Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Forurenet grundvand??
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 10:28

Bor på en landegendom hvor grundvandet står meget højt.

Nede i vores kælder har vi en brønd i gulvet hvor en pumpe på sigt skal suge vandet væk, når der som nu er ualmindeligt vådt på marker m.m. Ellers får vi våde gulve i kælderen.

Indtil at pumpen bliver sat op har vi de sidste dage trukket vandet op med en spand - fungerer fint.

I går lugtede vandet fælt af diesel/benzin og der lå ligsom en hinde på toppen af vandet (blå/lilla/grøn) som når du ser ovennævnte spildt.

Jeg har ingen erfaring med forurenet vand/jord, så hvad er næste skridt?

Der har tidligere boet en vognmand på gården og han skulle efter sigende have fyldt de søer der var om egendommen op med alverdens også derfor, at der nu er brug for pumpe i kælderen, da søerne, dræn m.m. tidligere fungerede som aflastning for regnvand m.m.

Hvad koster det at få taget prøver af egen jord til analyse? - Kan lugten stamme fra naboen eller længere oppe, hvor langt "vandrer" en forurening? Har man oplysningspligt på lugtende vand, når man ikke kender kilden?

Hvis det nu er vores jord, at den er gal med - kan jeg så klandre tidligere ejer? Eller hænger jeg selv på en rensning af grunden? Hvad koster det i omegnen af?

Mange spørgsmål - håber at I kan hælpe mig

Tak Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-02-2013 09:10

GISP! er det første jeg tænker

håber at du, i din landbrugsforsikring, har fået skrevet jordforurening ind ??

Har ikke selv erfaring med det.. men det sager jeg har hørt om, har det været store beløb for at oprense jorden.

Jeg ville nok forhøre mig med forsikring, kommunen og advokat.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-02-2013 14:23

du har pligt til at melde det til din kommune,teknisk afd.med det samme,så de kan komme og se om mulige,for at få begrænse områden.

0
0
Svar på denne tråd

kontakt kommunen
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 09:22

rigtig øv hvis der ligger en forurening.. jeg synes det umiddelbart tyder på der måske ligger en olietank et sted med noget olie.. eller som folk i sin tid havde tendenser til at smide omkring sig..

Så vidt jeg husker gælder:

Hvis forureningen er sket efter 2002 kan man gå direkte efter forureneren..

hvis det er en gammel forurening der Blusser op nu.. så kan sælger ikke klæntres..

Men kontakt kommunen hurtigst muligt.. det kan jo være der er noget drikkevand der måske også er på vej til at blive forurenet..

Desværre kan det blive en dyr affære.. hvis en forsikring ikke vil tage det.. Hvis forureningen ikke kommer fra jer kan i ikke påbydet at fjerne det.. også vil den ligge der og afvente en værditabsordning..

Det kan også være en enkelt dråbe der giver hele vandoverfladen .. så derfor vil det være rart at få det afklaret hvad det helt nøjagtig er..

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

Puha,den er ikke sjov
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 12:21

Min tanke er, ligger der måske en gammel dieseltank i jorden, som er læk? Typisk har en vognmand sit eget lille tankanlæg.

Sidder til daglig i en virksomhed, hvor vi blandt andet, renser gl olietanke. Derfor opstod min tanke, da vi tit ser denne problemstilling.

Søg på nettet, alt hvad du kan. Tjek din forsikring. Gør et godt benarbejde og sæt dig godt ind i tingene. Den kan blive en meget dyr omgang, hvis du selv hænger på den.

Pøj pøj

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Shetlandspony udlånes

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider