|
|
| hingstehegn. hvor høj?? |
|
|
Hej alle Jeg har fået mulighed for at leje en gård og da jeg har en 2 års hingsteplag som er sent udviklet og derfor først vil blive kastereret som 4 års vil jeg jo selv gerne sikre mig 110% på at han blir INDE i folden, så mit spørgsmål til jer er selvf ganske simpelt. Hvordan ser jeres hingstefolde ud...hvor høje skal pælene være over jorden, hvor tæt står jeres pæle og hvordan er folden generalt lavet!?? Det er en hannoveraner plag med et forv stgmål på 165-170 cm! så i har lidt at gå ud fra! MVH Mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej..... |
|
|
Jeg havde mine hingste gående som hingste til de var 2½ år - de gik sammen med min gamle vallak, og han sørgede for at de ikke var hingstede  Mine folde lå ud til vejen, men der var ingen som havde heste/hopper i nærheden, og det er ikke et sted hvor folk rider tur forbi - så jeg havde bare mit alm hegn. Dvs aluminiumstråd i 75 cm og 125 cm, og alm Ø6 cm hegnspæle - og så et stødhegn med et ordentlig smæk på. Jeg valgte dog at kastrere mine i efteråret, da jeg begyndte at tage dem ud og træne dem i ridehaller - og der fattede de lige pludselig at de var hingste. Da ingen af dem var hingstemateriale, så røg kuglerne. Jeg har desværre siden mistet den ene af dem - men ham som jeg har tilbage har fået en stor bred hals som nu ureden 4 års, faktisk lidt for meget, når der nu også skal ligges muskler på i fremtiden Men sådan er han åbenbart genetisk bygget. Ham skulle jeg nok have kastreret tidligere - han er ikke blevet mere end 162 cm som 4 års - og det er jo ærgeligt at han har brugt væksten på at blive bred frem for høj. Jeg foretrækker at ungheste er mere slanke og langlemmede uden al for massiv bygning - så bliver de efter min smag mere elegante rideheste senere. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaa tror det bliver for lavt:/ |
|
|
Hej charlotte:) Så i bund og grund kan man godt bruge et alm hegn hvis der er smæk nok på tråden:) Jeg sidder bare med lidt anelser om at det ikke er højt nok, han er hannoveraner med et hav af springheste i og jeg kan huske da hans far var 4 inden han blev kastereret i sin tid. han sprang ud af samtlige forholdsvis høje hegn (160- 170 cm, over jorden) og ind til hopperne på nabofolden vilket så resulterede i min bette knægt og 7 andre utroligt smukke springtalenter:) han startede med at gå bag et almindelig lidt forhøjet hegn (150cm), som sommerne over blev højere og højre, til sidst blev han sat på fold med en fuldblods hoppe og så blev han på folden selvom nabofold hopperne var hingstegale!! Han kommer til at gå sammen med min pintoaraber hoppe på samme fold... vilket jeg ikke er så bekymret for, han ser hende som sin moar vilket jeg håber er nok til at han kan holdes til at blive på folden, men vil jo gerne sikre mig alligevel. der er nemlig ret mange hopper i omegnen og det er jo ikke godt at vide om han lige pludselig opdager dem og sådan en løs hingstefyr er ski ikke sådan lige noget jeg vil være kedt for, når jeg nu har tænkt mig at blive boende der længe forhåbentligt:) MVH mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm....... |
|
|
Nu får han jo hurtigt ifolet din hoppe - og så går han så i stod med hende. Men vil du så satse på, at det skulle holde ham hjemme, når du er omgivet af hopper i brunst ? Og hvad med næste år, når hun højdrægtig og derefter sammen med føllet ikke kan gå sammen med ham ? Jeg ville desuden personligt ikke risikerer at ligge mig ud med naboer - især ikke når du bor til leje ! Ofte vil udlejer gerne holde sig gode venner emd naboerne, fremfor med en lejer, hvis der først bliver ballade med udbryder-hingste. Og personligt ville jeg så også bliver mere end eddikerasende, hvis naboens hingsteplag kom på besøg hos mig. Så har du nabodamer som kan "friste" en hingstebasse - ja så må du hegne ham forsvarligt inde. Nu hvor du er bekymret for hans formodede springevner, ja så kan du jo ikke en gang med gode samvittighed lade ham gå bag et alm hegn, når der er andres hopper i nærheden. Jeg ville lave træhegn med tre rækker brædder med tråd på øverst og nederste - og de skulle være i 70-120-160 cm højde. Smutter han over det, så kan man i det mindste sige, at man ikke forventede han ville smutte over det. Det er et hundedyrt hegn at lave - men så har man gjordt hvad man kan, når man ønsker at beholde sin hingst som hingst, i et fristende område. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm! |
|
|
Som sagt så for han ikke noget ud af at forsøge at bedække min hoppe, tror chancen for hun dræber ham i et sådan forsøg er langt større, hun gik på en af nabofoldene til fayts far og er den eneste hoppe ud af 12 der aldrig er blevet bedækket, forde hun simpelthen angreb ved et hvert forsøg, så chancen for hun bliver ifol med min hingstebasse som hun selv ser som sit eget afkom er minimale. derfor bekymre det mig ikke på nogen måde!! men jeg ved såmænd at risikoen er der vilket også som sagt er grunden til han Skal ha kappet kuglerne, han får bare lidt lægere tid før det sker forde han er så langt bagefter. derudover har jeg som sagt ingen intentioner om at naboerne skal ha besøg af en løs hingst, vilket netop som jeg også har skrevet er grunden for at jeg spørg ind til hingstehegn. naboerne er heldigvis ikke direkte oppe og nede af folden men godt 1 km til hver side, men dufte spreder sig jo hurtigt m vinden!! træhegn må jeg desværre ikke sætte op derude grundet jorden er tillejet,havde ellers også tænkt på det, men nogle solide bjælker, men hvad med et dobbelt hegn, altså tråde på beggesider af pælen, ved i om i om det kan ha noget effektiv virkning. og så evt en tråd 5 cm over han udvoksede stang mål.. mon så ikke det burde ku holde ham inde eller?? MVH mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu bliver jeg nødt til at høre.. Hvorfor er det lige at det skulle være en fordel for ham at forblive hingst, fordi han er "bagefter"?? 
Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?? Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
micki |
| Dato:  |
04-05-2011 21:59 |
|
min hingste basse på lidt over et år går bag ikke mindre end 3 hegn, først et har jeg sat en række inderst ved ham med alm tenor pæle og en tråd med stød. så en lille meter væk fra ham et dyrehegn sat på træ stolper, og yderst en række med tenor stolper og stødtråd. dette fordi at jeg en del gange oplevede at han lavde numre med muldyrshingsten over hegnet da de kunne nå hinanden, og afsted det gik igennem alle folde med de to, så jeg har valgt fort knox, så han stadig kan komme på fold, uden jeg behøver være bange for min hoppe-- men så sandelig også hvis de render ud foran en bil. han er nu også en af de ekstreme, springer igennem alt
hilsen winni ja det er så mig, med det tossede muldyr. 2 danske varmblodsheste, et lille hingsteføl, og en shar pei og en gravhund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fort Knox... |
|
|
Vi har en hingstefold på mit arbejde, som vi kalder Fort Knox. Der er 5 rækker tråd og højden er vel godt 2 meter! Det er vist det, man kalder en seriøs hingstefold...  Synes den er lige overdrevet nok, men man er i hvert fald ikke betænkelig ved, at lukke en hingst derud  Jeg har selv min egen avlshingst, 1'er pony, til at gå bag en dobbelttråd på 120 cm's højde, uden problemer...
http://dphorses.dk ÅRETS SPRINGHINGST DSP 2011 RM CAISER SPH 194 Ridning/salg/kommison tilbydes af seriøs rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Det kommer vel an på om hvor meget respekt hingsten har for hegnet. Min avlshingst går på en fold med en enkelt tråd i ca 110 cm højde, der er godt strøm på så selvom der går hopper på den anden side bliver han inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hegn med mere |
|
|
Min PRE hingst går på alm fold med alm højde hegn m 2 tråde (poda) højde ca 120/130. Han er ca 158 i stg. Der går hopper på den anden side af hegnet (enkelt hegn) Har også haft folde med løbegang imellem men det er slet ikke nødvendigt med ham her.. Han er bare total sød.. og han ved ellers godt han er hingst. Han plejer at gå sammen med min vallak, men det kan han ikke længere da han jagter ham for meget lige pludselig. Forårs kuller? Men hegnet lader han værre... og der er endda ikke altid strøm på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløj |
|
|
Vi har en 12-års varmblods hingst, som er seriørs buret inde. Han har ikke tendens til at gå på hegnet, men da han er ude hele dagen - hver dag, vil vi gerne føle os sikre på, at han bliver inde. Det gør vi med et 2 m. højt hegn, 2 planker - 3 tråde.  Det ses ikke så tydeligt på billedet - men det giver måske en lille idé om hvordan vi har det her.
Glad ejer af den fineste frøken hest - Sirop de Cassis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hegn :-) |
|
|
Vores hingstefold er hegnet ind med brædder. De sidder forskudt for hinanden, da der var en der fortalte mig at hestene ikke kunne afstandsbedømme  Flere gange har 'hingsten' (dvs. vallakken der ikke opdagede at kuglerne røg) overvejet springet, men ombestemt sig alligevel. Den rigtige hingst derimod er ligeglad med hopperne som går på en fold 2 m. væk  Vi har desuden også strømtråd langs brædderne. Men ville de ud, så kom de også ud, det smarte er bare at de ikke har fundet ud af det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.. Holdbart.. |
|
|
syntligt og emd smæk på.. så er vi langt hos os.. men nu har jeg heller ikke den ultimative springhest.. har har sprunget over 1 gang som 2 års hvor det var 130 cm. så jeg tænker det ikk er de sidste 10 cm der gør det nu? Jeg har 140 hegn,. poda hipplolux med SMÆK på. Han bliver inde.. og naboernes møgkramper der går med dårlige hegn bliver UDE!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 150 pæle m 3 tråde og smæk på;) |
|
|
StaldRohan: jeg ku ikke lade vær med at grine af det med at holde naboens ...kramper ude;) Mufasa: ang at vente m at skære i ham;) det er der vel egentlig ikke de vilde fordele ved, jeg vil bare ikke gi ham en dårlig oplevelse m dyrlægen før han er 100 procent tryg med sig selv, vilket han ikke er, han bliver meget hurtigt utryg ved nye siturationer og ting, så vil gerne ha ham til at være lidt mere sikker på sig selv før jeg udsætter ham for en godt nok kort men også stressende oplevelse som et kiroisk indgreb jo egentlig er:) Jeg må tilstå at nogle af jeres hegn er voldsomt høje, men kan sku egentlig godt følge jer:) Efter som min nu stadig er en bebs af sind, har jeg bestemt mig for at forsøge med et 150 hegn m 3 tråde 2 på pælen som almvis og 1 oven på pælen, mon ikke det er godtnok til en start og så med lidt smæk på, måske skal de skiftes ud med noget højre senere, men mon ikke det kan bruges til han begynder at se sig selv som en voksen herre. (hvornår det så end sker) Jeg har fået lov at leje hyblen m forkøbsret;) så glæder mig jo nu endnu mere end før:)der er lidt ting der skal laves hist og her, men det er små ting folden starter vi med det skal jo bruges konstant 24 timer i døgnet;) jeps det bliver løsdrift her i sommeren og boks/løsdrift vinter (vinterhyblen er ikke helt afgjort endnu, det kommer lidt and på en masse forskelligt) MANGE Mange TAK for svar alle sammen, i er selvf velkommende til at fortsætte tråden;) MVH Mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|