Min kæreste og jeg har solgt vores landejendom og er i fuld gang med at lede efter noget nyt.
Nu har vi været ude og se på nogle stykker, men synes konstant jeg løber ind i det samme problem - loftshøjde i stalden.
De fleste gårde har hestebokse i de gamle lave længer, og det er bare noget @!#$. Måske ikke lige nu, men det bliver det jo. Og helt ærligt så gider vi ikke købe noget nu som vi ved der skal gøres rigtig meget ved om få år før det er lovligt.
I den forbindelse er der flere der har snakket om at man "bare" kan banke de her murede lofter ned, og dermed iddrage et evt høloft i stalden og derved få rigeligt med højde i stalden.
Fint fint tænker vi, og er derfor ikke helt skræmte ved de stalde.
Var så lige inde for at læse op på reglerne, og hold da op.
Der står at der over alt i stalden hvor hesten færdes skal være den her min. loftshøjde (som er afhængig af hestens stg mål) over strøelse. Det vil sige at der heller ikke må ligge bjælker eller andet der er lavede end denne højde.
Farvel og tak til ideen med "bare" at banke murstenen ned, for der er jo stadig jern-dragere (staves) på tværs gennem hele stalden med ikke ret meget mellemrum.
Øv hvor er det dog irriterende. Måske man bare skulle satse på små ponyer
Bliver da noget demotiveret når man læser sådan noget. Og når stalden så ellers er fin og pænt lavet, så går man jo ikke bare lige igang med at banke gulvet ud..
Åh altså, synes godt nok ikke det er nemt med de nye regler.
Hilsen Pernille