|
|
| Vådt halm = syge heste? |
| Forfatter:  |
Bio Natur |
| Dato:  |
24-09-2011 18:29 |
|
Sund logik siger vel, at hestene bliver syge af at få vådt halm, der lugter ilde. Men når den ansvarlige for opstaldningen så siger, nej, de kan sagtens stå på vådt halm, hvad gør man så? Jeg kender selv en hest, der blev syg af at spise dårlig halm. Det siger vel sig selv, at hestene småspiser af halmen natten over. Nogen der har nogen erfaringer eller undersøgelser omkring heste, der blev syge af vådt og dårligt halm? Der må jo være masser af skimmel sporer i det og det giver i hvert tilfælde enorm syge mennesker, så hestene kan vel heller ikke tåle det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyt hesten |
inger christensen |
25-09-2011 07:01 |
|
Hvis den ansvarlige har den mening om fodring af heste med dårligt halm, ja så ville jeg ikke, overlade personen ansvaret for mine heste et sekund længere. Halm der er presset vådt, eller halm baller der har fået regn, indeholder mange skadelige ting for hestens helbred. Kolik, dårlige lunger og allergi, er nogle at de ting der nemt kan følge med, hvis en hest får serveret dårligt halm.
IMC prinsesse pony sælges. Emdegårds Amira.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksempler? |
Bio Natur |
25-09-2011 09:49 |
|
Hej Inger Helt enig, jeg søger også en anden opstaldning, men et sted hvor man kender til dyrevelfærd. Problemet er at denne person, der mener vådt halm ikke er skadeligt, et par måneder har brugt halmen i den anden stald, som ikke er selvpasser, og ingen er blevet syge endnu! Hvis jeg kunne finde en undersøgelse eller et dyrlæge udsagn eller nogle eksempler, kunne jeg vise ham dem og håbe på at han vil kigge på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja.......... |
inger christensen |
25-09-2011 10:19 |
|
hvis han virkelig behøver skriflige beviser, ja så er han da godt dum. en hver med bare lidt sund fornuft og lidt heste erfaring, ved da at vådt halm og halm der har været vådt og rent ud sagt brænder sammen inde i ballen, er direkte skadeligt for hesten. Sådan en person, gad jeg godt nok ikke bruge krudt på at skulle bevise noget som helst over for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Til Inger |
Bio Natur |
25-09-2011 10:47 |
|
Tusind tak. Vi er helt enige, men hvad pokker gør man, når man står overfor en total kold person, der faktisk er fuldstændig ligeglad med hestene og kun tænker på økonomien? Og en person, som er gammeldags "bondsk", på trods af hans unge alder. Hans hunde lever fx i værkstedet og nærmest for lud og koldt vand. Hans datters pony går alene (det skulle jo være ulovligt). Selvfølgelig kan man finde et andet sted - men det er svært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et dårligt år for halm. |
|
|
De fleste steder har der været meget store problemer med at få bjærget ordentligt halm i år (mange har haft svært bare at få høstet kornet). Der er ingen tvivl om at fugtigt halm ikke er godt for heste på nogen måder. Desværre er det bare virkeligheden i år mange steder og det er meget svært at opdrive ordentligt halm, idet det der er ekporteres til helt op til 1 kr./kg! På mit opstaldningsted er det samme problem. Ejeren er helt klar over det, men kan simpelthen ikke skaffe noget halm der er bedre. Han er villig til at skaffe spåner, træpiller el. lign., hvis det var ønsket af flertallet og folk ville betale den ekstra udgift (det er trods alt ikke rimeligt at han skal tabe penge fordi vejret har været elendigt). Vi blev forelagt dette, men næ, nej, det havde ingen interesse (på nær nogle få stykker), hvis der skulle betales ekstra indtil næste høst (vi snakker 150 kr./md!). Hvem er det så lige der er "total kold, gammeldags bondsk, fuldstændig ligeglad med hestene og kun tænker på økonomien" ??? Jeg siger ikke at det er sådan i dit tilfælde, men mange gange er det det man som udlejer er oppe imod, hvilket nogle misforstår som ligegyldighed, kassetænkning, bondskhed, eller hvad man nu kalder det. Selvfølgelig findes der andre steder med bedre strøelse, hvis man bare vil betale for det, men de fleste vil gerne have luksus (hvilket god strøelse er i år) til ingen penge og det er desværre ikke realistisk - heller ikke på mit opstaldningssted, hvilket jeg har fuld forståelse for. Jeg har derfor valgt at give mine heste ekstra meget hø (vi skaffer selv hø) i denne vinter, så de hele tiden er godt mætte og dermed spiser mindre af halmen. Opblødte roepiller (dem uden sukker) kan også bruges til at tage toppen af appetitten hos de mere trivelige heste. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen heste... |
inger christensen |
26-09-2011 12:37 |
|
har godt af at få dårligt halm ind i deres bokse også selv om man giver den ekstra hø og wrap. Halm som er vådt ved presning, danner alt for mange svampesporer og giftstoffer, til at det kan anvendes til heste som strøelse. Selv om man giver den rigeligt med stråfoder, vil de jo stå i boksen med det svampeholdige halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig... |
|
|
...det er absolut ikke sundt med vådt halm. Problemet er bare at der slet ikke findes godt halm i tilstrækkelige mængder og så må man overveje andre typer strøelse, som også er dyrere. Der er ingen ben i at brokke sig over halmen og kræve at udlejeren skal gøre noget for at afhjælpe problemet. Testen er om man som hesteejer vil betale det ekstra, som det koster i år med det våde vejr. Vil man ikke det, kan man vel ikke bebrejde udlejer at han ikke gør noget? Man er jo ikke forpligtet til at leje bokse ud med mindre fortjeneste end normalt eller ligefrem med tab. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig fælles ansvar |
Bio Natur |
26-09-2011 14:37 |
|
Helle du har helt ret. Jeg har foreslået udlejer alternativer og vil evt. selv sørge for bund, hvis de andre ikke vil være med. Men nej, det kan ikke lade sig gøre. Har selv rigtig god erfaring med fx hamp, så vi er villige til mod et nedslag i udleje prisen selv at sørge for det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm!! |
|
|
Nej ingen hest har godt af stå på dårligt halm. Der hvor min hest står var staldejer heldig med at få halmen ind i de varme julidage, så vi har tørt og godt halm til hele vinteren. Havde vi ikke fået ordenlig halm ind havde jeg ikke tøvet med sætte min hest på spåner ikke om hun skal stå på dårligt halm. Mette
carpe diem - grib nuet Sov sødt Kingo 31.10.1991 - juli 2008 Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Sov Sødt Simone 29.4.2008 - 12.9.2010 Vi savner jer!! HF Student anno 2009 Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regn ikke med nedslag i staldlejen |
|
|
Jeg har for en hel del år siden arbejdet på en rideskole og mødte af og til opstaldere, der ønskede nedslag i lejen mod selv at sørge for strøelse af forskellige årsager. Ejeren dér sagde konsekvent nej til nedslag. Urimeligt synes nogle, men når man hørte hans argumentation, måske ikke så urimeligt alligevel; - Anden strøelse end halm skulle bortskaffes separat, da aftageren af hestemøg ikke ønskede spåner eller andet blandet i strøelsen = ekstra udgifter og mere arbejde til udlejer.
- Hesteejerne ville selv muge ud og mente dermed de gjorde arbejdet lettere for stedet og derfor var berettiget til afslag, men en rideskole kan altså ikke spare den ene af to i forvejen underbetalte medarbejdere, fordi et par hesteejere ud af mange selv muger ud. Der blev muget ud med maskine og dette tog 2-3 min. pr. boks hver 14. dag. Nogle bokse fra eller til betød derfor ikke noget i forhold til arbejdstiden.
- Udlejer skulle stille plads til rådighed til paller med strøelse. Ligeledes forventede diverse vognmænd at han da sørgede for aflæsning eller stillede maskiner til rådighed, når nogen havde bestilt strøelse = mindre plads, mere arbejde og større risiko til udlejer. Og selvfølgelig skulle han også bortskaffe emballagen fra strøelse = ekstra udgifter.
- Heste på anden strøelse skal have hø oftere end heste på halm = mere arbejde til staldfolkene.
- Halm koster normalt meget lidt, 40-50 øre/kg. Der bruges ca. 10 kg/dag til en boks, svarende til 120-150 kr/md. Udlejers besparelse er derfor minimal i forhold til ulemperne.
- Osv., osv, det er en hel del år siden, så jeg kan ikke huske alle argumenterne.
Hvis jeg var udlejer ville jeg nok også sige nej til et nedslag i staldlejen. Faktisk ville jeg nok hellere end gerne betale det lille beløb for halmen mod at slippe for alt det andet. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 147852 |
|
|
Jeg sidder lidt og griner, for det er da tydeligt at ikke ret mange ved hvad de skriver om... Man kan bare sætte sin hest på spåner, ja det kan man da, men helt ærligt, så løser det ikke problemet, for svampespore er jo i stalden og de stopper ikke for vægen til din boks, fordi der er spåner i... Men hvis i tror det så gør hvad i vil... Jeg kan godt se problemet med svampespore, men var spørgsmålet ikke om vådt halm??? Jo det var det, hvis du har støvet(svampespore) i hø, så skal det vandes ikke? Ja svampespore kan jo da ikke komme galt i halsen(luftvejene) når halmen er vådt...(da de jo så ikke længere er støv og derfor ikke luftbåren) Hertil kommer at, hvis de står i vådt halm, så lever stedet ikke op til loven om tørt leje til hesten.... Har du selv godt af at sove i en våd seng? NEJ VEL!!! Nogle gange kunne jeg godt ønske mig at folk med heste kunne tænke... Svampespore er farlige for heste, men skal ikke forveksles med støv... Så skal man også tænke på hvor lang tid en hest bliver udsat for det og i hvilken grad... Hvor ¨vådt er det halm, for mine får fx. deres hø på marken, en hel balle af gangen, bigballe altså og den står da i nogle dage inden de har den spist og hvor syge er mine heste, NOT... Jeg sotere heller ikke i mit halm, de får en bigballe og så regner jeg med at de spiser det gode og efterlader resten til madrassen i deresløsdriftboks. de er stadigvæk ikke syge, de går jo så også ude uden dækken om vinteren og lever endnu... Held og lykke med jeres heste oh undskyld at mine heste er mit bedste eje, men trods alt kun dyr, der har det godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt... |
|
|
...er det ikke, selv om Melissa måske synes det. At nogle heste overlever, betyder ikke, at dårligt halm bliver sundt eller acceptabelt. Jeg har ødelagt min egen hest ved at sortere i halmen, det "gode" kunne jo sagtens bruges - det gjorde alle de andre, og der var ligesom heller ikke andet til hende. Min hoppe er fjordhest - og ikke lavet af glas, men hun kunne ikke tåle staldmiljøet, hvor de andre lagde dårlig halm nederst i madrassen. Jeg bliver en smule irriteret, når andre så fortsætter med at fodre med dårlig stråfoder - herunder bruge dårlig halm til strøelse. Min hest er i dag symptomfri - men allergisk hostehest blev hun på under 3 måneder. Hun står i løsdrift og har gjort det i et par år efterhånden. Jeg køber selv stråfoder og strøelse - uden nedslag i opstaldningsprisen. Det er simpelthen for dumt at spare på ordentlig strøelse og stråfoder. Det kan slet heller ikke svare sig ift., hvad det koster at få en syg hest restitueret.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig Mette |
Bio Natur |
02-10-2011 08:33 |
|
Helt enig Mette. Skimmelsvamp lever i vådt halm og sender deres helbredsfarlige sporrer ud i luften som kanonskud. Dette er veldokumenteret hvorledes mennesker bliver kronisk syge af at bo i huse med skimmelsvamp - nogle efter få måneder - andre efter flere år. Et er sikkert - alle ender med at blive syge. At man så står fuldstændig magtesløs overfor en udlejer, der mener, at hestene bare kan spise uden om det dårlige halm og fylder boksene med vådt og lugtende halm, gør at vi flytter vores heste - og vil prøve at advare alle mod at opstalde på Allerupgård. Manden er ikke bare nærrig, men direkte farlig for hestene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan fjerner man indlæg? |
Bio Natur |
02-10-2011 15:11 |
|
Jeg vil gerne slette denne tråd, da flere er blevet stødt. Nogen der ved hvordan man gør?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig halm og heste |
|
|
Trist for hestene det pågældne sted, og nej det kan aldrig betale sig at bruge skidt foder og strøelse til hestene- dyrlægeregningen bliver i sidste ende meget dyrere. Hvis nogle føler sig stødt, så burde de jo tænke over deres management istedet, især når man har ansvar for andres heste i pension. Du kan ikke få slettet en tråd iøvrigt!
Christine JULINGAARD med fjordhestene Ågerupgaards Oliver & Fønix Kraka
***RIP Diva <3 tak for 16 års makkerskab***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skam dig |
|
|
jeg synters du skal stoppe denne tråd, du er gåer noget over grænsen. Dette er ikke ok .. Man skal ikke kastemed steen når man selv bor i et glashus............................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I lige måde |
Bio Natur |
02-10-2011 20:40 |
|
Hvem bor i glashus? Dem der bare accepterer, at deres heste bliver udsat for sundhedsfare? Dem der bare makker ret? Som sagt har jeg prøvet at få slettet denne tråd af flere årsager, men det vil hestenettet ikke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KL (Odense) |
|
|
Det er utroligt svært at se hvad trådstarter skulle have at skamme sig over ... Det må da være dem der byder hestene sådanne vilkår, og dem der bare accepterer at have deres heste opstaldet under de vilkår, der skal skamme sig ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vådt halm, bio natur |
Rasmus25 (Dea) |
05-10-2011 21:58 |
|
Hvis det er så stort problem for dig med det skide halm; hvorfor beder du så ikke bare om at få kramperne ind i en spånbox, så er problemmet løst.... men det er du måske for nærig til? Og hvad angår hans hunde så er det nok noget du skal blande dig uden om, DU er jo kun gæst!!!! men det bedste var nok bare at flytte, for det lyder som om der er ikke noget som kan blive godt nok til dig!!! er det så også et problem for dig at halmen ikke er økologisk?????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rasmus25 (Dea) |
|
|
Hvad er det da for en tone at skrive i ...??? Skal vi forstå det sådan, at du synes det er helt fint, at hestene står på vådt, muggent halm ????? Mener du da, at det er store krav, at hestene står på friskt halm ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ADVARSEL mod at oprette tråde |
Bio Natur |
06-10-2011 09:37 |
|
Vær forsigtig med at oprette tråde her på hestenettet. Jeg har nu adskillige gange forsøgt at få denne tråd slettet grundet meget ubehagelige indlæg, trusler og fordi jeg selv fortryder nogle af mine udmeldinger. Men nej - det vil hestenettets administratorer ikke. Som små konger sidder de og vurderer hvad man må og ikke må. Hvorfor i alverden kan man ikke selv tage den beslutning at fjerne et indlæg. Jeg vil ALDRIG mere oprette en tråd her på nettet og vil advare mod dette, da man er prisgivet emnets udvikling uden at kunne komme ud af det igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang sletning af tråd |
|
|
når man opretter noget på nettet, så må man være klar over at andre læser med også dem man måske ikke regnede med læste med. du opretter en tråd og beder om svar, folk svare dig. desværre er der andre, i det her tilfælde kunne det tyde på andre opstaldere som bliver stødt over din udtalelse af dem, der kommentere knap så pænt. hvorfor skal en moderator slette en tråd, når der ikke er nogle regler brudt?? at du ikke kan lide udviklingen i tråden, tja det burde man nok havde tænkt på inden man oprettede. mvh louise
mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bio Natur |
Raum |
06-10-2011 16:39 |
|
Under oprettelsen af din bruger er du blevet bedt om at læse "Vilkår" og "Adfærdsregler".
Der står PRÆCIST at man ikke bare kan slette en tråd hvis man fortyder at have lavet den.
Så dette kan ikke være nyt for dig (men måske du er en af den som ikke læser reglerne på de sider du opretter dig - ikke til at vide for mig - du kan jo også have glemt det.......) Ang. emnet - så er det vel en dyrlæge der sætter en stempel på om hø er dårligt for hestene eller ej. Og det skal en stald-ejer vel rette sig efter? eller!!! - nå nej - dyreværnsloven er jo så mærkeligt udformet at alt kan tolkes og hestene skal være tæt på døde før der reageres....
Kom væk derfra hurtigst muligt - laver staldejer sådanne tiltag - hvad er så det næste???
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456½ |
|
|
Først og fremmest må jeg sige, at jeg ikke synes der er noget galt med denne tråd overhovedet. Blev også lidt rystet, da jeg sad og læste den, det virkede som om folk var nogenlunde enige og pludselig BANG, så var der kaos! Jeg kan godt forstå din frustration, snakkede selv med min udlejer om det forleden, da jeg så en af vores baller var dårlige - våde, lugtede muggent og støvede. Så jeg har nu spurgt om ikke jeg må komme på træpiller, ikke noget med afslag i prisen, og jeg opbevarer dem selv herhjemme ved mig. - Derved intet arbejde for hende. Og hun sagde, at hun ville finde ud af det i løbet af weekenden, når hendes mand kom hjem - heldigvis er det halm vi skal bruge de næste 14 dage godt. Heldigvis er det også en meget luftig stald jeg står i, så håber ikke støvet og svampen florerer for meget i luften :s
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omg! omg! omg! |
Stald Kandelsdorff |
07-10-2011 11:10 |
|
efter at have læst dene tråd , vælger jeg at komme med mit udsagn til sagen. i vores stald fik vi i sommers et læs tørt hø kært ind. dette hø viste sig i virkeligheden at være noget han havde høstet i en meget våd og sivbefængt eng- og trode at han kunne sælge til normal pris til os. det var så fyldt med skimmelsvampe sporrer at jeg ikke længere kunne færdes i bygningen grundet min allergi mod skimmelsvamp! det tog min mand 5 uger at få stalden tømt, han kune ikke gå derinde uden maske på i mere ned 30 min- så hosted eham også. så det var ret slemt. men tømt blev stalden, høet brændt af, og alle bokse i stalden tømt. der voksede store svampei alle boksene derinde- det var så klaMT! når man tænker på hvor lidt kontakt den del af stalden egentlig havde haft med det dårlige hø. så sprede sig det kan det bestemt! med de heftige priser der er på godt halm i år har vi derfor valgt at købe spåner istedet for- og vi sparer 800 kr pr 6 uger på denne måde- så nej det behøver ikke være dyrere- man skal blot finde den billigste leverandør og tage flere paller af gangen:) så vores heste står nu i skønne skimmelsvamp frie omgivelser- og så meget mere krævede det faktisk ikke.... så lad lige vær at lunche hinanden- for kan man samarbjde så kan man også finde en løsning på problemet- det gjorde vi!
Børn er små engle, hvis vinger krymper i takt med føderne vokser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja der er forskellige meninger |
inger christensen |
07-10-2011 19:03 |
|
.. men det er vel også det der gør Hn til et spændende sted at være. Nej man kan normalt ikke få slettet et indlæg, som en skriver, gennemlæser man vel reglerne indne man begynder at melde sig ind her på HN. Men det er dog sket, og i de helt grelle sager, har Hn været hjælpsom og slettet både hele indlæg og enkle svar fra brugere. Men det her, det er da ikke noget der overskrider den grænse. Tværdigmod, er det for de flestes vedkommende, da en sober debat om netop fodring med vådt halm og hø. At et par enkle går lidt over det jeg vil kalde sober debat og skriver på en måde, der bærer tankerne hend på en barn på børnehave status, ja det vil du altid opleve her på HN. Sådanne personer er kun til en ting og det er til grin. For deres ordvalg og fremtoning, bærer jo netop præg af at være på et meget lavt plan. Skynd du dig at finde et nyt sted til din hest. Det har både den og du selv meget bedre af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|