Tusinde tak for jers input !
imens der bygges ny stald/lade, hvor vores gammel stald var, har hestene været opstallet en andet sted ! men det trives de ikke med, da de plejer at have fri adgang til folden året rundt 24/7. jeg lukkede kun hvis vejret var ekstremt. så vi har måtte finde en nødløsning !
Så i de sidste weekender har vi bygget nyt imidlertidigt ude stald/løsdrift. hvor de har hver deres "boks" og i mellem boksene har vi gravet 2 huller og cementeret 2 stolper ned, på dem er der sat nogle regkler og der har vi monteret høhækkene på hver sin side.
så kan krybbebidderen bide i høhækken, og der er ½ meter træ på hver sin side af høhækken hvor han kan gnave i hvis han vil. jeg vil også hænge en sliksten på denne anordning.
Dvs at han kan bide hive mm så meget han vil, uden det skalder selve huset/skurte. da det er en seperat andordning, cementeret ned i jorden til det sammen
og regklerne kan nemt skiftes ud, hvis nødvendigt.
Der bliver også lave halvdør/stalddør til hver boks, hvor der vil blive monteret 2 bøjler, 10 cm over dørhøjden, på hver sin side at døråbningen hvor vi kan sætte et ekstra bidevenligt bræt op i krybbebiderens boks, så skåner vi døren, og her kan brættes skiftes hvis nødvendigt,
I høhækken vil der være middelkasses hø, ad lib. og bunden vil blive bygget op på flis, og masser af halm. og så er der fri adgang til sandfold 24/7 . foder vil blive vitamin/potein blandning ( er blevet udregnet) og roepiller for fyld.
ps det drejer som en Fjordhest og en Welsh, som bruges til hygge ridning. De er jagt klippet, og vil få dækken på ( som de plejer ) når de kommer hjem i næste weekend.
Jeg håber de bliver glade for deres nye stald