Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hvornår laver man wrap??
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 09:50

Halløjsovs

 

Vi er jo nye i det her med gård-ejeri osv.. Og derfor også nye i det med wrap osv...

 

Vi skal have lavet wrap (små madpakker) på noget af vores jord...

 

Men hvornår på året laver man det cirka?? og er det omkring 2 gange man kan nå at slå??? (der blev spredt gødning for lidt over en uge siden)...

 

Hvor langt skal græsset være, før man slår første gang??? Og hvor lang tid skal det cirka ligge før man får det wrappet?? (hvis man nu gerne vil have noget wrap som er forholdsvis tørt???

 

hilsen en wrap-newbie


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 til hø..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 11:05

en gylden regel til hø hedder at græs skal slås når der er i skred, hvilket betyder at det perfekte tidspunkt er i slutningen af juni/starten af juli..

Dette vil jeg mene også gælder for wrap..

 

Dog er vejret jo ikke altid med os.. og min erfaring er hvis græsset først slås i august, som første slet skal det pakkes ind senest dagen efter slåning for at ensilere ordentligt.

Dette er min erfaring ud fra enggræs/hestegræsblanding..


Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Førsteklasses wrap
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 14:03

Da jeg var til Hestekongres sagde foredragsholderen at førsteklasses wrap skulle høstes INDEN 1. juni. Derefter gik kvaliteten kun én vej, nedad.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

 

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 14:08

Så hvis jeg gerne vil lave for eks. en slet wrap med masser af foder enheder i, så skal jeg få det slået for eks. i slutningen af maj, og pakket dagen efter??? (afhængig af vejret)

 

og så vil jeg måske kunne nå et slet mere hen til efterår, hvor der er knap så meget krudt i??


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt flere dage
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 14:17

Jeg ville nok give det lidt mere end 1 dag efter slåning, men ellers ja. Det kan godt være at det kræver lidt (eller meget) gødning hvis det skal være klar til slut maj.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

 

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 dato....
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 07:52

Jeg er som agronom af den overbesvinng at man ikke kan sætte dato på hvornår det skal tages- det skal tages når det er klart, og det afhænger jo af vejret.

 

Og jeg mener det skal tages før det skrider- ikke når det er skredet for så daler næringsindholdet.

 

Omvendt er der idag mange der foretrækker wrap der ikke er sprængfyldt med energi da mængden der kan tildeles så mindskes før dyret er dækket ind med FE, så mange lader det enten skride eller bruger 2.slet til hestene.

 

Mit 1.slet har været taget alt fra 20-maj- skt.hans. og 2.slet alt fra aigust til primo oktober igen afhængig af vejret, hvornår det blev gødet osv.

 

 

 

 

Karina

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 09:12

Det drejer sig meget om erfraing og 'fingerspidsgefuhl'.

 

Ingen af delene kan du forvente at have styr på det første år du selv står med det hele alene. .

 

Kan du ikke få en proff. landmand til at hjælpe dig med det de første år? Har du selv maskiner til det, eller har du maskinstation på? Maskinstationer har bestemt ikke altid styr på, hvordan man laver godt heste wrap!

 

Der er mange ting at tage hensyn til både før og under, ud over tidspunktet.

 

Meget kan man læse sig til, bare ikke erfaring!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

 

Pony sælges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/312206/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 09:16

Min nabo hjælper mig :) Han har gødet marken, og han kan også slå det... Men tænker han helst vil slå det når han slår sit eget (som ligger i forbindelse med vores)... Og han skal bruge hans til ensilage (og det kan godt ske jeg har misforstået noget, men ensilage er sådan noget vildt fint snittet noget er det ikke??)

 

Måske han kan indstille "snitteren" på noget andet??


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 09:35

Jeres græs skal SKÅRLÆGGES og ikke finsnittes, men det ved han garanteret godt. Mine heste får wrap ad libitum, så vi tager første slet omkring skridning, for så bliver det energirigt nok til mine. Det plejer at være omkring 1. juni, men afhænger jo både af græssort, jordtype, vejret og gødningsmængden. Sig til bondemanden at du vil have en tørstofprocent på mindst 65 %, så ved han nok godt hvorlænge det skal ligge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 09:42

tak for hjælp :)

 

Jeg skal dog have maskinstation til at komme og wrappe skidtet :P


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 uha da.....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 07:42

os der ikke selv kan wrappe dvs bruger maskinstationer er i deres magt. For når dit græs er klar er det ikke sikkert de har tid, måske de kører langt fra dig osv.

