Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

det er jo næsten umuligt...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2012 20:02

Min kæreste og jeg har solgt vores landejendom og er i fuld gang med at lede efter noget nyt.

Nu har vi været ude og se på nogle stykker, men synes konstant jeg løber ind i det samme problem - loftshøjde i stalden.

De fleste gårde har hestebokse i de gamle lave længer, og det er bare noget @!#$. Måske ikke lige nu, men det bliver det jo. Og helt ærligt så gider vi ikke købe noget nu som vi ved der skal gøres rigtig meget ved om få år før det er lovligt.

I den forbindelse er der flere der har snakket om at man "bare" kan banke de her murede lofter ned, og dermed iddrage et evt høloft i stalden og derved få rigeligt med højde i stalden.

Fint fint tænker vi, og er derfor ikke helt skræmte ved de stalde.

Var så lige inde for at læse op på reglerne, og hold da op.

Der står at der over alt i stalden hvor hesten færdes skal være den her min. loftshøjde (som er afhængig af hestens stg mål) over strøelse. Det vil sige at der heller ikke må ligge bjælker eller andet der er lavede end denne højde.

Farvel og tak til ideen med "bare" at banke murstenen ned, for der er jo stadig jern-dragere (staves) på tværs gennem hele stalden med ikke ret meget mellemrum.

Øv hvor er det dog irriterende. Måske man bare skulle satse på små ponyer Bliver da noget demotiveret når man læser sådan noget. Og når stalden så ellers er fin og pænt lavet, så går man jo ikke bare lige igang med at banke gulvet ud..

Åh altså, synes godt nok ikke det er nemt med de nye regler.

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-03-2012 20:53

ellers skal i kigge lidt mere på om der er bygninger der kan bruges,- høje lader eller stålhal,- og så selv lave bokse.

vores løsdrift er lavet i en gammel lade, hvor etage-adskillelsen er revet ned.

der er ingen jerndragere overhovedet,- de støttende søjler står langs væggene.

se evt. min præsentation

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2012 21:52

Vi ser også på de bygninger, om de evt giver andre muligheder. Men hvor er det bare ærgeligt at en ellers fin stald bare bliver "ubrugelig" for alt andet end små ponyer..

Der hvor vi bor nu er der også bokse i "laden", og det fungerer bare fint.. Så vi ved godt der kan tages andet i brug. Men desværre er der ikke ret meget der lever op til vores ønsker i det område vi søger.

Heldigvis skal vi ikke flytte ud sådan lige med det samme, men vi vil jo også gerne snart finde noget. Håber bare der kommer mere tilsalg her når vejret bliver bedre.

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2012 22:47

I et tillæg til Magasinet Hest, står der om overvejelser om at ændre på kravet om loftshøjden.

Håber det bliver vedtaget, da vores stald ikke har så højt til loftet.

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  05-03-2012 08:48

Hej

Jeg ved at Dansk Varmblod bl.a. arbejder på at få lavet den regel om, så vi lige præcis undgår problemet med at evt. bjælker også tæller med som loft.

Venlig hilsen

Rie Høper

*Søger rytter til min dejlige hest Hennesy

0
0
Svar på denne tråd

lofthøjde
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 20:46

Det ville da være fantastisk hvis den regl bliver lavet om, men det bliver jo nok ikke lige de første par år det sker.

Og det er lidt svært at købe efter at reglen måske forhåbentligt bliver lavet om

Synes bare det vil være SÅ dumt at bruge en masse penge på et sted nu, og så skulle bruge rigtig mange penge for at lave hele stalden om i løbet at ikke ret mange år..

Men vi leder videre, og håber snart der dukker noget af det rigtige op :-)

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Ring til landscenteret
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 21:34

Hej Pernille

Inden du giver helt op, så kontakt lige Jørgen Kold på landscenteret for heste. Ham talte jeg med for en måneds tid siden forud for Hestekongres 2012 og han fortalte at der lægges op til ændringer på området. Loven skal revideres allerede her i 2012 og de har sikkert allerede sendt deres høringssvar ind til folketinget. Så hør ham lige ad

Mvh

Janice

0
0
Svar på denne tråd

super..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 21:49

Tak skal du have. Det var da en dejlig besked :-) vil da lige høre hvordan det ser ud..

0
0
Svar på denne tråd

Nyt hestehold
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 21:30

Jeg syntes lige du skal vide at hvis du køber en egendom (selv om der har været heste på den før)og du sætter dine heste ind på egendomen så er det ny hestehold og så træder de nye reglerne i kraft med det samme ...sorry

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 09:27

ikke forstå hvis man har store rideheste at man så klager over at loftshøjderne skal være 2,6m?!

Jeg har 2,3m i min stald men ponyer og en (Meget) lille hest - og jeg skal da love for at hvis hesten vokser ret meget mere (5cm) så synes jeg altså han er for stor til at være i stalden! Så er der for lavt til loftet ganske enkelt også selv om jeg stadig opfylder loftshøjdekravet nogle cm endnu!

(Ja, det er dyrt at lave om - men hey - det er dyrt at have hest især hvis de skal have ordentlige forhold!)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års shetlændervallak sælges.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

højde..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 18:15

Jeg synes faktisk det er ret fornuftigt at der skal være en vis højde, men det gør det bare noget umuligt at finde noget der er lovligt.

Nu er mine heste ikke ret høje, men derfor vil jeg da gerne at det ikke er højden i atalden der bestemmer hvad jeg skal have af hest. Kan skam også godt se fornuften i at der ikke må være for mange bjælker mm i lavere højde som de kan slå sig på, men havde bare ikke lige fået fanget den "detalje" før jeg læste loven igennem igen nu her.

Til ABL: Tak for info, jeg troede faktisk kun det var hvis man byggede om, altså en nyetableret stald, at reglerne ville gælde allerede nu..

Det gør det da ikke nemmere - ikke hvis man skal følge reglerne :-(

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

desværre
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 21:48

Det er desværre lidt langt fra vestjylland :-p

Vi kigger efter noget omkring varde og lidt østover..

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 17:09

Til andre der kan have interesse.

Jeg har idag snakket med landscenteret/hest for at hører ind til reglerne.

Han sagde at hvis stalden er opført FØR 1/7-07 og der har stået heste lige siden, så gælder reglerne om lofthøjde først fra 2020.

Hr der tilgengæld været en periode hvor stalden har stået tom - altså uden hestehold - så skal man nok regne med at reglerne gælder fra der igen flytter heste ind.

Dog er det fødevarestyrrelsen der afgører sådanne sagde, så han mente jeg skulle prøve at spørge dem.

Han sagde også at der kunne være ændringer på vej, men intet var sikkert.

Hilsen Pernille.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider