Jeg har haft heste hele livet.
Indtil for 4 år siden, har jeg haft heste i boks (stående hjemme hos mine forældre, så det er så godt som at have hest hjemme)
For 4 år siden, fik jeg egen gård sammen med kæresten, og fik lavet en knap 50 kvm løsdrift og 2 bokse, til 5 heste. Løsdriften er en del af stalden, det vil sige at de kan komme ind udefra, og så er der en boksdør ind til striglepladsen, fra striglepladsen er der adgang til de 2 bokse.
Hø har de i en hø-ring udenfor, men krybbefoder skal de have i selve løsdriften.
Fordele ved min løsdrift :
Staldarbejdet bliver betydeligt reduceret.
Hestene er meget rolige, også i forbindelse med hinanden, dvs ikke så meget leg og løb og deraf mindre skader på heste og udstyr.
Jeg skal ikke have så dårlig samvittighed, hvis jeg en dag står en halv time senere op, da hestene bare kan gå ud og græsse.
Ulemper ved min løsdrift.
Der er meget uro om afenen, når jeg skal lukke bokshestene ind, da førerhesten, som står i løsdrift, jagter med de andre, som alligevel forsøger at smutte ind i løsdriften, da de jo ved at de snart skal ind, når jeg kommer i stalden. Og er der noget som kan stresse mig, er det når der jagter rundt med hinanden, og drøner ud og ind af stalden. Så bliver hyggen ved staldarbejdet hurtigt ødelagt.
Det er besværligt når smeden skal komme. Da jeg stod hos mine forældre, lod vi bare hestene blive inde, når smeden meldte sin ankomst. Så kunne vi tage på arbejde, og hestene stod med fine fusser når vi kom hjem igen.
Nu bliver jeg nødt til at passe smeden ind med mit arbejde, da jeg skal være hjemme til at tage heste ind, sørge for de ikke er våde osv. Det er faktisk møg besværligt.
Selv om jeg har den fineste løsdrift, med støbt gulv, god madras, bændelgardiner for indgangen, så der ikke kommer træk, så kan jeg alligevel ikke tvinge mine heste til at gå ind i den, de dage hvor det regner og rusker. Jeg har mange gange hentet en rystende hest ind, fordi den bliver ude i regnen sammen med de små fede shetlændere, som ikke fryser. Så selv om de selv bestemmer, er mit indtryk, at heste er for dumme til at passe på sig selv. Til sammenligning går mine får altid ind i deres huse når det regner, så det er sjældent at de har våd uld.
Vi er her på ejendommen blevet enige om at min nuværende stald skal indgå i stuehuset, så jeg skal derfor bygge ny stald til mine heste.
Ud fra mine erfaringer, bliver den nye stald en boks stald. Jeg synes det fungere bedst med bokse. Det er nemmere at regulere deres mad, underhestene skal ikke stå ude i regnen, fordi de ikke tør gå ind til overhesten, smeden kan igen selv planlægge sit arbejde, og jeg kan så bare lade hestene stå inde den dag osv osv.
Til gengæld, vil jeg have at samtlige af mine folde skal have et overdækket areal, hvor de kan søge læ.
Samtiddig har vi plantet læhegn, og "små skove", som bliver åbnet op til dem, når det er højt nok, så de kan søge læ og beskæftigelse i deres små skove (En af mine folde, er indrettet sådan, og hestene er meget glade for at kunne mikse deres græs, med blade, bark og lign.)
Mine heste kommer så aldrig til at gå mindre på fold, end ca 10 timer dagligt.
Jeg har lige haft min vallak opstaldet på et stort ridested, hvor de kom på fold 4 timer dagligt. De gik 6 vallakker sammen, og der var konstant 2 heste som havde foldskader (halte), min var heldigvis undtaget, men fik smadret dækkener og grimer i et væk, og de sagde at han var en gadedreng på folden, som legede meget voldsomt med de andre. Det kan jeg slet ikke kende her hjemmefra. Her leger han næsten ikke. Og når han gør er det ikke særligt længe eller særligt voldsomt.
Men for at de kan gå så mange timer ude, kræver det nogle gode folde, og det er vi igang med så småt at etablere.
Det var mine erfaringer. Håber de kan bruges
Hilsen Ane