Normalt er jeg ikke pyldret med vind og vejr, derfor har mine heste været på fold hver dag indtil sidste uge hvor isen blev livsfarlig her på matriklen. Jeg har kun 18-20 meter til folden, men det har været med livet som indsats at gå det lille stykke, selvom vi har saltet, strøet grus osv.
Først kom en af vores ponyer galt afsted. Han støttede ikke på benet, så dyrlægen, samt smed blev tilkaldt og heldigvis var det "kun" en forvridning, så han fik ordineret boksro indtil isen er væk. Efter nogle dage var han rentgående igen, så nu får han 3-4 trækture dagligt på græsplænen der hvor der ikke er sne/is mere.
Nogle dage senere trak jeg min DV'er ind og da faldt han meget voldsomt og kunne ikke komme på benene igen. Han gik helt forsigtigt og alligevel kunne han ikke stå fast. Efter en del forsøg kom han op og det så umiddelbart ikke ud til at han var kommet til skade.
Næste dag stod han med et hævet bagben og efter dyrlægens anvisninger skulle han blive i boksen nogle dage med back-on-track bandage på.
Efter 3 dage og mange trækture på græsplænen var han ok igen, men meget frustreret og trængte til at komme ud i friheden.
Heldigvis er isen langsomt ved at tø her, men der er stadig mange områder hvor der er islag.
De store heste har været på fold de sidste 2 dage, de har 1,2 ha at gå på og der er ikke is overalt og de går MEGET forsigtig, men jeg er bekymret hver dag jeg lukker dem ud.
Det er virkelig "PEST ELLER KOLERA" med denne irriterende vejr-situation!