|
|
| Ridebanehegn (alternativer ?) |
| Forfatter:  |
Skovvang8370 |
| Dato:  |
17-08-2006 10:09 |
|
Er der nogen der har en god opskrift + pris på et solidt ridebanehegn (20 x 60 ridebane) - øverste hegnsrække skal være i højden ca. 1.30-1.50. . Og...er der nogen der evt. har nogle gode alternative løsninger  - Her tænker jeg på evt. at sætte alm. træ-hegnspæle op (vores er 2 m. i længden, så de vil kunne nå den føromtalte ønskede højde også når de er sat i jorden) - vi har 6 lyspæle rundt om banen, (solide egetræsbjælker), så en alternativ løsning med hegnspæle for resten ville godt kunne fungere...men - hvad kunne man så evt. bruge i stedet for brædder som hegnsrække  Det må ikke være tynd snor, og det må ikke kunne blafre for meget i vinden, I ved... ...håber der er nogen der har nogle rigtig gode inputs.  .
Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder : 1-2 dages-ophold med skov-pas Sommergræs-ophold Træningsophold Vinterpension * vi bor mel. Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor ikke brædder? |
|
|
Hvorfor er det at det skal være andet end brædder? pga udseende, vedligehold eller? - fandt et billede af et mere rustikt ridebanehegn, dog stadig med brædder. Det ville da passe til jeres egetræsbjælker... 
Just_me Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Just_me... |
Skovvang8370 |
17-08-2006 13:15 |
|
WAUH, sikken et flot hegn, "Just_me" ...tak for kigget.  . Jo, men det var bl.a. for at høre om der var nogle økonomiske fordele ved at bygge hegnet op med andet end brædder...dog skal det naturligvis stadig se ordentligt ud... ...men vi ved bare at det bliver temmelig dyrt at indkøbe brædderne...vi skal nemlig have 3 rækker, da det både skal være muligt at løslongere store heste og "mini-mini-puttere" på ridebanen, og ridebanen har i sig selv ca. rundet de kr 70.000,- i udgift nu...såeh, hvis man kunne klare hegnet til en fornuftig pris ville det jo være at foretrække.  . Men vi er da nysgerrige...hvad har I måttet hoste op med for det flotte hegn, "Just_me" ? Og hvor har I fundet materialerne ? .
Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder : 1-2 dages-ophold med skov-pas Sommergræs-ophold Træningsophold Vinterpension * vi bor mel. Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Ja nu må jeg jo indrømme at det ikke er min ridebane men syne at den er vildt flot. Jeg fandt tilfældigt billedet i går da jeg ledte efter granbjælker til et træhus jeg er ved at tegne. Hjemmesiden jeg fandt det på er "Hylke træ og savværk" (www.hylketrae.dk/kalmar.htm) Det er "kalmarbrædder" i lærketræ, så det skulle enda være rimelig holdbart. Vil du have priser, så har jeg lige hugget deres prisliste: Kalmar brædder i lærk Tykkelse: 25 mm Længde: Efter opgave Bredder Type Pris pr. lbm. 15 - 20 cm Håndafbarket 16,50 20 - 25 cm Håndafbarket 19,80 25 - 30 cm Håndafbarket 28,60 30 - 35 cm Håndafbarket 33,00 15 - 20 cm Med bark 13,20 20 - 25 cm Med bark 16,50 25 - 30 cm Med bark 25,30 30 - 35 cm Med bark 29,70 - så mangler der så bare pælene.
Just_me Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
brugt et kasseret snurevod og nogle pæle.. må lige tage billeder i morgen
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
Skovvang8370 |
18-08-2006 10:01 |
|
Tak "Just_me" - og endelig billeder ja, "Kristian"  . Og andre...hold Jer endelig ikke tilbage med andre alternativer/løsninger.  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har set |
|
|
Jeg har set et par baner hvor der er kørt et tykt tov gennem nogle lidt kraftige runde hegnspæle... Det så faktisk okay ud og jeg overvejer da selv denne løsning, meeen jeg håber på at vi kan få fat i nogle telefonpæle vi kan indhegne vores ridebane med, indtil videre må banen nøjes med en jordvold og så må vi starte med at tænke kreative tanker!! Nu har jeg lige været inde og lure lidt på din hjemmeside, nysgerrig som jeg jo er skal jeg lige have helt styr på hvilken gård det er i har købt!!! Jeg har jo selv boet i Hadsten (Lyngå) i 16 år, men flyttede der fra for 4 år siden. Er det den gård hvor de før havde et par mørke heste gående, tror det var noget med at det var gamle cirkus heste eller sådan noget...?
Stald Brattensborg 8300 Odder Tilbyder opstaldning i bokse og løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiR... |
Skovvang8370 |
18-08-2006 13:16 |
|
Hej MiR. . Skovvang er den hvide gård i det skarpe vej-knæk på Volstrupvej i Volstrup - og næh, jeg kender ikke noget til nogen cirkusheste for man skal helt tilbage i 1920-30érne før der var heste sidst herpå Skovvang før vi rykkede ind...vi måtte fjerne al indmad fra stalden og bygge nyt op, da det var bygget/beregnet til kvæg og grisehold, (udover 2 ældgamle heste-spieltov i den gamle ende af stalden - men det har helt klart været til arbejdsheste der arbejdede i marken for vogn) - der var også ufattelig lavt til loftet, så både gulvet er sænket og loftet løftet nu.  . Skovvang har været dækket godt til ud til vejen, (til eksempel så brugte vi de 3 første måneder alene på at få husmur og staldlænge fri af træer og buske - intet var rørt i hele 15 år da vi købte det, så det var noget af en muldfuld - hele 2,5 Tons jern blev afhentet), og så lå der en rædderlig træbygning ud mod vejen, som også tog al udsyn, den rev vi også ned, så hvis du ikke har været her forbi i de sidste 3-4 år, så ser indkørslen meget anderledes ud nu...vi er dog langt fra færdige - (bagmuren til stalden mangler den helt store tur bl.a.) - den ser man desværre fra vejen ...men folk bliver til gengæld meget positivt overraskede når de så kommer ind på selve grunden og i stalden, da her er blevet gjort meget.  . Her er generelt mange heste på lille Volstrupvej efterhånden - udover vores 8 pladser, så er der en staldfuld Nordbagger og 3 DVére på de 2 små gårde ved skoven, 3 Islændere midt på vejen, og så 2 heste inde på den gamle "Volstrup Hovedgård" for enden af grusvejen...det er bare smadder-dejligt med så mange med den samme fælles-interesse for heste her.  Kendte du Jan & Henny som vi købte Skovvang af  Og har du måske nogle historier om ham der boede her indtil for 20 år siden...Ejler, hed han...  Vi har jo selv hørt mangt og meget om ham Ejler via Jan, Henny og naboerne...men det kunne da være interessant at høre mere, hvis det var.  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forhøre mig... |
|
|
Jeg kan ikke lige helt placere huset, tror lige jeg skal have forhørt mig hos min mor, så tror jeg at jeg får styr på det.  Min mor var lærer i Hadsten, så hun kender gud og hver mand, måske kan hun nogle historier om stedet...! Det eneste hus jeg kan komme på der ikke var helt så pænt velholdt var et hus hvor der boede en gammel sær mand, men det kan jo måske også godt være det, der var en bakke hvor huset lå kan jeg huske (fra cykeltræning i idræt)... Det er efterhånden en del år siden jeg har været i Voldstrup. Men jeg prøver lige at høre om min mor kan nogle sjove historier om stedet/manden der havde det og måske preje mig ind på præcist hvilket hus det er i har købt, så skal jeg nok lige vende tilbage! Jeg kan dog huske for nogle år tilbage hvor der boede en gammel hestehandler Jens Henrik der ude omkring... Der er vist kommet heste ved det hus han havde igen...!
Stald Brattensborg 8300 Odder Tilbyder opstaldning i bokse og løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiR... |
Skovvang8370 |
19-08-2006 09:09 |
|
Vi bor tæt ved den stejle bakke ja...men da Ejler boede her var stedet i tip-top stand, det var først da Jan og Henny overtog for henved 20 år siden at det gik i forfald, da de havde så mange dyr at passe ved siden af fuldtidsjob, alvorlig sygdom m.m. - men ja, giv da endelig lyd hvis du hører om noget, det kunne være skægt.  Hestehandler Jens Henrik siger mig heller ikke noget...du må have fat i din mor...  . Nåh, men tilbage til tråden...havde andre nogle gode bud på alternative ridebanehegn  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så er jeg her |
|
|
med et billede af tovbanen.. omkostninger : hegnspæle ø7 x 180 20 kr pr stk kan ikke lige huske hvor mange.. reb gratis, hentet op af containeren på arbejde det er et nylonreb med blykerne, derfor er det meget tungt, og hænger derfor pænt, også i blæsevejr 
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kristian... |
Skovvang8370 |
25-08-2006 12:44 |
|
Kristian : Har liiidt svært ved at se hegnet ordentligt, fotoet er lidt mørkt ...men tak for tal og tips.  .
Med venlig hilsen Skovvang ........................ Træningsophold / Helårsopstaldning tilbydes på Skovvang, 8370 Hadsten * vi bor mel. Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemt og billigt |
|
|
Sådan ser min ud .Det ser moske ikke så professionelt ud,men det er nemt og billigt.Sorte plastrør hvor der er boret hul og trukket den kraftige el reb gennem.  Dorte.
Man ser megen fornuftig ridning rundt omkring,som regel er det hesten der udfører det. Grimer - trenser mm sælges og sys på bestilling.Se eks. på min hjemmeside. Lykken ligger på en hesteryg www.123hjemm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte 6... |
Skovvang8370 |
29-08-2006 15:47 |
|
OKAY...dét var da alternativt ...hvor stor er banen, og hvad har det kostet dig  .
Med venlig hilsen Skovvang ........................ Træningsophold / Helårsopstaldning Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Jeg kan faktisk ikke helt huske målene, mener det er 18 x 34.Dens størrelse afhang af træer og lign .Men der er ikke den store pris forskel uanset størrelsen,for plast rørene fik jeg lov at hente hos en tæppe handler,og elrebet kostede omkring 300 for 100 meter. Dorte.
Man ser megen fornuftig ridning rundt omkring,som regel er det hesten der udfører det. Grimer - trenser mm sælges og sys på bestilling.Se eks. på min hjemmeside. Lykken ligger på en hesteryg www.123hjemm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
Skovvang8370 |
29-08-2006 17:16 |
|
Okay, tak for det, Dorte 6.  . Er der mon flere bud på alternative ridebanehegn... ...så hold Jer endelig ikke tilbage, vel.  .
Med venlig hilsen Skovvang ........................ Træningsophold / Helårsopstaldning Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dorte - hvor meget |
|
|
grus har du på i cm. vi har lige lavet bane - men har vist fået for lidt grus, det er stampet sammen så det er lidt fast i det.. og der er så omkring 5 - 6 cm grus på, men er det ikke for lidt. vi har haft en til at lave det for os, men er usikker på om der ikke er for lidt grus. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rørhegn |
|
|
Vi har trykimp. stolper med ca. 3 m imellem. Tykke galvaniserede vandrør er der boret huller til i stolperne. Et foroven og ca. midt i. Både stolper og rør er malet hvide. Flot og billigt. Tror at rørene kostede 2000,-. Dertil kommer så maling. Ved ledet er der et reb til at hægte af og på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marib... |
Skovvang8370 |
06-09-2006 11:54 |
|
Okay, meget interessant løsning, Marib ...den kommer lige med i overvejelserne.  .
Med venlig hilsen Skovvang ........................ Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min ridebane... |
|
|
Jeg har været så heldig at skaffe nogle gl telefonpæle, både til mine folde og til ridebanen - du skal ikke spørge mig oim hvordan man "lige" skaffer sådan nogle... Det var et tilfælde jeg hørte om dem. Men jeg har så trukket hvidt skyggereb igennem pælene, bestilt hos den lokale isenkræmmer, og det fungerer altså super. Det er synligt for hestene, og det kan strammes efter behov, nemt at udskifte, og der er da noget "royalt" over mine hvide buer...   Det kan jo gøres langt pænere end her på billedet (som desværre ikke er så stort) mht afslutningen... I den anden ende af banen har vi afsluttet med en løkke og en hage at hænge den på, som indgang. Vh. Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridebanehegn |
|
|
 Af en eller anden årsag kan jeg ikke finde ud af at gøre billedet større... Men vi har sat trykimprægnerede stolper (7 cm i dia), som vi har malet hvide. derpå har vi sat hvidt strømbånd købt i Harald Nyborg. (Selvfølgelig uden strøm!) Det ser super godt ud og når båndet, som i år efter 4 år, er blevet helt grønt, er det meget nemt og billigt at skifte. Mener en rulle koster 200 kr men er ikke sikker. Det ser rigtig checket ud! Maria
Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fine løsninger... |
Skovvang8370 |
10-09-2006 09:35 |
|
Sikke fine løsninger der er kommet på tråden hér...mange tak allesammen !  .
Med venlig hilsen Skovvang ........................ Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alternativt hegn |
|
|
Hejsa, Vi har nogle tykke træpæle med hul igennem 2 steder - så ringede vi til den lokale stålhandel og fik nogle rustfri rør i et eller andet mærkeligt mål, som de ikke solgte af (og som derfor var billige) - de er ca. 40 mm og 1-2 mm tykke i materialet, så er rørene korte af i stykker så de mødes inde i træpælene, der ca. er 100 mm i diameter. det holder sig rigtig pænt - det er nogle år gammelt, så husker ikke prisen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|