|
|
| Strøm eller ej? |
|
|
Er bare lige lidt nysgerrig  Vi er flyttet på landet her i januar. Da vi havde 1 mio ting om ørene mht flytningen, istandsættelse og hegning af fold inden hestene kom hjem, fik vi ikke indkøbt strøm til at sætte på hegnet. Vi har hegnet med hvid snor med tråd i, først 2-trådet, nu 3-trådet, da den nyindkøbte minishetter kun er 80 cm. Til trods for at der ikke er strøm i, er de altså blevet inde! Det skal så siges at der hele vejen rundt om folden er træer eller bygninger, der er ikke frit udsyn til åbne marker nogle steder. Der er tale om 3 heste; den lille Shettervallak, en Connemara/Oldenborghoppe på 148 og en Oldenborg/Fuldblod på 163, alder 14-16 år, som går på fold fra morgen til aften. Har du strøm på folden - og hvorfor? Og har du oplevet dine heste er løbet igennem trods strøm -eller pga. manglende strøm?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
til hver en tid vælge strømmen nu har du jo truket snorene alligevel.. men tjek hellere med din forsikring og den godtager dit hegn uden strøm, hvis de skulle løbe væk og lave skade på andre.. og ja min har lagt hegnet ned et par gange også med strøm i.. Tina
På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!" og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
hvis du ikke har strøm på et hegn der er beregnet til det så er der ingen forsikring der dækker hvis uheldet alligevel skulle være ude og hestene stikker af og render ud foran en bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det går næppe i længden uden strøm |
|
|
Jeg kan ikke forestille mig at man i længden kan holde heste bag et trådhegn uden strøm i. Det kan godt være de ikke går igennem imorgen eller i løbet af den næste måned, men medmindre samtlige heste er ekstremt "trådforskrækkede", så vil de på ét eller andet tidspunkt finde ud af at der ikke er strøm i, og har de først luret det, så er det næppe noget problem at gå under eller igennem. Vi har da heller ikke strøm på hele tiden, fx. hvis man selv går rundt derude osv. Men hvis der aldrig var strøm på, så ville de bryde ud. Og jo vi har haft udbrud et par gange, hvor der var strøm på, men det var før vi fik jerntråd op, dét har de heldigvis en del mere respekt for, og det kan strammes op så de ikke bare kan krænge sig under. Der er også stor forskel på heste, den ene af vores mener at man kan kravle under alt polybåndstråd, bare mulen kan komme under så følger resten nok efter, jeg har ikke tal på hvor mange led, sammenføjninger osv. hun har fået splittet ad på den regning. En anden var flere år om at turde gå henover et bånd uden strøm der bare lå på jorden, om alle de andre så gik henover, så stod hun tilbage, dybt frustreret. Men de fleste af de heste der har stor respekt for hegn, og dermed også kan holdes inde uden der nødvendigvis er strøm på, har jo lært det et sted fra..... og det meste lærdom skal jo indimellem holdes vedlige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strøm til hegn |
| Forfatter:  |
Inge ♥skorpion63♥ |
| Dato:  |
18-02-2011 22:26 |
|
Når i nu har en minishetter,så sæt som minimum 2 tråde op,vores Molly smutter under tråden når der kun er en.Vi har godt nok ikke strøm på,men kun fordi køerne er inde,og det er bøvlet at koble de andre marker fra.Freja er heldivis "trådforskrækket" men smutter Molly,følger Freja og Tulle efter.Så er Freja altså ligeglad med tråden,jeg ved osse hvor jeg kan finde dem,nemlig ved nabohestene.Men jeg mener som andre her,at du ikke får erstatning,ved evt.udbrud uden strøm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er skægt at man ofte herinde - og mange andre steder får tudet ørene fulde af, at heste ikke kan ræsonere og ikke er udspekulerede. Jeg kan simpelthen ikke se den der med at hestene tænker. "Aha, det gør ikke ondt at gå ind i det - så går vi da bare igennem".... Jeg læste på et idspunkt om en flok vilde heste, der var ved at dø af tørst, fordi nogle havde sat et hegn op, lige på den sti de plejede at gå på, når de skulle til vandhullet og drikke. Hegnet var åbent i begge ender, men hestene stod bare og gloede der hvor de plejede at gå igennem... Heste er totalt vanedyr og jeg tror simpelthen ikke, at heste pr. definition synes at alt der er udenfor folden er federe end indenfor. Det velkendte er det trygge - ihvert fald for mine heste. Og så vil jeg bede om at man LÆSER tråden inden man svarer på den. Det virker en smule fjollet, at man giver gode råd om hvor mange tråde der skal op, når jeg nu i tråden skrev "først 2-trådet, nu 3-trådet, da nyindkøbte shetter kun er 80 cm". Vi har dog haft en ret sjov episode idag, da vores datter kom småforvirret ind og fortalte, at der ikke var 3, men 4 heste på folden. Det viste sig, at naboens lille shetter på 85 cm, var brudt IND på folden og gik og hyggede sig. Så herude bryder hestene ikke UD af vores fold - de bryder IND...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strøm eller.... |
| Forfatter:  |
Inge ♥skorpion63♥ |
| Dato:  |
19-02-2011 13:49 |
|
undskyld søde trådstarter,at jeg misforstod dig,men 2-trådet og 3 trådet,betyder 2 eller 3 tråde i en snor/reb.Jeg forstod ikke at,du mente 2 eller 3 tråde.Jeg er osse bare så dum......undskyld undskyld,det skal aldrig ske igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gode råd eller ej |
|
|
" Jeg kan simpelthen ikke se den der med at hestene tænker. "Aha, det gør ikke ondt at gå ind i det - så går vi da bare igennem"...." Det bestemmer du jo selv, hvad du vil tro og ikke tro, vi svarer bare udfra egne erfaringer. Mine går igennem hvis der ikke er strøm på, de kan også "mærke" om der er strøm, de stiller sig med mulen på skrå lige ved siden af tråden. Men hvis du kun vil høre det svar at de ikke går igennem et hegn uden strøm, så lad da være at sætte strøm på det og se hvad der sker. Heste der er ekstremt bange for stød og har prøvet et hegn med strøm, vil muligvis ikke turde bryde ud, - andre heste tænker anderledes. "Så herude bryder hestene ikke UD af vores fold - de bryder IND..." Jeg går udfra svaret på dette ikke skal være, at den måske ikke havde gjort det hvis der havde været strøm i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Steppedyr |
|
|
Og jo heste kan godt lide det velkendte. Men når man har oplevet en flok der er stukket ud af folden af den ene eller anden grund, og oplever hestenes adfærd, hvor naturligt det virker for dem at tilbagelægge store afstande i modsat retning af hjem, så erkender man at - jo godt nok er hesten et dyr der værdsætter tryghed, men det er også et steppedyr der er skabt til langt større afstande end hvad vi byder dem på vores folde, og disse instinkter er rimeligt intakte hvis mulighederne åbner sig. Det med de vilde heste og hegnet lyder lidt mærkeligt, vil tro der også har været andre faktorer på spil, fx. at de skulle passere noget "farligt" hvis de skulle nå vandet el. lign. Vores bliver da også forvirrede hvis der pludselig er hegn hvor der ikke plejer at være det, heste tænker i lige linier, men efter noget tid begynder de altså at eksperimentere med retninger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udspekuleret |
|
|
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige men jeg har en gang læst mig til at heste kan høre på 2 meters afstand om der er strøm på tråden eller ej. Og jeg ved at hvis der går for længe uden strøm på her så er der shetlandsponyræs uden for indhegningen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
""Har du strøm på folden - og hvorfor? Og har du oplevet dine heste er løbet igennem trods strøm -eller pga. manglende strøm?"" Sådan lød det spørgsmål jeg stillede i min tråd... Jeg spurgte ikke: - Hvornår tror DU mine heste løber ud??? - Hvordan skal jeg lave mit hegn??? - Hvordan med forsikring??? - Vil du give mig ret i at jeg gør det rigtige??? (ellers lad være med at skrive) Jeg synes det kunne være rart bare for èn gangs skyld at man SVARER PÅ DET DER SPØRGES OM. Ja undskyld, men jeg har ikke fået et eneste svar jeg kunne bruge til en skid, med undtagelse af Kristian, der rent faktisk har SVARET på hvorfor han har stød i sit hegn.... Og Inge: Med din barnlige og skabagtige reaktion over at jeg beder om at man læser tråden (og hvis man gør det kan det vist ike misforstås HVAD jeg mener), ja så behøver du ikke skrive igen... Ja jeg ved godt der er nogle der bliver rigtig pigesure over det jeg skriver her. Sådan er det her forum jo engang! Men hvis nogle vil svare på spørgsmålene er de da velkomne. Det er erfaringer jeg søger og grunde til at man hegner med strøm eller uden - intet andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg havde.. |
|
|
hestene stående et sted hvor vi selv skulle stå for alt også ud/indlukning, glippede det indimellem at strømmen blev tændt om morgenen.. Men heste gik der altid om aftenen alligevel.. Men de havde jo også alt hvad de havde brug for, græs, hø og vand og selskab.. Jeg tror godt man kan holde heste inde uden strøm, men jeg tør ikke tage chancen på lang sigt.. Så vi har strøm på på grund af den sikkerhed det giver.. Men har set heste løbe igennem hegn med strøm.. Så man kan ikke vide sig sikker alligevel..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville ikke turde at fravælge strømmen i hegnet. Desværre leder vores strøm dårligt om sommeren, hvis der har været tørke over en længere periode og der har jeg bemærket at den yngste hest respektere hegnet mindre og kan finde på at stå helt op tråden, hvis man står og snakker med dem på den anden side af hegnet. Dog er han aldrig gået igennem hegnet. Så jeg er nu glad for, at han lige får sig en forskrækkelse, når jorden bliver fugtig, så er respekten for hegnet der igen. Men hvis der går panik i en hesteflok og de først kommet op og køre, så er de nok pænt ligeglade med om der er strøm eller ej.
Jeg har lært, at mennesker vil glemme, hvad du har sagt og ting du har gjort, men de vil aldrig glemme, hvad du fik dem til at føle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
generelt set strøm på hegnet - "det skal man jo" - og jeg har altså oplevet mine unge uden for hegnet på sommerfolden på dage hvor batteriet har været fladt  Men lige nu går de unden strøm da jeg ikke har flyttet batteriet til den fold de går på nu og det fungerer fint lige pt - men det er ikke en permanent løsning ... umiddelbart er det nemlig kun den gamle som man stort set kan bure inde med sytråd....
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door. Skøn palominoplag sælges Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strøm.... |
|
|
Jeg har en hest, der render hegnet ned, hvis den opdager, der ikke er strøm på. Hun sætter i galop og tager tråden med bringen. Derfor har vi altid strøm på her. Jeg havde dog lidt problemer med strømmen, da sneen lå højt, og der blev de inden for hegnet.
Hilsen Mette og tøserneTanni og Duchess
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har i en periode haft svært ved at finde fejlen på vores hegn, så der har været ok strøm i 1/3, ret svag strøm i en anden tredjedel, og manglet strøm i den sidste tredjedel. De to voksne (8 og 9 år) virker til at have fin respekt for hegnet også uden strøm, men vores føllebølle er SÅ ligeglad, hun læner sig gerne med bringen op af tråden, hvis der er noget spændende på den anden side af hegnet. Og hun er flere gange smuttet ud (af fjederled med 3 tråde) der, hvor strømmen ikke har fungeret. Et par gange har hun fået splittet fjederleddene ad, så de to voksne er fulgt med til det grønnere græs. Siden vi fik hegnet til at virke, er de alle blevet inde. Forrige sommer havde vi naboens shetlændere gående, uden strøm på hegnet. I starten gik det fint, indtil den ene lærte at træde nederste fjeder i leddet ned, og dukke sig under den øverste. Jeg har stået 5 meter fra, og set ham gøre det. Når man så lød lidt ærgelig "Arhj Tot, hvad fanden laver du?" Så kiggede han undskyldende på mig, vendte sig om, og gik ind i folden igen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen strøm |
|
|
Min fuldblod på 6 år og 170 stg har ingen problemer med at holde sig indenfor hegnet selvom der ikke er strøm i, og det er meget lav iforhold til hestene. Han frygter vel at der er strøm, men han har da erfaret flere gange hvor jeg har lænt mig indover hegnet og ramt ham med hegnet - at der ikke er strøm i. Den hest han går sammen med er skrækslagen for strøm og har ALDRIG brudt ud. Ligeledes har jeg i vinter oplevet at hegnet har været "væk" flere gange uden at hestene har bevæget sig udenfor det sædvanlige hegn (kunne jeg se i sneen) Så jeg vil sige at hvis hesten har lært at blive indenfor hegnet og ikke virker som en type der trodser hegn, så burde der ikke være et problem overhovedet  Ligeledes ville jeg dog synes at folden skal være tilstrækkelig stor, min hest er heldig iforhold til andre, han går på døgnfold året rundt på en fold som er temmelig stor, der er to skove og en sø (hvis det skulle sige lidt om størrelsen) så tror ikke at han hverken i tilfælde af panik ville vælge at rende ud gennem hegnet, men istedet rende rundt inde på folden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for nogle gode svar, der tegner sig et billede af, at det er meget individuelt, om heste kan gå uden strøm eller ej. Mine heste er stille og rolige, og min ældste hoppe er ved at skide en snemand over nye ting, så jeg tror hun ville blive inde på arealet om jeg så tog hele hegnet ned! Den anden hoppe er en der tager let på tingene, er der mad og selskab, så er det fint. Shetteren vil bare være sammen med damerne. Desuden har de ikke udsigt til grønnere græsgange. Der er mure, træer og grus udenfor folden, ikke specielt spændende. Naboen har almindelig trådhegn med stød i. Hans går alligevel deres vej. En anden nabo der har træhegn, har fundet sin vallak omme bag hegnet og havde ret svært ved at få ham ind på folden igen. Der hvor min hoppe stod før, havde de fint, kraftigt Podahegn. Da min venindes plag var kommet jog de andre ham ud gennem træhegnet! Og en småskør travhest der stod der en overgang løb gentagne gange gennem hegn med strøm i. Den shetlænder vi havde tidligere gik gladeligt under strømhegn. Så mine erfaringer er, at det ikke er strømmen, der holder hestene inde på folden. Vil de ud, skal de nok komme ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strøm her, og masser af |
|
|
det.. Jeg har strøm på, for jeg synes simpelthen det er uansvarligt ikek at have sikret sig bedst muligt, at hestene ikke løber ud, og det mener jeg at strøm kan være behjælpeligt med.. Oveni dækker forsikringen ikke, hvis ikke der er hegnet forsvarligt ind. Og så vil jeg da være jævn trist over at hestene ender som kølerfigur på en lastbil, og oveni risikere en kæmpe afstatningskrav bagefter.. Vi bor tæt på en ret trafikkeret vej, og jeg har ofret en del på hegn, fordi jeg vil sikre dem bedst muligt. Vi har sikkerhedshegn fra PODa, i to tråde, og de har altid vand og foder på marken, for at de ikke skal blive fristet af "at græsset er grønner på den anden side".. Vi har nu boet her i over 4 år, og hestene har ALDRIG været løbet ud. Den ene er typen der tjekker hegnet af og til, selvom den selvfølgelig ikke er klog nok til at tænke sådan Den anden er tårg ræd, og kommer stort set aldrig tæt på hegnet. Over måneder kan man lokker ham over, så han lige har mulen over, for at nuppe et æble ellign.. Jeg har enkle gang oplevet at naboen ved et uheld har fået kappet strømforsyningen over til hegnet. Så de imens jeg har været på job, har gået nogle timer uden strøm. Uden de dog af den grund har været løbet ud.. Men ellers er der altid strøm på, det gør jo trods alt ikke ondt, når bare de holder mulen fra det.. 
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|