Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Fold layout ??
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 18:14

Hej HN

Jeg står i en dejlig situation at skal anlægge hestefolde, MEN hvordan skal marken indrettes?

Jeg har fundet en nogenlunde plan, men nogengange kan man jo ikke se skoven for bare træer..

Der er godt 6 HA ialt, og i første omgang bliver kun øverste halvdel indhegnet, men vil gerne se jeres bud på hele marken.

Bredden på jorden er ca 110 m, og den nederste del vil blive brugt til sommerfold.

Har i en ide?

Den lyserøde plet er stalden, og marken er indrammet med gul. til sommerfolde.

Slå jer løs!

Tanja Andersen

.. NU med pletten Jubii ..

0
0
Svar på denne tråd

fejl i indlæg
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 18:50

OBS:

Har i en ide?

Den lyserøde plet er stalden, og marken er indrammet med gul.

Skulle der selvfølgelig have stået, nederst i indlægget..

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Folde.
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 19:38
Hvor mange heste er det snakk om? Og hvad mener du med "men nogengange kan man jo ikke se skoven for bare træer"? Det kan jo indrettes på mange måder. Jeg ville lave en løbegang i midten og enten 2 eller 4 folde på hver side også en stor sommerfold for enden. Eller så kan du lave 6 totalt så du kan have 1vinterfold og 5 sommerfolde. Det er er smag og behag hvor mange man vil have og skifte mellem ovalt efter hvor mange heste der er snakk om. Mvh Mailen
0
0
Svar på denne tråd

fold layout
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 19:45

"men nogengange kan man jo ikke se skoven for bare træer", her mener jeg, at andre måske har bedre forslag end det jeg har i hovedet pt.

pt har jeg kun 3 heste og 1 shetter, men senere hen regner jeg med at få opstaldere ind så der vil være imellem 8-12 heste ialt.

der skal ca være 4 folde. dvs, 1 vinterfold, 1 sommerfold, og to til forår/efterår at skifte imellem, ud fra den de jeg har pt.

indput er velkomne, da jeg ikke har haft hestene hjemme før, så er interesseret i hvordan andre ville gøre ?

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Fold indretning
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 23:09

Jeg ville ikke lave løbegang, men dele det op i fire folde med hegn på tværs, hvis du forstår hvad jeg mener :-)

Hvor store du ønsker foldene, er jo op til dig. Så vil jeg lave et led i samme side, hele vegne ned igennem, således at du kan åbne og evt. bruge to folde på engang. På den måde har du det også sådan, at du kan åbne et led på en af foldene længere nede, og de alligevel kan komme direkte op til stalden

Jeg har alle mine folde sådan forbundet, at de kan komme op til ledet foran stalden, uden jeg skal trække en eneste hest, og jeg har kun en enkelt løbegang, og det er henover naboen mark, over til en af sommerfoldene. Den tager han så bare ned, når han skal kører på marken i løbet af året

På den måde, kunne jeg også selv lukke alle heste ind og ud, da jeg forrig vinter gik med den ene arm i slynge nogen måneder

Annette

Kvalitets avl af springheste

Hoppeføl efter Cosmeo og Diarado sælges

Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges

www.erfa-vest.dk

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

omlægning
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 12:07

Du skal også tænke på om der skal laves grovfoder på nogen af foldene. Og har du overvejet om græsset er permanent eller i omdrift. dette afhænger hektartilskuddet af.

Og så mener jeg hellere for mange inddelinger end for få. Pludselig har man en syg hest, eller en hoppe med føl eller simpelthen nogen heste som ikke trives sammen eller hingsteplage som skal gå for sig selv. Du skal også kunne gøde nogen og have hestene på andre.

Dette blot som input til noget man skal gennemtænke.

Og så en sidste ting lav dem så det er nemt med vanding evt. grav en slange ned i jorden så det hele ikke fryser om vinteren.

Mvh.

Bente

Stald Helios

Romanov / Schufro afkom sælges 1 og 2 år samt Avlshoppe efter Latimer / Bonsoir / Racot med super morside sælges eller lånes ud

0
0
Svar på denne tråd

endelige resultat
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 12:20

Så er det endelige resultat fastlagt.

Der ville ikke skulle laves grovfoder, ikke pt ihvertfald. hvis det skulle blive nødvendigt senere, tror jeg sommerfolden kan bruges hertil.

Det vil være græs i omdrift, da der ligenu er korn på marken, men jeg skal have undersøgt hvordan reglerne er fremover. Det er vores første ejendom, så vi er ikke helt inde i tingene endnu.

Her er vores layout, som jeg tror vi bliver rigtig glade for.

Vand bliver gravet i jorden, og vandtrug vil stå i løbegangen, så de har adgang hertil, uanset hvilken fold de går på. Som det er nu, fungere flokken fint, men hvis det senere bliver nødvendigt at skille flokken i 2, er det muligt at lukke løbegangen midt over, så en folk har adgang fra højre side, den anden flok fra venstre.

Vi har valgt at lave løbegang, så vi har mulighed for også at køre med traktor o.l uden at skal igennem foldene unødvendigt, samt det er en god tur rundt når vi skridter af efter ridning fx.

Sygefolde er der tænkt på foran huset, hvor den sorte firkant vil være dressurbane, og springbanen bliver en græsbane som kan bruges som sygefold.

Det er ikke tegnet så præcist, men foldene bliver selvfølgelig lavet lige. Løbegangen bliver 10m bred.

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

foldopdeling
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:48

jeg syntes din skitse ser fint ud, måske ville jeg lave en mere fold.

det jeg selv er mest glad for (og har ændre lidt på gennem årene for at få) er at jeg har en lille fordelingsplads hvorfra jeg kan åbne til alle foldene. så man ikke skal rende et stykke for at åbne og lukke op for de forskellige folde.

så kan man åbne og lukke alle eller kun nogle folde og det hele styres lige ved indgangen.

dvs. alle led til de forskellige folde er ved indgangen og hestene kan gå fra de forskellige marker alt efter hvordan man åbner og lukker.

jeg har 2 heste og 1,6 ha. og det er delt i 4 folde.

vinterfold (ca 3500 cm2) og sommerfold (ca 3500cm2) og wrap/hø folden(7000cm2, som de ikke kommer på, kun en smule efter 2 slet). og en mindre fold ( ca 2000cm2) der skal fungere efter hvad der er behov for (i år hø)

i år har hestene mere eller mindre kun været på vinterfolden (af flere årsager) og har stort set kunne leve af græsset alligevel. de er netop begyndt at komme lidt på sommerfolden.

på det stykke jeg laver wrap og hø på kan jeg lave så der er til hele vinterfodringen (og de lever næsten af grovfoderet alene), og et 2 slet er ren overskud, og enda også lidt af 1 slet.

0
0
Svar på denne tråd

fold layout
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:06

Jeg ville også rigtig gerne at jeg kunne åbne/lukke på den måde du snakker om, men jeg kan ikke helt se hvordan jeg skulle kunne dette, uden at det bliver meget lange, men smalle folde.

Jeg har også tænkt lidt på at lave en ekstra fold, så der er 4 "i midten" hvor der kun er tre nu, da jeg nok hellere vil have en ekstra end en for lidt.

Tusind tak for dine indput.

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 17:24

Mine marker ser ud helt som dine - bare spejlvendt (den lille firkantede fold ligger i højre side ved mig).

Jeg VILLE have alle led "samlet" så vi ikke skal gå langt for at lukke heste ud (eller når vi skal vande) og det fungerer upåklageligt.

Vi har 3 aflange folde og den lille firkantede, som ligger ved min dressurbane. De har masser af plads - ingen af foldene er smalle og vores område er på 3,36 ha.

Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Oversigt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 17:35

Sådan lidt sjusktegnet :-)

Rød = dressurbane

Gul = folde

Sort = led

Billede

Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

En anden løsning
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 10:27

Hej Tanja,

Nu kan jeg se at tråden er nogle måneder gammel, så jeg ved ikke om mit forslag er irrelevant nu. Jeg vi ldog alligevel komme med det :-)

Jeg synes du skal overveje at lave dine tre folde i midten som 3 aflange folde og så lave en fælles sluse op mod stalden hvorfra alle tre folde har led.

I den anden ende af de tre aflange folde, skal der være et led fra hver fold ned til sommerfolden. Så kan du om sommeren bruge en af de tre aflange folde til løbegang ned til sommerfolden + du kan give hestene vand oppe i stald-enden. De to andre aflange folde får så ro om sommeren - du kan evt. veksle mellem hvilken aflang fold du bruger i kombination med sommerfolden.

Vi er rigtig glade for vores sluser, fordi det giver en ekstra sikkerhed hvis hestene presser ved leddet. Skulle der så slippe en ekstra hest med ud fra folden, så lander den blot i slusen, og kan nemt lukkes tilbage på folden igen. Slusen giver også mulighed for, at tage en hest ud fra folden og ordne et dækken el. lign uden man skal gå op til stalden med den.

Eneste minus ved min ide er, at du ikke får din skridte-runde rundt om vinterfoldene, men jeg kan garantere dig for at man kommer til at sætte stor pris på ikke at skulle gå længere end højest nødvendigt med hestene hver morgen og aften.

Du har med min ide også mulighed for at lave en løbegang fra stalden til slusen så hestene selv kan løbe ud om morgenen, så skal du blot ned og skifte mellem hvilket led (fold) der er åbent ind til.

Held og lykke med projektet :-)

Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se www.broedeskovhestepension.dk

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

fold layout
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 13:52

Tak for jeres svar, der bliver først lavet folde til foråret, da de skal såes der, - laves folde, høstes hø, og så kommer hestene ud til efteråret næste år, så der er tid endnu til at overveje.

Vi troede vi havde styr på hvordan de skulle være, vi er gået fra ideen med at kunne skridte af rundt om, da der ville gå for meget fold til ingenting. Vi regnede ud af det ialt ville blive ca 1 - 1½ tdr land kun til løbegang, og det vil jo blive ren sand/jord, da de altid vil gå der. Desuden har vi snakket med naboer og vi har mulighed for at skridte rundt i skellet på et større stykke, og det vil vi hellere benytte os af. Super lækkert!

Vi har desuden fået målt ordentligt op, og stykket er lidt bredere end først antaget :-)

Pt er planen således:

Den mørkeblå er dressurbane og roundpen på den modsatte side af vejen, her bliver også en lille fold.

Den lyseblå bliver springbane, da vi kan ligge den her uden at skulle dræne + dejligt nemt at lukke en evt syg hest herud direkte fra stald fx.

Midterslusen bliver 12 m bred.

Folde til venstre bliver 55m brede og folde til højre bliver 70m bred.

Der vil blive led i begge ender af alle folde, så hestene ikke bliver trængt op i et hjørne, ud til slusen. Vandet vil stå oppe ved stalden.

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

hagsdjgashj
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 11:13

Jeg ville personligt lave større vinterfolde - eller skifte mellem forskellige folde hele vinteren/efterår/forår.

Det har altid undret mig man laver kæmpe sommerfold - som hestene i bedste fald bruger 5-6 måneder og resten af tiden stuver dem sammen på mindre plads.

Jeg er rigtig glad for det sted min hoppe står - der er vinterfolden 6 tdr. stor og sommerfolden 4 tdr.

Det gør at vinterfolden aldrig bliver mudret rigtig op - og at vi stadig har græs på den (nok indtil ind i det nye år).

Der går 10 heste på begge folde (hhv. sommer og vinter). Om sommeren skifter vi mellem foldene med 5-6 ugers intervaller.

Faktisk tror jeg jeg ville dele foldene som i dit øverste forslag - blot med den ændring at vinterfolden skulle være den store og sommerfolden skulle være delt i 2. Dette set i lyset af at græsset så får lidt fred til at vokse - og man alligevel skifter fold om sommeren, men ikke om vinteren :)

0
0
Svar på denne tråd

fold ........
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 20:38

"vinterfolden" i første optegning er skam rimelig stor, men dette vil kun være "natfold" da hestene går i løsdrift pt.

De vil blive lukket ud hver dag på de andre folde, ink sommerfolden på skift, så det ikke når at blive mudret nogle steder. Vinterfolden vil der blive drænet overalt og lagt grus.

Fik dog ikke tegnet den ind på sidste skitse.

Når vi får lavet boksene næste år, vil der stadig være en løsdrift til "vinterfolden", men hestene vil stadig gå sammen ed de andre om dagen :-)

Med sommerfold menes bare "døgnfold", som skal have ro fra marts og et par måneder frem, så den er klar hen over sommeren så de kan gå på døgn græs der.

Håber det blev læseligt.

Tak for input

Tanja Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider