Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

hvordan laver I wrap?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2012 12:47

Jeg har søgt rundt på nettet, og finder der er mange forskellige måder at gøre det på?

Nogle slår, spreder og vender ikke.

Andre vender hver dag, opg nogle spreder slat ikke?

Hvordan gør I og med hvilket resultat?

Hvor mange dage ligger det mm?

Spørger, da jeg har fået lovning på 6tdl til næste år, hvor jeg gerne vil lave wrap på ½.

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-07-2012 19:25

nu er det jo ikke fordi vi har ret meget erfaring,- men vi vender det 1-2 gange dagligt, da vi hellere vil have lidt tørt wrap, end for vådt wrap.

det blev slået søndag, og wrappes onsdag, og bliver vendt 1-2 gange dagligt

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

wrap...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2012 20:16

Vores bliver feks. slået mandag, ligger og tørre tirsdag, vendt onsdag og samlet i baner og presset torsdag.

Det har vi gjort 3 år nu og fået prima heste wrap ud af.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2012 20:58

Vi slår det eks. mandag og presser + pakker onsdag.

Det skal så siges at vi slår vores wrap sent, eks. er det først blevet slået idag (23-7). Vi skal nemlig kun bruge 1 slet og når vi slår det så sent, så er det ikke så saftigt/kraftigt og supergodt til hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 09:22

Vi fik lavet første slet i maj - men det er ikke nok - jeg bruger meget wrap :-D så vi skal have et slet til. Det er dog ikke klar endnu, så i august satser jeg på.

Vi slår græsset og vender det hver dag - og så wrappes det på 3-5 dagen, alt efter hvor tørt det er.

Hvert år har vores wrap nærmest været hø, når vi har åbnet ballerne (y) lækkert, velduftende og hestene ELSKER det :-)

Hilsen Jannie

- med de fantastiske fire

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

:: GRAFIKER ::

www.nokke.dk

:: HESTENE ::
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 11:30

Det er dejligt I vil dele jeres erfaringer.

Jeg vil gerne have mit wrap let fugtigt, men bestemt ikke vådt!

Er der nogle af jer der ved hvad tørstof jeres indeholder?

Eller er det bare når I føler for det er godt nok?

Mvh sarah

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

ikke vendes hele tiden
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 11:40

Jeg er meget uenig i, at wrap skal vendes hele tiden. Alt for stor risiko for jord-bakterier i wrappen.

Jeg får slået sent slæt, da jeg gerne vil have det så FE-fattigt som muligt, til nøjsomme heste.

Mit er slået 4. juli. 5. juli splittet og 6.juli wrappet.

Jeg tror jeg rammer en tørstof på omkring 75 pct. De andre år er mit wrappet på 4. dagen, hvilke har givet en tørstofpct. på over 80, som jeg ikke er interesseret i. Det skal nemlig være let fugtigt, efter min smag, men så absolut altså ikke ko-wrap.

Du kan holde øje med tørstof pct. ved at veje en tot, tørre den i ovnene ved 100 grader og så veje igen. Så finder du ud af hvor meget vand der er i.

Pøj pøj, skønt med godt hjemmelavet wrap.

0
0
Svar på denne tråd

Enig....
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 12:09

Jeg er enig med Rosenholm, og vil så vidt mulig undgå at vende mere end en gang.

Vi skal slå vores 1 sene slæt her i August, det blev først sået i april.

Fremover forventer vi også først at slå så sent slet som muligt, for at kunne tildele mere wrap men med lavere energiindhold til vores nøjsomme dyr ;-) Håber også på at kunne lave det let fugtigt, men så tørt som muligt- så det stadig kan ensilere og dermed opbruge sukkeret.

Christine

JULINGAARD

Fjordhesten i avl og sport

0
0
Svar på denne tråd

jeg gør en ting først..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 15:21

ringer til vores wrappakker og forhøre mig om han har tid.

Aå aftaler vi en dag, alt afhængig af vejret den kommende uge, hvor jeg selv skær græsset. Efter ca 5-6 dage, kommer min flinke wrap mand med tre traktorer, en river det sammen, en presser det og en pakker det.

Når det så står pakket på marken, kører jeg det sammen med vores rendegraver.

Nemt og uden problemer, får jeg på den måde det lækreste wrap.

IMC

Dressur sadel samt combisadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=362710...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

Vi vender det
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 21:12

helst heller ikke, det giver et stort spild af bladmasse og risiko for jordbakterier.

Vi laver første slet i sidste uge maj/ første uge juni- det tager typisk 4-5 dage, andet slet i månedsskiftet juli/august, det tager 2-4 dage og i engen kan vi evt vende det een gang, før det rives sammen, men på marken bliver det bare lagt ned, ligger et par dage, rives sammen og pakkes.

Tredje slet i september på samme måde, men her kan det være nødvendigt at vende det en gang, afh af vejret.

Vi har tørstofindhold mellem 70 og 80 %, jeg kan bedst lide det omkring 70-75 %, men det har ALTID været topgodt.

Vi har lavet 200-300 minibig/ år gennem 7 år nu.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 10:10

Det kommer an på vejret og hvad i høster med. Er der crimper på skårlæggeren, så tørre det hurtigere.

I år fik vi det skårlagt og spredt, med det gode vejr der har været denne uge, har vi ikke vendt det, men kørte det i haler efter 3 dage og vi pressede først efter duggen var faldet, da det var blevet til hø.

Sådan gjore vi også sidst og det blev en super kvalitet.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Wrap er mange ting
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 21:42

Hej,

Nu findes der jo rigtig mange afskygninger af wrap - og for den sags skyld græs sorter.

Her laver vi hø - som wrappes. Vi wrapper udelukkende for at sikre holdbarheden optimalt.

Vi slår græsset (med crimper) - og spreder det ud. Herefter vendes det hver dag i 4 - 5 dage, når det er sprødt og tørt - rives det og wrappes.

Wrappen opbevarer vi indendørs, så hverken mus eller fugle laver huller.

Høet er velduftende - og med lang holdbarhed åben.

Mvh Lene

TOPPONY sælges. Vallak, e. Antario N. 147cm, fra 2006

www.youtube.com/watch?v=xEEiA9wKE5M

dressur potentiale i top.....! Andre super ponyer sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Wraphø
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 08:15

Vi plejer jo at lave hø i små baller men har de sidste par år lavet wrap i rundballer i stedet for. Vores fremgangsmåde er at slå det en dag, sprede det den næste, rive det sammen den 3 og presse og pakke ind den 4 dag. Vores maskinstation kommer så med en vicon kombimaskine der både presser og pakker ind i en arbejdsgang inden ballen kommer på jorden. Jeg har fået fortalt af en lokal, dygtig økolog at det om ballerne kommer på jorden før de bliver pakket er forskellen på godt og rigtig godt. Vi kører dem så hjem med at stakajværk bag på traktoren som jeg har svejset sammen af nogle stumper rør jeg fandt i skrotkassen på arbejde og sætter dem på en central lagerplads. Et andet råd jeg har fået af ham økologen er at rundballer altid skal stå på den flade ende da regnvand ellers over tid kan finde vej ned imellem lagene

Hilsen Kristian

0
0
Svar på denne tråd

Vi har ikke Wrap i år.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 14:24

Vi har lavet hø i år. Masser af hø :P Vi er ved at drukner i små baller, så det sidste blir presset senere i dag af maskinestation! (Hvis de altså snart kommer)

Vores er Økologisk Enghø. Og det er bare godt! Hestene Elsker det virkelig!

Men vi har fået det skårlagt med crimper i søndags, så vandet hurtigere løb af det, og så er det blevet spredt 2 gange dagligt - samlet i Onsdag/torsdags og så blev det presset og hentet ind i går/i dag.

Sidste år lavede vi alm markwrap og det blev enormt godt.

Det blev skårlagt, vendt et par gange og så blevet det samlet med pickup river og presset. Det var simeplthen så så godt! Tror vi måtte kasserer ca. 1 baller ud af 23 i alt! De sidste 6 har vi ikke fået brugt endnu.

Drøm som du lever forevig - lev som det er din sidste dag. Camilla Moos Enemark 1980 - 2012

0
0
Svar på denne tråd

I år har
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 09:28

prøver vi igen lykken, med at få lavet wrap.

De to forgående år, har været helt elendige mth. wrapningen = ubrugeligt wrap!

I år fik vi skåret græsset fredag aften. Søndag blev det spredt, mandag fik det regn, tirsdag blev det lagt i baner og wrappet onsdag.

Så er meget spændt på kvaliteten i år!

www.dphorses.com

D.S.P

Dansk Sports Pony Avl

***Ridning/salg/kommison***

OPSTALDNING TILBYDES

0
0
Svar på denne tråd

kvaliteten
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 22:18

DP Horses.

Jeg mener at du lader græsset ligge for længe. Det er meget modent på denne tid, dvs. det tørrer hurtigt, så du bruger for mange dage og så ville jeg være meget ked af at mit græs fik vand efter det var spredt.

Hvordan har i gjort de andre år og hvilke dato?

Jeg skriver det ned. Skriver hvornår det er slået, splittet og presset og så kan jeg sammenligne med mine analyser og lære af mine fejl.

0
0
Svar på denne tråd

wrap...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 23:25

ja jeg forstår ikke jer der har det liggende mange dage uden vending.

det må give et meget uens wrap (knastørt i toppen og nærmest nyslået i bunden)

jeg har så meget græs på min mark at det ligger i tykt lag, så sådan ville det være hos mig hvis det ikke blev vendt- selv efter flere dage.

nu har jeg lavet i en del år, og det bedste var det jeg fik det første år.

det blev lavet på knap 3 dage i den vildeste varme og vind og jeg var nervøs for om det egentlig var blevet for tørt. det blev super godt

jeg gør altid sådan:

slåning eftermiddag/ aften.(da vi selv gør det)

spredning dagen efter og ellers vendes det 1 gang dagligt.

på selve dagen eller aftenen før hvis det ikke kan nåes på dagen. bliver det samlet i strenge. og så presset og pakket.

mit ligger 3-4 dage. og jeg får en tørstof på omkring 75% plus/minus.

jeg tester altid tørstof selv. (især når jeg laver hø) 100g græs i mikroovnen. et par minutter ad gangen til det ikke svinder mere i vægt. og så har man tørstof %

jeg går meget op i at alt bliver vendt og fordelt. så der ikke ligger store bunker hvor det er mere vådt. mit wrap er fuldstændigt ensartet og har aldrig haft en dårligt balle.

---og dog. det har jeg faktisk på et stykke jeg fik græsset fra.

det var slået og blev kun vendt 1 gang nogle dage efter inden presning.

det var meget, meget uens. og flere dårlige baller.

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 09:16

Vi fik rigtig god wrap på "vores" stykke i år 12,9 tons på 2,5 ha start juli

Det blev slået tirsdag, onsdag vendt 1 gang torsdag rumpet op og pakket er ligeså tørt som alm. hø og sådan kan vi godt lide det, vores wrapmand går efter en tørstof på over 83 % til hestene.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er desværre
Forfatter: 
Dato:  02-08-2012 16:04

ikke herre over vejret og hvis jeg var, så havde vi haft en langt bedre sommer (der var ikke lovet regn den ene dag, derfor fik græsset lagt på det tidspunk).

Græsset blev altså nødt til, at tørre efter den dag med regn.

Jeg stræbede efter meget tørt wrap og det fik jeg.

Så er egentlig meget tilfreds med processen :)

www.dphorses.com

D.S.P

Dansk Sports Pony Avl

OPSTALDNING TILBYDES

0
0
Svar på denne tråd

forståeligt
Forfatter: 
Dato:  02-08-2012 23:29

Okay, det kan jeg så godt forstå.

Men hvordan har du gjort tidligere år, hvor det IKKE er gået godt?

Tænker det ikke ensilerer af en eller anden årsag?

Hvis det går galt igen, ville det altså være smart at få en analyse, hvor også mælkesyrebakterien fremgår, så kan du prøve at regne dig frem til hvad der går galt, om det er for lidt sukker, mælkesyre, for høj tørstof eller andet.

Jeg havde problemer med at få 2. slet i hus sidste år. Da det var tørvejr havde maskinstationen travlt med at redde bønderne efter den våde sommer, så da det endelig blev min tur, var græsset små-vissent i bunden. Det og meget lavt sukkerindhold, gav fejlensilering, møg-høst blev det til.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen første
Forfatter: 
Dato:  03-08-2012 19:33

gang vi fik lavet wrap, var foldende nyanlagte og gav et rigtig lækkert slet.

Så sprang vi over et år og året efter, fik vi så det første dårlige slet.

Der blev "heldigvis" kun 11 baller og heraf kunne de 6 bruges.

Det blev slået og revet sammen 1. dag og presset 2. dag - hvilket ikke var aftalen med maskinstationen.

Sidste år fik vi lavet 185 miniwrapballer.

De var stort set alle rådne, da vi skulle bruge dem. Hvad der lige gik galt, det ved jeg ikke?

Så håber, at det vi har fået lavet i år, bliver godt :)

www.dphorses.com

D.S.P

Dansk Sports Pony Avl

OPSTALDNING TILBYDES

0
0
Svar på denne tråd

DP horses
Forfatter: 
Dato:  04-08-2012 20:13

Slået 1. dag og wrappet 2. dag - det turde jeg ikke!

Vores bliver slået og wrappet på 3.-5. dagen (afhængigt hvor tørt det er) og det vendes hver dag.

Vores wrap er nærmest hø når vi åbner ballerne og hestene ELSKER det og det dufter himmelsk.

Hilsen Jannie

- med de fantastiske fire

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

:: GRAFIKER ::

www.nokke.dk

:: HESTENE ::
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider