Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvor kraftigt elhegn til shetlændere?
Forfatter: 
Dato:  03-04-2013 15:43

Jeg er i gang med at lave en fold til shetlændere og har læst hos forskellige forhandlere, at der skal kraftigere stød til, når dyrene er meget tykpelsede, og det bliver shetlændere jo når de har vinterpels.

Fra den gamle ejer hænger der en "klassisk" elefant strømboks - den runde model - kan den bruges til shetlændere?

Jeg vil egentlig helst ha et batteridrevet hegn med solceller og 220v backup - men frygter det bliver for småt?

Hvor mange Joule skal et elhegn til shetlændere kunne afgive?

MVH.

0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 09:19

Hjemme hos mig må jeg desværre sige at styrken på hegnet ikke har noget at sige for min shetlænder, Lukas.

Han går sammen med andre 'store' heste og hvis det passer ham, så går han ud uanset strømstyrke.

Det eneste vi har kunnet holde ham inde med er et såkaldt 'Lukashegn' - det er en tredje snor, som sættes mellem jorden og den nederste snor, dvs hos mig i ca 25-30 cm højde. Så opgiver han og bliver inde.

De kan også få en enorm tyk man og jeg kan se at min simpelthen bare skubber den nederste snor op med nakken og går igennem uden at reagere på strømmen og det er tjekket at det virker

Så jeg vil foreslå at du sparer den nye strømboks og i stedet sætter hegnet efter ponyernes størrelse. Hvis du har en blandet flok, som min, så sæt en ekstra 'Lukas-snor'.

god fornøjelse

Bokse udlejes i mindre stald med vandrefolde syd for Odder. Veldrænet 20 x 50 bane med lys

0
0
Svar på denne tråd

Hej Erik
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 14:18

Jeg er enig med Bossemor I,at strømstyrken ikke er det eneste der spiller ind.

Hvis tråden er så høj de kan få hovedet under, kan de nogen gange ikke mærke noget.

Jeg har et batterihegn på 1,3 joules, og det holder mine heste inde på mit engstykke. Jeg har dog ingen udbrydere i min flok. Elhegnet sættes til et almindeligt 12V bilbatteri.

I sommer gik her en shetlænder, der i starten brød ud. Vi måtte give ham et ordenligt rap over snuden, før han respekterede hegnet. Herefter var der ingen problemer.

Hilsen Mette (Andebølle :-)

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

EU-lov dikterer maks antal Joule...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 11:37

Der er et EU-krav, som sætter en maks. grænse for antal Joule dit hegn må give. Det er ikke så gammelt, så derfor kan ældre strømkilder være ulovlige. Så det giver helt sig selv, du skal nok bare sætte en ekstra tråd og så sørge for, at vælge den kraftigste lovlige strømkilde...

Der står noget om EU-kravet på Elefant hegns hjemmeside...

0
0
Svar på denne tråd

følger med
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 19:10

Jeg læser lige med her :)

Jeg skal nemlig til at hegne ind til 2 shettere og en mini/shet blanding. Og jeg har indtrykket af at nogen synes jeg er tosset fordi jeg VIL have 3 tråde på hegnet. Jeg kender ikke strømkilden, men den bruges til køer også, men som hegnet er nu, ja der smutter de da imellem eller under trådene hvis ikke jeg sætter en 3. tråd op.

Der er pt 2 tråde overalt, men jeg skal have rykket den nu nederste tråd op og så sat en ekstra forneden, de der 25-30cm over jorden.

Og så må de gå og finde sig i at blive indenfor :)

(Håber det virker)

0
0
Svar på denne tråd

Elhegn
Forfatter: 
Dato:  16-05-2013 06:58

Det er korrekt at der er kommet nye regler i efteraaret 2010. Efter 1. september 2010 maa der ikke saelges spaendingsgiveren der overstiger 5 joule v/ 50 ohm. Det er en reduktion paa ca. 35% i forhold til de kriaftigste hegn inden den dato. Du maa derfor stadig godt bruge en kraftigere model koebt inden den dato. MEN, der er saa mange andre faktorer der er mindst lige saa vigtige. Jordforbindelsen til anlaeget er ekstrem vigtigt saa soerg derfor at det er iorden, evt med nogle forbundende jordspyd med et par meter imellem. Naeste vigtige ting er den bevoksningen der evt. rorer hegnet optager meget af effekten. Sidst men ikke midst selve traaden. Mange bruger elreb og baand, men modstanden i disse er ekstrem stor i forhold til alm. staaltraad, dvs. deres evne til at foere en kraftig stroem rundt i hele indhegningen er ikke saerlig god. Nu kan man faa en ny udviklet gummihegnstraad der hedder Pinaldo rubber fence, der har kun halvt saa stor modstand som de bedste traade og kan derfor bedre holde spaendignen rundt i indhegningen. Samtidigt er den ikke saerlig foelsom overfor bevoksning og kan ikke skade hesten hvis de forsoeger at bryde ud. Saa jordforbindelse og traad er maaske mere vigtig end spaendingsgiveren. Koeb en hegnstester eller et voltmeter, saa du kan kontrollere hvor godt/skidt det staar til med hegnet og tjek flere forskellige steder ikke kun lige ved spaendingsgiveren.

0
0
Svar på denne tråd

og ikke nok
Forfatter: 
Dato:  20-05-2013 17:27

med at jordspydet er vigtigt så skal du have det væk fra evt. bygninger og hvis du har meget sand i jorden må du sætte 2 jorndspyd sammen oven i hinanden eller forbinde flere som en allerede har skrevet.. så skal kvadratet på ledningen mellem hhv. hegn og strømgiver og strømgiver og jorden vær min 2,5 kvadrat..

mvh Tina

At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  20-05-2013 18:04

Min erfaring er, at man SKAL have 3 tråde på hegnet hvis der også går Shetlændere på folden.

Det er besværligt når man skal hegne og det koster også noget mere, men det er på alle måder det værd at gøre det fra starten.

Det kræver også megen energi at tænke på om de nu kunne finde på at smutte for det kan jo være farligt.

Jeg og min søster har en miniature shetlænder hver, og hvis der ikke er 3 tråde smutter de bare under.

Damgaard

med den firbenede skygge

Ejer af: Borderen Shadow, Frieseren Zafira, ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd

Hm....
Forfatter: 
Dato:  22-05-2013 14:12

Nu er jeg opvokset med shetlandsavl, og har selv 13 shetlændere.

Jeg har ALDRIG haft problemer med de vil gå under eller igennem hegn, og jeg har kun 2 tråde på. Den nederste tråd er ca 35 over jorden, så de kan ikke få hele hovedet under, og dermed ikke løfte hegnet op i manen....

Mvh Helle

STUTTERI HEDEN

Avl af stambogsførte shetlandsponyer

0
0
Svar på denne tråd

"Toffy hegn"
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 10:09

Vi har et "Toffy hegn" opkaldt efter vores mindste mini shetter der formentlige er opdraget som hund -

dette "Toffy hegn" en stram snor med kobbertråd ca. 25 cm over jorden.

så sørger vi altid for at der er stråfoder på folden samt kammerater i sammen størrelse.

et godt råd er at skifte din strømforsyning ud -

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider