|
|
| Sadelrum, indretning og størrelse?? |
|
|
Suk altså, kære HN'ere... Vi er i gang med planlægning af vores nye staldprojekt, og det er simpelthen så spændende, men hooold da op, hvor skal der tages mange beslutninger Lige nu er det sadelrummet der fylder i vores tanker, og jeg har brug for jeres hjælp og idéer. Så derfor: Fortæl fortæl om jeres sadelrum - både det nuværende og det ideelle i drømmene Alle tanker og idéer er velkomne. Hvilke smarte løsninger er I stødt på igennem tiden, og hvad skal man IKKE gøre? Især vil jeg også gerne have bud på størrelsen. Hvis vi tager udgangspunkt i en stald til 12 heste, hvor stort skal sadelrummet så ideelt set være, og hvordan indrettes det smartest? Håber på en masse idéer, nogle gange kan det være lidt svært at tænke ud af boksen 
- Cat - Under uddannelse til BBH Basis Instruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har 2 rum |
|
|
Her hos os er der 2 sadelrum. Det ene var oprindeligt mit. Mål 3*3 med en dør med glas i midten. I venstre side er der en køkkenbordplade i ca 120 cm hjøde. Neden under hænger der 4 sadelholdere. På sammeside er der i 2 mt højde en hylde, der også er gennemgående. På den øverste hylde opbevarer jeg kassen med bandager, flueudstyr og andet der ikke bruges til daglig. På køkkenbordpladen er der en kasse med strigler, en med showgrej, en med hovpleje og en med læderpleje. Midt for er der et sadelstativ til 4 sadler (der er 2 store vinduer på bagvægen)På højre side er der et dækkenstativ til 6 dækner og 10 knager til trenser. Det gik nogenlunde med pladen da det bare var mit - men nu er det for småt! Vores andet rum er 10* 4 meter og bruges til pensionærenes sadelskabe. Overvejer at få bygget faste skabe, fra gulv til loft, så man slipper for rodet med tæpper, spande og andet godt der står oven på skabene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelrum... |
|
|
Tak for svar Har du evt. billeder af det store sadelrum? Og hvor mange pensionærer har du?  Vi har snakket om størrelser som 4x6 eller 4x8m, men det kan godt være det er på grænsen... Til 12 heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit sadelrum... |
|
|
Vi har et sadelrum med plads til 8 sadler, trenser, tæpper osv. Tror vores er omkring 12 kwm, uden at have målt det. Her er ok med plads og vi kan godt presse flere ting ind... Her er billeder;  Og hjemmelavet sadelbomme.  Og til trenser og hjelme..  Personligt synes jeg det er rart, at sadlerne og trenserne hænger hver for sig. Vi har to varmekilder- gulvvarme og radiator. Synes, det er lidt et must med varme, så underlagene kan tørre natten over... Håber det kunne bruges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for ideen |
|
|
Stald Lauenborg.... det var nogle fine sadelbomme. Der gav du mig lige en god ide Hvordan har du gjort med træet som jeg går ud fra er skruet på hylde beslag... Ann Chanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadelholderne,,, |
|
|
Træet er bare hegnslægter, som jeg har skåret op, pudset i kanten og malet. Jeg har valgt dem i ø 10, så sadelpuderne ikke glider ned over træet.. Ja, jernet bare hyldebeslag købt fra genbyg.dk. Det er så simpelt at lave...  De fungere super fint og sadlerne hænger fint. Og så er de jo anderledes og rustikke at se på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker.. |
|
|
Tak for jeres inputs indtil videre Jeg hører stadig meget gerne fra flere, især de der har sadelrum der skal rumme en del pensionærer  Pt. er vores imaginære sadelrum 3,5x8m. Det synes jeg egentlig var stort, men kan da se at hvis man vil have et skab pr hest (12 stk) i en fornuftig størrelse, og samtidig plads til 2 sadler pr hest på sadelknægte, så fylder det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal også lave "sadelrum" |
|
|
Jeg står og skal til at have hest herhjemme,(!)og går derfor også og tænker på, hvordan jeg skal gøre mht. sadelrum/opbevaring af diverse udstyr. Vi har et skur, som pt. bruges som et slags værksted og til opbevaring af diverse haveredskaber og skrammel...  Jeg har fået lov til at bruge noget af pladsen derude til mit udstyr. Jeg har lidt en drøm om at få et stort klædeskab eller lignende med "to afdelinger" - en i hver side. Ligesom dette:  Så vil jeg gerne have en hel masse hylder til underlag, striglekasse, gamacher, håndklæder og alskens andre ting i den ene side af skabet. I den anden side kunne der så hænges trenser og grimer på nogle holdere, der kunne monteres på "bagvæggen" i skabet... Eventuelt et par hylder mere... Og så kunne jeg godt tænke mig en sadelholder, der bare hænger på væggen udenfor skabet til min sadel..  - et sadelrum er det ikke, men næsten da.. 
Hilsen Ane  "Hesten er ikke klog nok til at være dum."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bænk/skab |
|
|
Hej TS Så på en rideskole med indbygget skabe en rigtig fiks ide. Nu er det så om jeg kan forklare det logisk. de havde lavet indbyggede skabe som jeg tror havde målene 60 gange 60 cm og så gik helt op til loft. De sidste ca. 60 centimeter ned mod jorden ja der var der bygget sådan en kasse ud som man kunne sidde på. Når man åbnede sit skab kunne man løfte låget op på kassen og bruge den til mere opmaganisering, eksempelvis ridestøvler. Kassen gik måske 40 cm ud fra skabet og var lige så bred som skabet så det var jo egentlig bare en bænk hele vejen rundt som næsten lignede skabene stod overnpå. Der var lukket imellem skab og kassen. Folk brugte den flittigt når de skiftede støvler, når de sad og hyggesnakkede og når de pudsede trenser eller ordnede strigler. Håber du forstod hvad jeg mener.
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løse tanker |
|
|
Jeg har ikke set tråden før, men du får lige mine overvejelser. Hvis jeg skulle lave mit eget sanderum vil jeg starte med at se på alt! det udstyr jeg har og overveje hvordan det kan/skal opbevares. Det vigtigste er nok tør luft, dvs rummet skal været isoleret og det skal kunne varmes op. Det skal luft rundt om fugtige sadelunderlag og navnligt våde dækkener. Så jeg ville nok overveje meget nøje det med lukkede skabe. De er selvfølgelig mere praktiske hvis man har andre i stalden og de vil ha lås på deres ting nå, en god sadelknægt, en god holder til trensen, så nakkestykket ikke bliver slidt. Kroge til grimer, longer etc. Hylder til kurve til småting, gerne kurve/kasser man kan skrive på så man hurtigt kan se hvad der er i kassen. stort ønske, holdere så dækkener kan hænges op og luftes. Måske et bord, så man kan stå og pudse trense og sadler? Måske et område af gulvet med en rist, så man kan stille snavsede støvler der og skifte til andre sko?
Mvh. Sanne Overvejer pt. min nye signatur ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelrum |
|
|
Her er vi selv igang med sadelrum. Vi lavede stalden for to år siden, og har indtil nu haft udstyr i stalden. Upraktisk, med støv samt det fylder meget. Rummet vi nu skal til at indrette bliver 2,5 x 5 meter. Der bliver en indgang fra staldgangen og på samme side er der et vindue. Jeg overvejer at hænge sadler og trenser på væggen væk fra vinduet så solen ikke står på læderet. Under vinduet overvejer jeg en håndvask og en hylde. Jeg opbevarer læderolier, bandager m.m. i lukkede kasser og har skrevet på kasserne hvad der er i. Førstehjælpskassen skal stå nærmest stalden og har sin egen farve. Til dækkener har jeg to rør på to træbeslag. Der kan være tre på, hvor jeg altid hænger det fugtige yderst. til underlag og andre tæpper har jeg en hyndeboks fra Jysk. Så har man jo også en bænk at sidde på. Jeg er stadig ikke færdig med at overveje, så følger lige med i tråden. Jeg sætter nok lidt billeder ind i min anden tråd, der hedder min nye stald.
Ejer af dejlig gul hoppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følger med |
|
|
Jeg følger også lige med her, da jeg også går og overvejer hvordan jeg ønsker at gøre det. Mit største dilemma er hvilket rum. - Rum 1
- Fordel 1: Der er varme og tørt
- Ulempe 1: Det ligger langt langt væk fra stalden
- Ulempe 2: Man skal gå under åben himmel med sine ting
- Ulempe 3: Hvis jeg får pensionære skal de ind gennem min gårdsplad, foran mine vinduer og åbne låger til hundene.
- Rum 2
- Fordel 1: Det ligger i samme bygning som stalden
- Fordel 2: Det er så stort at jeg kan indrette det på hvilken som helst måde
- Ulempe 1: Der er ingen varme og derved heller ikke lige så tørt
Normalt når jeg skal tage en beslutning vejer jeg fordele og ulemper, men den der ene fordel ved rum 1 er bare en stor fordel, så jeg føler mig ikke overbevist. Men jeg hælder til at vælge rum 2 og så sætte op så man i de værste vintermåneder kan hænge sadel og dækken i rum 1. men jeg følger med her....dét er spændende...og den der genbyg.dk kendte jeg ikke 
Nu bosiddende på egen landejendom...så mangler vi bare at at flytte hestene  Samhørighed Hest & menneske - Et partnerskab Følg min Blog eller Tjek lige min hjemmeside Akademisk er vejen for os!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bud ville.. |
|
|
være rum to.. Også sætte en elradiator op, der skal jo ikke være 20 grader året rundt.. Jeg ville blive rigtig træt af at skulle gå langt og tilmed udenfor med mit udstyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| masser af plads |
|
|
masser af plads til skabe hvis du skal have pensionærer. det er faktisk vores største problem pt. vi har alle skabe stående rundt om i stalden fordi de ikke kan være i sadelrummet. det fungerer, men det mest optimale ville være hvis der var plads i sadelrummet. 
"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giver Lea L ret |
|
|
Vi har i øjeblikket alt udstyr i stalden, det er ærgeligt, når vi nu har en stor dejlig staldgang. Jeg ville også tænke ved at få plads til så meget som muligt i selve sadelrummet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis I byggger |
|
|
store skabe fra gulv til loft så gør jer selv en tjeneste - sørg for at der er et varmerør bag hele skabsrækken - det vil sige så det er fritliggende I skabet. Isoler det således at skabet er lunt men ikke varmt - bor derefter udluftningshuller i både bund og top af skabet - og violá - så er skabene velegnede også til "brugt" let fugtigt rideudstyr. Sæt eventuelt dækkenholdere op frit i rummet således at pensionærerne kan få tørret dækkener uden risiko for at ødelægge både skab og udstyr i skabet. Jeg tænker at sådan et skab skal være noget der kunne ligne 1 meter bredt og 70cm i dybden - det vil sige 12 meter væg at sætte skabe på - ideen med en "skammel" er i øvrigt rigtig god Døren behøver ikke være mere end 70cm - der kan så sættes hylder op på de sidste 30cm - de får en god dybde og er nemme at komme til. Det kan også være en god plan at have to sadelholdere pr hest. Nogle har jo flere sadler - og hvis man kun har en sadel til hesten så er den anden holder perfekt til at have løse underlag på - også når de skal tørre! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der sket.... |
|
|
... mere? og er der lidt billeder til inspiration?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|