Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

krybbebider stald
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:38

Jeg har et stk. krybbebider. og han er gennemgået af dyrlæge mm.

Men sagen er den at jeg står med et stykke bart jord, hvor der bliver placeret en stållade på 250-300m2, inde i den skal jeg lave en stald med 3 bokse med fri adgang til folden, men inde i stalden skal den ligene og fungere som en "almindelig" boks.

jeg kunne bare godt tænke mig at bygge/indrette min boks, så krybbebider venlig som muligt, så kom gerne med gode råd og erfaringer.

Det jeg har "bestemt" mig for er:

Tremmerne skal være lodrette.

Høhjørnet(høhæk) bliver lavet elastik.

Der foderes i spand.

Jeg kan give vand i spand, men vil nu meget gerne have selvvandning, hvis ikke det er dumt !

Sliksten skal hænge i en snor.

vil det være en fordel eller ulæmpe at montere, ligge eller hænge en anording som han frit kan bide i.

vores hegnspæle er så høje at dem kan han ikke nå.

er der andre ting jeg har glemt/overset/ikke tænkt på ????

Hjælp mig med at lave den bedste boks for min hest.

på forhånd tak.

:O)

0
0
Svar på denne tråd

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 19:15

Det vigtigste er nok hesten har mulighed for at krybbebide- faktisk det vigtigste for en krybbebider.

Det er jo vigtigt fordi hesten udskiller endorhiner når den krybbebider- som lindrer den svien/smerter en krybbebider kan have.

Du skriver han er gennemgået af dyrlæge så formoder jeg han ikke har mavesår- som ellers mange krybbebider heste har.

Dernæst er det kosten som skal bestå af ingen stivelse korn osv. men tilgengæld tyggetid hele døgnet af primært hø/wrap..

Fordi en hest som er krybbebider producere mere mavesyre, denne syre neutraliseres af spyt og da hesten danner spyt af og tygge i wrap- så er dette essensielt.

Ellers kan mavesyren netop lave hul, også har man mavesåret.

For at skåne tænderne kan man polstre de steder han kan bide.

Christine

JULINGAARD

Fjordhesten i avl og sport

Ledig plads i ny løsdrift til hoppeplag, gerne fra i år. Store nyomlagte græsfolde hele året, masser af wrap og halm. Billig pris se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 19:22

Min krybbebider har også sat "præg" på vores nye stald.

Vi har ikke tremmer, da han skal have frihed og begynder at bide, hvis han bliver buret inde. Han har aldrig været glad for stald eller sin boks, indtil han kom ind i denne åbne boks.

Wrappen kommer ned på gulvet og pt. fodres han også i spand.

Vores krybber bliver støbt ned i næsten gulvhøjde. De kan holde til spark og hestene kan ikke skade sig på den ( mere end de kan på alm ophængte )

Og så fodre vi med automater, så foderet kommer i meget små mængder.

Han har ikke krybbebidt siden sidste år og det håber jeg forsætter

Udover lange, lange, lange foldtider, INGEN sukker/stivelse i den meget begrænset mængde foder, samt meget groft og tørt wrap har været løsningen her

Held og lykke med staldbyggeriet!

Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 08:19

Tusinde tak for jers input !

imens der bygges ny stald/lade, hvor vores gammel stald var, har hestene været opstallet en andet sted ! men det trives de ikke med, da de plejer at have fri adgang til folden året rundt 24/7. jeg lukkede kun hvis vejret var ekstremt. så vi har måtte finde en nødløsning !

Så i de sidste weekender har vi bygget nyt imidlertidigt ude stald/løsdrift. hvor de har hver deres "boks" og i mellem boksene har vi gravet 2 huller og cementeret 2 stolper ned, på dem er der sat nogle regkler og der har vi monteret høhækkene på hver sin side.

så kan krybbebidderen bide i høhækken, og der er ½ meter træ på hver sin side af høhækken hvor han kan gnave i hvis han vil. jeg vil også hænge en sliksten på denne anordning.

Dvs at han kan bide hive mm så meget han vil, uden det skalder selve huset/skurte. da det er en seperat andordning, cementeret ned i jorden til det sammen og regklerne kan nemt skiftes ud, hvis nødvendigt.

Der bliver også lave halvdør/stalddør til hver boks, hvor der vil blive monteret 2 bøjler, 10 cm over dørhøjden, på hver sin side at døråbningen hvor vi kan sætte et ekstra bidevenligt bræt op i krybbebiderens boks, så skåner vi døren, og her kan brættes skiftes hvis nødvendigt,

I høhækken vil der være middelkasses hø, ad lib. og bunden vil blive bygget op på flis, og masser af halm. og så er der fri adgang til sandfold 24/7 . foder vil blive vitamin/potein blandning ( er blevet udregnet) og roepiller for fyld.

ps det drejer som en Fjordhest og en Welsh, som bruges til hygge ridning. De er jagt klippet, og vil få dækken på ( som de plejer ) når de kommer hjem i næste weekend.

Jeg håber de bliver glade for deres nye stald

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Min krybbebider boks
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 20:46

Jeg startede med at sætte min krybbebider på fuldgræs - hvor han ikke kan krybbebide nogen steder - ergo så var han "kureret" inden han kom på stald.

Vi byggede ny stald - og væggene har afrundede "kanter" - bokslågen højere end de andres - og så får han mad i en krybbe på gulvet og har hønet som hænger i et reb. Og vand i en lav balje....

Så det er meget svært for han at få fat nogen steder og krybbebide.

Men hvis man lukker direkte fra et sted hvor hesten har kunnet krybbebide meget og så over i en stald hvor den slet ikke kan - er det lidt af noget "dyrplageri"..... for den har jo brug for at krybbebide.

Derudover skal man sørge for at fodre sukker- og stivelsesfrit - og sørge for så meget foldtid som muligt året rundt.

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider