Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Bindingsværkshus
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 22:57

Jeg har kigget på et dejligt hus med hestefolde til. Det er nærmest et drømmehus, super lækkert inden i, dejlige folde og god beliggenhed. Det eneste problem er, at det er et bindingsværkshus. Eller ... det er åbenbart et problem, for mange i mine omgivelser reagerer ret kraftigt på ordet "bindingsværk" pga. det tilsyneladen helt uoverkommelige arbejde med vedligehold hvert år - åbenbart uanset om man får huset vurderet som sundt. Men det er svært at finde ud af, hvad vi egentlig tale om.

Så kan det virkelig passe? Skal man virkelig holde sig langt væk fra bindingsværk?

Er der nogen, der har erfaring med at bo i bindingsværkshus og hvor meget vedligeholdelsesarbejde det medfører? Hvor mange timers/dages arbejde om året taler vi om?

Er der nogen, der har fået vedligeholdelsesarbejdet ordnet af håndværkere og hvad koster det?

Er der nogen, der har fået udskiftet dele af træværket - og hvad kostede det?

Det synes umuligt at finde oplysninger om det på nettet. Det er klart, den ene hus er ikke direkte sammenligneligt med et andet - men jeg er meget interesseret i at høre ca. priser.

Håber at der er nogle af jer, der vil dele ud af jeres konkrete erfaringer. Det vil blive meget værdsat! :D

0
0
Svar på denne tråd

Altså..
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 08:00

min storebror og hans kone bor i et gammelt bindingsværkshus og de klager altså ingen nød over vedligehold..

De maler ca. hvert andet år og samtidig bliver der skiftet en bjælke eller to.. Selvfølgelig skal der gøres lidt mere end på et murstens hus, men så er det vidst heller ikke værre..

De laver det meste selv, får lige lidt hjælp til det med at skifte bjælker og det er familie, så det er gratis..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Der er nu masser...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 13:32

... af information på nettet - men ligefrem prisoverslag finder du nok ikke.

Jeg ville kigge nøje på dette, hvis jeg ville købe bindingsværkshus: www.bygningsbevaring.dk/ default.asp?pid=186

- og måske tage en snak med sådan en fyr her: www.oestjyskbindingsvaerk.dk/ (du kan sikkert finde en anden tættere på, hvis du ikke lige bor i Østjylland ;))

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres input
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 10:24

Annemette, det er da rart at høre at det ikke virker helt uoverkommeligt for din bror og svigerinde. Det lyder nemlig på mine omgivelser, som om at det er noget, man vil gå helt ned på!!!!

Sif, du ret, der står en masse om bindingsværk på nettet, men det er svært lige at finde hoved og hale i, hvor meget arbejde det i gennemsnit er om året. Og så er jeg bare SÅ nysgerrig efter at høre andres erfaringer med, hvad det koster at få professionelle til at ordne vedligeholdet. Om det er til at betale sig fra eller hva'! :-) Men jeg vil da lige kigge på dine links. Tak

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 19:22
Kender ikke til vedligehold af bindingsværkshuse, men da vi lurede på et før gårdkøbet, slog forsikringen benene væk under os.. den var 3-4 gange højere end på et almindeligt hus.. Pøj pøj med det:o)
0
0
Svar på denne tråd

Bindingsværk
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 07:34

Jeg har en gammel bindingsværksgård. Da jeg købte den, kunne jeg ikke se bindingsværket, for det var pudset over. Den første mur, hvor vi fjernede pudset, var ok, og vi kunne stort set nøjes med en gang maling og kalk. Den næste mur var det meste af bindingsværket væk/rådent, så den fik helt ny sokkel og blev muret op uden bindingsværk, for det ville blive 4 gange så dyrt med bindingsværk, da vi ikke selv kan lave det. Så nu mangler vi bare 2 mure og de har det heller ikke godt, så med tiden skal de også have lavet ny sokkel og mures op på ny, uden bindingsværk. Så med tiden og når pengene er til det, så bliver hele gården lavet uden bindingsværk.

Så jeg vil kun råde jer til at købe, hvis stort set alt bindingsværket er ok, eller I er handymand/kvinde. Men hyggeligt er det, men kræver altså noget arbejde.

God fornøjelse med jeres valg.

(o:Heidi:o)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik aldrig svaret
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 14:44

Hej Waldhorn,

Tak for dit svar - uha, det lyder som en større omgang. Vi turde ikke kaste os ud i bindingsværket, så vi kigger nu på andre ejendomme. :-)

0
0
Svar på denne tråd

bindinsværk
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 18:48

jeg bor i et 102 år gammelt bindingsværkshus.

vi tænkte slet ikke på at det var som det er da vi flyttede ind, og har lavet køkken inkl nye gulve og vægge og alt. vi blev faktisk ret overrasket over hvor godt bindingsværket var da vi kom ind til ydermuren indefra. som nyt

der var kun lidt dårligt på en lille del af den nederst liggende bjælke.

vi kan dog se at på den anden side af huset skal der skiftes lidt af træet på et tidspunkt.

grunden til de dårlige nederst liggende bjælker er at der har ligget stråtag på i sin tid og det er jo uden tagrender og derfor løber vandet lige derned.

stalden er også i bindingsværk, og den er væsentlig dårligere i stand.

hestene har også fået trykket et felt mursten ud, så der sidder de ikke ret godt fast

vi har ikke endnu brugt tid på renovering af selve bindingsværket, ud over den smule ved køkken renoveringen. men det kommer nok på et tidspunkt, når vi når dertil.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider