|
|
| Holde ridehusbund frostfri? |
|
|
Nogle input til hvordan man kan holde sin ridehusbund frostfri? Jeg har kun lersand i min, og det fryser allerede...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lersand |
|
|
Vi har også lersand i vores, men det er bare tørret ud, ik frossen. Den er jo mest optimal, som fugtig, men i det her vejr, er en tør bane bedre end en frossen. Vi er så heldig vores ikke støver, men bare bliver mere "levende" så jeg skal ordne den oftere  Mange bruger salt for at holde den frostfri, men hvis den allerede er frossen ved jeg ik, om det virker. Håber du finder en løsning 
Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| salt..... |
|
|
Du må ud og salte den, det skal noget til før den tør men det hjælper og hestenes hove tager ikke skade...også burde det holde. Vi har et 18x50 ridehus, det frøs sidste år og jeg smed vist 8 x 25 kg ind. Vi gik bare et par stykker og sprædte det med håndkraft, det tog max 30 min. Det frøs ikke resten af vinteren efterfølgende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søg på magnesium klorid |
|
|
det skulle efter sigende holde banen både frost- og støvfri. Kan købes i pulverform. mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salt ikke godt? |
|
|
Tak for gode råd. I "gamle dage" sagde man altid at hestene ikke kunne tåle saltet - men er det en skrøne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| no problem |
|
|
fordi man dagligt rider 1-2 timers tid i en bund der er saltet tager hovene ikke skade. Det er jo ikke ren salt man rider rundt i- faktisk meget få procent af bunden er salt hvis man regner ud hvor mneget toplag der er i ridehuset og hvad der tilføres af salt. salt er den mest brugte metode i ridehuse- men det bedste resultat er at strø det ud/plane bunden før frosten sætter ind. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urea mod frost |
|
|
Så har jeg undersøgt lidt mere og fundet et alternativ som skulle være mildere: Urea gødning. Dette bruges også af mange kommuner som alternativt til vejsalt. Jeg køber en sæk og afprøver her i weekenden hvor de melder tøvejr, så må vi se... Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vi har også haft prøvet magnesium, men det var noget mere dyrt end vejsalt, og dengang svært at skaffe (det er vist 5-8 år siden) Som Karina skriver så er det jo så lidt der er i bunden at det ikke skader. Vi har 28 opstaldere samt en del som har ridehuskort og har i de 12 år vi har haft saltet ikke hørt om problemmer med hovene. Jeg tror dem som skridter lang vejen hvor der er saltet er mere udsat i hovene end dem som går i ridehuset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urea.. |
|
|
jeg er ret sikker på at hvis man er tilmeldt gødningsregisteret, skal man huske at indberette forbruget af urea.. Det er jo ren kvælstof.. Der hvor jeg har haft hest har vi brugt magnesium clorid med godt resultat..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frossen bund |
|
|
Hej, Jeg bruger alm. vejsalt i min ridehal. Der kommer ca 250 kg i en lille hal. Det holder rigtig godt. MEN man skal være meget opmærksom på ikke at lade hestene rulle sig der inde - det er ikke godt med salt i pels og øjne. Jeg har aldrig haft problemer med hovene pga salt. Det er selvfølgelig bedst at undgå, men de seneste år har frosten bidt sig fast i en længere periode. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Til Heidi |
|
|
Heidi: hvor meget har du købt? Det ser ud til det kan blive en halvdyr løsning? Hvordan vil du fordele det? Ku ik lige åbne linket herfra så kan ik lige se om dt er i pulver form. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urea-no go!!! |
|
|
ja det vil holde frost væke- men det vil lugte så fælt at du ike kan holde ud at opholde dig i halen foruden både du og hest vil indånde dampene. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| magnesium klorid |
|
|
Jeg har fået oplyst af bl.a. importøren af Havens foderprodukter, som også sælger magnesium klorid, at der skal bruges 1,5 kg pr m2. Og så skulle bunden kunne holde sig støv og frostfri denne vintersæson. Hvis man ønsker, at bunden skal kunne holde sig støvfri hele sæsonen, skal man påregne at sprede igen senere. Jeg har bestilt 1000 kg. Jeg er blevet anbefalet at sprede det med enten en gødningsspreder eller en saltspreder mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| urea salt |
|
|
Får mange år siden. Fik vores lokale rideklub saltet bunden med urea. Det udviklede en strid stank og nærmest sved i øjnene! En hest hvis boks var i nærheden af hallen fik vand i lungerne. Om det kom fra ureaen ved jeg ikke om blev bevist! Men jeg ville ikke bruge urea! Måske produktet har ændret sig med årene, men det er nok en chance at tage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urea er tis;-) |
|
|
Nu er det jo ikke så underligt, at det lugter, eftersom urea er industrinavnet for urin - altså kundstigt fremstillet urin. (Det bruges jo også i visse cremer - f.eks. nivea soft bodylotion)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urea... |
| Forfatter:  |
Erantis |
| Dato:  |
17-12-2012 08:06 |
|
Puha - kan stadig hvor meget urea stinker. Jeg stod er sted der valgte urea i stedet for salt. Der stank sindssygt meget. Flere ryttere fik kvalme og hovedpine. Så vi droppede stort set alle at ride i 8/10 dage, men derefter var bunden frostfri resten af vinteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke urea |
|
|
Vi har også prøvet med urea. Det kan absolut IKKE anbefales tror det var klordampe det udviklede det gav ihvertfald kvalme og kraftig hovedpine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder/vej |
|
|
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men her i byen der bruges der vist kun fodersalt i de to ridehaller, da det er mere skånsomt for hovene end rigtig vejsalt er, da der vist er tilsat alt muligt. Har overhovedet ikke selv tjekket det, det var blot det jeg hørte. Mvh Anette
Estacia er drægtig med Duval - termin 5. april 2013 Estampa er drægtig med Ecaho - termin 5. maj 2013
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jjjjjjjjjjjjjj |
|
|
kan nogen sige, hvad det ca vil koste at sprede enten salt eller magnesiumkloriden ud i 20x60 ridehus?
Kærlig hilsen Charlotte Bursche
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris salt |
|
|
20x60 vil koste ca. "sølle" 500 kr. at salte hvis du bruger 10 sække... og de fleste steder holder det en halv til en hel vinter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|