Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Sikkert hegn
Forfatter: 
Dato:  25-06-2013 22:37

Hvis man nu ikke har råd til at sætte Podahegn op på alt vores jord lige med det samme, men ønsker et hegn der ikke laver store skader, hvis en hest skulle være uheldig... Hvad kan vi så vælge som et lidt billigere alternativ, når vi vil have så sikker tråd som muligt?

Jeg hader nylontråd :-/ Hjælper det at sætte cuttere på, så tråden knækker, hvis et ben skulle komme i "kamp" med tråden?

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Mit hegn..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2013 09:53

er 12 cm trykimprægnerede hjørnepæle og 8 cm mellempæle.. Står med 7 meteres mellemrum..

Derpå er monteret i 65 cm højde en ståltråd og i 130 cm højde er det monteret reb..

Jeg holder rigtig meget på at hvis hestene har mad og vand til rådighed på folden, så er eneste risiko for at de render igennem hegnet panik.. Hvilket en god stor fold mindsker risikoen for, altså at de løber igennem i panik..

Jeg tror næsten alt hegn er farligt hvis en hest går igennem.. Jeg har hørt om skader ved både stål, reb, bånd og sågar Podas fine hegn (som er ganske ubrugeligt efter mødet med en hest)..

Så på med nogle cuttere på rebet, og sørg for gode forhold på folden.. Så mener jeg at risikoen er meget lille for at hestene i det hele taget vælger at rende ud..

5
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-06-2013 14:14

Hegspæle har vi helt styr på. Vi har anvendt telefonpæle som hjørnestolper og ellers som ekstra "stabilitet" ind imellem. De andre stolper er naturligvis trykimprægnerede og Ø 8. Vi har sat dem med 4 meters afstand. Stolperne er 50 cm. nede i jorden og stikker 145 cm. op, og der kommer 3 tråde på.

Der er rigelig plads. 2 hektar (ca. 4 tønder land) til 2 heste. Vi har fællet og ryddet buske og træer, så de kan komme ind under store træer for læ, og i ævrigt kommer de til at gå i (tør) løsdrift året rundt, så strå og frisk vand er der til rådighed døgnet rundt (og masser af græs/beskæftigelse).

Jeg tænker heller ikke, at ulykken bare sådan lige indtræffer. Men jeg har set for mange skader (og sener der er skåret op af nylontråd) til, at jeg sætter hvad som helst på. Der kommer Podahegn på med tiden, men vi skal lige have sparet op til det..

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-06-2013 21:38

jeg prøvede forgæves i foråret at skaffe nogle cuttere til 10 meter tape-hegn vi har ved noget træ-hegn.

det var FULDTSTÆNDIGT umuligt!

jeg søgte højt og lavt, ingen havde nogen...

man siger at de er taget af markedet fordi der har været skader med dem, hvor cutter-fabrikanten måtte erstatte...

jeg har ikke noget bud på hegnet, har selv hippolux på resten af foldene, og er supertilhænger af det

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

falsk tryghed
Forfatter: 
Dato:  26-06-2013 23:31

Jeg undersøgte det også for et par år siden og fik at vide, at cutterne ikke havde virket efter hensigten, så de tog dem af markedet. Fornuftigt.

Jeg bruger Polytråd Top Line plus. Tynd tråd, som leder godt, da jeg har vandrefold og derved lange stræk.

Derudover, så er tråden sat sammen med samlere flere steder, dvs. mindre brudsikkert.

1
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 08:19

hellere ikke cuttere på mit hegn..

Der har været en tråd herinde om et kopiprodukt af Podas dyre hegn.. Men hvordan kvaliteten er og prisen, det ved jeg ikke..

0
0
Svar på denne tråd

hestereb
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 21:37

Jeg bruger hestereb, den tykkeste af slagsen og med 6 ledere, 3 kobber og 3 rustfri stål. Det er fantastisk og hestene går ikke igennem det, da det er ekstremt tydeligt, og som tidligere nævnt, så kan en stor fold nedsætte risikoen for at de går igennem i panik.

www.nordicagro.com/elhegn-35/ hestereb-51/hestereb-hvid-7mm-6- traade-200m-289.html

Det er meget holdbart, forbliver pænt hvidt. Jeg har kun haft en hest i det én gang, fordi han blev presset op i et hjørne. Der sprang isolatorerne (de almindelig sorte, uden metal i ringen) og der var intet at se på hesten bagefter.

Mvh

Anette

Esther Vildal født 05.04.13 (Duval x Estacia)

Emmanuel Vildal født 20.04.13 (Ecaho x Estampa)

Begge ifolet ECAHO

Estacia termin 31.03 - 2014

Estampa termin 30.04 - 2014

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 19:04

Mange tak for alle jeres gode forslag Det bliver undersøgt hvert og ét, og manden får lige tråden på mail

Og mht. cuttere, ja så giver det jo helt sig selv så. Ingen cuttere på tråden.

0
0
Svar på denne tråd

Ghjjjj
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 21:00

Vi har sat aluminiumshegn som har rigtig god lede evne og går i stykker ved tryk på 60 kg og så er der sat advarsel skilte på ( de hvide du kan se på det bagerste hegn. Og så har vi brugt elastikled.

Billede

1
0
Svar på denne tråd

Aluminium
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 21:09

Læs evt her om aluminiumshegn.

www.hegn.dk/Artikler/ Valg%20af%20materialer.pdf

0
0
Svar på denne tråd

Advarsel
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 08:05

Heste er flugtdyr, hvis de hænger fast sparker - forsøger at komme løs med stor risiko for alvorlige skader!!

En af mine venner har lige fået en hingst alvorligt skadet i hegn med hestereb og der var robecutters på!!, de virker ikke! jeg kender flere eksempler på dødelige og alvorlige skader med hestereb.

Tråden må heller ikke være stærk= podaløsningen med kraftige hjørnepæle og kraftig tråd er igen for kraftig!.

Et hegn må aldrig være stærkere end det brister hvis uheldet er ude.

Det gælder samtidig om at der er god strøm på hegnet, hvis man vil bruge hvidt bånd skal det helst være uden strøm på= man bruger det i kombination med almindelig hegns tråd til strømeffekten.

De metaltråde der er vævet ind i hvidt bånd er tynde= de yder stor modstand og reducerer dermed strømstyrken på hegnet, og med tiden springer nogle af metaltrådene med det resultat at strømmen 'springer' mellem enderne og dermed yderligere reducerer strømstyrken på hegnet, jeg siger ikke man ikke skal bruge hvidt bånd men hvis det er lange stræk skal man ikke regne med det som strømskræk effekt.

Jeg bruger almindelig billig 2,1 mm blød hegnstråd, 3 rækker, der er god strøm på og hvis en hest går i det- får et ben over en tråd brister det, jeg har haft heste i rigtig mange år på den måde og jeg har mange heste og en del hingste og har været forskånet for uheld.

Bent

Welsh Cob avler

www.kildegaardstud.com

3
0
Svar på denne tråd

Frostfri dybde
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 19:31

Vær opmærksom på at få sat pælene i frostfri dybde, hvis du ikke vil risikerer de skydes op af jorden i frostvejr.

Frostfri dybde er 80-90 cm, så der skal pælen ned.

Måske kan du ved at sætte mange store stolper dybt med jævne mellemrum klare kun at gå i 40 cm med de små stolper ?

Jeg har alm hegnstråd og aluminiumstråd, og begge har uden problemer "gået i stykker" når de skulle, dvs uden at skade hestene.

mvh charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Rullende heste
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 14:55

Altid et hit med nok foder på folden.

Men heste kan også komme i hegnet når de ruller sig. Så der er ingen garantier.

Vores hegn (strøm ledende elreb) har den laveste brudstyrke. Og alligevel lykkedes det en shetter at skære benet op, da hun rullede sig ved hegnet. Til al held var vi tilstede. Rebet sprang ikke, men vi fik klippet hende fri.

Havde jeg pengene, så satte jeg Kalmar brædder op, med en strømsnor øverst for hvert bræt.

venligst Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

Tråd der virker
Forfatter: 
Dato:  12-01-2014 10:56

Hej har lige set denne her noget gamle tråd, men kunne se at den manglede information om en mulig løsning. Der findes nu et dansk opfundet og produceret produkt, der slår alle andre tråde på markedet. For det første er det lavet af ledende gummi og kan ikke skade hesten på nogen måde. For det andet er det dobbelt så ledende som alm. hegnstråd (og over 10 gange så ledende som reb og tape. For det 3. har det en meget lille afledning, på grund af dets opbygning, hvilket betyder at man ikke behøver at slå græset under hegnet hele tiden og at det holder strømmen meget bedre. Jeg har selv opsat det og udsat det for forskellige test med stor succes og har lige hørt at hegnet med bravour har undergået en praktisk test ved en dansk dyrepark. Du kan finde mere om Pinaldo gummi hegn (rubber fence) på en anden tråd herinde. Forøvrigt er det meget nemt at opsætte.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider