand på banen, det fungerede fint men ikke i regnvejr da den blev glat.

For ca. 4-5 år siden fik jeg muslingeskaller ovenpå. Den fungerer super hele året, kan ride på den selv i hård frost og jeg kan ride på den selv efter skybrud Der er en lille smule fald på ridebanen.

 

Jeg har i år fået et nyt læs fyldt på og den er super at ride på selv samme dag det bliver lagt, jeg får en ud med en gummiged og fordeler det og når det er gjort får jeg ham til at køre oveni det så det bliver ligeså fin at ride i.

 

Det kan kun anbefales

2
0
Svar på denne tråd
 
 Muslinger
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 08:10

Jeg har prøvet at ride på sådan en muslinge-skal bane en enkelt gang til undervisning udenbys. Hesten var egentlig godt tilfreds, men umiddelbart synes jeg, at den virkede meget hård. Hvad er din opfattelse af det? Og hvad koster sådan en portion skaller (jeg forestiller mig, at det er dyrt), og hvor tykt et lag skal der på? Dog kan jeg bestemt godt se fordelen i, at det ikke støver, og så skal det vel heller ikke harves så tit?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Greve.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 11:21

Hej igen

 

Jeg er ret sikker på at det er 0,4 vasket grus jeg har på min bane. Bare til information.

 


(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min ridebane
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 12:56

er lavet professionelt, så den har ikke været billig men tilgengæld kan jeg ride på den året rundt, med mindre der ligger snedynger (selv i frostvejr kan den bruges, men det kræver at der ikke har været for meget sne først som er smeltet og så frosset igen)

 

En ridebane er dejlig at have, men vejret kan bide ude på landet, så man skal ikke være et piv, eller have en hest der ser spøgelser, for så kan stormvejr, slå-regn og andet sagtens forhindre man kommer til at bruge banen, selvom den er fin og brugbar

 

Der hvor vi boede før, der sukkede vi efter en ridebane (vi havde 2 ridehuse indenfor ganske få mintutters skridt og i øvrigt også 3 udendørsbaner) alligevel var lysten til egen ridebane enorm.

Det nye sted vi er flyttet hen fik vi så den længe efterspurgte bane - og den er eminent god - men jeg kan altså sagtens overtale mig selv til ikke at ride, når vejret bider (selvom jeg har haft argumenter nok så som der findes ikke dårlig vejr, kun dårlig beklædning osv) og da Kong Vinter de sidste 2-3 år har bidt sig godt fast, så har vi faktisk holdt ufrivillig ridepause - også fordi traileren bl.a. var sneet inde.

 

Så god bane eller ej - det kræver mere end det

 

Jeg har været tæt på at opstalde hestene ude mens vinteren bider mest, for vi har ikke ridehus og skal køre for at komme til et. Men min mand synes jo det er lidt åndsvagt at have plads til hestene selv, for så at bruge 3-4 mdr ude som vinter-opstalder. Han har jo ret sådan da

 

I øvrigt er vores ridelag på banen 0/4 vasket grus - og jeg har lige bestilt en påfyldning til min bane (det er 7 år siden den blev lavet, så den trænger til lidt nyt ridelag) - blæsten fjerner utrolig meget faktisk, selvom vores bane har en jordvold omkring.

 

Jeg kender faktisk flere, som har fået lavet udemærket baner, ved blot at skrabe jord væk og lægge ridelag. Man skal bare huske ikke at lægge for meget på fra start, da den så bliver for dyb at ride i og det kan koste mange penge i skader på hestens sener og led.

 

Det var af sidstnævnte årsag, at vi valgte at få lavet en prof bane. Det valg har jeg aldrig fortrudt

 

God fornøjelse med anlæg af bane.

 

:o) Lillian

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ønsker mig også en ridebane
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 14:32

Hej jeg går også i ridebanetanker og faldt derfor over denne tråd.

jeg har på ingen måde råd til en prof bane, og blev lidt fristet over forslaget her i tråden med kun at plane, evt. dræne og så bare smide fem cm sand ovenpå. Vi er to der skal ride på banen et par gange om ugen, så der bliver ikke drevet rovdrift på den. MEN, min jord er ret våd muldjord og jeg har ingen høje steder desværre. Mon så sandet bare vil blande sig med jorden hurtigt og det var så den ridebane??? Eller hvad tror i?

0
0
Svar på denne tråd
 
 piapi.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 10:05

Det er jo svært at svare på. Jord og grus kan godt gå sammen, helst mere grus end jord, så den ikke bliver glat, men står stykket tit under vand, når det har regnet, så er det måske ikke den bedste idé. Men hvis du dræner først, så er det sikker meget fint. Ellers må du tage chancen


(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 læser lige med
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 14:44
Jeg går også med overvejelser om at anlægge en (billig) ridebane, idet en hverdag med små børn, fuldtidsarbejde og en mand der er selvstændig, ikke levner meget tid til at skridte 20 min til en ridebane eller ridehus, og lige pt har jeg ikke en bil, der kan trække en trailer..

Vi har et stykke jord, 25 x 45 m, som indtil nu har været en del af hestenes vinter fold.

Det skal rettes af, også er der spørgsmålet om dræning. Det er det højeste punkt på matriklen. I våde perioder kan der ligge vandpytter på folden men ikke deciderede søer.

Jeg kan læse mig til det der grus 0, 4 er egnet som toplag.

Men ville egentlig gerne kunne bruge den som vinterfold samtidig.
Er det helt umuligt eller er der nogen der har erfaringer med det??

PÅ forhånd tak :)

Arbejder som sygeplejerske


- Og mor til Astrid, født 24.04.08

til Andreas, født 10.09.09

 

- og endnu en prinsesse, født 05.09.12

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider