Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Strøelse i løsdrift som fungerer
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 20:36

Vi har sat en løsdrift op til mine heste og har valgt at strø med halm, da den er 45 kvm (jeg brugte træpiller da de stod i boks).

Vi har dog fået det problem, at hestene (fjordheste) æder ALT det halm vi strør - på trods af at de får 30 kg wrap til natten. Løsdriften er simpelthen noget så ulækker om morgenen, at jeg ikke kan holde det ud - Jeg tror faktisk udelukkende at de bruger løsdriften som toilet!

Grunden til at vi gerne vil strø med halm, er for at give os selv lidt frihed i forhold til ikke at skulle muge ud hvor dag. Jeg er højgravid og ville gerne have muligheden for blot at kunne strø ovenpå de dage mit bækken driller.

Hvordan får vi lavet en ordentligt bund - gælder det om at strø et meter højt lag over det hele... eller skal vi prøve med noget andet strølse?

Hvad gør i?

AnnS

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2011 18:13

Jeg sætter en rundballe halm ind i løsdriften, så tager jeg af den, når jeg strøer og de kan æde af den istedet for det jeg møjsommeligt spreder med en greb.

7 års KNN hoppe efter May Sherif DVE 250, Thunder Boy KNN 96 sælges. 65000,-

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 13:53

Vi plejede også at stille en minibig ind i løsdriften, men har simpelthen måttet droppe dette da den var væk på tre dage og løsdriften på 4. dagen lignede en svinesti igen...

AnnS

0
0
Svar på denne tråd

Rughalm
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 18:43

Vi havde samme problem for år tilbage i boksen, der købte vi rughalm istedet, det er de ikke så glade for at spise.

Tjek hjemmesiden http://www.mia-hastrup.dk

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 20:27

...jeg har mine to fjordhopper gående i løsdrift på træpiller. Tidligere brugte vi spåner, men træpillerne fungerer meget bedre.

Pillerne kræver godt nok, at du dagligt fjerner klatter og jævner bunden, men det er let at sortere i - og ikke fysisk krævende i det daglige. Du skal blot fjerne pærer og rive bunden jævn.

Hvis du har en mand, der ellers kan klare at tage bund ud, når det kræves - og slæbe nye sække ind, så burde du nok kunne klare at holde bunden i det daglige. :) Jeg fjerner sjældent bund - og pillerne holder længe, selv om jeg er ret kritisk med, at det skal være tørt og rent i løsdriften.

Jeg er glad for min træpillebund. :) Mht. mere svært fordøjeligt halm ville jeg være meget forsigtig ift. fjordheste - de er knap så kritiske med, hvad de forsøger at fordøje - og det giver basis for kolik pga. forstoppelse.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 04:57

Heste har det med at møge sig der hvor de spiser, derfor vil en go løsning være en høhæk med tag. Det vil holde dit grovfoder tørt og din løsdrift mere ren.

0
0
Svar på denne tråd

sand og fliser er en ide.....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 11:47

vi har lagt et lag sand med fliser i bunden af løsdrift stalden og et tykt lag halm ovenpå.... det ER meget svært at holde tørt...men bedre efter vi lagde fliser, da det våde så kan dræne i flise sprækkerne .

minfarm......

0
0
Svar på denne tråd

Spåner eller hør...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 21:05

...har jeg brugt de seneste 3 vintre og det er helt tørt og rent, samtidig med at forbruget er minimalt, da hestene kun går ind for at få læ. Før brugte jeg halm og det lignede en svinesti fordi hestene stod inde og spiste halmen og lagde klatter derinde samtidig. Nu får de halm og hø i en foderhæk med tag og foder i et langtrug på marken og jeg har endnu ikke haft behov for at muge stalden ud selvom det nu er 3. vinter med den løsning. Jeg bruger knap en palle spåner på en hel vinter og det er væsentlig billigere end en rundballe halm hver 2. uge!

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 20:01

rapsstrøelse - godt nok i alm. boks, men fik tippet om strøelsen af en, der brugte det i sin løsdrift...

http://dphorses.dk

RM Caiser. Nykåret DSP hingst

e. FS Champion De Luxe/Antario N

Ponyer tages i ridning og kommision

0
0
Svar på denne tråd

størrelse i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 19:19

Vi bruger halm vi sætter en rundballe ind som de går og spiser af selvom de har en wrap balle også de kan gå og spise af da det er godt og hestene har hele tiden noget at tygge i så de ikke for mavesår og halmen giver en god bund i løsdriften.Jeg mener at hvis hestene tømmer en big balle halm på 3 dage betyder altså at de ikke er godt nok dækket ind med wrap når de spiser så meget så tyder det på de ekstemt sulten stakkels heste.hestene spiser altså 14 timer af døgnet.

Susanne

susanne von mehren.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider