|
|
| HALM, hvor meget |
|
|
skal man bruge pr. hest. Jeg regner med at få lavet små baller, men er ikke helt sikker. Jeg vil blive RIGTIG glad hvis I vil dele ud af Jeres erfaringer om hvor meget halm I bruger pr. hest  Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
03-08-2006 08:35 |
|
Mellem 10-12 BIGballer byghalm. Der er ca. 50-55 alm. baller i hver. Så et ca. tal er 600 stk om året. Jeg har 1 1/4 Smuk Ganger, der kommer på fold året rundt i de lyse timer, men kommer ind om natten året rundt. Jeg muget hver dag i bund, soterer naturligvis det tørre halm fra. Jeg mener ikke at man kan bruge for meget halm, ment på den måde at også efter et vinter ophold i boksen ( natten) skal den være tør og med et tykt lag. Mine spiser kun lidt af halmen, sådan for hyggens skyld for de har wrap ad-libitum i alle boks timerne.
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg plejede |
inger christensen |
03-08-2006 09:13 |
|
at få et læs pr hest. På lastbilen kan vi som regel ha 240 pr læs og det vil sige at vi som regel fik 7 læs halm hjem på loftet hvert år. Men nu er vi på spåneholdet og skal derfor ikke ha mere end maks 300 stk hjem på loftet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg ligger |
|
|
meget tæt på Inger, tager ca 250 småballer ind pr hest/boks, og vi sparer IKKE på det, vi ender som regel op med lidt i overskud men det er bedre end at stå og mangle  Dette er KUN til strøelse, de får hø og wrap som grovfoder. Mvh Gunvor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det komme jo også |
Illum |
03-08-2006 13:04 |
|
An på hvor stor boksen er. Og jeg tror ikke jeg ligge på den lille side. Hermed ikke sagt at ander der har svaret har små eller mindre bokse . Ja man skal jo forklare og passe på ellers har man jo anklaget nogle  Mig lide af forfølgelsvanvid nej det er de andre 
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halmforbrug |
|
|
Som de andre skiver kommer det meget an på boksstørrelsen og hvor meget du muger/din hest sviner.. Jeg bruger også ca 250 små baller pr hest. Eller en balle om dagen.
Med venlig hilsen Winnie Opstalding tilbydes i Brædstrup i privat nyrenoveret stald. Skønne Beaglehvalpe sælges! Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh Winnie har du |
Illum |
03-08-2006 14:51 |
|
Kun 250 dage på dit år ??? Ja for en balle om dagen er ikke lig med 250 men 365. Ja og så har jeg regnet skudår med ind 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svineri |
Mattie |
03-08-2006 15:04 |
|
Ja det kommer jo an på hvor meget hesten sviner og spiser af det. I vinter brugte jeg ca. 3/4 balle halm om dagen på en hest og en lille pony. De gik på fold fra 7 morgen til aften. Så man kan vel sige 1 balle om dagen pr. stor hest. Mvh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halmforbrug |
|
|
Jeg bruger ca 200 baller pr hest pr år. Mine går ude fra maj til oktober hvor de selvfølgelig ikke får halm, men masser af græs. Til 1 oktober får hver hest ca en ½ balle om dagen i boksen og lidt ud på folden i vintermdr. Men i snit 200 pr hest pr år.
Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum.. |
|
|
Nej mit år er ikke på 250 dage, puha, så ville jeg få stress af al det der skulle nåes... Jeg regner med at hestene står på stald 8 mdr om året og kun bruger halm der. Hvis det mod forventning ikke skulle slå til, eller vejret ikke er til at de ikke kan stå ude, så må jeg jo ud og finde noget mere.
Med venlig hilsen Winnie Opstalding tilbydes i Brædstrup i privat nyrenoveret stald. Skønne Beaglehvalpe sælges! Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores går også ude |
inger christensen |
03-08-2006 17:07 |
|
næsten hele sommeren og jeg bruger jo ikke en hel balle pr. hest dagligt, da de får en hel del wrap. Men nu da vi bruger spåner, er det jo dejligt ikke at skulle slæbe en masse halm på loftet.
IMC. Grus og sten leveres, alle former for entrepenør kørsel, samt gravearbejder udføres. 20285450
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine får |
melanie lindemose |
03-08-2006 20:20 |
|
hej.. mine 2 hyppere bruger 400 baller fra okt. - maj.. det er kun til bund i boksene, og så lidt ekstra til at spise.. derudover får de hø/wrap.. de går i vintermånederne ude fra ca. 07 til det bliver mørkt igen. om sommeren får jeg nogle bigballer hjem, som hestene så får ud på marken.
Så blev jeg`mormor´ til Aalykkes Safair d. 23.06.06 Aalykkes hestestald - lille men lækker! stolt mor til Lucas - født d. 12 jan. 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror.. |
|
|
at da jeg havde hestene "hjemme" brugte jeg ligeså meget halm som Illum.. Det påtrods af at hestene kom på fold klokken 7 og først ind klokken 7 igen, næsten uanset årstid.. De gik ude to måneder om året, hvor de selvfølgelig også fik halm til at sove i og nej, de var slet ikke forkælede  De fik ligeledes alt det hø de ville æde..
Krone og bølge - En selvfølge De Sorte perler kan næste gang ses på Vilhemsborg den 3. sep
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores går ude |
|
|
morgen til aften så længe natte temperaturerne ikke er lave, og ellers på døgnfold om sommeren, når jeg køber halm ind, regner jeg med ½ balle pr. dag pr hest... der er som regel overskud men hellere det end at mangle... jeg sparer heller ikke på det. mvh. Lykke
GRANGÅRDEN HESTEOPSTALDNING PÅ AMAGER! 2 LEDIGE BOKSE SE MERE UNDER OPSTALDNING TILBYDES PÅ MARKEDSPLADSEN!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1 stk. pr. hest |
Skovvang8370 |
05-08-2006 16:38 |
|
Vi sparer bestemt ikke på halmen hos os for der skal ikke være nogen der rammer betongulvet når de ligger og sover om natten i boxene, så til en helt tom box (3 x 3 m.) plejer vi at bruge 4-5 små baller til at lave bunden med, og herefter plejer det at passe med at hesten får strøet en balle dagligt (her bliver muget ud hver dag) - nogle er naturligvis mere sparsomme og renlige end andre, men 1 stk. pr. hest er et godt tal at gå efter. . Det er så bare ikke altid liiige sjovt at regne på årsforbruget ...hos os bruger hestene naturligvis en del mindre om sommeren, men til vores 8 boxe bliver det hurtigt et tal der hedder 2.300 - 2.500 stk. pr. år.  .
Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder : 1-2 dages-ophold med skov-pas Sommergræs-ophold Træningsophold Vinterpension * vi bor mel. Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer helt |
|
|
an på boksstørrelsen, hestestørrelsen og hvor meget hesten sviner. Hvis det er en almindelig hest i almindelig boks der sviner "almindeligt" så vil jeg sige at omkring en balle om dagen er passende. Så kan du selv regne ud hvor mange dage på stald du skal have halm til. Nogle dage vil hesten sikkert kun bruge en ½ balle, men der vil sikkert også blive tidspunkter hvor man vælger at muge helt i bund og putte helt nyt halm ind og så ryger der jo hurtigt 3-4 baller på en gang, så jeg tror det passer fint med 1 balle om dagen i gennemsnit og så står den også pænt. Og det skal den  Ved siden af skal du selvfølgelig også indkøbe hø/wrap; halmforbruget er beregnet ud fra strøelsesbehovet kun og ikke til foder.
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg regner |
Sascha1990 |
06-08-2006 18:15 |
|
Ja, jeg regner med ca. 1 småballe (10-12kg)pr. hest pr. dag(kun til strøelse i boksen+ lidt at gumle i hvis de lyster). Derfor får jeg 400 baller(2 heste, som står inde maks 200 dage om året!!) Derudover regner jeg med 200 baller hø. Mine heste står ude i min. 10 timer i vinterhalvåret(31.oktober- 1.maj)og døgnet rundt de andre måneder og de har altid græs på folden. Det er første år de skal stå på græs hele året, så jeg regner med at jeg har rigeligt!! Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh, hvor er jeg misundelig! |
|
|
Her ovre i Nordsjælland er det efterhånden umuligt at opdrive et opstaldningssted, hvor hestene kan få lov til at stå på halm. ALLE steder (i rimelig afstand fra min bopæl) står de på spåner, og jeg kan simpelthen ikke døje spåne-bund i boksene (selvfølgeligt har allergiheste som regel bedst af at stå på spåner, men så er der jo alle de andre heste...?)  Der er virkeligt mange af jer, der har skrevet indlæg ovenfor, hvor jeg meget gerne ville give mange penge for at have min hest stående, for I lyder til at strø lige præcist sådan, som jeg synes, at det skal være. - Men I bor skisme for langt væk. Æv.  Jeg håber, at der snart kommer en dag, at alle de mange spåne-entusiaster kommer til besindelse og igen ser alle de mange goder, der er for hestene ved at stå på halm. Hilsen Linda (som med dette indlæg sikkert får alle spåne-entusiasterne på nakken)
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er rift om halm... |
|
|
... og nok derfor mange går over til spåner - det er jo også meget nemmere. Jeg vil dog altid sværge til halm da begge mine vallakker har været nogle rigtige grissebasser på spåner, og jeg mener at en hest skal have muligheden for at tygge i noget døgnets 24 timer. Vores er på stald fra 1 okt til 1 maj, ialt 7 mdr, 4 heste og vi får 1200 baller hvilket passer fint. Vi sparer ikke på halmen.
HeidiS - Nu snart med 3 skønne Røde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm strøelse |
|
|
Hos os bruger vi cirka 125 småballer pr. krikke til 7-8 mdr. Og jeg synes heller ikke vi sparer på halmen. Der bliver muget hver dag i boksene efter behov. Man skal jo også tænke på at møddingen skal bortskaffes. Frank
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt argument "mødding skal |
Illum |
07-08-2006 07:43 |
|
bort skaffes" Jeg kunne aldrig strø efter at en mødding skal jo også væk igen. Frankw-pearl du bruge lige omtrent en ½ balle om dagen, det er jo ingenting...i min verden er det ikke ret meget halm. Ja der er rift om halm, men dog stadig nemt at komme til. Spåner det er for gnaver,alergiheste, og dovne hesteejer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frank... |
Skovvang8370 |
07-08-2006 09:01 |
|
Hvor meget står dine heste inde i boxen pr. døgn om vinteren ...synes det lyder helt utroligt at de kan nøjes med en ½ balle...normalt spiser de jo også af bundstrøelsen...  . (Og dén med "at passe på mødding-størrelsen" forstår jeg vist heller ikke rigtig... ) .
Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder : 1-2 dages-ophold med skov-pas Sommergræs-ophold Træningsophold Vinterpension * vi bor mel. Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dovne hesteejere? |
(Fendi)Margit |
07-08-2006 13:42 |
|
Er du klar over hvor besværligt det er, at holde en boks med spåner?
Hilsen Margit Man kan hvad man skal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bruger |
Kobakkegård Hestepension |
07-08-2006 14:47 |
|
1½-2 big baller om ugen til 20 heste. Vi sparer bestemt ikke på hverken halm eller wrap. Alle får, hvad de har brug for, nogle mere end andre. Vi har container opstillet, der tømmes efter behov. Dyrt ja, men jeg vil ikke have møg liggende rundt omkring på hverken foldene/ markerne. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dovne hesteejere... |
Sascha1990 |
08-08-2006 17:20 |
|
JA det er vidst ikke helt rigtigt, at spåner er til dovne hesteejere...!! Mine har også stået på spåner og sikke et arbejde! HVER DAG! Ved halm kan man nøjes med at strø hver dag og kun muge ud en gang om ugen eller noget. Dog kan jeg godt forholde mig til møddingsstørrelsen, fordi den kan altså godt fylde en del mere med halm og især hvis man fjerner pærer og alt vådt hver dag.  Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellig opfattelse |
Skovvang8370 |
08-08-2006 20:07 |
|
Jeg skal på ingen måde anklage nogen for at være dovne fordi de vælger spåner ...men jeg kan ikke lige dy mig og springe med i denne side-debat, for der er godtnok forskellige opfattelser af hvad der er lettest at have med at gøre...jeg har gennem årene prøvet at have mine heste på både halm og spåner, og synes da netop det er med spånerne at man kan nøjes med klatter dagligt, og så kun én grundudmugning om ugen...det dur sørme ikke på halmen...så skal man ihvertfald vælge at køre med madras, og muge ud hvert kvartal eller hvert ½ år...som mange gør...en bundudmugning hver uge giver for det første for mange dampe, og for det andet så er det ikke smart for hesten som står varmt og blødt i 6 dage, for så på den 7. dag at få fjernet bunden og starte forfra med en løs og ikke pakket bund !  . Efter vi fik vores egen gård var der ingen tvivl - hos os står hestene helt klart på halm...det er efter mine erfaringer monsterhårdt i forhold til spånerne, med en hel stald der skal muges ud hver dag...men vi gør det for hestenes velbefindendes skyld - vi har nemlig ingen allergiheste, og vil derfor gerne bevare muligheden for at de kan spise af bundstrøelsen hvis de et par timer hen på natten løber tør for hø eller wrap. . Møddingmæssigt så tømmes vores mødding nu hvert ½ år - vi muger nemlig ikke kun klatter ud, men alt beskidt ryger ud hver dag, hvorpå der strøes godt i de rengjorte boxe...og det fylder virkelig...stod hestene på spåner hos os kunne vi nøjes med tømning af møddingen 1 x årligt, eller måske endda med 1½ års mellemrum...så der er meget forskellig opfattelse af både hvad der fylder og hvad der er det hårdeste arbejde...åbenbart...  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Dovne hesteejere??? Det tager mig ca. 3 gange så lang tid at muge Decors boks, nu hvor han står på spåner, end da han stod på halm! Og ikke nok med det, så skal jeg finde chaffør og bil + trailer hver gang jeg skal have spåner hjem... Så måske man bare skulle tie stille, når man tydeligvis ikke ved hvad man taler om?  Ellers giver jeg dig helt ret i hvad du skriver...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske man bare skulle |
Illum |
09-08-2006 11:26 |
|
LÆGGE mærke til den flabed der var som slútning på mit indlæg og ikke være så forbanedet nærtagende. Jo jeg har haft hest på spåner og det er noget @!#$ uden lige ikke til at lave en lækker boks eller en indbydene en af samme, så jeg ved hvad jeg taler om. Halm er og bliver det for mig mest optimale, og kunne min hest ikke stå på halm ,så fik den en kugle .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udgifter på spåner |
|
|
Hvad har i forskellige så af udgifter om måneden på spåner ELLER halm. Indkøb og bortskaffelse?
***Pejtersen*** Flere gode heste og ponyer til salg. Se mere på min hjemmeside Nedlagt landbrug med plads til 5-10 heste søges til leje. Max. 25 km. fra Aalborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Måske er vi bare så vant til at du fyrer l... af og mener det, at ingen lagde mærke til 'en... Hmmm Stof til eftertanke, måske? At lave en indbydende boks med spåner er vel ikke så meget sværere end at lave en indbydende halmboks. En ren boks med masser af rene spåner... Keine hexerei, nur Behändigkeit... Ville du virkelig putte Smukke Ganger i mosen, hvis han fik en anelse støvallergi, som kunne holdes i ave ved at han stod på spåner??? Bare fordi du selv synes det er mest lækkert med en halmboks??? Godt Decor ikke er din hest så... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En spåneentusiasts bekendelser |
BeritH |
09-08-2006 15:24 |
|
Ja som spåneentusiast må jeg jo så komme med mine bekendelser. Mine heste står på spåner, og jeg er super glad for det. De har tidligere stået på halm, og vi har også prøvet tørv og hamp, men spånerne er helt klart den optimale løsning for os fordi: - Vakse har tendens til sure stråler - uanset vejr, vind og hovpleje. Spånerne er det eneste strøelse, der kan holde denne tilstand i ave.
- Hvis spånerne holdes rene og der er nok af dem, så er der ingen luft af ammoniak i stalden.
- Støvindholdet i luften er stærkt reduceret
Om boksen er indbydende beror jo udelukkende på hvor mange og hvor rene spåner, der ligger i den. Og med hensyn til at have noget at gumle på, ja så er det jo kun et spørgsmål om at tildele nok stråfoder til hestene. Så jeg vil til enhver tid bruge spåner, hvis det overhovedet er muligt. Og apropos forbrug, så bruger jeg her i sommerperioden nok 1-1½ balle pr. uge og 2-2½ i vinterhalvåret. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stof til eftertanke nemlig |
Illum |
09-08-2006 16:11 |
|
Læs hvad jeg skriver i et indlæg og ikke hvad jeg har skrevet om i andre indlæg, modtageren ved du nok bestemmer selv hvad der kommer ud af det læste !!! Ja fik Smukke Ganger den slags så kom han i mosen, basta...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke spåner |
|
|
tja jeg er heller ikke vild med spåner, da jeg er sikker på at hestene nyder at putte sig ned i det bløde halm og gumle lidt i det...  Hvis du skal have små baller som vejer omkring 10 kg, så vil jeg tro at du skal regne med ca. 1 halmballe pr. hest pr. dag. Skal hestene på sommergræs, bliver det jo ca. til 275 baller om året pr. hest!
Ledige bokse på Brattensborg Privat selvpasser stald ved 8300 Odder Store lyse bokse 3,5*4 m God udluftning, 20*60 ridebane, (lille ridehus) Boksleje 500 kr. pr. md.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm og Spåner |
|
|
Nu bliver jeg simpelthen nød til at blande mig... Jeg er både spåne OG halm entusiast... Jeg bruger gerne spånre i bunden og så halm som strøgelse ovenpå, og det er en super kombination for os - dvs at vores pensionærer også selv kan vælge om de står rent på halm eller spåner, hvilket jo er en fordel at man selv kan vælge. Fordelen ved spåner og halm sammen er at spånerne suger godt i bunden, så man ikke har alt det våde halm, samtidigt med at der ingen lugte kommer fordi at tiden kan være knap til udmugning hver dag - halmen er god til at de ligger godt, har noget at spise hele tiden hvis de ellers løber tør, og det er nemt at tage lortklatterne i halmen - besværet med denne metode er minimal i forhold til hver for sig... Vi er så også så heldige at vi har en snedker der der jo "klart" laver spåner af bedste kvalitet når han laver vinduer/dører/mm. som aldrig er af impræneret træ. Disse spåner får vi gratis. Halm får vi i bigballer som vi henter/får leveret når den ene er ved at blive brugt op... Nemt Mødding - ja den fylder - bliver fjernet når naboen skal ordne marker, dette giver vi en kasse øl for, og så bliver den ellers skubbet sammen en gang imellem som vi også bare giver et par kasser øl for !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm.. |
|
|
Ja så vil jeg da lige tilføje mit forbrug.. har en hest og en lille pony.. bruger læs: 100 baller om året, af de små!! lidt af en forskel fra mange af jer.. mine får også hø og er kun inde i de mørke timer om vinteren.. går på dågnfold fra ca, midt maj til slutningen af oktober.. de spiser dog stort set intet halm og får taget klatter stort set hver dag.. og de har rigeligt halm i boksen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad med høet (spåner) |
|
|
Til jer som bruger spåner i jeres bokse, hvad gør I ved høet. Skal til at indrette bokse, og vil også bruge spåner, men har erfaring med at høet bliver gået rundt i boksen, hvis det lægges på "jorden". Hvad gør I?? Gerne et billede af jeres løsning. Mvh. Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm -hvor meget? |
|
|
Man regner som regel med ca. 1 balle halm pr. hest pr. dag. (Små alm. baller).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
|
|
ikke så meget ca. 150 baller pr. hest om året, men mine heste er også meget ude fra 7 morgen til kl. 18 om vinteren og på døgnfold om sommeren. Desuden står mine heste på madras dvs. at vi muger kun ca. en gang om måneden og her bliver der altså grov sorteret, da mine heste ikke skal stå på hårdt underlag. Endvidere for de også hø/wrap stort set adlibitum i boksen, så de gider heller ikke æde halmen inde. Mine bokse er heller ikke små, de mindste er 3*3 og de største 3*4. Desuden bruger jeg ca. 1 til 1 1/2 på foldene dagligt om vinteren. Så til fire heste har jeg taget lige knapt 800 hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er doven... |
Sussie |
17-08-2006 14:23 |
|
... og ikke nærtagende  Og bruger spåner. KUN spåner... Oprindeligt fordi jeg fik en allergi hest. Da han blev aflivet, tja, så fortsatte jeg på spåner. Fordi jeg er doven. Det er dævlme nemt: Når først bunden er lagt, så tager det max 10 min at muge ud ved to heste dagligt. Ca hver 5 dag strøes med nye spåner. Minimal mødding. Et år kørte jeg en hel vinters mødding ud på mandens urtehave. (Den er lidt stor) Stor kontrol med hesten velbehindelse. Min ene hest har tændens til forstoppelser, bare den kigger på halm. Et dyrlægebesøg sparet om året - og spånerne er tjent hjem... Som der bliver skrevet ovenfor er det også nemt at holde surstråle væk. Og mug. Jeg kan også sige næsten på klokkeslet hvornår min hest laver en klat. Dette blev jeg lidt fanatisk med, da hun havde forstoppelse konstant (da hun stod på halm). Jeg ved præsist hvad hesten spiser. Alt kan vejes og måles, for den kan ikke lige hyggespise lidt halm... Jeg lægger wrappen eller høet (alt efter tidspunkt på året) under deres krybber. Jeg fodrer 4 gange dagligt, så de får den portion jeg ved, de kan spise til næste gang de skal fodres. Så jokker de ikke rundt i det. Det gælder om at prøve sig lidt frem. Man finder hurtigt den mængde de forskellige heste kan spise... Mine får vel ca 20 kg wrap pr hest dagligt, fordelt på de 4 gange...
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht. til spåner |
|
|
Kommer det jo an på hvordan man muger - hvis man gør som de fleste, ja så er det jo nemt nok, men gør man som de gør i England er det et rent helvede. Boksen skal være så ren at man selv ville bo i det, dvs. faktisk ny "strøet" lækker bare uden at være det. Der hvor jeg var i England stod der 32 heste, vi var ca. 5 piger i stalden hver dag og det tog fr 7 om morgen til13-14 stykker alene bare at muge stalden, dog incl. morgenfodring og lukke en håndfuld heste på fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her hos mig |
|
|
Skal boksene da også være så jeg selv ville lægge mig i dem, når jeg har muget!! Mine heste går på døgn hele sommeren (ca 1. juni-1. sept) og resten af året er de ude alle lyse timer. (Og alt efter arbejde også en gang imellem lidt af de tus-mørke) Jeg bruger i gennemsnit ca 1 balle halm pr hest, når de er inde. (Hesten lidt mere pga stor box og ponyen lidt mindre pga mindre box) Jeg muger hver dag ALT vådt ud og strør så op med godt med halm, så der er lækkert og indbydende. Er det rigtig hård frost laver jeg lidt "madras" men max i 4-5 dage, så synes jeg, at jeg er nødt til at gøre "hovedrent". Jeg har ikke selv prøvet spåner men synes, at det virker lækkert, når hele boxen er "ny". Men dagen efter, når man "kun" fjerner klatter, synes jeg, at det er knap så indbydende. Også synes jeg, at heste skal have lov til at småspise lidt halm, når foder, hø og wrap er brugt op i løbet af natten. Maria
Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke så meget |
|
|
Jeg kan godt se at vi ikke bruger ret meget halm, men vi har ikke haft behov for mere da boksene altid er tørre. Vi tager normalt 800 småballer ind til vores 4 små bokse og så vores løsdrift. Vi strør op med 2 baller i hver boks efter mugning, og så kan de klare sig med ca. ½ balle pr. boks de næste 14 dage. Så skal der muges ellers stiger forbruget. I løsdriften strøs der efter behov ca. 4-5 baller om ugen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
|
|
Ja som skrevet flere steder kommer det jo an på hvilke forhold hestene har. Vi har 2 ponyer og en hest. De går i løsdrift hvor de har fælles boks på ca 40m2. Fra maj - oktober er de på døgnfold som ligger seperat fra løsdriften med eget læskur. Vi dybstrøer med halm. Hver dag samler vi klatter og de mest våde pletter, og vi bruger en bigballe halm om måneden. vi muger i bund en gang om året, til maj, og ved opstart bruger vi ca 2 bigballer. Vores heste har hø ad libitum på folden, udendørs overdækkede foderkrybber, samt vand. Boksen er kun hvile/læsted og de spiser sjældent af halmen Håber du kunne bruge det til lidt. Helle
Medlem af DÅHM-sønderjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en halv balle om dagen. |
Sisse R. |
02-09-2006 16:42 |
|
Naar min hest er paa fold, bruger jag ca. en halv balle halm om dagen (kun til stroelse i en stor boks p[ 3*3.5 meter ca.) Ud over det faar hun en masse hoe. min hest gaar inde fra ca. midt i oktober- i starten af maj= 7 mdr. 7 maaneder af 30 daqes varighed hvor jeg bruger en halv balle om dagen= 105 baller halm. Haaber du kan bruge det til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|