Og kunder med 10Ha står ofte før i køen end os med få Ha

 

Her på sjælland hvor jeg bor er de "små konger" specielt hvis de ikke laver al arbjde men kun skal presse+pakke ind. De ønsker at gøre alt dvs skårlægge, vende, crimpe osv.

 

Jeg ønsker væsenlig højere tørstof end 65 i min wrap- jeg kan lide den forholdvis tør- så jeg siger på den anden side af 70%- gerne 75%

 

 

Karina

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilke type?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 21:56

Hvilke type heste har du?

 

Har du nøjsomme heste, er det en stor fordel med groft og Fe-fattigt wrap, så skal du vente til slut juni, primo juli. På dette tidspunkt skal det skårlagte græs om regel ikke ligge for længe før det wrappes (2-3dage afhængigt af vejret) da det er så modent og tørrer hurtigere.

 

Skal du bruge wrap med en masse krudt i, fx. til følhopper, heste som har svært ved at holde huld, så skal du skårlægge i maj/primo juni, afhængigt af vejret.

 

Det afhænger således meget af hvad du ønsker fra wrappen og hvordan vejret er.

 

Jeg vil sige, som andre, hvis du skal bruge maskinstation, så er det en klar fordel at få dem til at udføre alle opgaverne i forbindelse med skårlægning/wrapning, da du ellers risikerer at de ikke har tid når græsset ligger på marken og er klar til indpakning.

 

Bruger du en god maskinstation, så skårlægger de ikke mere end de kan nå at wrappe det inden der loves regn.

 

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 22:14

Jeg er sådan lidt i tvivl om hvad jeg skal lave.. det er kun til min ridehest jeg ska lave (ponyen eksplodere hvis den får wrap ha ha)...

 

Ridehesten har været lidt slank her i vinter - men er heller ikke særlig stort spisende... så hun burde jo have noget med noget GO i, og det anbefalede dyrlægen også...

 

MEN for et par år siden, der fik hun noget wrap som var 1 slet på en ny sået mark - det slog simpelthen hendes mave i stykker (normalt har hun IKKE sart mave).. Men lige det wrap kunne hun ikke tåle, og hun fik helt "forgiftnings symptomer"..

 

Så jeg håber lidt at jeg kunne lave nogle der er lavet tidligt og med masser af GO i.. og så nogen sidst på sæssonnen, hvor der er knap så meget go i, i tilfælde af at maven ikke kan holde til det tidlige??


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Økonomien
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 08:40

Har du overvejet blot at købe wrap?

 

Det er selfølgelig forskelligt men jeg tror ikke der er meget at spare ved at lave det selv når det er så lille en mængde du skal have. Til 1 hest er det vel kun en 10 bigballer (eller flere små). Så vidt jeg husker fra tidligere tråde er det noget pebret at få det pakket ind og kørslen til og fra koster vist også.

 

Så måske det bedre kan betale sig at købe det og så istedet have større og bedre folde året igennem? Den beslutning har vi taget hos os.


Trine Bach

 

Med de 3 skønne Madammer:

Safians Gomilla - OL 1998

Dana Crusador - DV 2007

Rockness - DV 2005

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 09:14

Det er ikke fordi jeg ikke vil købe wrap.. Men fordi den mængde heste jeg har ikke kan nå at æde alt det græs vi har - og så kan jeg jo lige så godt bruge det til noget fornuftigt :P


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 11:35

når jeg læser du kun har to heste, vil jeg klart tænke på at lave hø..

 

Det kræver selvfølgelig bedre vejr og bedre opbevaringsmuligheder, men at lave wrap i små pakker er efter mit lille hoved ALT for dyrt..

hvis du siger den er småtspisende vil den jo ikke kunne nå at tygge sig igennem en større balle.

 

Selv har jeg til tre heste brugt en balle wrap (de store runde) på blot en uge.. og det forventer jeg også i år hvor jeg skal have wrap. Har de sidste 8 år fået lavet hø. Men jeg har ikke længere "min staklade" eller kun en mark, så det må blive wrap..

 


Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 11:47

det er små mini baller jeg vil lave, for dem kan jeg nå at bruge...

 

og vil lave wrap da ridehesten gerne vil have wrap, og har været lidt svær at holde huld på i vinter, så jeg vil gerne have noget stråfoder med mere "go" i end hø :)


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 17:06

Vi plejer også her at lave det første slet wrap omkring 1 juni, og så bliver græs markerne gødet igen for endten at blive græsset eller slået wrap på igen.

Vores græs ligger 3-4 dage alt efter vind og vejr inden det bliver wrappet.

 

Husk at inden du får bonden til at slå dit græs, så har du lige en aftale med en maskinstation om wrapning, for ellers kan du risikere at ingen har tid til at wrappe.

 

Hvad med at få spredt græsset ud efter slåning, vendt det samt det skal rives sammen igen, kan bonden også hjælpe med det.

 

Jeg har også kun haft 2 heste i stalden her i vinter, og jeg har haft de store wrapballer, og det har ikke været et problem med holdbarheden.

Det skal så lige siges at jeg har haft spredt ballen ud på paller, men intet er gået til spilde.

 


 

 

Mvh Rikke

 

 

 

www.rideklub-vestsjaelland.dk

 

 

 

Klubben uden grænser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dato??
Forfatter: 
Dato:  26-04-2013 12:56

Det er dælme svært at sætte en dato på hvornår det skal slås. I år er foråret noget sent på den, så det vil jo skubbe det lidt fremad, plus at der skal være godt vejr. Sidste år fik vi først slået i uge 29, og det var lige vel sent, men vi gik og håbede på alm. hø, men det ville vejret ikke være med til, så til sidste blev det bare langt ned og kørt i madpakker. Slået torsdag aften med bredspredning revet op på forholdsvis smalle skår lørdag og wrappet mandag morgen. Det gav et ok resultat. Vi fik lavet dem i store rundballer, da de kun kræver simpelt grej til håndteringen


Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd
 
  udgifter til egen
Forfatter: 
Dato:  27-04-2013 08:57

wrap. Regn det rigtig godt igennem inden. Vi fandt hurtigt ud af, at det var billigere at købe det færdigt når der kun er 1,5 hest i stalden, og vi derfor ikke kan nå at fodre de større baller op. Måske du kan gå ud fra dagligt forbrug ift hvor hurtigt du kan bruge de større baller.

 

Vi gav 47 kr. pr. balle (ca 60 kg.) bare for presning og wrapning. Dertil kommer gødning, slåning, flere X vending og hjemkørsel.

 

Jeg håber, I finder en løsning, som virker for Jer.

 

Al mulig held og lykke med Jeres nye gård.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  27-04-2013 09:31

Jeg har ikke rigtig andre muligheder end de små baller, hvis jeg vil fodre ridehesten med wrap :)

 

Jeg kan ikke nå at bruge de store - og ponyen skal ikke have wrap, så eksplodere den


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 17:28

Som andre skriver - det kommer helt an på vejret :-)

 

Vi plejer at lave 2 slet, det første omkring starten af juni og igen i august/september.

 

Her lader vi wrappen ligge 3-5 dage inden det pakkes (det bliver også vendt 1-2 gange inden pakning).

 

Det er meget tørt lækkert wraphø vi får, jeg ville ikke nøjes med 1 dag og så pakke det.

 

At lave wrap i små baller til 1 hest = lyder meget dyrt :-)

 


 

Jannie

 

GRAFIKER

www.nokke.dk

 

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

 

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

Kandarbid 14,5 cm. sælges

 

ALDRIG BRUGT!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 wrap..
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 21:45

jeg har lavet hø og wrap i nogle år efterhånden.

 

det bedste resultat med wrap er når det ligger i 3-5 dage afhængigt af vejret, inden det wrappes.

jeg vender græsset HVER DAG, og får en helt ensartet wrap/fugtighed alle baller igennem.

 

 

du kan godt lave hø der er mindst lige så meget krudt i som wrap, vil faktisk sige det er nemmere, da wrappen bruger noget af sukkeret til at ensilere.

 

 

 

jeg er selv vild glad for fremover at skulle lave hø, da vi kan lave dette selv.

der har flere gange været frustrationer over maskinstationen (eller en privat) ikke kunne komme inden regn og pakke ind.

 

så sørg for at have en aftale inden græsset skårlægges, og gerne med en back up hvis de alligevel ikke kan nå det.

 

 

jeg tror ikke nogle får skårlagt inden juni i år, så sent som det hele er i gang. græsset er jo først næsten lige kommet i gang.

hvis vejret vil det får jeg normalt skårlagt lidt før sankt hans og 2 slet i september.

 

havde håbet det blev før i år, men det tyder det bestemt ikke på, desværre.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap og hoe
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 06:04

Naar man kommer fra landet kan denne her diskusionstraad virke helt skraemmende, men hvor skulle i vide det fra

 

En ting er sikkert, man kan ihvertfald ikke saette dato paa. Men som andre skriver saa skal det slaas INDEN det kommer i skred. Hvor laenge det derefter skal ligge afhaenger ogsaa af hvor "frodigt" det er, vejret paa tidspunktet og hvor mange gange det vendes, ofte kan man noejes med at vende det en gang. Men faa hjaelp af nogle af dine naboer som er eller har vaeret aktive landmaend. Isaer den sidste gruppe vil sikkert med glaede afsaette tid til at hjaelpe og saa har du ogsaa en "undskylding" til at komme til at laere dem bedre at kende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 *Hejsada
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 08:33

Nej jeg ved godt man ikke kan sætte dato på... Det var også men som "normalt i maj" eller "starten af juni" eller sådan noget i den stil :-P

 

 

Måske endnu et dummernik spørgsmål - når landmænd gør, hvad de nu gør med græsset når det skal laves til ensilage til køre - kan den måde de "slår" det på, bruges til når man skal lave wrap??

 

Eller slåes wrap på en anden måde???


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 14:09

Her er der ikke forskel på den wrap som bliver lavet til køerne og hestene andet end græs sorterne.

 

Bruno: Hvorfor er denne her tråd skræmmende bare fordi du kommet fra landet ?

 

Vi har landbrug, min mand er landmand og som mange andre, gør man sine erfaringer, vi har lavet wrap i mange år og ved at den måde vi gør det den passer os, mine to naboer gør det fuldstændig anderledes men derfor er det jo ikke forkert.

Den ene nabo laver altid 24 timers wrap de har også kun malkekøer, men de sælger faktisk noget af det til hestefolk, men jeg vil aldrig bruge deres wrap til mine heste, men det er jo ikke forkert lavet. Naboen her starter meget tidlig med at slå græsmarkerne, og får som regel 4 - 5 slet.

 

Min anden nabo, de skårlægger først når græsset er skredet for at wrappen ikke skal have så meget energi til deres fjordheste, de plejer også at have fint wrap.

 

Jeg synes der kommer mange gode råd i den her tråd, så jeg forstår slet ikke hvad du mener, måske du vil uddybe.

 


 

 

Mvh Rikke

 

 

 

www.rideklub-vestsjaelland.dk

 

 

 

Klubben uden grænser

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Selve slåningen..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 15:32

er der ingen forskel i..

 

Forskellen kommer når du pakker det ind, får landmanden sit fintsnittet og kørt hjem i stak..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 15:45

okay tusind tak for hjælpen :)

 

Så er det bare at høre landmanden hvornår han planlæger ar slå/skår lægge, og så planlægge vending og pakning der ud fra :)


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Planlæg
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 23:07

Som tidligere nævnt kan man ikke sætte dato. Der er alt for mange faktorer der spiller ind.

Jeg laver Wrap af en græsblanding der sammensat af forskellige græssorter, specielt egnede til heste. Det betyder at græsset ikke vokser ens og derfor ikke skrider samtidigt. De fleste af mine kunder er hestefolk og de foretrækker generelt et produkt, der ikke er alt for meget krudt i. Derfor venter jeg til det så småt er begyndt skride. Sidste år var det det d.1. juni. Jeg har enkelte kunder der ønsker wrap til bla. konkurrence og ungheste, det høstede jeg 10 dage før.

Mit bedste råd må være, at kontakte din maskinstation. De vil kunne vejlede dig. Der er mange ting at tage højde for, og det er langt nemmere at få planlagt, hvis der er god tid. Så er du også sikker på at dit lille stykke, hvis du har en fast aftale, ikke bliver glemt i farten.

Derudover får du et overblik over økonomien. Det er dyrt at lave wrap på små marker. Jeg ender tit med en pris der ligger lige under købsprisen. Måske kan du lave en aftale, hvor maskinstationen får det wrap du ikke selv skal bruge og du derimod kan købe til dig selv, til en fordelagtig pris. Jeg har flere kunder der har valgt denne model.

Du må have held og lykke med det. Kast dig ud i det, det er en fantastisk spændende proces at lave sit eget wrap. Og om nogle år har du helt sikert din egen mening om hvornår og hvordan man laver kvalitetswrap.

 


 

NYD VEJRET... Så længe du kan trække det.

 

http://www.hestewrap.com

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slået og pakkes mandag
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 20:23

Her har jeg nu slået mit første slæt og planen er at det wrappes mandag. Her kommer masser af sol i morgen og lørdag, og masser af blæst søndag og mandag. :-)

 

Så her er wrap-psykosen indtrådt i 2013


Forhandler af Horselux foder og halmpiller.

 

 

 

Læssetov sælges.

www.læssetovet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 NU.......!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 08:27

vores græs er ved at skride og vi tager slæt til hø næste gang vi får en uge med høj sol og let vind..

 

Hvis man vil have god fordøjelighed og pakker ind, er det nu der skal tages slæt..

 

God fornøjelse..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Og hvis..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 08:30

du stadig vil have små baller..

 

Så pointer meget kraftigt overfor maskinstationen at det skal pressen hårdt og mindst 8-10 lag kraftig plastik.. Ellers risikere du at skulle kassere hele høsten fordi ballerne mugner..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 11:58

Jeg vil stadig lave små baller, selvom det bliver NOGET af en udskrivning til presning og indpakning..

 

Men naboen slår græsset, og jeg har fået byttet mig til en vender, så det kan vi gøre selv (også samle det)... Så vi skal heldigvis "kun" betale for presning og pakning, men det er nu også dyrt nok


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 store eller små baller
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 13:53

Jeg vil bare lige indskyde, at november - marts har vi godt kunnet bruge bigballer på ca. 350 kg. til vores 2 heste, der får wrap adlibitum. Det har fint kunne holde sig i kulden efter åbning. Sådan en stor balle var spist på 2 uger. Vi fik også tiltusket os til nogle ca. 200 kg. baller - de var spist på en uges tid.

 

Så måske kan du lave 180-200 kg. baller til de kolde måneder. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 15:41

jeg tænker også at jeg nemt kan bruge de store om vinteren, hvis de er tørre..

 

Men vi har jo heller ikke noget at fragte dem rundt med, da der ikke er frontlæsser på vores traktor :-)


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Komme fra landet
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 22:17

@ Rikke1

 

Der er ikke skræmmende som sådan, jeg bliver bare overrasket over vidensniveauet på nogle af disse tråde om markdyrkning, maskiner osv. Men som jeg også skrev, hvis man ikke er vokset op på landet, hvor skulle man så vide det fra og meget af det kan man ikke læse sig til, set skal erfares... Det var absolut ikke for at genere nogen, og prøver også efter bedste evne at svar og komme med forslag på de forskellige tråde.

 

Mvh

 

Bruno

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø.....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 00:34

tja her er græsset også ved at gå i skridning/er gået. og min kæreste snakker om at skårlægge i morgen.

 

hmm jeg var så ikke helt enig med ham da jeg ikke syntes der er høj nok temperatur eller vind nok på de næste dage.

 

 

det skal laves til hø, så vejret skal ski være stabilt

 

 

ahh får sku altid dårlige nerver over dette. og vi blev enige om sidste år at vi lavede hø når det blev hø vejr. og ikke når det var ustabilt vejr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi slog til wrap
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 23:13

søndag og vejret har været perfekt. Det er presset og pakket i dag og til den tørre side.. Dufter af sol og sommer..

 

Held og lykke med høet

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er presset.
Forfatter: 
Dato:  07-06-2013 22:47

Her blev det slået i onsdag middag/eftermiddag, vendt i går, revet i dag og presset til minibig, og presset til Wrap i dag. :) Fint tørt og duftede af sol og sommer. Det er allerede startet på gæringsprocessen :)


Drøm som du lever forevig - lev som det er din sidste dag. Camilla Moos Enemark 1980 - 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  08-06-2013 07:36

Det var meningen vores skulle slåes idag, men det bliver først i morgen...

 

Vil i mene det er klar til presning og pakning onsdag? Hvis vi vender det en gang dagligt ?

 

Der skulle først være sat vand på fredag... Dog vil tirsdag vidst være noget overskyet


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det burde det.
Forfatter: 
Dato:  08-06-2013 23:18

Hvis det bliver vendt dagligt, og der er fuld knald på solen burde det vejer nok til det kan pakkes på onsdag. Kommer jo selvfølgelig an på hvor fugtigt det skal være?


Drøm som du lever forevig - lev som det er din sidste dag. Camilla Moos Enemark 1980 - 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 06:44

årh jeg synes det er svært at beskrive hvor fugtigt jeg gerne vil have det... Det skal ikke være helt "hø tørt", men bestemt heller ikke for vådt... hmmmm

 

Der skal jo være over 20 grader alle dage, men der er sat lidt skyer på alle dage også... bum bum

 

Kæft det er svært, når man kaster så mange penge efter det presning og pakning...


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


1
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at se her...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 09:09
0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 09:17

Vores allerførste forsøg sidste år var 47% i tørstof. Det er en anelse fugtigt, men faktisk fint og ikke snasket. Dog skal det bruges hurtigt (3 højst 4 dage) som temp er nu.

 

Jeg fik lavet analyser i UK, Dodson og Horrel. Nemt og billigt. De har fin vejledning på siden, og tilbyder 3 forsk. analyser. Læg dog prøven i fryseren straks hvis du ikke kan få den med posten med det samme. Skriv evt. hvis du vil høre mine erfaringer med analyserne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 19:48

ja vi skårlagde alligevel græsset mandag og pressede mandag ugen efter til hø.

 

den ene lille fold hvor det havde ligget i større bunker pga så meget græs på var knap tørt nok til hø, men der var lovet muligvis 1-2 mm regn tirsdag så det turde jeg ikke satse på og vi pressede det hele ret løst.

 

 

regn kom ikke før torsdag så vi kunne have ventet et par dage, men det ville bare være så ærgeligt hvis det fik en gang regn.

 

 

trods den ikke kæmpe høje temperatur, tørrede det fint så snart solen kom på.

 

der var 1 eller 2 dage med en del skyer og her tørrede det ikke ret meget på marken. men resten af dagene var perfekte.

 

så sol og vind er en vigtig faktor for at græsset det tørrer.

 

 

det dufter bare så skønt når man kommer i stalden nu hvor det er opbevaret der er bare ikke noget bedre end godt vellykket hø duft der ikke har fået regn.

 

 

marken er gødet og har fået godt med regn så nu skal græsset bare vokse godt til næste hø slet.

 

håber alle får høsten godt i hus

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 21:37

vi endte ud med 145 mini wrap baller...

 

de 44 af dem mistænker jeg er for våde, men nu må vi se... de næste 3-4 uger må godt gå hurtigt så jeg ved hvilken kvalitet det er blevet :-P

 

Da han var færdig med at presse hentede jeg en 4-5 trillebøre løst hø som vi ikke havde fået revet ordentlig sammen i bunkerne, og det har hesten fået i boksen om natten siden - hun elsker det <3

 

så HÅBER jeg at kvaliteten er ok når vi får åbnet for det, og at hesten vil æde det :)


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider