Heste er flugtdyr, hvis de hænger fast sparker - forsøger at komme løs med stor risiko for alvorlige skader!!
En af mine venner har lige fået en hingst alvorligt skadet i hegn med hestereb og der var robecutters på!!, de virker ikke! jeg kender flere eksempler på dødelige og alvorlige skader med hestereb.
Tråden må heller ikke være stærk= podaløsningen med kraftige hjørnepæle og kraftig tråd er igen for kraftig!.
Et hegn må aldrig være stærkere end det brister hvis uheldet er ude.
Det gælder samtidig om at der er god strøm på hegnet, hvis man vil bruge hvidt bånd skal det helst være uden strøm på= man bruger det i kombination med almindelig hegns tråd til strømeffekten.
De metaltråde der er vævet ind i hvidt bånd er tynde= de yder stor modstand og reducerer dermed strømstyrken på hegnet, og med tiden springer nogle af metaltrådene med det resultat at strømmen 'springer' mellem enderne og dermed yderligere reducerer strømstyrken på hegnet, jeg siger ikke man ikke skal bruge hvidt bånd men hvis det er lange stræk skal man ikke regne med det som strømskræk effekt.
Jeg bruger almindelig billig 2,1 mm blød hegnstråd, 3 rækker, der er god strøm på og hvis en hest går i det- får et ben over en tråd brister det, jeg har haft heste i rigtig mange år på den måde og jeg har mange heste og en del hingste og har været forskånet for uheld.