Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Pris på opstalding/løsdrift
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 12:25

Nu er det min tur til at bede om et godt råd, og jeg håber I vil give jeres mening til kende!

Jeg har mine 4 islændere/ponyer hjemme "i baghaven", og overvejer at siger ja til en der gerne vil have sin islænder opstaldet her i løsdrift fra næste sommer....

Men hvad kan en sådan plads koste?

Jeg har ikke fornemme forhold men kan tilbyde følgende:

God og nybygget løsdrift på 28 kvm, hvor der altid er tørt og rigeligt med halm. (Adgang til løsdriften hele døgnet, 2 islændere vil skulle dele den om natten)

Mulighed for at benytte boks i tilfælde af smed/dyrlæge ell. andet.

Foderspiltove under tag, med mulighed for opbinding (bygges til foråret).

Gode store folde (2 folde på hver ca. 1,3 ha) med solidt og sikkert hegn. Stort set ingen mudder på foldene.

Næste år hegnes endnu en fold på omkring 1,5 ha.

Roundpen

Strigleområde

20x40m indhegnet "græs-bane" til ridning mm.

Der vil være "fuld forplejning" med hø, wrap, halm, foder, mineraler, ormekur.

Mulighed for døgngræs hele året, tildeling af strå-foder og fuldfoder mm 3 gange dagligt om vinteren.

Dagligt opsyn og tjek af hesten, samt fuld pasning under ferier og lignende.

Om ønsket står jeg for at bestille smed og være tilstede når smeden er der.

Ingen krav til hestens ejer - ud over "almindelig god opførsel", lidt ordenssans og respekt for vores ejendom og "privatliv".

Nåååh jo - det vil nok også være populært hvis opstalder kan tilse mine heste, hvis jeg er på ferie eller weekend....

Vi bor ved Ringsted - og der er ca. 20 minutters skridt til skov og 10 minutter til ridehus. Begge faciliteter kræver betaling.

Hvad kan jeg være bekendt at forlange for sådan en løsdrift-plads?

Hilsen en ismule-freak

Lykkelig ejer af

Gandhi fra Buddhafelt, Glanni fra Buddahóli, Æblehavens Malus og Skuvlundens Truman

0
0
Svar på denne tråd

Hvis jeg
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 15:17

var dig, ville jeg starte med at regne ud hvad udgifter det i værste fald vil give dig. Dvs. en ædedolk til foderstofpriser. Du kan ikke regne med at andres heste er lige så nøjsomme som dine egne, specielt ikke hvis der er foder og stråfoder ad libitum. Og selvom man somme tider kan købe foder osv. billigt, så er det altså svært pludselig at sætte priserne op med 50% el. mere, fordi ens leverandør ikke kan levere.

Når du tilbyder ormekur i prisen, så skal det nok passe at pensionæren flytter lige efter de har fået ormekur. Så beregn en ekstra her.

Husk at beregne 100 kr ekstra til el og vand pr måned.

Derefter kan du gøre op med dig selv hvad du skal have i "husleje" og hvad du skal have for pasningen.

Et depositum på en måneds staldleje mener jeg også er på sin plads. Dels forpligter det pensionæren i forhold til opsigelse og andre forpligtelser. Dels må du jo lægge ud for indkøb af foder til lager, som du kan brænde inde med hvis du pludselig står uden pensionær.

Jeg kender ikke priserne i dit område, men prøv at se hvad andre tager i ren boksleje/løsdriftplads og så læg udgifterne oveni.

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

Tak Gitte
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 09:30

... Det var nogle rigtig gode betragtninger du kom med der - f.eks. havde jeg slet ikke overvejet depositum!

Der er ikke umiddelbart så meget at sammeligne priser med her i området, det nærmeste er et ridecenter hvor de tager 1350 kr for en boksplads for ponyer (med foder, men uden pasning og ormekur mm).

Ellers synes jeg at kunne se, at niveauet for en "ren" boks/løsdrift uden yderligere dikkedarer er omkring 500 kr pr mdr.

Når jeg regner på foder, stråfoder (hø, halm, wrap), mineraler, sliksten, gødningsprøve og ormekur, vil jeg tro at udgiften til en "almindeligt spisende" islænder ligger på omkring 500 kr pr. måned (når udgifterne er fordelt over hele året). En hest i løsdrift skal vel have lidt mere for at holde huld, så der ryger nok nemt 100 kr oveni.

Som Gitte forslår skal der vel lægges omkring 100 kr til el, vand mm pr. måned - og så er vi oppe på små 700 kr pr. mdr.

Mine egne 4 går pt på boks om natten i de koldeste måneder, men den nye opstalder ønsker løsdrift og døgnfold. Dette vil jo give lidt mere arbejde med at muge og strø i løsdriften samt fodring udendørs.....

Den nye opstalder er en pige på 12 år, og selv om hendes forældre er utrolig søde og vil være ret aktive (ikke hestemennesker), så kan jeg nok forvente at skulle bruge en del tid sammen med opstalder og hendes hest... hjælp til træning etc.....

Såååå..... hvis det er 700 kr i "rene" udgifter (her er ikke medregnet eventuelle reperationer og vedligeholdelse af hegn, løsdrift, foderspiltove etc eller sandbunker på foldene)... vil det så være helt i skoven at tage 1000 kr for sådan en løsdrift-plads? Eller skal jeg ned på 800 kr for ikke at virke for "gnier-agtig"?

Hilsen en ismule-freak

Lykkelig ejer af

Gandhi fra Buddhafelt, Glanni fra Buddahóli, Æblehavens Malus og Skuvlundens Truman

0
0
Svar på denne tråd

Pris..
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 15:33

Nu kender jeg ikke priserne i dit område, men hvis du mener 1.000 kr for alt det du nævner, synes jeg det lyder billigt.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

God pris
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:45

Jeg synes 1000kr.om måneden lyde fint nok.

Men synes du skal sætte den lidt mere op, da de får alt.

Jeg bor selv i nordjylland,og jeg giver 1000kr om måneden,hvor der er udmågning,mad 2gang dagligt kun valset byg, alt andet skal vi selv betale for,altså ekstra vitaminer og mineraler og sådan noget.

Her får min 6-8kg hø/wrap om dagen.

Og ud og ind lukning.

Mere er der ikke her og jeg synes det var billigt med 1000kr om måneden :)

Så synes det er en fin pris.

-Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 08:15

Birlar og Tenna T: Ja jeg mente faktisk 1000 kr om måned for alt incl. !

Jeg kan forstå, at det ikke vil virke som en totalt ublu pris, så det er nok det jeg vil forsøge mig med..... Der bliver ikke det store overskud på den forretning (kan jeg se, når jeg får regnet det hele igennem), og "arbejdsløn" bliver det vist ikke noget at skrive om!

Men det er også helt fint - vi har gennem årene sagt pænt nej til RIGTIG mange der ønskede omstalding, men denne pige og hendes forældre er noget særligt, og jeg kan vældig godt lide dem. Derfor overvejer jeg nu seriøst at sige ja til deres ønske.......

Så.... i givet fald tager jeg dem ind fordi jeg KAN LIDE dem , ikke for at tjene på det. Meeeen... selvfølgelig skal der da også være bare en lille gevinst for mig, for alt andet lige er det da et større arbejde og et ekstra ansvar!!!

Og.. hvis vi ikke skal have hendes hest i løsdrift, ville jeg jo nok heller ikke bruge tid og penge på at bygge foderspiltove under tag til foråret. Så ekstra udgifter er der jo!

Måske de 1000 kr alligevel er i underkanten..... jeg ved det ikke ....

Tusind tak for kommentarerne! Jeg hører gerne mange flere!

Hilsen en ismule-freak

Lykkelig ejer af

0
0
Svar på denne tråd

Nordsjælland
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 09:14

Jeg har min araber stående i fuldpasser løsdrift i nordsjælland og jeg betaler 1700 kr. om måneden. Han deler løstdrift/vinterfold med stedets to andre pensionære

Dette indebære:

- Libitum wrap

- Fuldfoder bestående af GLS Lucerne og vitaminer/mineraler (skal hesten have yderligere foder og tilskud står man selv for at indkøbe dette)

- Halm til løstdriften

- Vand

- Ridebane med lys

- 1 km til skov (ligger for enden af vejen, uden den store trafik)

- 2 bokse med spåner, til rådighed i tilfælde af sygdom smed osv. (vi er tre pensionære på stedet der deles om disse to bokse)

- Sadelrum (deles med de to andre pensionære)

- Rytterstue, hvor vi kan sidde og få lidt kaffe, the, cacao som udlejer sørger for at indkøbe.

- stalden har to striglepladser og yderligere er der en tøjerbom udenfor på gårdspladsen.

- Naboen har ridehus hvor man kan købe ridehuskort

- 3 folde hegnet ind med Karlebohegn

Ejerne på stedet, ordner løstdrift (dybstrøelse), giver vand, giver wrap morgen og aften, tager hestene på boks en gang om dagen og giver fuldfoder, skal der medicineres gør de også gerne dette.

Vi tager ormeprøver 2 gange om året og deler derefter regningen op. Dem der ikke skal have ormekur betaler jo så kun for ormeprøven.

Håber du kan bruge det til at sammenligne lidt. Jeg har ikke kunne finde noget bedre eller billigere sted at have min hest stående :)

0
0
Svar på denne tråd

staldleje
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 09:21

Vi har forresten en simpel kontrakt, så der er lidt retningslinjer.

Det indgår blandt andet i kontrakten at vi har en måneds opsigelse. At hestens hove skal beskæres retmæssigt efter hestens behov, at udlejer har ret til at kontakte smed, dyrlæge osv. hvis dette er nødvendigt, at udlejer tager to ormeprøver 2 gange årligt på vores regning.

Vi betaler staldleje forud, istedet for depositum.

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 17:10

Husk for guds skyld en god kontrakt. Kender en som vis søn (under 10 år) havde åbnet en låge til folden. Lågen blev ikke tjekket da hestene igen kom på den fold (ind ad en anden låge). Det betød at alle hestene løb ud og traskede på bytur om natten. To kom ud foran en bil. Hestene blev aflivet gud ske lov skete der ikke det store med føren. Eller hvad hvis de "bare" bryder almindeligt gennem hegnet og stikker af... Hvem har erstatnings ansvaret...

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 23:37

godt blive lidt bekymret når du skriver at den nok spiser for 500 kr om måneden fordelt over hele året. Betyder det så at du regner med at den lever af græs i sommerhalvåret til den samme opstaldningspris?

Hvis det betyder det, vil det nok være sundt at regne med flg. tænkte, men realistiske, situation:

Du regner med at udgifterne udjævner sig over året fordi pensionshesten lever af det græs du har i sommerhalvåret. Men da sommeren banker på, kommer din pensionær og fortæller at hendes kusines hest er blevet alene, og derfor har hun fået tilbudt at pensionærens hest kan gå der gratis hele sommeren for at holde den med selskab. Men hun vil selvfølgelig gerne komme tilbage igen til vinter fordi hun er så glad for at være hos dig. Forståeligt nok flytter din pensionær derud sommeren over, men du står tilbage med de dyre fodermåneder og en anstrengt økonomi.

Når du skriver at pensionæren ønsker at hesten skal gå på døgnfold og i løsdrift året rundt, men dine egne kommer på boks, skal du også overveje om den kan gå alene i løsdriften om natten. Ellers får du et problem der...

Selvfølgelig skal staldlejen også betales forud, selvom du får depositum. Jeg synes 1000 kr om måneden lyder alt for billigt især da du ikke har regnet vedlighold, reparationer og nyanskaffelser med. Selvom du ikke har nogen ambition om at tjene på det, er det vel ikke meningen at du skal have udgifter ved det...

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

Endnu engang
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 08:41

har du nogle rigtig gode overvejelser Gitte, tak for det!

Jeg havde ikke lige gennemtænkt situationen, hvor opstalder vælger at sætte hesten på græs et andet sted om sommeren..... og det er jo endda et sandsynligt scenarie !For ja, jeg havde jo egentlig kalkuleret med at have indtjeningen hele året!

Mht at pensionærens hest skal stå i løsdrift hele året, ja så har jeg overvejet det lidt! Jeg købte en islænder i sommers, som i hele sit liv har stået i løsdrift. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at han skulle ind med mine de andre, men nu vil jeg forsøge at lade ham og en anden af mine "langhårs-heste" stå i løsdrift her til vinter - bare for at se, om det overhovedet er noget jeg synes fungerer her hos mig.

Hvis ikke, ja så tager jeg selvfølgelig ikke en løsdrift-pensionær ind! Det har jeg også meddelt "den mulige kommende pensionær", så hun følger spændt med på sidelinien. Hun skal først købe hest til sommer, så der er tid til at jeg kan overveje det nøje og se hvordan det virker med løsdrift når sneen står knæhøjt på marken!

Og ja..... nyanskaffelser og reperationer..... alt koster jo, du har ret igen!

F.eks. har jeg jo planlagt, at hvis jeg skal have heste i løsdrift, vil jeg lave en stribe ordentlige foderspiltove under tag - ellers bliver fodringen hurtigt kaotisk!

Og derudover vil jeg lave en slags "sluse" med ekstra låge ved udgang fra folden - således at vi ikke risikerer at alle hestene smutter ud.... for alt andet lige optræder en 12 årig spinkel pige ikke med samme "pondus" som en voksen, og jeg har da også selv stået med en vis portion kaos ved lågen af og til....

Det er da vist godt jeg er i god tid med overvejelserne!!!

Flere gode råd modtages gerne!

Hilsen en ismule-freak

Lykkelig ejer af

0
0
Svar på denne tråd

priser ..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 09:39

altså med alt det engagement du vil lægge i dette prokekt så kan jeg ikke se at det skal være billigere end en opstaldning i boks med lign faciliteter.

Du har jo lige så meget eller faktisk mere arbejde med løsdriften i din høje standard end en boksstald, så kig hvad en boks ville koste med tilsvarende de luxe fuldpas i området så har du prisen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 09:57

..... de luxe fuldpas..... ????? .....

Sådan har jeg egentlig aldrig tænkt på mine forhold - men det er da dejligt at nogen ser det sådan!! Tak for ordene!!!

Og ja..... min stald er måske nok en gammel grisestald.... men der ER bokse, og udendørs faciliteterne er gode nok - og de skal nok blive bedre med årene! Kommer tid kommer råd!

Hilsen en ismule-freak

Lykkelig ejer af

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider