|
|
| Omkostninger ved en lille løsdrift?? |
| Forfatter:  |
Tina Petersen |
| Dato:  |
05-03-2011 21:24 |
|
Hej For snart 2 år siden købte min kæreste og jeg en ejendom med en lille løsdrift tilhørende (ca. 800 kvadratmeter). Vi har i al den tid snakket om at det kunne være hyggeligt med et par små hyggeponyer, men tør ikke kaste os ud i det, da vi gerne vil sikre os at økonomien kan holde..... Er der nogen herinde der kan opstille et mindre regnstykke for hvad det villle koste os at have en sådan løsdrift, med to ponyer???? Hvad koster det fx at få hentet mødding? og skal en sådan have bestemte mål og forskrifter? og Hvor tit skal den "tømmes"? Hvor meget for strøelse/bund? Ja alt ialt hvor meget løber det op i om måneden/året? Håber i kan hjælpe mig derude:-9 Venlig hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er det løsdriften der er 800 m2 ? - eller er det fold arealet ? Hvis det er græsarealet der er 800 m2 skal du fodre hele året, der vil slet ikke være græs nok. Hvilken størrelse pony er der tale om ? Der er jo stor forskel på hvad en stor 1'er pony og en shetlandspony spiser - der kommer heller ikke helt samme mængde ud i den anden ende. Jeg har 3 småheste (150 cm) i løsdrift og alt incl. også smed (de går uden sko) og dyrlæge koster det 2500 - 3000,- pr. måned - og jeg har græs nok til hele sommeren. I det beløb er så ikke inkluderet nyanskaffelser fx nyt hovedtøj, grime m.m.
Gitte Systematik giver sikkerhed Et mål uden en plan er bare en drøm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
Tina Petersen |
06-03-2011 16:29 |
|
Hej Gitte Det er folden der er på 800 kvadratmeter, og tanken var at det blot skulle være nogle små ponyer der skulle stå på den (max. 120) i stang. Hjalp det lidt mere? Og hvad med mødding, hvor tit skal den tømmes og hvad koster sådan noget? Og hvem får man til det? Hvor tit skal sådan nogle små hyppede beskæres? Og ikke for at snage med er du også her fra Sjælland? Bare fordi jeg tænker prisen ovre i Jylland måske godt kunne være en anelse billigere end her på Sjælland..... Mange spørgsmål, jeg ved det godt, men det er mange år siden jeg har haft egen hest, og der stod de ikke hjemme hos mig selv..... Og hvis jeg har glem noget vigtigt så skriv det endelig  Med venlig hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
800 m2 er lovens absolut mindste krav til fold og selvom det er mindre ponyer er der ikke græs - du skal fodre hele året. Det er godt nok heller ikke meget plads til dem at løbe og lege på. De skal beskæres ca. hver 8. uge og her i Jylland er prisen knap 500,- pr. pony. Du skal regne med 5 - 6 kg hø/wrap pr. pony om dagen og det koster 1.50 - 3.00 kr pr. kg. Derudover skal de have vitaminer og måske kraftfoder eller mere hø efter hver nemme de er at fodre på - pris for kun vitaminer er nok 2 - 3 kr pr. pony om dagen. Du skal bruge halm, 1 - 2 små baller om dagen = 2 minibig om måneden og her koster de ca. 150,- kr pr. stk. Prisen for at få fjernet mødding kender jeg ikke. Derudover er der udgifter til vand og strøm - det er ikke de store beløb, alt efter hvad vandet koster der hvor du bor, ponyerne vil drikke ca. 40 l i døgnet pr. pony. De skal vacc. og måske have ordnet tænder en gang om året - her koster det ca. 800,- pr. pony. Med 2 ponyer i den størrelse vil jeg gætte på at du kan gøre det for omkring 2000,- kr om måneden og så er ikke medregnet nyanskaffelser og dyrlæge hvis de bliver syge/kommer til skade. Personligt synes jeg 800 m2 er alt alt for lidt plads - i mine øjne vil det give ponyerne et l*rte liv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
En anden tanke kunne være geder - jeg har geder og de er meget meget sjove at have. De kræver ikke så meget plads og er temmelig billige at fodre på og det er kun bukken der lugter, så hunner og kastrater er helt lugtfrie. Der ligger billeder på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
Tina Petersen |
06-03-2011 19:56 |
|
Hej igen Gitte Jeg takker for din oprigtige mening...... Måske skulle det være miniature ponyer vi skulle anskaffe os to af, og så lave en del af haven om til en lille græsfold?... Så de kan få lidt mere plads. Kan godt se at det ikke er meget plads, men dem der boede her før have 3 shetlandsponyer gående på denne lille løsdrift.... Men jeg er selvfølgelig interesseret i at de får det godt, ingen tvivl om det.... Men ville det i dine øjne være plagsom for ponyerne? Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville ikke have ponyer på så lidt plads - mindst 3000 m2 til 2 små ponyer efter min mening. Ja, jeg vil kalde det dyrplageri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med GitteL |
|
|
Jeg er helt enig med GitteL.... 800 m2 er alt for lidt, svarer til 20x40 meter (tilsvarer en lille ridebane) Tina: Jeg tænker også på hvor meget erfaring du har med heste? Hvis du ikke selv har ret meget kendskab til heste, har du så nogle du kan få til at hjælpe dig? F.eks. til at vurdere behovet for dyrlæge når hestene er syge...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok ok....... |
Tina Petersen |
07-03-2011 20:32 |
|
Hej begge.... Tror måske i har misforstået mig, i hvert fald på; et punkt...... Jeg er altså; ikke fuldstændig uden kendskab til heste.... Har haft to store dv'ere for 5 år siden, og har stadig med heste at gøre den dag idag... Så om jeg kan vurdere om en hest har behov for dyrlæge burde jeg mene jeg har..... Jeg skriver nu også bare herinde fordi jeg var i tvivl om hvor meget økonomi sådanne to ponyer i privat løsdrift kræver..... Kan godt se at den lille fold måske er lidt lille, men når det så er sagt så synes jeg på ingen måde man kan kalde det dyreplageri. Jeg mener to shetladsponyer burde sagtens kunne bruge mindre end den plads i skriver.... Men jeg er da glad for jeres iputs. Men er fra nu af kun interesseret i at kende omkostningerne for to ponyer til en løsdrift. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu har jeg rent faktisk svaret pænt og ærligt på dine spørgsmål og ikke overhovedet udtalt mig om din hesteforstand - så du behøver ikke snerre ad mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med de spørgsmål... |
|
|
du stillede i dit første indlæg kan man godt tro du ikke har det store kendskab til hestehold. Desuden spurgte jeg bare.... Jeg syntes stadigvæk ikke du kan tilbyde ordentlige forhold, og det burde du selv kunne indse hvis du har forstand på heste....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker:-) |
Tina Petersen |
08-03-2011 15:37 |
|
Jeg takker for jeres oprigtige meninger..... Og Gitte det er absolut ikke min mening at lyde snerrende - blot lidt mere klar i spyttet:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er da ok at være "klar i spyttet" - især når man melder ud at man er ligeglad med dyrevelfærd og tydeligt sætter egne ønsker over om dyrerne kan have et godt liv. Og ingen ponyer kan have noget, der bare ligner, et acceptabelt liv på 800 m2 - at andre har haft ponyer på det lille frimærke før dig, gør det IKKE godt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponyer |
|
|
Jeg kan så ikke se det forfærdelige i at have 2 shetlandsponyer på 800 m2, og som jeg læser det, har mulighed for at lave en lille ekstra fold. Dyrplageri synes jeg absolut ikke det er. Mange af de små ponyer kan alligevel ikke tåle at gå på store græsfolde om sommeren, uden de bliver forfangne, så har de bedre af en ensartet fodring året rundt, så de ikke bliver for fede. Køb nogle shetlandsponyer der er kørt til, så I har noget glæde af dem, og ponyerne kommer ud og bliver rørt og oplever noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris pris |
|
|
At folden ikke er særlig stor er én ting. Så længe du overholder loven har du dit på det tørre. Mange heste på rideskoler landet over har forbavsende små folde og meget begrænset foldtid. Det du skal være meget fokuseret på er at de ALTID har vand og noget at gumle på. Det behøver ikke være dyrt at fodre et par ponyer med godt hø ad libitum og give dem et vitamin tilskud (spørg i nærmeste land og fritid eller på foderstof) Høet synes jeg du skal købe hos den nærmeste bondemand - det er billigt og han kan levere det til dig og måske komme med lidt af gangen.
Rytteren uden heste men med mange planer! Så blev jeg gårdejer! Håber der kommer heste i stalden til foråret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke og Netti |
Tina Petersen |
08-03-2011 20:30 |
|
Tak til Rikke og Netti, Fordi i bidrager med til denne tråd..... Og tak fordi i understøtter mine egne holdniger. Synes bestemt heller ikke jeg er dyreplager hvis jeg anskaffer mig to små ponyer til min lille løsdrift..... Og som det rigtig bliver nævnt så overholder jeg loven..... Og ja har tænkt mig at bruge en stor del af haven, til sommer, så de rigtig kan få noget af det lækre græs og nogle træer at gnubbe sig op af...... Og ikke at det gør det mere lovligt, men tænk på mange af de top dressurryttere der ikke tør lukke deres heste ud på fold, af frygten for skader- de står altså hele døgn i deres boks bare og glor. Så dyreplager vil jeg ikke have på mig..... Godt forslag med bondemanden ang hø, det vil jeg undersøge.... Nogle af jer der har en ide om hvad det koster at få hentet deres møg, og hvor tit sådan e løsdrift skal 'tømmes'?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetlændere |
|
|
Hejsa Jeg tænker også umiddelbart at folden er meget lille, men som sagt så tåler shetlændere sort set ikke græs - så måske ikke så tosset endda! Men jeg vil mene, at holdes de på så lille et areal, så er det nødvendigt at de motioneres. - Gå ture med dem, evt longer dem lidt eller som en anden foreslog køb nogle tilkørte og kør en tur - så har I da også mere glæde ved dem! Mht udmugning så afhænger det af hvad du strøer med. Fx giver hør eller træpiller meget lidt mødding. Halm giver mere, men hvis de går i dybstrøelse, så behøver du kun muge en gang årligt! - Spørg en lokal bonde. Mange af dem er super at handle med, hvis man skal købe hø og halm - og har man kun en lille mødding, så er der også flere der gerne vil aftage det. Dog er det vigtigt at pointere overfor bonden, at høet er til heste og at ingen fugt/mug tolereres!! Og første slet duer ikke - men 2. eller 3. Jeg vil mene at de kan holdes for et beskedent beløb. De skal have hø -som udgangspunkt 1,5 kg pr 100 kg hest. Halm eller anden strøelse. vitaminer og så kommer der selvfølgelig smed og dyrlæge oveni. Og husk at foder skal tildeles hele året - der vil ikke være græs, som de kan leve af i sommermånederne. Mvh Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
micki |
09-03-2011 10:19 |
|
min søster giver 1000 kr om året for at have en container stående til @!#$, den blir tømt en gang om året. hvis du ikke har naboer kan du også bare brænde det af. eller nøjes med at muge i bund en gang om året, så blir stalden varmere, og halm forbruget billigere. jeg gir --sjælland priser-- 250 for big balle halm leveret. 300 kr for 450 kg wrap afhentet. hvis du skal fodre med wrap så husk at åbne den helt så det blir tørt som hø da det ellers rådner. smed skal de nok kun have et par gange om året, ormekur efter behov, vaccine hvis du syntes. husk at købe dem chippet, da det er en stor post at betale senere hvis de skal have dyrlæge, du kan købe saltsten med vitaminer og mineraler, så behøver de kun wrap eller hø. husk de er meget nøjsomme,
hilsen winni ja det er så mig, med det tossede muldyr. 2 danske varmblodsheste, et lille hingsteføl, og en shar pei og en gravhund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
micki |
09-03-2011 16:45 |
|
hov glemte at fortælle, at en jeg kender tog kontakt til vores kommune sidste uge, de skal leje et hus med 1300 kvm grund til, dvs at de vil bruge de 800 kvm til heste, huset ligger i en lille by med et par hundrede indbyggere, men har landzone status. hun fik oplyst at hun må have 4 danskevarmblod alle med føl, bare føllene er solgt før de blir et år.  luksus vil jeg så sige at 800 kvm er til to små muler 
hilsen winni ja det er så mig, med det tossede muldyr. 2 danske varmblodsheste, et lille hingsteføl, og en shar pei og en gravhund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser |
|
|
Jeg glemte så at svare på dine spørgsmål  Jeg vil tro du skal tømme løsdriften en gang om året, men jeg tror også du skal regne med at Du kommer til at skal fjerne klatter fra folden, når den ikke er størrer. Hvis du har en kæmpe have, kunne muligheden jo også være kompostorme, og så have møddingen i et hjørne af haven, eller tag jævnligt møg i løsdriften og kør det på en lille trailer til genbrugsstationen. Jeg vil fodrer sådan et par små ponyer med hø og vitaminkiks, evt. supplere med frøhalm hvis de bliver for fede. Priser kan jeg ikke hjælpe med, da det svinger meget alt efter hvor i landet du bor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Trine |
Tina Petersen |
09-03-2011 19:57 |
|
Hvad mener du med dybstrøelse- er det halm du mener? At tømme den en gang årligt ville jo være perfekt nemlig  selvfølgelig bliver de små hyppede motioneret - det er derfor vi bla også skal have dem.  Men det er godt nok svært at sætte et buget over det - jeg mener alt afhænger jo af om man kender nogle venlige bønder der har de varer man skal bruge, til en billig penge...... og når du skriverat de kan holdes for et raketfly beløb, alt inklusiv, hvad mener du så i kroner og ører? Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Rikke |
Tina Petersen |
09-03-2011 20:01 |
|
Kan du uddybe ideen om kompostorme? Det lyder interessant nemlig... Hvordan finger de? Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommunen |
|
|
i tilfældet med de 1300kvm grund har ikke tjek lovgivningen: hun fik oplyst at hun må have 4 danskevarmblod alle med føl, bare føllene er solgt før de blir et år. Det er nemlig forkert i den forstand at man ikke må have mere end 4 heste gående på 800kvm (Hver ekstra hest skal have 200kvm ekstra fold jævnfør hestelovgivningen) Det er dog korrekt at man må have 4 heste med føl gående på sin landejendom i landzone UDEN at være godkendt af kommunen  I øvrigt så ved jeg sørme ikke hvor I andre holder heste henne hvis to shetlandsponyer skal koste 2000,- om måneden. Mine 4 heste (En shetter, en 2'er pony, en stor 1'er og en lille varmblodshest) koster mig i runde tal 4000,- om måneden MEN heraf er de 1000,- faktisk foldleje.... Det vil sige mine 4 heste for 3000,- om måneden og det er altså inklusive foder, strøelse (Træpiller), forsikringer, smed og almindelige dyrlægeregninger (Vaccination mv.). Min shetlænderhingst på 2 år spiser for ca 250kr om måneden så foder alt i alt kan du gøre for mellem 5 og 600kr om måneden.
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door. Skøn palominoplag sælges Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dybstrøelse |
|
|
Ja med dybstrøelse mente jeg halm. - Hr selv haft mine gående i løsdrift på halm - dybstrøelse. Der blev muget en gang om året - i foråret. Jeg fjernede ikke klatter eller noget, men strøede bare halm ovenpå, så der altid var tørt! Det kræver et rigtig tykt lag halm, til opstart efter udmugning. Hen over sommeren strøede jeg kun 1-2 gange om ugen,men om vinteren hver dag! Kan ikke se hvor i landet du bor - priserne varierer meget. Men jeg giver (på Fyn) 100,- for en minibigballe halm og 250,- for en minibigballe hø. - Det er hvor vi selv henter det, dog låner vi landmandens maskiner at køre det med. Mht wrap, så er det muligt at få dette i små baller med 40-50 kg i, hvilket du vil skulle regne med at bruge, da du aldrig vil kunne nå at bruge de større før de vil blive dårlige! Wrap har den fordel, at det kan opbevares ude, hvis du ikke har så meget opbevaringsplads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priser |
|
|
Øhh mht pris - hmm..... svært at sætte tal på, men prøver. Anslåede priser: Hø/halm pr måned: 250,- Vitaminer pr måned: 75,- Dyrlæge pr måned: 300,- (ud fra mit eget budget, som indebærer årlig vaccination, årlig tandpleje af tandplejer + bedøvelse af dyrlæge=1800,- pr hest. Så er der ikke budgeteret med evt. sygdom/skader). Smed pr måned: 400,- (beskæring hver 2.måned - ca pris, varierer meget) I alt 1025,- pr måned - for begge ponyer! Dertil kommer selvfølgelig vand, strøm, vedligeholdelse af hegn osv. Ja det er jo ikke foder de små er dyre i, men de skal jo stadig have ordnet fusser og tænder ligesom de store, så derfor kommer prisen opad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak tak ;-) |
Tina Petersen |
10-03-2011 21:12 |
|
Jeg siger tak for alles inputs, og jeg vil begynde at regne på tingene og prøve at få nogle gode kontakter hos nogle bønder..... Nogle der kender nogle i Roskilde området? Og skriv endelig hvis i kommer i tanke om noget der kunne være givtigt for mig at vide  Med venlig hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ved ikke hvad det koster at have to små ponyer, men jeg har selv en stor hest(163 i stg) og en shetlænder (105 i stg). Her er et eksempel på hvordan vores budget ser ud(kan godt svinge fra månede til månede): -Bigballe hø x 2= 700 kr. -Bigballe halm x 2= 200 kr. -Musli (basic omega-3 classic)x 2-3= ca 340-510 kr. -Gulerødder x 4 sække= 120 kr. i alt ca. =1400 kr om måneden. Og så er der jo også smed og dyrlæge en gang imellem. Min hest går med forsko, og min pony går ikke med sko. Hvis der er mere du vil vide, spørger du bare 
-Kristina:)
& Fanni♥ nu også med Thy Tarzan♥
R.I.P Lucas. sov godt min skat♥ Den smutteste stjerne på himlen♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hamp-strøelse |
|
|
Hej! Hvis du vil have en god løsdrift-bund der ikke skal fjernes og ikke lugter, så brug Hamp-strøelse. I Ejby ved Køge, kan du købe noget lækkert groft noget i en big-bag. Det bedste ved det er, at det er enormt jord-forbedrende, så jeg putter mit direkte i køkkenhaven, men ellers er det meget let at slippe af med, det skal ikke snittes eller andet men giver en fantastisk struktur til jorden. Enig i, at sådan 2 små bøller ikke kan tåle særlig meget græs, jeg har selv 2 af slagsen, til gengæld elsker de at komme med som håndhest eller som "hund" ved gå-ture. Den ene har også en lille rytter (med ble og sut ) og eeeeelsker når hun kommer. Held og lykke, du bliver forbavset over hvor stor personlighed sådanne små bøller rummer. ps. Jeg ville ikke give musli eller lign, men roepiller og rene vitaminer samt kaloriefattigt wrap eller hø. Mine 2 får ordnet hove ca. hver 8-10. uge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift... |
|
|
...mine to fjordhopper har en løsdrift på ca. 35-40 kvm. Deres mark er ca. 1 hektar. Vi bruger træpiller, hvilket giver meget lidt mødding. Dog skal marken muges, eftersom hestene går der året rundt. Fjordhestene er trivelige og lever af græsset fra omkring medio april til oktober-november måned (eller, den gamle gør - den unge holder jeg skarpt øje med, eftersom hun er i vækst og ikke må lide under, at den gamle er fed. ) I vintersæsonen får de roepiller, mineraler og loppefrøskaller (modvirker jord/sandkolik) - foruden vasket hø eller wrap (den gamle har allergi). Vores egen have er 2.000 kvm inkl. bygninger. Den ville blive trådt op, hvis vi skulle have to heste til at gå i den. Jeg skal min. bruge 1 hektar til mine to, for at marken kan holde til et så intensivt brug. Hvis du alene har én fold, har du ingen mulighed for at flytte hestene, hvis marken trædes op. Så er der jo kun den ene... Måske var det sjovere og bedre at bruge pengene på en enkelt hest, som så kunne opstaldes ude? (Vores er i øvrigt opstaldet ude - selv om vi selv har 3,4 hektar).
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser... |
|
|
Hej Tina. Nu har jeg kun lige læst de øverste indlæg men her er hvad jeg gør/bruger: To miniature på 80cm. Bor i skur af 4x8m. m. 2 udgange. Dertil har de selvf. løsdrift på 800kvm. - altså en lille ridebane på 20x40m. OG DE MANGLER ABSOLUT INTET GRÆS! Om vinteren kommer de dog på stald, da de bruges til udstillinger og vinterpels frabedes herfra  De får musliblanding m. alle vitaminer og ikk andet om sommeren. Vinter får de wrap - 2kg. til hver dagligt. Ialt med: Halm, mødding, musli, smed, tænder, vacc, wrap (Bokse er også hjemme) Pris for to stk. pr. mdr.: 1000kr. hele året rundt. Jeg bor i slagelse, har ponyerne hjemme, halm, mødding og wrap fåes af vores udlejer = halm free, mødding free, wrap 1kr/kg. Så gå du bare i gang - er sikker på du har @!#$ på styret... Eller omvendt  Louise
Mor til Emma i 14/02-06 og Christoffer 24/12-02. Hair Extensions tilbydes i Slagelse - www.ljhairdesign.dk Med M-hesten Casino Royal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vilde budgetter |
|
|
Der er penge at spare hvis man tænker sig om, jeg synes nogen af budgetterne er vildt overdrevede. I vores løsdrift ligger der grus/småsten foran læhuset, det giver nul mudder og hestene får et naturligt slid på hovene, så de kun skal beskæres et par gange om året. Dele af gulvet i læshuset er belagt med gummimåtter således at vi sparer på strøelses og mødding. Klatterne bruger jeg som gødning i vors store have. I sommerhalvåret lever hesten af græs og vitaminer i vinterhalvåret af wrap/hø og vitaminer. Jeg køber foder i store portioner hos lokale landmænd, så er det billigere. Når de skal vaccineres og have ordnet tænder får jeg ordnet alle tre på en gang, så er det billigere. Jeg har ikke noget præcist regnestykke men et lille overslag på min tre småheste om året, ser således ud vitaminer 3000 kr hø/wrap 4500 kr smed 4500 kr dyrlæge 2500 kr strøelse laver vi selv men il svarer nok til 1500 kr. ialt 16.000 om året eller om måneden ca 1300-1400 kr. Så kommer der selvfølgelig alt det ekstra, som den der bling-bling grime man ikke kan undvære osv  Et par shetlandmuler er jo ekstremt nøjsomme og hvis du kan lave lidt græsfold til dem eller lade dem græsse i haven, så tror jeg snildt det kan gøres for under 1000 kr. om måneden. De største udgifter bliver nok til dyrlæge og smed.
Lad hestens natur være din ledestjerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponyer |
|
|
Jeg har som sådan ikke et bud på hva det koster pr måned, men eksempler på hvordan jeg holder mit hestehold nede, økonomisk... Jeg har 4 heste - 2 oldenborgere, 1 islænder og 1 miniature. Alle på boks om vinteren, og altid med adgang til løsdrift når de er ude. De står på tørv, fodres med hø og lidt halm og videbæk fuldfoder/tilskudsfoder+havre, går uden sko og beskæres ca. hver 3-4 md. De vaccineres alle på én gang og så rasper vi selv deres tænder når det er nødvendigt. Strøelse/mødding: I mit tilfælde kunne vi gøre det til samme pris, uanset om vi valgte at købe tørv eller halm til strøelse, når det sættes i forhold til mængde af mødding og prisen for evt. bortskaffelse. Tørve-møddingen er minimal og kan bruges i haven eller som gødning på marken. Halmen er billig i indkøb, men fylder meget på møddingen og det koster at få den kørt væk, hvis man ikke har en god nabo! Desuden synes jeg tørven er meget skønnere at arbejde med, også selvom der skal muges dagligt - det tager max 15 min at tage 4 bokse. Tørven har også den fordel at den kan ligge i op til 3 år, uden at du behøver tømme løsdriften. Bunden i mine bokse er 2½ år gammel, og selv nu hvor stalden ikke bruges fast mere, har jeg ingen flueproblemer overhovedet. Foder: Islænderen og miniaturen fodres med videbæk pony-fuldfoder da de begge er meget nøjsomme. De får en smule Salvimin oven i, for at være dækket ind med mineraler osv. De to store fodres med havre og müsli tilskudsfoder. Det kan sikkert gøres billigere mht. foder, men jeg synes nu mine heste skal ha noget godt foder, også selvom det bliver lidt dyrere. De får ca. 1,5 kg hø pr 100 kr hest om dagen, plus det halm de kan spise når de er på fold. Til mine 4 går der ca. en ½ balle om dagen om vinteren. Mindre forår og efterår. Smed: Hvor jeg bor er der faktisk en del som tilbyder beskæring af små ponyer til meget små penge. De er godtnok ikke udlærte, men det abejde jeg har set dem udføre, har været rigtig fint. I tilfælde af besværlige hove/benstillinger har hesteejerne brugt uddannede smede. Mon ikke også der findes folk som tilbyder den slags i nærheden af dig? Håber du kan bruge mine in-puts 
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har ikke læst alle indlæg, men 5-6 kg hø pr. dag til små ponyer, er i mine øjne alt for meget. Mht. fold på 800m2, så er det ikke så stort, men små ponyer har altså bedst af meget lidt foder/græs. Jeg har ikke overblik over hvor stor 800m2 er. Jeg har lige modtaget min datters gamle pony hjem. (Gammel fordi han var solgt, ikke i alder). Da vi havde ham, flyttede jeg ham rundt på foldene, for at han skulle gå der, hvor der var mindst græs. Alligevel var det svært at holde ham tynd om sommeren. Nu er han kommet tilbage til os, efter at have været forfangen, og nu kan han slet ikke gå på græs. Det kunne jo have været rart at undgå. Der er altså stor forskel på at have store varmblodsheste på græs og så små ponyer. Det er helt forskellige måder at holde hest på.
Hilsen Mette og tøserneTanni og Duchess
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|