Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

HOW TO - TRÆPILLE MØDDING
Forfatter: 
Dato:  19-06-2013 12:25

Hej med jer :)

Jeg kunne godt tænke mig at få en meget specificeret beskrivelse på følgende spørgsmål:

1. Hvor tykt et lag træpiller starter i med?

2. Hvordan holder i boksen?

3. Ang. mødding - hvordan fungerer det så med formuldning osv?

- altså helt konkret - hvad har i af opbevaring til mødding, smider i ovenpå det gamle/ved siden af, hvor lang tid tager det inden det formuldes, skal møddingen "plejes" - alt hvad i lige kan komme på :)

4. Hvordan fungerer de der kompostorm?

(Jeg skal have hestene hjem og de skal stå på træpiller hvilket jeg aldrig har prøvet før)

På forhånd MANGE tak for hjælpen!

- Jannie Baggesgaard Jensen -

Baggesgaards Amazing

(i fol med Floricello - termin 30/3-2014)

Sandie Ravnskov

Sponsor: valsoe-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-06-2013 14:02

1. Jeg starter op med 15 sække af 25 kilo til boks på 14 m2..

2. Jeg tager klatter dagligt.. Tispletten tager jeg en gang i ugen, hvor jeg så jævner bunden ud og strør Stalosan.. Afslutter med en pose træpiller af 25 kilo, der jævnes ud.. (De første 4 uger fyldes der ikke noget ind)..

3. Jeg kører det hele i en stak.. Den bliver tømt to gange årligt..

4. Pas.. Vi kører det ud på landmandens mark med vores egen lille møgspreder.. Derefter sår landmanden enten efter- eller forårsafgrøder.. Alt efter årstiden..

0
0
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  21-06-2013 11:23

Tak for svar :)

Andre med input??

Hvor kan man købe sådan en spånegreb med de høje sider?

Bruger i bare en almindelig greb når bunden skal vendes?

Baggesgaards Amazing

Sandie Ravnskov

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  21-06-2013 13:02

Vi har tørv i bunden med træpiller ovenpå, det synes jeg fungere bedre end ren træ pille bund ;-)

Vi fjerner klatter hver dag og det våde tages efter behov..

- Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  21-06-2013 13:46

en kartoffelgreb.. Som udlært bondeknold, kan jeg slet ikke finde udad at bruge sådan et fint (og dyrt) redskab som en spånegreb.!

Jeg vender aldrig bunden.. Den skal trykkes fast og fjedrerne.. Ellers roder hestene alt for meget rundt i den.. Jeg tager som sagt klatter hver dag og river bunden for det hø de nu må have spildt..

Så hver fredag finder jeg tispletten.. River de gode træpiller til side.. Fjerne tispletten, fejer pletten, strør stalosan og lader det evt. lige tørrer lidt.. Så jævner jeg alle træpillerne ud og giver nye piller..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2013 23:06

Spånegreb kan købes hos hooks, har lige øbt en koster ca 90 kroner

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 19:28

1+2:

Mener min hests boks var 12 m2, og jeg brugte 13 stk á 25 kg. til opstart. Jeg tog klatter hver dag, og tis når jeg synes der trængte. Og når jeg havde fjernet en tisseplet, puttede jeg bare lidt nye træpiller i hullet.

Ind imellem vendte jeg det hele, så det tørrede på ny, dog ikke det allernederste.

(Og så er det er en skrøne, at det støver mindre, når man vander dem. Jo mere man vander, jo mere fint bliver det! Jeg var den eneste i stalden, der ikke vandede min boks, og jeg havde ikke støvgener, som de andre).

Mit træpille-møg blev lagt på halmmøddingen, og blev kørt væk som en alm. møding....

Det sidste kan jeg ikke svare på.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

kompost orm
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 08:43
Vi har kompost orm i vores træpillemøding og det fungerer perfekt. Vi købte dem for 30 år siden så man må sige det var en god investering
1
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 16:14

Zirona: Vil du prøve at forklare hvordan de "fungerer"? :)

Baggesgaards Amazing

Sandie Ravnskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 17:41
Åh det ville jeg gerne hvis jeg kunne ;)

Som sagt købte vi dem for mange år siden da vi havde halm i boksen. De hjalp med at nedbryde det. Havde aldrig troet de også kunne fungere i spånemøding som vi fik bagefter eller piller som vi har nu, men de er meget aktive, formerer sig godt, og hjælper med at fremme nedbrydning. Hvordan præcist ved jeg ikke. Ved bare at mange heste folk er kommet og har hentet lidt møg hos os for at få nogle orm med hjem og de siger også det virker

Jeg er normalt ikke god til at acceptere ting jeg ikke kan forklare, men tror på de fremmer processen.

Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

forklaring
Forfatter: 
Dato:  02-07-2013 09:28

Hej Zirona,

jeg tænkte mere på rent praktisk ;) Kaster man dem bare ned over møddingen? Skal den dækkes til? Hælder man bare ny mødding indover osv? :)

Baggesgaards Amazing

Sandie Ravnskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2013 15:36
Jeg vil anbefale man lige blander dem ned i lidt møg eller i hvertfald dækker dem til af lidt. Man skal ikke dække mødingen eller noget man arbejder bare helt normalt og kører nyt ud oven i det gamle og så gør de bare deres job.
0
0
Svar på denne tråd

Piller..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 20:58

Nu bruger jeg ikke træpiller men halmpiller. Det er vel grundlæggende det samme. Jeg starter med 12 poser af 13 kg i en boks på 3x3 meter. Halmpillerne har en større sugeevne end træpiller, derfor går der meget lang tid inden der skal fyldes efter første gang. Herefter fyldes boksen efter ved behov. Pga den store sugeevne svulmer områder hvor hesten tisser meget op og kan nemt skrælles et lag af når det bliver for meget. Møddingen er i en gammel 4,5 tons tipvogn som står i laden. Den tømmes ca hver 14 - 16 dag fra 10 heste (islændere og 1'er ponyer) køres i en stak i marken som dækkes af med sort plast og spredes ud på marken i foråret. Møddingen er meget hurtig til at falde sammen så man kan læsse af oveni det forrige og derved lave en forholdsvis kompakt stak. Og det er utroligt nemt for møgsprederen af sluge bagefter og fordele ud i et lag så man næsten ikke kan se at det har fået

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider