Bor på en landegendom hvor grundvandet står meget højt.
Nede i vores kælder har vi en brønd i gulvet hvor en pumpe på sigt skal suge vandet væk, når der som nu er ualmindeligt vådt på marker m.m. Ellers får vi våde gulve i kælderen.
Indtil at pumpen bliver sat op har vi de sidste dage trukket vandet op med en spand - fungerer fint.
I går lugtede vandet fælt af diesel/benzin og der lå ligsom en hinde på toppen af vandet (blå/lilla/grøn) som når du ser ovennævnte spildt.
Jeg har ingen erfaring med forurenet vand/jord, så hvad er næste skridt?
Der har tidligere boet en vognmand på gården og han skulle efter sigende have fyldt de søer der var om egendommen op med alverdens også derfor, at der nu er brug for pumpe i kælderen, da søerne, dræn m.m. tidligere fungerede som aflastning for regnvand m.m.
Hvad koster det at få taget prøver af egen jord til analyse? - Kan lugten stamme fra naboen eller længere oppe, hvor langt "vandrer" en forurening? Har man oplysningspligt på lugtende vand, når man ikke kender kilden?
Hvis det nu er vores jord, at den er gal med - kan jeg så klandre tidligere ejer? Eller hænger jeg selv på en rensning af grunden? Hvad koster det i omegnen af?
Mange spørgsmål - håber at I kan hælpe mig
Tak Lisbet